TBL 촉진의 12가지 팁(Med Teach, 2015)
Twelve tips for facilitating team-based learning
CHARLES GULLO, TAM CAM HA & SANDY COOK
TBL의 기원은 1970년대 후반 오클라호마 대학의 Larry Michaelsen 교수로 거슬러 올라간다. 이후 다양한 교육 세팅에서 활용되었다. Larry Michaelsen 교수는 경영 대학원 교육에서 활용했지만, 이제는 미국 전역에 걸쳐서, 그리고 많은 의과대학에서 사용중이다. (Duke-NUS의 사례). TBL의 이점은 매우 많으며 여러 문헌에 잘 정리되어 있다.
Team-based learning (TBL) traces its roots to Professor Larry Michaelsen at the University of Oklahoma, United States (USA) in the late 1970s. Since then, it has grown to become a popular and effective instructional strategy used in a number of different educational settings (Koles et al. 2010; Parmelee & Michaelsen 2010a; Kamei et al. 2012; Fatmi et al. 2013). Although Michaelsen implemented it in graduate business instruction, it has more recently been used as a major teaching platformby a number of different educational programs across the United States (Team-Based Learning Collaborative 2013) and in a number of medical schools (Thompson et al. in 2007a,b).
At the Duke-NUS Graduate Medical School Singapore, we have been using this teaching methodology since 2007 as a primary mode of learning for our students during their pre-clinical instruction (Kamei et al. 2012).
The benefits of this teaching methodology are numerous, and have been well-documented in a number of sources (Hunt et al. 2003; Zgheib et al. 2010; Sisk 2011; Fatmi et al. 2013; Hazel et al. 2013).
단순해 보이는 절차이지만 팀간 토론의 효과를 극대화 하기 위해서는 효과적인 촉진법이 필수적이다. 그러나 이것은 TBL에서 가장 어려운 부분이기도 하다.
While a seemingly simple process, the heart of creating an engaging and impactful inter-team discussion is an effective facilitation. Yet, effectively facilitating these discussions can be one of the most challenging aspects of TBL.
또한 TBL에서 팀의 참여를 위해 촉진이 필요한 부분은..이런 것들이다.
TBL’s added challenges for inter-team engagement,
- 모든 학습자가 참여하고 책임을 지게 함 keeping all learners engaged and accountable,
- 수업 시간에 답을 이끌어냄 eliciting the answers from the class, and
- 교수자가 답을 주기 전에 학생의 이해와 가설 설정을 유도함 challenging learners understandings and assumptions (before revealing the faculty’s answer).
TBL에서 직접적 촉진이 일어나는 부분은 세 곳 있다. 첫 번째는 TRAT 이후(TRAT 중간에는 관여하지 않아야 한다) 이며, 여기서 교수자는 학생들의 잘못된 이해를 밝혀내고, 촉진자의 관여가 없는 상태에서 발생한 잘못된 개념을 바로잡고, 정답을 밝혀준다.
There are three places where directed facilitation occurs in TBL (Figure 1). The first place that a facilitated discussion occurs is after (and importantly not during) the teamreadiness assurance test (TRAT). This facilitated discussion requires faculty to be able to drawout the misunderstandings or resolve any misconceptions not addressed by the non-facilitated inter team TRAT discussion and reveal ‘‘correct’’ answers.
The next place where facilitation is critical in TBL and further enhances the learning experience is after the applica- tion phase.
- 하나는 RAT과 적용 단계는 모두 assimilative learning을 유도하기 때문이며, 이는 새로운 정보를 기존에 존재하는 지식 구조에 병합하는 과정이다.
- 또한 transformative learning이기도 한데, 이 과정은 비판적 사고를 통해 기존의 지식 구조를 변화시키는 과정이다.
Managing the post-TRAT and application discussions between multiple teams in a classroom setting requires a very different set of skills from managing the typical learning environment to which most faculty are accustomed. One reason for this difficulty is that the RAT and the application phases of TBL encourage both assimilative learning, the process of incorporating new information into existing know- ledge structures (Seel 2012), and transformative learning, the process of altering existing knowledge structures through critical thought (Mezirow1991).
Creating the right environment
4S에 기반하여 문제를 낸다.
Ti p 1 Use the 4S’s to craft engaging questions
실제와 관련된/중요한 문제, 모든 학생이 동일한 문제, 단 하나의 선택을 내린 후 근거를 대도록, 동시에 결과를 발표하도록
Using the four S’s of application writing and development (significant problem, same problem, specific choice, and simultaneous report) can also ensure maximal participation and active engagement during the application phase (Parmelee & Michaelsen 2010b).
