질적연구: 여러 유형의 데이터 중에서 선택하기 (Clin Teach, 2018)
How to…choose between different types of data
Esther Helmich 1,2 , Terese Stenfors 3 and Aileen Barrett 4
도입
INTRODUCTION
질적 연구의 세계로 진입하는 임상의들의 경우, 면담이야말로 어떤 현상의 경험이나 인식을 이해하기 위해 수집하고 분석할 수 있는 가장 명백한 자료의 원천인 것처럼 보일 수 있다. 그러나, 일부 덜 알려져 있지만 잠재적으로 매우 가치 있는 데이터들이 있고, 이것이 우리의 이해를 증진시키기 위해 사용될 수 있다. 사실, 질적 연구에서는, 실제 세계의 거의 모든 것이 자료의 역할을 할 수 있다(거리에서 듣거나 말하는 것, 학교에서 보는 것, 진료소에서 토론하는 것, 인터넷에서 찾은 것 등). 데이터는 참가자가 자신의 경험에 대해 말하는 서면 또는 구문을 포함할 수 있다. 또한 연구원들은 참가자들에게 그림이나 그림 등을 통해 자신의 경험을 어떻게 인식하고 이해하는지 보여주도록 초대할 수 있다. 그리고 연구원들은 그들의 연구 주제나 정책 문서나 소셜 미디어 포스트와 같은 그들의 사실들을 관찰할 수 있다.
For clinicians entering the world of qualitative research, it can seem that interviews are the most obvious source of data that can be collected and analysed to understand experiences or perceptions of a phenomenon; however, some lesser known, but potentially extremely valuable, data can also be used to enrich our understanding. In fact, in qualitative research, almost everything in the real world can serve as data: what you hear or talk about on the streets, what you see in schools, what you discuss in the clinic and what you find on the Internet. Data may include written or spoken text, in which participants tell about their experiences. Researchers may also invite participants to show how they perceive and understand their experiences through, for example, pictures or drawings. And researchers can observe their research subjects, or their artefacts, such as policy documents or social media posts.
이 글에서는 질적 교육 연구를 시작하는 방법에 관한 유럽 질적 조사 및 교육 연구 센터(EXQUISITE) 시리즈의 세 번째 시리즈인 1 우리는 인터뷰에 대한 몇 가지 대안들을 데이터 소스로 설명하고, 그들이 특정 연구 질문에 답하는데 어떻게 가치가 있을 수 있는지를 설명할 것이다. 데이터 분석이 향후 논문에서 논의되겠지만, 우리는 이러한 데이터 유형이 어디에서 사용되었는지, 그리고 그들이 조명하고 도해한 질문들에 대한 몇 가지 예를 제공할 것이다. 연구에 사용될 데이터 유형의 선택은 핵심 고려사항이며, 연구 질문 2와 질문에 적합한 이론적 및 개념적 프레임워크에 의해 명확하게 안내된다. 3 또한 데이터 분석 방법과 프로세스를 결정할 것이다.
In this article, the third in our European Centre of Excellence in Qualitative Inquiry and Study in Training and Education (EXQUISITE) series on how to get started in qualitative education research, 1 we will describe some alternatives to interviews as data sources and how they can be of value in answering certain research questions. Although the analysis of data will be discussed in a future paper, we will provide some examples of where these data types have been used and the questions they have illuminated and illustrated. The choice of data types to be used in your study is a key consideration, guided clearly by your research question, 2 and by the theoretical and conceptual frameworks appropriate to your question. 3 This will also determine your data analysis methods and processes.
말하기, 보여주기, 관찰하기
TELLING, SHOWING, OBSERVING
참가자에게 자신의 이야기를 들려달라고 요청
Asking participants to tell their stories
이야기를 하는 것은 사람들 사이에 경험을 공유하는 가장 오래된 방법 중 하나이다; 그것은 언어, 시간 경과에 따른 발전, 구조, 등장인물, 줄거리 선에 의존한다. 이야기를 하는 것은 어떤 경험을 해명하고, 그것에 의미를 부여하고, 그것을 다른 사람들에게 설명하는 데 도움이 될 수 있다. 의학 교육에서 이야기 또는 내러티브를 수집하는 가장 흔한 방법은 인터뷰 진행자가 미리 정해진 질문의 집합을 질문함으로써 대화를 지시하는 개인 또는 포커스 그룹 인터뷰일 수 있다; 4 그러나, 몇 가지 흥미로운 대안이 있다.
Telling stories is one of the oldest ways of sharing experiences between people; it relies on language, development over time, structure, characters and plot lines. Telling stories can help to elucidate a certain experience, to give meaning to it and to explain it to others. The most common way of collecting stories, or narratives, in medical education may be the individual or focus group interview, in which the interviewer directs the conversation by asking a set of more or less predetermined questions; 4 however, there are some interesting alternatives.
