질적연구의 수준 올리기(Clin Teach, 2018)

Taking qualitative research to the next level

Esther Helmich  Karen Mattick




일부 임상의들은 질적 연구를 비과학적이고, 일화적이며, 직설적이고, 쉽거나, 적어도 실질적인 가치가 부족하다고 생각할 수 있지만, 2 우리는 '왜'와 '어떻게'의 질문에 답하는 것이 건강 직업 교육의 영역에 많은 도움이 된다고 주장한다. 타이와 아자위는 2016년 질적 연구에 관한 임상 교사 도구상자 기사에서 특히 질적 연구가 교육 현상에 대한 미묘한 이해에 도달하는 데 도움이 될 수 있다고 주장했다. 그것은 복잡한 사회 및 체계적 상호작용, 그리고 실제 임상 환경에서 교사와 수련자의 경험에 영향을 미치는 상황적 또는 사회문화적 힘을 탐구함으로써 이를 달성할 수 있다.3 

Although some clinicians may still think of qualitative research as unscientific and anecdotal, straightforward and easy,1 or at least as lacking practical value,2 we contend that answering questions of ‘why’ and ‘how’ has much to offer to the domain of health professions education. In their 2016 The Clinical Teacher's Toolbox article on qualitative research, Tai and Ajjawi argued that qualitative research in particular can be helpful for arriving at a nuanced understanding of educational phenomena. It can achieve this by exploring complex social and systemic interactions, and contextual or sociocultural forces that influence the experiences of teachers and trainees in the real‐world clinical environment.3 


이 시리즈에 나올 논문들은 유럽 질적 조사 및 연수 및 교육 분야의 우수 연구 센터(EXQUISITE)의 회원들이 작성하게 되는데, 이들은 서유럽의 여러 나라에서 온 질적 연구와 다양한 배경과 전문지식을 가진 연구자들로 구성되어 있지만, 하나의 공통된 미션을 가지고 있다. 질적연구를 다음 단계로 나아가게 하는 것.

Those papers will be written by members of the European Center of Excellence in Qualitative Inquiry and Study In Training and Education (EXQUISITE), which is a group of researchers with interests in qualitative research and different backgrounds and expertise, from different countries in north‐west Europe, but with one single mission: taking qualitative research to the next level.


3Tai J, Ajjawi R. Undertaking and reporting qualitative research. Clin Teach 2016; 13( 3): 175– 182.


4Varpio L, Artino AR Jr. Answering the Mail: Replying to Common Questions About Qualitative Inquiry. J Grad Med Educ 2015; 7( 4): 667– 668. XXX


5Varpio L, Paradis E, Watling C. Introducing a qualitative space. Perspect Med Educ 2017; 6( 2): 63– 64. XXX







 2018 Apr;15(2):91-92. doi: 10.1111/tct.12777.

Taking qualitative research to the next level.

Author information

1
Center for Education Development and Research in Health Professions, University of Groningen, University Medical Center Groningen, the Netherlands.
2
Centre for Research in Professional Learning, University of Exeter, Exeter, UK.







+ Recent posts