전문직 정체성 형성에 관한 학생들의 성찰(Acad Med, 2015)

The Becoming: Students’ Reflections on the Process of Professional Identity Formation in Medical Education

Joanna Sharpless, Nell Baldwin, Robert Cook, Aaron Kofman, Alessio Morley-Fletcher, MD, MMSc, Rebecca Slotkin, and Hedy S. Wald, PhD




궁극적으로 학생과 의학 교사의 의도는 의료 전문직의 가치와 역량에 부합하는 정체성을 개발하는 것입니다 .3 이것이 "프로페셔널리즘"또는 "행동 방식"으로 나타날 수도 있지만 4,5 더 중요한 PIF 목적은 새로운 "존재의 방식"을 개발하는 것이다.

Ultimately, the intention of both student and medical educator is to develop an identity consistent with the values and competencies of the medical profession.3 Although this may manifest as “professionalism,” or “ways of acting,”4,5 the more overarching PIF objective is developing new “ways of being.”6



학생들이 중요한 formative 경험에 대한 guided reflection에 참여할 수있는 기회를 제공하는 것은 학습자가 PIF에서 의미를 만들고 가치를 명확하게하는 데 도움이되는 효과적인 도구로서, 궁극적으로 "새로운 존재being으로 자립할 수 있는 패턴"을 형성하게 한다.

Providing opportunities for students to engage in guided reflection on their critical formative experiences is one effective tool for helping learners use their experiences to construct meaning and clarify values within PIF,9,11–13 ultimately promoting a “self-sustaining pattern of a new way of being.”14



의학 교육에서의 "가장"

“Pretending” in Medical Education


의과 대학을 시작할 때 학생들은 의사와 일치하는 가치와 행동에 스스로를 몸담글 것으로 기대받는다.7 종종 이 과정에서는 역할을 완전히 embody하기 전에 의사됨을 "시늉go through the motions"해야 한다.

Upon starting medical school, students are expected to immerse themselves in the values and behaviors consistent with physicianship.7 Often, this process requires that we “go through the motions” of being a physician before we can fully embody this role.



List 1

작성자의 전문직 정체성 형성 (PIF)에 대한 성찰 에세이에 사용된 질문

Questions Used to Prompt Written Reflections About Professional Identity Formation (PIF) From the Authors


Question 1

몇몇 저자들은 의대생들의 "가짜 (imposters)"처럼 느껴지는 정체성 형성 단계에 관해 썼습니다. 8,9 현재 직업 생활에서 "가장하고 있는pretending"역할은 무엇입니까? 만약 그렇다면, 당신은 무엇을 했습니까? 또는 당신이 의료 전문직인것 처럼 "가장하는"것과 전문 직업에 완전히 "inhabiting"하는 것 사이에서 선을 넘을 수있게 한 것은 무엇입니까?


Several authors have written about a stage of identity formation in which medical students feel like “imposters.”8,9 What role, if any, does “pretending” currently play in your professional life? If applicable, what have you done or what has allowed you to cross the line between “pretending” to be a medical professional and fully inhabiting your professional role?


Question 2

귀하가 받은 의학교육 중 (학업, 직장, 의학 교육 이외의 삶) 어떤 사건이나 관계가 자신의 PIF를 결정적이거나 의미있는 것으로 인식하게 하였나요?


What incidents or relationships during your medical education (whether in the context of your study/work or in your life outside of medical education) do you perceive as critical or meaning making for your PIF?


Question 3

의대 또는 레지던트 프로그램의 어떤 공식적 또는 비공식적 커리큘럼이 PIF를 서포트하고 개인의 성장에 특히 가치가 있는 것으로 나타 났습니까? 당신은 교사나 멘토가 무엇을 통해서 의학교육이 더 PIF 과정을 원활하게 해줄 수 있다고 생각하나요?


What formal or informal aspects, if any, of the curriculum provided at your medical school or in your residency program have you found to be particularly valuable in supporting your PIF and nurturing your personal growth? What, if anything, do you believe teachers or mentors could do differently in medical education to facilitate your process of PIF?


Question 4

훈련 중 다른 의료 전문가 (간호사, 치료사, 영양사, 약사 등)와의 상호 작용이 자신의 전문직 정체성에 어떻게 영향을 줍니까? 귀하의 professional identity를 interprofessional identity와 구별짓거나 조화시키는 것은 무엇인가요?


If relevant, how have your interactions with other health care professionals (nurses, therapists, nutritionists, pharmacists, etc.) during your training affected your understanding of your own professional identity? How, if at all, do you differentiate and/or reconcile your medical professional identity with an interprofessional identity?





The Role of Relationships


개인적 및 전문적 관계는 의학 교육에서 PIF에 중요한 초기 영향을 미치는 것으로 나타났습니다 .8,15


Personal and professional relationships have been shown to have a significant, early impact on professional identity development in medical education.8,15


The Impact of Formal and Informal Curricula on PIF


학생들에게 전문 역량을위한 지식 및 기술 능력을 가르치는 것 외에도 의대는 학생들의 개인적 및 직업적 성장을 도모하기 위해 공식 및 비공식적 인 개입을 점차 늘리고 있습니다.


