의학교육에서 윤리의 역할 강화하기 (CMAJ, 2003)

Strengthening the role of ethics in medical education

Peter A. Singer






어떻게 의학교육에서 윤리의 역할을 더 강화할 수 있을까? 한 가지 방법은 입학당시에 윤리적인 의사가 될 가능성이 더 높은 학생을 뽑는 것이다.

How can we strengthen the role of ethics in medical ed- ucation? One way of course is to select, at the time of ad- mission to medical school, students who are most likely to become ethical physicians.


두 번째 방법은 의과대학과 전공의 기간에 효과적인 윤리 교육을 하는 것이다. 도덕 추론을 기반으로 한 접근법은 중요한 한계가 있다. 이것은 퍼즐의 한 조각일 뿐이다. 여러가지 상황에 잘 대처하려면 의사는 상황 자체를 윤리적 딜레마로서 인식해야 한다. 또한 관련된 지식과 규범, 법과 정책을 알아야 하며, 어떻게 지식을 앞에 놓인 상황에 적용할 것인지 분석애햐 하며, 실제 상황에서 협상과 의사소통에 필요한 스킬을 발휘해야 한다. 도덕적 추론이 필요하긴 하나, 최종적으로 필요한 것은 수행이다.

A second way is to provide effective ethics training dur- ing medical school and residency training.3 Approaches based on moral reasoning have an important limitation: they are only one piece of the puzzle. To address effectively the disclosure of bad news, informed consent, confidential- ity, dishonesty, research ethics, end-of-life care, resource allocation and the like, the doctor must recognize situations as an ethical dilemma; possess the relevant knowledge of norms, laws and policies; analyze how this knowledge ap- plies to the situation at hand; and demonstrate the skills needed to communicate and negotiate this situation in practice. Moral reasoning is required, but the final com- mon pathway is performance.


윤리성에 대한 수행능력을 평가하는 것은 세 번째 방법이다. 명백하게, 그러한 평가에 있어 결정적인 순간은 실제로 환자와 의사가 대면하는 순간이다.

Evaluation of performance in ethics is a third way to strengthen the role of ethics in medical education. Obvi- ously, the moment of truth in such evaluations is the actual patient–doctor encounter. 


의사 뿐 아니라 동료/간호사/환자/가족의 평가가 중요하다.

It will be important to evaluate not only attending physicians’ assessments of the ethics and pro- fessionalism of students and residents but also the assess- ments by peers, nurses and, especially, patients and families.


네 번째 방법은 윤리적 학습 환경을 만드는 것이다. 학생-연구자는 거의 동료 학생의 절반이 임상상황에서 비윤리적으로 행동해야 할 것 같은 압박을 느꼈다고 보고했다. 행동은 외부와 단절된 상태(in a vacuum)에서 일어나는 것이 아니다. Patenaude 등은 'hidden curriculum'을 가능한 설명의 하나로 언급했다.

About 2 years ago a group of medical students, working with the support of faculty, highlighted the fourth way to strengthen the role of ethics in medical education: create an ethical learning climate. The student-researchers found that nearly half of their fellow students reported clinical sit- uations in which they felt pressured to act unethically.5 Per- formance does not occur in a vacuum. Indeed, Patenaude and associates cite the “hidden curriculum” as a possible explanation for their findings.


의사 헌장 physician charter.

This topic of professionalism has recently been ad- dressed in the form of a physician charter.8


8. Medical professionalism in the new millennium: a physician charter. Ann In- tern Med 2002;136:243-6.








 2003 Apr 1;168(7):854-5.

Strengthening the role of ethics in medical education.

Author information

  • 1University of Toronto Joint Centre for Bioethics, University of Toronto, Toronto, ON. peter.singer@utoronto.ca
PMID:
 
12668545
 
[PubMed - indexed for MEDLINE] 
PMCID:
 
PMC151993
 
Free PMC Article


+ Recent posts