환자가 보는 미래의 의사
Patient Perspectives on the Doctor of the Future
Deborah S. Main, PhD; Carolyn Tressler, MSPH; Amie Staudenmaier, MEd; Kathryn A. Nearing, MA; John M. Westfall, MD; Meredith Silverstein, MS
배경 및 목적
보건의료의 개혁은 정치, 보험, 기업 등에서 상당한 논쟁의 주제가 되어왔다. 그러나 이 논의에서 환자는 거의 항상 무시되어왔다. 의료의 소비자가 더 많은 관심을 받게 될수록, 미래의 의료시스템에 있어 환자의 가치와 선호는 중요하게 다루어져야 한다. 이 연구는 환자들이 무엇을 원하고, 미래 의사에게 어떠한 가치를 중요시하는지를 보았다.
방법
이 연구는 1999년부터 2000년 사이에 이루어졌으며, 콜로라도의 일곱 개 지역에서 총 78명의 포커스그룹 방법을 활용하였다. 연구의 참여자는 시골/도시, 인종/민족을 고려하여 선정되었으며, 콜로라도의 여러 지역에서 선정되었다. 모든 참가자는 지난 10년간 의료공급자를 방문한 적이 있다. 데이터는 team-based editing approach를 활용하여 분석하였다.
결과
참가자로부터 미래 의사에 대한 일곱 개의 주요한 영역과 하부주제들이 드러났다. 주요한 주제들은 미래 의사들의 환자에 대한 의학적 지식과 상황적 지식에 대한 것, 환자들의 개별적 특징과 의료에 대한 철학적 접근, 환자-의사 관계의 바람직한 모습 등이었다.
결론
환자들은 미래의 의사가 care의 경험을 더 쌓고, 환자중심적이며, 가족지향적, 지역사회중심의 의사가 되기를 바랐다. 환자들의 관점은 미래의 의료정책을 결정하는데 참고되어야 할 것이다.
Patient perspectives on the doctor of the future.
Source
Department of Family Medicine, University of Colorado, Health Sciences Center, Aurora 80010, USA. debbi.main@uchsc.edu
Abstract
BACKGROUND AND OBJECTIVES:
Health care reform has been the subject of considerable debate, particularly among those in politics, insurance, and business. Patients, however, have largely been ignored in this discussion. As the role of the health care consumer receives increased attention, it is important to consider patient values and preferences for a future system of care. This study describes what patients want and value in a future doctor
METHODS:
This study was conducted in 1999-2000, using focus group methodology involving 78 members of communities in seven regions of Colorado. Participants were selected to ensure a distribution of rural/urban, racial/ethnic groups and different regions of the state. All participants had visited a health care provider in the previous 10 years. Data were analyzed with a team-based editing approach.
RESULTS:
Participants identified several primary domains and subthemes that describe what they want in a doctor of the future. The primary themes related to future doctors' medical and contextual knowledge of the patient, their personal characteristics and philosophical approach to health and health care, and desired qualities of the doctor-patient relationship.
CONCLUSIONS:
Patients wanted their future doctors to improve their experience of care and to be patient-centered, family-oriented, and community-oriented doctors. Patient perspectives of the doctor of the future should be considered in decisions about health care policy.
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