- The use of significant/authentic problems,
- having everyone working on the same problem,
- requiring them to make a single choice (and defend it), and
- enabling simultaneous reporting,
is the start of creating a problem that will enable a more stimulating environment in which to facilitate.
시계를 잘 본다.
Ti p 2 Watch the clock
토론 단계에는 적어도 절반의 시간이 배정되어야 한다. RAT을 25분간 했다면, 토론은 25분간 한다. 적용 단계도 마찬가지여서 25분의 적용 연습 이후에는 25분 이상의 토론이 이어져야 한다.
Ideally, the discussion phase should be at least half the time allocated. In a 50-min class, that would be roughly 25 min for RATs (both individual and team) and 25 min for discussion. The application phases should follow the same guidelines. A 25-min application should be accompanied by a 25-min discussion phase (longer if possible).
수업 전에 촉진 단계에 대한 전략을 세운다.
Ti p 3 Strategize the process of facilitation with faculty before class
한 가지 시간 효과적 전략은 각 RAT 문제에 대해서 학생들이 문제를 푸는 동안 촉진 전략을 세우는 것이다.
One time-efficient way to implement this approach is for faculty to consider a facilitation strategy for each RAT question while students are working on the questions.
여러가지 상황이 있다. 모든 팀이 정답을 잘 맞췄을 경우 vs 모든 팀이 정답을 잘 맞췄지만 학습 포이느가 있는 경우 vs 교수자가 학생들이 과연 옳게 답을 맞춘건지 확인하고 싶은 경우 등등
For example, if all teams answer a particular question correctly, the facilitator may choose not to have an in-depth facilitated discussion as there may be no further learning points to be covered. Conversely, if all teams answer the question correctly but there are critical learning points, or faculty want to be sure the teams derived the correct answer for the right reason, such a question may benefit froma facilitated discussion.
촉진은 내용을 전달하는 것이 아니라는 것을 기억한다.
Ti p 4 Remember facilitation is NOT delivery of content
칼 로저스는 '학습의 자유'라는 책에서 교실에서 '촉진자'란 "creates the environment for engagement"이며, "the threat to the learner is reduced to a minimum"와 같은 환경을 만들어야 한다고 했다. 그는 촉진자는 개인의 전문서을 최소화시켜서 직접 가르치고자 하지 말아야 하며, 대신 학습자 스스로의 학습을 촉진해야 한다고 했다. 이것이 TBL의 핵심이다.
Carl Rogers discussed in his publication ‘‘Freedom to Learn’’ (Rogers 1969) that the facilitator in a classroom is one that ‘‘creates the environment for engagement’’ and is obligated to create an environment where ‘‘the threat to the learner is reduced to a minimum’’. He was a strong proponent of minimizing one’s expertise as much as possible when facilitating in an educational setting so as to avoid teaching a person directly, but facilitate his or her own learning. This sentiment is at the heart of TBL.
촉진을 하는 동안애는 답을 주지 말라
Ti p 5 Avoid giving away answers during facilitation phase
As the role of the faculty during the facilitation phase is to ‘‘facilitate’’ the learning and elicit information from the students, it is critical to remain neutral and non-judgmental with the discussion as it develops. During the learner debate phase of the discussions, any sign of approval or disapproval of a comment or response will shut down the discussion immediately.
종종 교수자는 학생이 틀린 답을 말하거나 매우 훌륭한 답을 말하면 의견을 숨기기가 쉽지 않다. 이런 것을 최소화하는 한 가지 방법은 스스로를 촉진자로서 규정하고, '내용 전문가'와는 다른 역할로서 인식하는 것이다.
It is often very difficult for a faculty member to hide their opinion when a given response is factually incorrect or when it is exceptionally brilliant. One way to minimize this might be to identify one faculty as the facilitator and a different one as the ‘‘content’’ expert.
정리 시간을 마련하라
Ti p 6 Provide time for closure
촉진자가 기억해야 할 가장 중요한 것 중하나는 마지막에 정리 시간을 가지는 것이다. 각 문제를 풀고 난 이후에 매번 정리 시간을 가지면 시간 관리가 어렵다. 그러나 학생이 훌륭한 대답을 했을 때나 잘못된 주장을 정정한 학생을 강조해 주는 것은 만족과 명료함을 더해줌과 동시에 시간이 많이 들지도 않는다. 그러나 여전히 개념적으로 어려운 내용에 대해서는 세션이 종료할 때에 공식적으로 정리해주는 것이 중요하며, 이는 학생들이 서로의 지식을 완전히 신뢰하지 못하고, 다른 전문가나 교수로부터 듣고 싶어하기 때문이다. 따라서 어려운 개념에 대해서 - 학생들이 토론중이 아니라 - 수업이 끝나갈 때 정리를 해 주는 것은 학생들이 TBL이 가치있게 느끼게 하면서 중요한 'take-home information'을 가져간다고 느끼게 해준다.
