문화에 따라 달라지는 SDL (Med Educ, 2012)

The culturally sculpted self in self-directed learning

Gary Poole






SDL에서 'self'라는 단어는 학습에 대한 책임과 그 성과에 대한 책임의 위치(locus)를 의미한다.

The word ‘self’ in self-directed learning (SDL) indicates a locus for both the responsibilities related to learning and the outcomes of that learning."


문화권에 따라서 학습에 대한 책임은 개인에게 있을 수도 있고 집단에 존재할 수도 있다.

responsibility may be located in the individual or in the collective."


학생들은 아래와 같은 질문들을 던져봐야 한다.

Students must think about themselves and ask some important questions. Can I effectively evaluate my own performance? Do I believe I can learn independently? Am I independently motivated to learn? Can I stay organised?


이들 질문에 대답을 하기 위해서는 일종의 'constructive narcissism'이 필요하다 (건설적 자아도취). 학생은 자신에 대해서 생각하는 것이 '이기적'인 것이 아니라, 필요한 것이라고 생각해야 한다. 실제로 자신을 성찰의 대상으로 포함하는 자기성찰 과정은 성공의 필수적 요소로 여겨진다. 이러한 종류의 자기성찰의 특성은 문화와 개인에 따라 달라진다.

The effort required to answer these questions calls for a kind of ‘constructive narcissism’. One must believe that thinking about the self is not ‘self-ish’, but necessary. Indeed, the process of reflection that includes the self as an object of that reflection is considered central to successful SDL.3 The nature of this sort of reflection will vary across cultures and individuals.4,5"



더 나아가 우리가 스스로에 대해서 생각하는 방식은 자기 자신 내에서의 비교와 다른 사람과의 비교를 모두 필요로 한다. 아시아와 중동의 학생들은 서양 학생들보다 더 경쟁적이라는 것을 보여주는데, 여기서 '경쟁적'이라는 단어는 자기자신을 상대방과 비교함으로써 정의내리는 경향을 말한다. 경쟁적인 학생들은 외부의, 상대적인 데이터 (시험성적과 같은) 정보를 필요로 한다. PBL에서 그러한 학생들은 지속적으로 자신의 지식을 다른 사람들의 지식과 비교한다.

Furthermore, the way we think about ourselves may well involve the making of comparisons, both within one’s self and between self and others. The authors’ data indicate that students in Asian and Middle Eastern contexts are more competitive in nature than their Western counterparts.1 I would argue that ‘competitive’ refers to a tendency to define one’s self in comparative terms. Competitive students require external, comparative data from things like examinations. In problem-based learning (PBL) settings, such students may continually compare their knowl- edge with that of other group members."


학생들에게 SDL을 원하느냐는 질문에, SDL이 PBL부터 자기주도적 연구 프로젝트까지 다양하고 일반적인데 서양의 의과대학에서 답은 당연히 '그렇다'일 것이다. 그러나 Frambach는 서양의 이러한 가치가 모든 곳에서 유효하다는 가정은 조심해야 한다고 주장한다. 그들은 이렇게 말한다. '학생 중심, 문제 중심의 방식을 적용하는데 맞닥뜨리는 문화적, 맥락적 어려움과 싸우느니, 차라리 그 맥락에 맞는 대안을 새롭게 만들거나 찾아내는데 노력을 들이는 편이 현명하다.'

Western medical schools, in which SDL opportunities that range from PBL to self-directed scholarly projects are common, the answer would be yes. In their concluding remarks, however, Frambach et al.1 caution against the assumption that Western values can be uni- versally applied. They state: ‘Rather than taking on the cul- tural and contextual challenge of adopting student-centred, prob- lem-based methods, it might be wiser for medical educationalists to rise to the challenge of exploring or creating alternatives that best fit their particular context.’1"



Frambach J, Driessen E, Chan L-C, van der Vleuten CMP. Rethinking the globalisation of problem-based learning: how culture challenges self-directed learning. Med Educ 2012;46:738–47."







 2012 Aug;46(8):735-7. doi: 10.1111/j.1365-2923.2012.04312.x.

The culturally sculpted self in self-directed learning.

Author information

  • 1Centre for Health Education Scholarship, Faculty of Medicine, University of British Columbia, Jim Pattison Pavilion North, VGH 910 West 10th Avenue, Suite 3300, Vancouver, British Columbia V5Z 1M9, Canada. gary.poole@ubc.ca


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