In addition to teaching students the knowledge and technical skills for professional competency, medical schools are increasingly implementing formal and informal interventions to cultivate students’ personal and professional growth.


Navigating and Developing Interprofessional Relationships and Identities


Interprofessional 관계를 구축하고, 협상하며, 새로운 Interprofessional 정체성과 의사로서의 정체성을 구별하는 것은 특히 의학 교육의 초기 단계에서 어려울 수 있습니다 .16 우리 자신이 기존에 가지고 있던 전문직 역할이나 다른 의료 전문가의 역할과 비교되고 대조되는 경우, Interprofessional한 상호 작용은 의사 역할에 대한 우리의 이해를 illuminate해줄 가능성이 있습니다.


Learning to build and negotiate interprofessional relationships and distinguishing between an emerging interprofessional identity and physician identity can be challenging, especially at initial stages of medical education.16 When compared and contrasted either with our own prior professional roles, or the roles of other medical professionals, interprofessional interactions have the potential to illuminate our understanding of the physician role.



결론, 고찰

Discussion and Conclusions



이러한 "스냅 샷"은 PIF 프로세스를 위한 다양한 멘토, 동료, 전문 직업인, 가족 및 환자 관계를 강조합니다. 

  • 환자와 멘토와의 의미있는 관계는 우리가 미래 의사로서의 역할을 계획하는 데 도움이되는 반면, 

  • 또래 관계는 의과대학 입학 전의 공통 관심사와 가치를 강화하는 데 도움이 될 수 있습니다. 

  • 또한 건강 관리 시스템 내에서의 개인적인 경험도 강력한 영향을 미치며, 이 때문에 우리는 공급자의 역할을 맡을 때 겸손을 유지할 수 있다.

These “snapshots” highlight various mentor, peer, interprofessional, family, and patient relationships as instrumental for our PIF process. 

  • Meaningful relationships with patients and mentors help us envision our future clinician roles, 

  • while peer relationships can help us strengthen shared interests and values that preceded medical school. 

  • We also appreciate the powerful impact of our own personal experiences within the health care system, which help us remain humble as we assume the provider role.


  • 따라서 우리는 의학교육이 교실 내외부에서 환자 간호 및 자기-케어 경험을 처리하고 맥락화 할 수있는 guided opportunities를 제공할 것을 권장합니다. 

  • 우리는 또한 PIF에서 관계의 역할에 맡고 있으며, 효과적인 소그룹 촉진기술을 훈련받은 역할 모델과 함께 reflection-on-action과 reflection-on-being을 자극하는 교과 과정 혁신을 설계하기 위해 노력할 것을 권장합니다.

교육 수준과 관련된 의견의 비균질성은 학습자의 교육 단계에 맞춰 만들어진 "발달 공간" 내에서 발달적 교육 과정developmental curricula이 잠재적으로 유용함을 강조한다.

  • Consequently, we encourage medical education models to provide guided opportunities to process and contextualize our experiences of patient care and self-care, both inside and outside the classroom. 

  • We also support efforts to design curricular innovations stimulating reflection-on-action17 and reflection-on-being11 alongside role models who appreciate the role of relationships in PIF and who are trained in effective small-group facilitation skills. 

The heterogeneity in our comments as linked to level of training underlines potential utility of developmental curricula within created “developmental  space”18 tailored to the educational stage of the learner. 


그러한 교과 과정에서 guided reflection은 의학 교육 과정을 통한 professional transformation를 드러내는 거울이 될 수 있습니다 .19 진화하는 과정에 대한 self-awareness을 개발하는 것은 우리의 전문직 정체성의 요소를 crystallize하고, 다른 사람들의 진화를 촉진하는 데 도움이 될 수 있습니다. 우리는 어렵거나 도전적인 것으로 여겨지는 PIF의 측면조차도 비판적인 성찰의 맥락에서 보람을 느낄 수 있음을 알고 있습니다. 예를 들어, "위장한imposter"경험에 대해 치열하에 성찰함으로써, 자기 인식과 다른 사람들에 대한 성찰적 개방성을 기를 수 있으며, 잠재적으로 정서적 회복탄력성과 웰빙에 기여할 수 있습니다 .11

Within such curricular efforts, guided reflection can be a mirror, revealing our professional transformation through the medical education process.19 Developing self-awareness of this evolving process may serve to crystallize elements of our professional identities and promote the evolution of others. We realize that even aspects of PIF perceived as difficult or challenging may become rewarding within the context of critical reflection. Grappling with the “imposter” experience, for example, can cultivate a sense of humility15 and promote self-awareness and reflective openness to others, potentially contributing to emotional resilience and well-being.11