One of the most important things that a facilitator should remember to do is provide time for closure at the end of the session. Providing closure after each question makes it difficult to manage time. However, highlighting a student’s excellent response or one who corrects an argument that was inaccurate can go a long way to bring satisfaction and clarity to the learning in the classroomand is not time intensive. Yet, it is still important to bring formal closure to conceptually difficult material at the end of a session as students often do not explicitly trust each other’s knowledge-base and prefer to hear from an expert faculty member or facilitator. Thus, adding closure to difficult concepts after but not during student discussions will assist in ensuring that students feel that the TBL process was valuable and that they learned the important ‘‘take-home’’ information.
Enhancing active engagement of learners
학생들의 참여를 높이기 위한 몇 가지 권고들이 있다.
There are several general suggestions to achieve classroom engagement.
- First, be open and transparent about the intention and process of asking questions.
- Second, create a safe environment where students can answer incorrectly without fear of ridicule or recrimination.
- Third, consider using a randomization process (random team and random members within the team) to decide who to call upon. That way, students will not feel ‘‘picked’’ on.
학생들이 답을 할 때까지 기다린다.
Ti p 7 Wait for students to respond to questions
학생에게 답을 요구할 때에 촉진자는 자신이 충분하다고 생각한 것보다 더 긴 시간을 학생에게 줘야 한다. 종종 문제를 받은 이후의 침묵은 혼란 때문이 아니라 대답을 구성하기 위해 생각하는 시간이 필요해서이다. 팀 동료와 논의를 해서 그들이 그러한 답을 도출한 과정의 이유가 무엇인지 생각해내야 한다. 30초 정도의 시간을 주는 것이 필요하다. 학생들이 환경이 안전하다고 느낄 때 더 활발히 참여할 것이다. "dwell-time"은 그래서 필요하다.
Thus, when calling on students to respond, the facilitator is encouraged to give more time than he/she feels is necessary. Oftentimes, the silence following a question is not due to confusion over what was asked, but due to time they need to think about the way they wish to phrase their response. Other times, it is necessary for the student to consult his or her team mates as a reminder of why they answered something the way they did. Allowing up to 30s may be necessary and expected. If students feel that the environment is safe and tolerant, then they will engage more actively. Allowing for enough ‘‘dwell-time’’ after each student is called on should help in this regard.
중립적, 개방형 질문을 사용하라
Ti p 8 Ask neutral and open-ended questions
촉진자가 도입해야 하는 최고의 것 중 하나는 개방형 질문을 특정 학생에게 던져서 교실원들이 비판/분석/정당화/설명을 하게 해야하는 것이다. 예/아니오로 응답 가능한 질문은 추가적 토론을 불러올 수 없다.
One of the best practices a facilitator should adopt is to ask an open-ended question to a specific person in the classroomthat forces them to critique, analyze, justify, and explain their choice of answer (Silberman & Auerbach 2011). Questions that allow for a yes or no response will generally cease any further discussion.
중립적/객관적/개방형 질문은 더 많은 정보와 가치있는 반응을 이끌어낸다. 흔히 사용되는 개방형 질문은 '왜' 질문이다. 중립적의 개방형 질문은 활발한 토론을 이끌어주고, 학생들의 지식을 탐색(interrogation)하는 것을 도와준다.
Questions which are more neutral, objective, and open-ended result in more informative and valuable responses from the entire classroom. A commonly used open- ended question is the ‘‘why’’ type of question, e.g.,
- why did you chose this,
- why is this the better choice over other answers, or
- why not this option?
Neutral open-ended ques- tions will ensure active discussion occur and assist in the interrogation of students’ knowledge.
학생들은 대답을 하는 중에 이리저리 왔다갔다 할 수 있다. 자신감 있게 시작했다가 기어들어가는 목소리로 끝내곤 한다. 학생이 했던 말을 다시 정리해서 말해줌으로서 촉진자는 학습자의 참여를 높이고 다음의 목적을 달성할 수 있다.
