성인학습자로 가는 길: 의존적 학습자에서 자기주도적 학습자로 (J Am Coll Cardiol, 2014)

The Journey to Becoming an Adult Learner: From Dependent to Self Directed Learning

Joshua A. Daily, MD; Benjamin J. Landis, MD




당신이 의과대학에서 배운 것중에 절반은 졸업 후 5년 이내에 사라지거나 틀렸음이 증명될 것이다. 문제는, 거기에 해당할 것들이 무엇인지 알려줄 수 있는 사람이 아무도 없다는 것이다. 따라서 가장 먼저 배워야 할 것은 스스로 학습하는 방법이다.

“Half of what you’ll learn in medical school will be shown to be either wrong or out of date within 5 years of graduation; the trouble is that nobody can tell you which half, so the important thing to learn is how to learn onyour own.”—David L. Sackett, OC, MD (1) 



성인학습을 설명하는 다양한 모델이 있지만, 가장 잘 알려진 노력은 Malcolm Knowles가 설명한 Andragogy이다. 다음의 여섯 가지 가설에 기반한다.

Although many models exist to explain adult learning, the best known of these efforts is andragogy (meaning “theart and science of helping adults learn”), which was described by Malcolm Knowles and is based upon the 6 following assumptions (2,3): 


1. 사람이 성장할수록 그의 자기개념은 의존적인 인성에서 자기주도적 인간으로 나아간다.

1. As a person matures, his or her “self-­concept” moves from that of a dependent personality toward one of a self­directing human being. 


2. 성인은 경험을 축적해나가며 이것은 학습의 원천이 된다.

2. An adult accumulates a growing reservoir of experience, which is a rich resource for learning.


3. 한 성인의 학습에 대한 준비도는 그의 사회적 역할상의 발달과업과 관련되어 있다.

3. The readiness of an adult to learn is closely related to the developmental tasks of his or her social role.


4. 사람들이 성장하면서 시간에 대한 관점이 바뀌는데, 처음에는 지식을 미래에 적용하는 것에서 즉각적인 적용으로 바뀐다.

4. There is a change in time perspective as people mature, from future application of knowledge to immediacy of application. 


5. 가장 강력한 동기는 외적 동기보다는 내적 동기이다.

5. The most potent motivations are internal rather than external.


6. 성인은 왜 무엇을 배워야 하는가를 알아야 한다.

6. Adults need to know why they need to learn something.


소수의 성인만이 이 원칙을 온전히 습득하고 있으며, 따라서 이 원칙들은 성인학습이 어떠해야 하는가에 대한 지시문으로 보는 것이 낫다. Knowles는 이 프레임워크에서 필수적인 요소는 SDL이라 하였다.

Few adult learners fully embody each of these principles, and thus, the principles may be best considered as prescriptive statements for what adult learning should look like. Knowles recognized that within this framework,the essential factor is self­directed learning, 


불행하게도, 전통적인 의학 교육과정은 SDL을 촉진하기에 부적절하며, 이 과정은 의사들이 스스로 해야 하는 과제로 남는다. 이러한 gap에도 불구하고 우리는 가장 강력한 가능한 근거를 우리의 경험과 주위의 조언에 더해서 다음의 권고를 한다. 

Unfortunately, the traditional medical school curriculum often inadequately promotes self­directed learning, so physicians are often left to make this transition independently (4,5). Despite this gap in early medical curricula, we have aimed to synthesize the strongest evidence available with referenceto our own experiences and advice of colleagues and mentors to encourage the following recommendations for fellows­in­training and early career cardiologists on becoming self­directed life­long learners. The specific Knowles’ assumptions from which each recommendation was developed are provided in italics. 


1. 학습의 주도권과 책임을 가지라

1. Take initiative and responsibility for your learning. 

당신이 해야 할 교육이란 스스로의 전문성에 대한 교육이다. 주입식의 CME 프로그램은 의사의 행동에 영향을 거의 미치지 않음을 상기하라. 대신 스스로의 독특한 교육요구를 인식하고 그것에 대한 책임을 지라

Recognize that as an independent clinician your education is your own professional responsibility. You control what, when, and how you learn. It would be amistake to assume that fellowship completion and board certification is tantamount to completion of your education. Be aware that didactic continuing medical education programs can have limited impact on physician behavior (6). Rather, recognize your particular educational needs and take responsibility for themby developing regular habits that promote learning. Knowles’ assumptions 1, 3, and 5(2,3). 


2. 겸손한 태도를 가지라

2. Develop an attitude of humility. 

불확실성을 인정하고 스스로 답을 모른다는 사실을 인정하라. 과도한 자신감은 피드백을 얻고 평생학습을 하는데 장애가 될 뿐이다.

Acknowledge uncertainty and admit when you do not know the answer.Recognize that overconfidence is an impediment to the pursuit of feedback and life­long learning (7). Knowles’ assumptions 1 and 5(2,3). 


3. 질문을 하고 답을 찾아라

3. Ask questions and seek answers. 

탐구하는 자세를 가지고 의학과 과학에 대한 관심을 지속적으로 유지하라. 시간을 가지고 연구하여 질문에 대한 답을 찾으라. 질문에 대한 답을 찾기 위해서 효과적으로 문헌을 검색하는 방법을 익히라. 그리고 비판적으로 평가하고 관련 자료를 선택하고, 마지막으로 환자와 informed care decision을 내리라.

Sustain the inquisitive nature that compelled your interest in medicine and science and take the time to research answers to your questions. Learn to first efficiently perform a literature search to answer a focused question, then to critically appraise and select relevant resources, and finally, to make informed care decisions for the patient at hand and future encounters. Knowles’ assumptions1 and 4(2,3). 