오디오 다이어리와 서면 로그는 참가자들에게 인터뷰 진행자의 언어적 또는 비언어적 신호에 영향을 받지 않고, 이전 질문에 조금 더 오래 매달리고 싶을 때 다음 질문에 응답할 필요 없이 중단 없이 자신의 이야기를 말할 수 있는 기회를 제공한다. 일지 연구에서 참가자들은 일반적으로 '지난 날이나 일주일 중 가장 형태적인 경험을 되돌아볼 수 있는가?'와 같은 몇 가지 질문을 받는다. 그들은 그들의 기여에 대한 어떠한 직접적인 반응도 받지 않고, 그들의 성찰을 기록하거나 오디오 코딩을 하고 연구자에게 이것을 보내도록 초대 받는다. 따라서 비록 연구자가 수집된 데이터에 대해서 통제할 수 있는 부분이 제한적이지만, 이 참여자는 데이터 수집에 대한 접근법을 주도하여 보다 자발적이고 참가자의 고유한 방식으로 이야기를 전달할 수 있도록 크게 도울 수 있다.
Audio diaries and written logs provide participants with the opportunity to tell their stories without interruptions, without being influenced by the verbal or non- verbal cues of the interviewer, and without having to respond to a next question when they would prefer to linger a bit longer with the previous one. In diary studies, participants are generally provided with just a few prompts, such as: ‘Could you reflect on the most formative experience of the past day or week?’ They are invited to write down their reflections or to make an audiorecording and to send this to the researcher, without receiving any direct responses to their contributions. The researcher thus has limited control over the data collected, but this participant led approach to data collection can greatly help to get the story across more spontaneously and in the participant ’ s unique way.
예를 들어, 우리는 전문적 정체성의 발달에 대한 교차 문화적 연구의 일환으로 대만과 네덜란드의 의대생들로부터 오디오 일기를 수집했다. 이 연구를 수행하면서, 우리는 참가자들 사이에 감정적인 경험에 대해 이야기하라는 초대에 응한 방법과 이것이 그들의 직업적 정체성의 발달에 어떤 영향을 끼쳤는지 상당한 차이점을 발견했다.
대만 학생들은 많은 다양한 인물들로 채워진 의학의 세계를 매우 활기차게 스케치했다.엘리트들, 환경, 음식, 음료수, 스포츠, 그리고 그들이 어떻게 먼저 '좋은 사람들'이 되려고 했는지를 반성했다. 그들은 이것이 좋은 의사가 되기 위한 전제조건이라고 여겼기 때문이다.
같은 프롬프트에 대해 네덜란드 학생들은 전형적으로 자기 자신, 감독자 한 명, 환자 한 명, 당면한 특정 과제에 대해 구체적으로 언급하면서 의사가 되는 과정에서 기술이나 역량의 발달에 대해 매우 집중적인 이야기를 했다.
To demonstrate an example, we collected audio diaries from medical students in Taiwan and in the Netherlands as part of a cross- cultural study on the development of professional identity. In conducting the study, we found substantial differences between participants in how they responded to the invitation to talk about an emotional experience, and how this impacted the development of their professional identity. 5 Taiwanese students sketched very lively pictures of the world of medicine, populated with a large variety of figures, relationships, environments, food, drinks and sports, and reflected upon how they intended to become ‘good people’ first, as they considered this a prerequisite for becoming good doctors. In response to the same prompt, Dutch students typically told very focused stories about the development of skills or competencies in the process of becoming a doctor, referring specifically to themselves, one supervisor and one patient, and to the specific task at hand.
인터뷰나 포커스 그룹이 두 그룹을 위해 더 직접적인 데이터를 제공했을 수도 있지만, 오디오 일기는 상당히 다른 맥락에서 학생들이 경험하는 것처럼 착색된 세계를 볼 수 있는 풍부한 정보를 제공했다.
Whereas interviews or focus groups might have provided more straightforward data for the two groups, the audio diaries offered a colourful glimpse into the figured worlds as experienced by students in fairly different contexts.
참가자들에게 자신의 경험을 보여주도록 요청한다.
Asking participants to show their experiences
살아 있는 경험을 서술하는 또 다른 접근법은 반드시 언어를 사용하지 않는 자기 자신을 표현하는 시각적 방법이나 구체화된 방법을 사용하여 무슨 일이 일어나고 있는지를 보여주는 것이다. 건강관리 내에서, 그리고 보건전문가들의 교육에서, 연구자들은 점점 더 사진 도출이나 광채화, 그리고 그림, 그림 또는 콜라주 같은 창조적이고 예술적인 접근법을 이용하고 있지만, 사람들은 또한 음악, 춤, 연극 또는 비디오 공연을 연구 방법으로 사용하는 것을 생각할 수 있다. 6 언어를 넘어서 창의적인 표현과 반성의 기회를 만드는 것은 단어만으로는 접근할 수 없는 감정이나 우려를 식별하는 데 도움이 될 수 있다.
