의학교육과 헬스케어 시스템: 왜 교육과정 개혁이 필요한가? (BMC Med Educ, 2014)
Medical education and the healthcare system – why does the curriculum need to be reformed?
Gustavo A Quintero
Background
Flexner 보고서에서 오늘까지
From the Flexner report to today
Abraham Flexner는 유명한 1910 년 보고서 [1]에서 20 세기 상반기에 보편적 인 의학 교육 모델을 제안했습니다. 그러나 보고서 15 년 후, 플렉스 너 자신은이 새로운 의학 커리큘럼이 사회적이고 인본주의적인 측면보다, 의학의 과학적 측면에 우선권을 부여했다는 사실을 인정했다. 그 이후로, 의학 교육은 진행중인 논쟁의 주제였습니다. 토론의 핵심은 의료의 사회적, 인본주의적 특성을 희생시키는 댓가로 생물학적 이해에 대한 과학적 지식을 강조하고 있다는 것입니다. 의학 교육 모델의 연대순 진화는 표 1에 요약되어있다.
Abraham Flexner, in his famous 1910 report [1], proposed the model of medical education that prevailed during the first half of the 20th century. However, 15 years after his report, Flexner himself recognized that this new medical curriculum gave precedence to the scientific aspects of medicine over its social and humanistic aspects [2]. Since then, medical education has been the subject of on-going debate. The core of the discussion revolves around the importance of scientific knowledge on biological understanding at the expense of its social and humanistic characteristics. The chronological evolution of medical education models is summarized in Table 1 [3-8].
과학적 지식과 기술 능력은 여전히 사회 - 인본주의 적 역량 개발에 필요한 인간 차원에 대한 탐구보다 우위를 점하고있다.
Scientific knowledge and skills competences still hold their supremacy over delving into the dimensions of the human being, necessary for the development of socio-humanistic competences.
건강 - 질병 과정
Health-illness process
건강 - 질병 과정의 특징을 밝히는 것는 의학 커리큘럼 디자인 이전에 중요한 단계입니다. 이것은 지역 사회와 개인의 건강과 질병의 현실을 이해하고, 질병을 예방하고 건강을 회복시키고 유지하기 위해 취해야 할 행동을 결정할 것입니다.
Characterization of the health-illness process is a crucial step prior to medical curriculum design. This will determine the understanding of the reality of health and illness of communities and individuals, and the action that should be taken to prevent disease and restore and maintain health.
커리큘럼 디자인은 건강과 질병을 '상태'로서가 아니라, 오히려 개인, 집단, 사회 및 문화의 뭉치에서 동시에 작동하는 여러 형태의 결정의 상호 작용에서 기인하는 '프로세스'로 바라보아야 하며, 이 모든 것은 역사적 특징이 있습니다. 사실, 사회와 문화는 실증주의적 인식론에서 상상하는 것처럼 질병의 인과적 요인이 아니라, 그보다 건강과 질병이 발생하는 광범위하고 일반적인 대륙continent에 가깝다.
Curriculum design should then consider health and illness not as states but rather as processes resulting from the interaction of multiple forms of determination that operate simultaneously in the ambit of individuals, collectives, and in society and culture, all of which have a historical character. In fact, society and culture are not causal factors as imagined in positivist epidemiology, but are the broad and general continents where health and disease occur.
의료 시스템을 기반으로 한 의학 교육
Medical education based on the healthcare system
의사는 환자와 지역 사회의 이익을 최대한 보호하기 위해 복잡한 시스템을 다루고 그러한 시스템을 이끌 준비가되어 있어야합니다. 이 현실은 의학을 가르치고 배우는 방법을 수정하는 것이 필요합니다.
Physicians should be prepared to address complex systems and to lead such systems in an effort to protect the best interests of patients and communities. This reality makes it necessary to modify the way medicine is taught and learned;
불확실한 직업은 전문가가 자신의 업무 결과를 직접 통제 할 수없는 직업입니다 [9].