4. 최신의 지식을 유지할 수 있는 시스템을 갖추라

4. Develop a system for remaining up to date. 

일반적인 주제를 다루는 저널과 특수한 주제를 다루는 저널을 모두 읽으라. journal watch를 생성하여 새로운 문헌을 놓치지 말라. 적절한 라벨을 붙이고, 정기적으로 컨퍼런스에 참가하라.

Read both general and specialty journals regularly, create a journal watch for new papers in your field, utilize technology to store important literature with adequate labels for easy retrieval, and routinely attend conferences. Reject the tendency to settle into the role of a dependentor passive learner, such as relying on continuing medical education requirements to stay informed. Knowles’ assumptions 1, 3, and 4(2,3). 


5. 비판적으로 성찰하라

5. Critically reflect. 

스스로를 정직하게 평가하는 습관을 길러라. "어떻게 하면 더 잘할 수 있었을까?"라고 스스로 물어라. 일지를 기록하는 식으로 스스로의 발전을 기록하라. 당신의 동료와 환자는 중요한 학습의 원천이다. 피드백을 요청하라.

Develop the habit of honestly assessing yourself. After a challenging clinical encounter,ask yourself: “How could I have done better?” Consider developing the practice of reflection through journaling. Your peers and patients are important sources for learning, so request feedback from them and conscientiously reflect on their input. Knowles’ assumptions 1 and 2(2,3). 



6. 목표를 설정하라

6. Set goals. 

스스로의 교육적 요구에 맞춰서 명확하고 구체적이고 가능하고 의미있는 목표를 세우라. 그리고 달성가능한 꼐획을 세우라. 반복적으로 스스로의 진전 정도를 평가하고, 필요하다면 새로운 목표를 만들라. 1개나 2개의 구체적인 토픽에 초점을 두라.

Based upon your educational needs, develop clear, specific, feasible, and meaningful goals, and then formulate an achievable learning plan to accomplish these goals. In an iterative process, regularly reassess your progress and adjust and create new goals as necessary. Consider focusing on 1 or 2 specifictopics at a time until you have mastered the information to avoid becoming overwhelmed. Knowles’ assumptions 1 and 5(2,3). 


7. 동료로부터 배우라

7. Learn from your colleagues. 

딜레마에 빠졌을 때 동료의 의견을 구하라. 서로 다른 수련을 받는, 다른 배경에 있는 사람의 의견을 구하라. 만약 동료가 명확한 설명 없이 조언만 준다면 그 주제를 스스로 더 찾아서 연구해보라.

When confronted with clinical dilemmas, ask for the opinion of your colleagues. Specifically, seek out the opinions of those with different training and background. If your colleague provides a recommendation without a clear explanation, spend the time to research the topicyourself. Ask noncardiology consultants to provide the rationale for their recommendations and the alternatives that they considered. Knowles’ assumptions 1, 2, and 4(2,3). 


8, 창조하라

8. Create. 

강의를 하거나, 교육과정을 짜거나, 독립적이거나 협력적인 연구 프로젝트를 하거나, 논문을 쓰거나, 교과서 집필에 참여할 기회를 찾아라. Bloom의 Revised Taxonomy에 따르면 '창조'는 인간 사고에서 가장 높은 수준에 해당한다.

Seek out opportunities to give lectures, craft educational curriculum, engage in independent andcollaborative research projects, write journal papers, and contribute to textbooks. According to Bloom’s Revised Taxonomy (a framework developed by psychologist Benjamin Bloom for categorizing educational goals), creating is the highest level of complexity of human thought and usually results in mastery of a subject matter (8). Knowles’ assumptions 1 and 2(2,3). 


9. 타 분야 개발에 힘쓰라

9. Develop your mind. 

비의학적인 학습을 해나가라. 한 분야에 대한 학습은 다른 분야를 더 강하게 해준다. 또한 의사는 환자에 대해서 전인적인 관점을 가질 수 있어야 한다.

Incorporate nonmedical learning into your life. Learning in 1 area enhances and strengthens learning in other areas (9). Additionally, physicians become well­rounded and develop a moreholistic perspective of their patients. Personally, I like to listen to audio books during my morning and evening commutes to accomplish this goal. Knowles’ assumptions 1 and 8(2,3). 


10. 의미를 가지고 배우라

10. Learn with sense and meaning. 

뇌는 정보를 저장할 때 논리적이고 의미가 있을 때 더 효율적이다. 단순히 암기하지 말고 당신에게 의미가 있는 프레임워크에 맞추라. 이것이 추가적인 일이 될 수 있지만 궁극적으로 더 오래 기억하게 해줄 것이다. 추가적으로 언제나 환자를 돌보는 것과 스스로의 전문성 개발과 어떤 관련이 있는지 생각하라. 

Your brain is efficient and most likely to store information that is both logical and meaningful (9). Don’t just memorize, but rather fit new learning into a framework that makes sense to you. This takes extra work, but it will significantly improve retention. Additionally, always keep in mind the relevance to patient care and your own professional development. In which scenarios will you applythis knowledge or in which of your past encounters could this information have improved an outcome? If youcan answer these questions, you are more likely to remember the information. Knowles’ assumptions 1, 4, and 6(2,3). 







 2014 Nov 11;64(19):2066-8. doi: 10.1016/j.jacc.2014.09.023. Epub 2014 Nov 3.

The journey to becoming an adult learner: from dependent to self-directed learning.

Author information

  • 1Cincinnati Children's Hospital Medical Center, Cincinnati, Ohio. Electronic address: joshua.daily@cchmc.org.
  • 2Cincinnati Children's Hospital Medical Center, Cincinnati, Ohio.
PMID:
 
25440103
 
[PubMed - indexed for MEDLINE]



+ Recent posts