Another approach to narrating lived experiences is showing what is going on, using visual or embodied ways of expressing oneself that do not necessarily use language. Within health care, and in the education of health professionals, researchers are increasingly making use of these creative, arts- based approaches, such as photo elicitation or photovoice, and drawings, pictures or collages, but one could also think of using music, dance, theatre or video performances as a research method. 6 Going beyond the verbal and creating other opportunities for creative expression and reflection may help to assist in identifying feelings or concerns that are not accessible through words alone.
우리가 복잡한 상황에 대응하여 의학 수련생들의 감정을 탐구하기 위해 도면을 사용한 최근의 연구에서 참가자들은 말 그대로 좌절, 불확실성, 분노와 두려움을 보여주었고, 자신을 타인에 비해 매우 작거나 말초적인 존재로 묘사하거나 심지어 논문에서 도망치는 것까지도 묘사했다. 7
In a recent study in which we used drawings to explore medical trainees’ emotions in response to complex situations, participants literally showed their frustrations, uncertainties, anger and fears, depicting themselves as very small or peripheral relative to others, or even running away from the paper, and thus from the situation. 7
실제의 세계를 실제로 관찰하는 것
Observing the real world in action
위에서 설명한 대로 말하고 보여주는 것은 모두 사람들이 어떻게 그들의 경험을 인지하는지에 대한 반성을 제공하지만 실제로 무슨 일이 일어나는지에 대해서는 연구하지 않는다. 이것은 사람들이 어떻게 상호작용하고, 움직이고, 옷을 입고, 공간을 사용하는지를 관찰함으로써 더 잘 포착될 수 있다. 이러한 것들은 현실이 어떻게 구성되는지의 매우 많은 부분이기 때문이다. 관찰은 다른 유형의 연구에 사용될 수 있지만, 이 방법은 일반적으로 민족지학(Ethnography)과 연관된다. 8 관찰에 의해 탐구될 수 있는 상황으로는 예를 들어 임상 실습, 회진, 시뮬레이션 이벤트 및 세미나가 포함된다.
Both telling and showing, as described above, provide reflections of how people perceive their experiences, but do not study what actually happens . This can be better captured by observing how people interact, move, dress and use space, as these are very much part of how reality is constructed. Although observations can be used in different types of research, this method is typically associated with ethnography. 8 Settings that may be explored by observation include, for instance, clinical practice, rounds, simulated events and seminars.
관찰은 학생과 교사 또는 환자 또는 다른 직업의 학생들 사이의 상호작용에 대한 통찰력을 제공하기 위해 사람들이 하는 행동에 대한 추가적인 관점을 제공할 수 있다. 이것은 특정 과정을 포착하거나 학습이 이루어지는 더 큰 맥락에 대한 추가 정보를 제공하는 데 도움이 될 수 있다. 컨텍스트에는 물리적 공간뿐만 아니라 소리, 냄새, 눈 접촉 또는 그러한 신체적 접촉 부족, 상호작용에 사용되는 목소리의 톤 및 사람이 움직이는 방법이 포함될 수 있다. 관찰은 시간적으로 상당히 제한적일 수 있지만(예: 2시간 모의 세션의 세 가지 관찰), 학생이나 감독자의 일상 생활 동안 며칠 또는 몇 주 동안 그림자처럼 관찰함으로써 수행될 수도 있다.
Observations may provide an additional perspective on what people say they do, to provide insight into interactions between students and teachers or patients, or between students from different professions. This can help to capture a certain process or provide further information on the larger context in which learning takes place. Context can include the physical space as well as sound, smell, eye contact, or lack of such, physical contact, the tone of voice used in an interaction and how people move. Observations may be fairly limited in time (e.g. three observations of a 2- hour simulated session), but they can also be conducted by shadowing a student or a supervisor throughout their daily practice for several days or weeks.
한 연구에서, 우리는 64명의 환자와 건강관리 전문가들(전문가가 다른 의사, 간호사, 영양사, 사회복지사)과 건강관리 전문가들이 서로 어떻게 상호 작용하는지를 연구하기 위해 다원적 만성 신장 질환 클리닉에서 일일 회진하는 것을 관찰했다. 이러한 보편적인 형태의 치료 기능에 대한 이해를 넓히기 위해서. 9 우리의 연구결과는 진료소 내에서 협력적으로 일할 것으로 기대되는 건강전문가들 사이의 경계 문제, 복잡한 환자의 관리에 있어서의 의료전문, 그리고 간병인과 환자 사이의 경계 문제를 중심으로 이루어졌다. 의료 전문가들을 관찰함으로써, 우리는 그들이 분명히 알지 못하는 그들의 상호작용의 측면을 포착했고, 따라서 그들이 그들에 대해 우리에게 보여주거나 말하도록 요구하는 방식으로는 포착할 수 없었을 것을 포착했다.