Students also frequently display ‘‘drift’’, a process where they start reporting in a confident and audible fashion, but end in a barely audible and less confident tone. By summarizing and restating what was said by the student, a facilitator can keep learners engaged and ensure that everyone hears and that
- (1) unclear information is clarified,
- (2) overly complex information presented is simplified,
- (3) incorrect information is stated (non-judgmentally) to elicit debate, and
- (4) principles can be repeated for best learning and retention.
촉진자가 rephrase해주는 것은 중요하지만, 정답을 은근슬쩍 '흘림'으로써 토론을 종결시키지 말아야 한다.
It is important to note that although the facilitator is repeating or rephrasing content for clarity often, during the facilitation process he or she is not ending discussion by ‘‘leaking’’ the correct answer or slipping into lecture mode and removing the students from the discussion.
교실 내 학생 전문가를 찾아라
Ti p 10 Find the ‘‘student expert’’ in the room
교실에서 학생 전문가를 찾기 어려울 수 있다. 좋은 방법 중 하나는 다음과 같은 탐색질문을 던지는 것이다.
It is often difficult to find the student expert in the classroom as students can be unsure of themselves and may not trust their colleagues either. One of the best ways to achieve this is to ask probing questions such as ‘
- ‘What evidence supports this?’’ or
- ‘‘Can anyone assist us to resolve this issue?’’
학생들간의 불확실성이나 의견불일치를 해소해주라
Ti p 11 Ensure any lingering uncertainties or disagreements are addressed
학생들은 종종 자신들이 다른 팀원이 보기에 뭘 잘 모르는 것으로 비춰질까봐 걱정한다.
Students will often report what they feel pressured by the team to report to avoid looking unknowledgeable even if they do not agree with their own team’s decision.
따라서 촉진자는 누군가 특정 의견에 대해 찬성하거나 반대하는 의견이 있는가를 확인하는 것이 중요하다. 강력한 반대의견이나 불확실성은 학습을 더욱 유발하는데, 이는 서로 동의하지 않는 상황에서 토론이 더 강렬해지고 열정적이 되기 때문이다.
It is important for facilitators to ask if there is someone in the classroom who agrees or disagrees with what was just reported and to do this often. It is those strong disagreements or uncertainties that produce the most learning as discussions tend to be more robust and passionate when people disagree.
각 학습자에게 책임을 지게 하라
Ti p 12 Hold each individual learner accountable
각 팀원이 언제든 일어나서 팀의 의견을 지지할 수 있어야 하는 환경을 만들어서 개인과 팀의 책임을 높일 수 있다. 개개인 수준에서 학생들은 준비가 되어있어야 한다고 생각할 것이며, 팀 수준에서 다른 팀원들이 확실히 의견을 대표할 수 있게 도와줄 것이다. 팀별로 발표자를 지정하는 것은 가급적 피해야 한다. 또한 학생들은 비록 개개인의 선택은 다를 수 있지만 팀의 선택을 방어하고 설명할 수 있어야 한다는 것을 지속적으로 인식해야 한다.
By creating an environment where each student knows they could be called upon at any time to respond or defend a team’s answer, you further ensure individual student and team accountability. As individuals, students will realize they must be prepared. As a team, they will try to make sure their team-mate represents the team well. It is advisable to avoid the assignment of a team spokesperson whenever possible and to remind students often that they are responsible for their team’s responses and choices. In addition, students must be remindedconstantly that although their individual choices may vary,they should be prepared to defend their team’s decisions andexplain their decision making processes to the classroom.
최대한 여러 학생들이 참여하게 한다.
It is also important to get participation from as many different individuals as possible and to avoid picking on the same vocal individuals repetitively.
촉진자는 90:10 원칙을 따른다.
A universal role of a facilitator is to observe the 90:10 rule – listen 90% of the time and talk 10% of the time (Silberman & Auerbach 2011). We consider the principle of listening more than you talk a sign of an effectively facilitated session.
TBL에서의 촉진 기술중 많은 부분은 배울 수 있지만, 어떤 부분은 "예술"의 영역이기도 하다.
Much of facilitation in the TBL classroom is a strategy and can be learned. These tips can play a role in this process. However, it is clear that there is some ‘‘art’’ to the practice of being a good facilitator. This art is hard to teach. Experience and practice is the best way to learn the ‘‘art of facilitation’’.
Twelve tips for facilitating team-based learning.
Author information
- 1a Duke NUS Graduate Medical School , Singapore.
Abstract
BACKGROUND:
AIM:
METHODS:
RESULTS:
CONCLUSIONS:
- PMID:
- 25665624
- [PubMed - in process]
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