환자안전 향상을 위한 첫 단계로서의 환자안전교육과정

The Patient Safety Curriculum for Undergraduate Medical Students as a First Step Toward Improving Patient Safety


Sun Jung Myung, MD,* Jwa-Seop Shin, MD, PhD,* Ji Hyung Kim, MA,* HyeRin Roh, MD,† Yoon Kim, MD,‡ Jeongeun Kim,§ Sang-il Lee, MD, Jae-Ho Lee, MD,¶ and Suk Wha Kim, MD



목적 : 환자안전이 점차 더 강조되고, 그 교육에 대한 관심이 높아지고 있음에도 불구하고, 교과과정에 환자안전을 포함시킨 학교는 매우 적다. 의과대학생들은 적절한 환자 안전 기술을 이해하고 시행할 줄 알아야 한다. 따라서 우리는 파일럿 프로그램으로서의 일주일짜리 환자안전 교육과정을 소개하고 환자안전 교육과정의 효과성을 평가하고자 한다.


설계, 세팅, 참가자 : 1주일짜리 환자안전코스를 기존 환자-의사-사회 과목에 포함시켜 모든 2학년 의과대학생 대상으로 가르쳤다. 교과과정은 상호작용 강의, 토론, 소그룹발표로 이루어졌다. 학생들은 교과과정 전/후로 설문지를 작성하였다.


결과 : 교육 전/후의 설문데이터를 비교하보면, 학생들의 환자안전에 대한 인식이 크게 향상된 것을 알 수 있었다. 그 중에서도 의사에 의해서 저질러지는 의료과오와 의료과오에 의해서 생길 수 있는 결과에 대한 인식이 크게 향상되었다.


결론 : 이러한 결과는 환자안전교육과정이 학생들의 환자안전과 의료과오의 현실에 대한 인식을 향상시키는 것으로 나타났다. 환자안전 교육과정의 지속적 개발과 수행은 의과대학 학생들에게 더 도움이 될 것이다.



KEY WORDS: patient safety, medical error, curriculum development, medical education

COMPETENCIES: Patient Care, Medical Knowledge, Professionalism, Interpersonal and Communication Skills, Practice Based Learning and Improvement









 2012 Sep-Oct;69(5):659-64. doi: 10.1016/j.jsurg.2012.04.012. Epub 2012 May 23.

The patient safety curriculum for undergraduate medical students as a first step toward improving patient safety.

Source

Office of Medical Education, Seoul National University College of Medicine, Seoul, Republic of Korea.

Abstract

OBJECTIVE:

Despite the growing emphasis on patient safety and the need for patient safety education, few schools have included this subject in their curriculumMedical students need to understand and demonstrate appropriate patient safety skills early and continuously in their professional education. Therefore, we introduced a week of patient safety curriculum as a pilot program and attempted to describe and evaluate the effectiveness of a patient safety curriculum for second-year medical students.

DESIGN, SETTING, PARTICIPANTS:

A 1-week patient safety course was developed and taught to all second-year medical students as part of an existing patient-doctor society course. The curriculum was composed of interactive lecture, discussion, and small-group debriefing facilitated by a tutor dealing with topics about patient safetyStudents were asked to complete questionnaires on awareness about patient safety before and after thecurriculum.

RESULTS:

The comparison of questionnaire data obtained before and after the curriculum revealed that the students' awareness about patient safetywas significantly increased. Among them, awareness of the frequency of medical errors made by physicians and the awareness of the adverse outcomes due to medical errors were remarkably changed.

CONCLUSIONS:

These findings suggest that a patient safety course could increase the medical students' awareness of patient safety and the reality of medical errors. Continued development and implementation of patient safety curriculum will make medical students, as future doctors and health-care leaders, prepared to better practice and offer safer health care services than ever.

Copyright © 2012 Association of Program Directors in Surgery. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.

PMID:
 
22910166
 
[PubMed - indexed for MEDLINE]


+ Recent posts