임상 경험을 일찍 하는 것의 장점은 무엇인가? - 여러 셋팅간 비교
What are the benefits of early patient contact? - A comparison of three preclinical patient contact settings
Marjorie D Wenrich1*, Molly B Jackson2, Ineke Wolfhagen3, Paul G Ramsey1 and Albert JJ Scherpbier3
전임상을 배우고 있는 의과대학 학생들에게 환자 경험을 더 일찍 갖게 해주려는 관심에도 불구하고 그것이 실제로 어떤 결과와 연결되는가는 알려진 바가 적다. 저자들은 큰 규모의 미국 의과대학에서 세 가지의 환자조기노출(early patient experiences)을 비교하였다. 여기서 모든 전임상 학생들(preclinical students)이 preceptor로부터 배우고, 매주 bedside clinical skills training을 받으며, 절반정도의 전임상 학생들은 지역사회 중심의 경험을 쌓게 된다. 저자들은 "어떤 결과와 교육적 요소들이 학생들에게 있어서 중요한가?"를 알고자 했다.
2009~2011년 의과대학 2학년 학생들은 설문조사에 응답했고, 2009년에 학생들은 세 가지 중에서 두 가지 접근방법을 비교했다. 2010년과 2011년에 학생들은 세 가지 모두에 대한 평가를 하였다. 질적/양적 분석을 수행하였다.
학생들은 bedside training을 임상세팅에 대한 익숙함을 기르는 것, 일대일 임상술기 훈련, 피드백, 능동적 임상경험, 임상 교육의 질, 팀의 일원으로서 배우는 것의 측면에서 높게 평가했다. 반면 지역사회 임상 경험과 Preceptorship은 의사의 일과 생활, 진로와 과 선택결정 측면에서 좋았다고 평가했다.
전임상학생들은 다른 경험을 함으로서 서로 다른 것을 배웠다. 의과대학은 조기임상환경 노출에 대한 목적을 정확히 세우고 그에 따른 옵션을 제공해야 할 것이다. 여러 종류의 경험이 합해지면 학생들이 임상 또는 팀에 대해서 배우고, 임상 술기를 배우고, 의사의 일과 생활에 대해 이해하며 진로 선택에 있어 다양한 경험을 할 수 있을 것이다.
BMC Med Educ. 2013 Jun 3;13:80. doi: 10.1186/1472-6920-13-80.
What are the benefits of early patient contact?--A comparison of three preclinical patient contact settings.
Source
Office of the CEO, UW Medicine and Executive Vice President for Medical Affairs, University of Washington, Seattle, WA 98195-6350, USA. maxter@uw.edu
Abstract
BACKGROUND:
Despite increasing attention to providing preclinical medical students with early patient experiences, little is known about associated outcomes for students. The authors compared three early patient experiences at a large American medical school where all preclinical students complete preceptorships and weekly bedside clinical-skills training and about half complete clinical, community-based summer immersion experiences. The authors asked, what are the relative outcomes and important educational components for students?
METHODS:
Medical students completed surveys at end of second year 2009-2011. In 2009, students compared/contrasted two of three approaches; responses framed later survey questions. In 2010 and 2011, students rated all three experiences in relevant areas (e.g., developing comfort in clinical setting). Investigators performed qualitative and quantitative analyses.
RESULTS:
Students rated bedside training more highly for developing comfort with clinical settings, one-on-one clinical-skills training, feedback, active clinical experience, quality of clinical training, and learning to be part of a team. They rated community clinical immersion and preceptorships more highly for understanding the life/practice of a physician and career/specialty decisions.
CONCLUSIONS:
Preclinical students received different benefits from the different experiences. Medical schools should define objectives of earlyclinical experiences and offer options accordingly. A combination of experiences may help students achieve clinical and team comfort, clinical skills, an understanding of physicians' lives/practices, and broad exposure for career decisions.
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