In one study, we observed 64 consultations between patients and health care professionals (physicians with different specialties, nurses, dieticians and social workers) and end- of- day rounds at a multidisciplinary chronic kidney disease clinic, to explore how health care professionals interact with one another, patients, families and caregivers in order to expand our understanding of how this increasingly common form of care functions. 9 Our findings revolved around the question of boundaries between the health professionals who were expected to work cooperatively within the clinic, between medical specialties in the management of complex patients, and between caregivers and patients. Through observing the health care professionals in action, we captured aspects of their interactions that they were not explicitly aware of, and hence would not have been possible to capture by asking them to show or tell us about them.
결론
CONCLUSIONS
이 짧은 소개에서 우리는 가능한 많은 유형의 데이터 중 몇 가지만 설명하였다. 종종, 그러나 배타적이지는 않지만, 민족학 연구에서는 몇 가지 유형의 질적 데이터가 단일 연구에 결합된다. 예를 들어, 학생들을 인터뷰한 다음 관찰하거나, 연습생들에게 그들의 경험을 담아낸 시나 단편 소설을 쓰라고 요청하고, 그 후 인터뷰에 응할 수 있다.
In this short introduction we have described only a few of many possible types of data. Often, but not exclusively, in ethnographic studies, several types of qualitative data are combined in a single study: one may, for example, interview students and then observe them, or ask trainees to write a poem or short story capturing their experiences, and then follow up with interviews.
질적 연구의 세계로 진입하는 임상의들의 경우 데이터 수집 기회 수와 범위가 압도적으로 보일 수 있다. 연구에 적합한 데이터 유형을 선택할 때 세 가지 질문을 고려하십시오.
For clinicians entering the world of qualitative research, the number and range of opportunities to collect data may seem overwhelming. In choosing the types of data appropriate to your study, we suggest you consider three questions.
1. 당신이 대답하고 싶은 연구 질문은 무엇이며, 어떤 종류의 자료가 당신에게 답을 줄 것이며, 당신은 연구 윤리 위원회에 제출할 때 이것을 정당화할 수 있는가?
1 . What is the research question you want to answer, what kind(s) of data will give you the answers and can you justify this in your submission to the research ethics committee?
2 . 그 질문을 탐구하고자 하는 특정 이론이나 프레임워크를 확인하셨습니까? 그리고 데이터의 특정 유형(또는 유형)이 다른 것들보다 이론적 가정에 더 잘 맞으시겠습니까?
2 . Have you identified a certain theory or framework within which you want to explore that question, and would a certain type (or types) of data better fit its theoretical presumptions than others?
3. 이러한 다양한 유형의 데이터의 특정 이점 또는 어려움은 무엇인가?
3 . What are the specific benefits or challenges of these different types of data? 10
마지막으로, 여러분이 연구자로서 여러분 자신에게 묻고 싶은 궁극적인 질문은 개인적으로 어떤 유형의 데이터에 대해 흥분하고 있는지이다. 질적 연구의 풍부한 분야에서, 우리는 연구자들이 그들의 호기심과 흥미 그리고 자신의 창의성을 따르도록 영감을 받기를 바란다!
Finally, the ultimate question you may want to ask yourself concerns what types of data you personally feel excited about as a researcher. In the rich field of qualitative research, we hope that researchers will feel inspired to follow their curiosity, interest and own creativity!
How to…choose between different types of data.
Author information
- 1
- University Medical Center Groningen, University of Groningen, Groningen, the Netherlands.
- 2
- Rehabilitation and Care Center Vreugdehof, Amstelring, Amsterdam, the Netherlands.
- 3
- Department of Learning, Informatics, Management and Ethics, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden.
- 4
- Irish College of General Practitioners, Dublin, Ireland.
Abstract
This article, on how to choose the types of data that are most appropriate to your study, is the third in a series that aims to support researchers within clinical education who are new to qualitative research. Although individual or focus group interviews may seem to be the most obvious source of data in qualitative research, we describe some alternative data sources and how they can be of value in answering certain research questions. We provide examples of how research participants may tell you about their experiences through audio diaries, how they may show you what is going on by drawing a picture, and how you can study what actually happens in practice by observing how people interact, move, dress and use space. By doing so, we hope to catch your interest and inspire you to think of all the different possibilities when setting up a qualitative study. In qualitative research, almost everything in the real world can serve as data.
© 2018 The Authors. The Clinical Teacher published by Association for the Study of Medical Education and John Wiley & Sons Ltd.
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