유사하게, 정체성 갈등은 "창조적 긴장"의 원천이 될 수 있습니다. 우리는 진화하는 전문가로서 종종 초기 기대치를 뛰어 넘는 새로운 의료 현실에 직면하며, 상상해온 전문직 정체성과 현실의 전문직 정체성을 조화시켜야합니다. 예를 들어, 비록 의사의 지식과 영향력의 한계에 직면하는 것은 비록 어려운 일일지라도 ("모든 답을 아는 것"에서 벗어나)답을 찾아나서는데 필요한 "인지적 도구"와 모호함을 인내하는 데 도움이되는 "정서적 도구"를 습득하는 것에 초점을 둘 수 있다. 일반적으로 이러한 갈등을 해결해나가는 과정은 핵심 가치와 결정적 행동에 의문을 품거나 또는 종종 그것을 더 강화함으로써 더욱 정체성 발달을 촉진해준다.

Similarly, identity conflicts can be a source of “creative tension”2 as personal meets professional and/or one strives for an idealized professional self. As evolving professionals, we often confront new realities of medical practice that depart from our initial expectations, and must adapt and reconcile the imagined and lived versions of professional identity. For example, we note that confronting the limits of a physician’s knowledge and influence, although daunting, may motivate us to shift our focus away from knowing all the answers towards acquiring “cognitive tools” that allow us to search for answers (and recognize when answers may be elusive) as well as “emotional tools” to help with tolerating ambiguity. In general, the process of negotiating such conflicts potentially spurs further identity development by encouraging us to question and at times reinforce core values and critical behaviors.


일반적으로 우리는 점차 자신의 professional lives에 대한 통찰을 얻고 더 많은 소유권을 가지게 되면서, PIF프로세스에 자신의 개인적personal 신념과 가치를 깨닫는 과정을 포함하게 되고, 전문직으로서의 가치와 목표에 더 헌신하게 된다. 스스로 자신의 professional selves의 이야기를 더 잘 인식하게 될수록, 이 모든 것이 우리의 경력 설계과 심지어 전공과목 선택에 영향을 줄 것이다20 . 그러므로 이 코멘터리는 전문직 정체성의 의식적 발전을 위한 curricula-supported engaged reflection이라는 "대우주"에 속한 "소우주"로 간주 될 수있다.

In general, we gain insight into and assume more ownership over our professional lives within a developmental, integrative PIF process that includes recognizing our personal beliefs and values and committing to professional values and goals. All of this can support our career design and even specialty choice20 as we become more aware of authoring the story of our emerging professional selves. Hence, our presented Commentary may be regarded as a “microcosm” of the “macrocosm” of curricula-supported engaged reflection for the conscious development of professional identity.21





11 Wald HS, Anthony D, Hutchinson TA, Liben S, Smilovitch M, Donato AA. Professional identity formation in medical education for humanistic, resilient physicians: Pedagogic strategies for bridging theory to practice. Acad Med. 2015;90:753–760.



 2015 Jun;90(6):713-7. doi: 10.1097/ACM.0000000000000729.

The becoming: students' reflections on the process of professional identity formation in medical education.

Author information

1
J. Sharpless is a fourth-year student, Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, Rhode Island. N. Baldwin is a first-year student, Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, Rhode Island. R. Cook is a third-year student, Warren Alpert MedicalSchool of Brown University, Providence, Rhode Island. A. Kofman is a fourth-year student, Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, Rhode Island. A. Morley-Fletcher is a first-year resident, Department of Pediatrics, Massachusetts General Hospital-Harvard Medical School, Boston, Massachusetts. R. Slotkin is a second-year student, Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, Rhode Island. H.S. Wald is clinical associate professor of family medicine, Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, Rhode Island.

Abstract

Professional identity formation (PIF) within medical education is the multifaceted, individualized process through which students develop new ways of being in becoming physicians. Personal backgrounds, values, expectations, interests, goals, relationships, and role models can all influence PIF and may account for diversity of both experience and the active constructive process of professional formation. Guided reflection, including reflective writing, has been used to enhance awareness and meaning making within the PIF process for both students and medical educators and to shed light on what aspects of medical education are most constructive for healthy PIF. Student voices about the PIF process now emerging in the literature are often considered and interpreted by medical educators within qualitative studies or in broad theoretical overviews of PIF.In this Commentary, the authors present a chorus of individual student voices from along the medical education trajectory. Medical students (years 1-4) and a first-year resident in pediatrics respond to a variety of questions based on prevalent PIF themes extracted from the literature to reflect on their personal experiences of PIF. Topics queried included pretending in medical education, role of relationships, impact of formal and informal curricula on PIF (valuable aspects as well as suggestions for change), and navigating and developing interprofessional relationships and identities. This work aims to vividly illustrate the diverse and personal forces at play in individual students' PIF processes and to encourage future pedagogic efforts supporting healthy, integrated PIF in medical education.

PMID:
 
25881650
 
DOI:
 
10.1097/ACM.0000000000000729


+ Recent posts