An uncertain profession is one where the professional cannot directly control the outcome of his work [9].
Flexner 보고서를 제출 한 지 100 년 후 현대 의학 교육의 네 가지 목표가 권장되었습니다 (표 2) [10]
One hundred years after the Flexner report, four goals for modern medical education were recommended (Table 2) [10]
시스템 기반 커리큘럼은 "글로벌 전문 지식을 바탕으로 핵심 전문 역량을 특정 상황에 적응시키는 데있어 의료 시스템의 성과를 향상시켜야" 한다. 개혁의 세 가지 세대에 대해서, 의학 교육은
전문성을 창출하는 informative 학습에서
전문가를 양성하는 formative 학습, 그리고 더 나아가서,
"리더십 속성을 개발하고", "그것을 통해서 계몽된 change agent를 양성하는" transformative 학습이 되었다.
the System Based Curriculum, should “improve performance of the healthcare system in adapting core professional competencies into specific contexts, on the basis of global knowledge”. In those three generations of reforms, medical education has moved from informative learning that produced expertise, to formative learning that produced professionals, to transformative learning that is “about developing leadership attributes; its purpose is to produce an enlightened change agent” [10].
Rosario 경험 : 의료 시스템을 향상시키기위한 커리큘럼 변경
The Rosario experience: changing the curriculum to enhance the healthcare system
가르시아 (Garcia)에 따르면 "의학 교육은 의사 훈련을위한 과정이며, 사회에서 지배적 인 경제적 사회적 구조에 종속된다"고 지적했다. 따라서 의학 교육은 사회적 현실과 분리 될 수 없다. 의학 교육이 과정process이라면, 학부 교육으로 시작하지만 거기서 끝나지 않는 연속체로 이해해야합니다. 이것은 평생 학습입니다.
According to Garcia [13], “medical education is the process for training doctors, subordinate to the dominant economic and social structures in societies in which it takes place”. Therefore, medical education cannot be divorced from social reality. If medical education is a process, it must be understood as a continuum that begins with undergraduate training but does not end there; it is lifelong learning.
2013 년에 시작하여 콜롬비아 보고타의 로자리오 대학교 의과 대학 및 보건 과학 스태프 직원은 의료 수요에 기반한 암시 적 변이가있는 의학에서 학부 과정 커리큘럼 개혁을 실시했으며 (그림 1), 학력에 대한 커리큘럼 특성,
Commencing in 2013, staff at the Rosario University School of Medicine and Health Sciences, Bogotá, Colombia, implemented an undergraduate curriculum reform in medicine which has implicit variations based on the healthcare needs (Figure 1), with curriculum attributes for undergradu-
Conclusions
BMC Med. 2014 Nov 12;12:213. doi: 10.1186/s12916-014-0213-3.
Medical education and the healthcare system--why does the curriculum need to be reformed?
Author information
- 1
- School of Medicine and Health Sciences, Universidad del Rosario, Carrera 24 # 63C-69, Bogota, Colombia. gustavo.quintero@urosario.edu.co.
Abstract
Medical education has been the subject of ongoing debate since the early 1900s. The core of the discussion is about the importance of scientific knowledge on biological understanding at the expense of its social and humanistic characteristics. Unfortunately, reforms to the medical curriculum are still based on a biological vision of the health-illness process. In order to respond to the current needs of society, which is education's main objective, the learning processes of physicians and their instruction must change once again. The priority is the concept of the health-illness process that is primarily social and cultural, into which the biological and psychological aspects are inserted. A new curriculum has been developed that addresses a comprehensive instruction of the biological, psychological, social, and cultural (historical) aspects of medicine, with opportunities for students to acquire leadership, teamwork, and communication skills in order to introduce improvements into the healthcare systems where they work.
- PMID:
- 25387484
- PMCID:
- PMC4228189
- DOI:
- 10.1186/s12916-014-0213-3
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