의과대학생과 전공의의 전문직정체성형성과 사회화에 대한 도식(Acad Med, 2015)

A Schematic Representation of the Professional Identity Formation and Socialization of Medical Students and Residents: A Guide for Medical Educators 

Richard L. Cruess, MD, Sylvia R. Cruess, MD, J. Donald Boudreau, MD,

Linda Snell, MD, MHPE, and Yvonne Steinert, PhD




2010 카네기 재단 보고서는 PIF가 의학 교육의 주요 초점이되어야한다고 제안했다. 1 이 분야에서 다른 사람들도 이 의견에 반향을 일으켰다. 2,3,9,10

A 2010 Carnegie Foundation Report proposed that professional identity formation should be a major focus for medical education,1 an opinion echoed by others in the field.2,3,9,10


개인 및 전문직 신원 형성

Personal and Professional Identity Formation


개념적으로, 직업적 정체성 형성은 인간이 개인적 정체성을 개발하는 과정과 일치해야한다 .24) 심리학 이론은 개인이 삶을 살면서 지속적으로 자신의 경험을 개인적, 사적, 공공적, 직업적 "자아"를 통합한 meaningful whole로 조직해나간다고 제안한다. 4-8,24,25

Conceptually, professional identity formation must be congruent with the processes through which human beings develop a personal identity.24 Psychological theories propose that individuals proceed through life continuously organizing their experiences into a meaningful whole that incorporates their personal, private, public, and professional “selves.”4–8,24,25


정체성 형성에 대한 이론적 인 접근법은 정체성이 영향을 받고 개발되는 3 개의 영역을 제안한다. 모든 것은 의학 교육과 관련이있다 : 

  • 개인의 정체성, 

  • 관계의 정체성, 

  • 집단적 정체성.

The theoretical approaches to identity formation suggest three domains through which identity is influenced and developed, all relevant to medical education: 

  • individual identity, 

  • relational identity, and 

  • collective identity.24


  • 개인 정체성 영역은 개인적 특성, 자기 선택 또는 위임 된 약속, 자신에 대한 신념 및 복수 생활 경험의 영향이 포함됩니다.

  • 관계 정체성 영역은 가족 구성원, 친구, 멘토 및 동료와 같은 중요한 사람들이 개인의 정체성에 미치는 영향을 나타냅니다.

  • 집단 정체성 영역은 개인이 속하거나 소속하고자하는 사회 집단의 영향을 반영합니다. 집단 내의 개인의 지위와 사회 내의 집단의 지위는 이 정체성 구성 요소에 중요한 기여를한다.

  • The individual domain includes personal characteristics, self-chosen or mandated commitments, beliefs about one’s self, and the impact of multiple life experiences. 

  • The relational domain expresses the influence on identity of significant individuals, such as family members, friends, mentors, and coworkers. 

  • The collective domain reflects the impact of the social groups to which an individual belongs or wishes to join. An individual’s status within the group and the group’s status within society are important contributors to this identity component.24,25


개인의 정체성의 일부 측면은 평생 동안 비교적 안정적이지만, 어떤 것들은 보다 역동적입니다

Some aspects of an individual’s identity are relatively stable throughout life, whereas others are more dynamic


일부 변화는 의식적으로 일어난 반면에 다른 것들은 "자동적이고 암시적"입니다. 24 성년 초기에 정체성이 안정화 되더라도 변혁transformation은 평생 동안 지속되며 enduring core는 항상 존재합니다 .6,21,24

Some changes are brought about consciously, whereas others are more “automatic and implicit.”24 Although identity stabilizes in early adulthood, transformation continues throughout life, with an enduring core being ever-present.6,21,24


케간 (Kegan)은 자신의 종적 발전을 도덕적이며 의미있는 실체로 만들기위한 틀을 제안했다.

Kegan8 proposed a framework for the longitudinal development of the self into a moral and meaning-making entity,


일반적으로 정체성 형성을 가리키는 Kegan의 분류는 어린 시절부터 성인 생활로 확장되는 6 단계로 구성됩니다. 그들은 다음을 포함한다.

His classification, which refers to identity formation in general, consists of six stages, beginning in childhood and extending into adult life. They include 

  • (0) incorporation, 

  • (1) impulsion, 

  • (2) imperial, 

  • (3) interpersonal, 

  • (4) institutional, and 

  • (5) interindividual. 


초기 및 최종 단계는 의대생 또는 레지던트와 같은 젊은 성인의 발전과 관련이 없습니다. 따라서 전문적인 정체성을 포함한 의학적 정체성은 Kegan의 2, 3, 4 단계에서 순차적으로 발전한다고 생각됩니다.

The early and final stages are not pertinent to the development of a young adult, such as a medical student or resident. Thus, a medical identity, including one’s professional identity, is thought to develop sequentially throughout Kegan’s Stages 2, 3, and 4.


  • 2 단계에서 개인은 전문적인 역할을 수행하지만 정체성에 완전히 통합되지는 않습니다.

  • 3 단계에서 개인은 이타주의와 봉사의 개념을 갖기 시작하면서, 직업에 대해 완전히 인식되고 통합되기 시작합니다.

  • 4 단계에 도달 한 사람들은 self-defining professional로 특징 지어집니다. 그들은 전문적인 가치와 핵심 신념 체계 사이의 갈등을 협상하고 직업의 측면을 비난하거나 도전 할 수 있습니다. 그들의 이유는 그들의 감정과 욕망을 통제합니다. 이 단계에서, 전문적 정체성과 자아를 정의하는 다른 영구적 정체성 사이에 깊고, 확실하며, 흔들리지 않는 통합이 발생한다.

  • 5 단계로 전환한 사람들은 자신이 단일한 정체성을 가진 것으로 인식하지 않으며 다른 영향에 개방적이다. 군대의 정보에 따르면 평생 동안이 단계에 도달 할 수있는 사람은 거의 없다는 것을 알 수 있습니다 .3,26

  • In Kegan’s Stage 2, individuals take on a professional role, but it is not fully integrated into their identity.

  • In Stage 3, individuals begin to identify with the profession, to the point that they become totally immersed in and integrated with it, as the concepts of altruism and service begin to take hold. 

  • Those who reach Stage 4 are characterized as the self- defining professional; they can negotiate conflicts between professional values and their core belief system and criticize or challenge aspects of the profession. Their reason is in control of their emotions and desires. At this stage, a deep, authentic, and unshakable incorporation occurs with professional identity and the other enduring identities defining the self. 

  • Those who transition to Stage 5 do not perceive themselves as having a single identity and are open to other influences. Information from the military indicates that few individuals are able to reach this stage in a lifetime.3,26


경력 준비 및 훈련은 정체성 개발의 중요한 부분입니다. 개인의 직업vocation은 자신의 개인적 정체성을 안정화하고 통합해주는 힘이다.25 정체성 개발 프로세스의 속도는 고도로 개별적이며, 사람마다 매우 다르다.8 그러나 각 개인은 직업은 사회와 직업이 결정한 행동 규범을 준수해야합니다 .9

Preparation and training for a career is an important part of identity development. An individual’s vocation is a stabilizing and integrative force in his or her personal identity.25 The process is highly individual with each person proceeding at a different pace.8 However, as society and the profession determine norms of behavior, each individual wishing to join the profession must adhere to these norms.9





정체성 형성과 의학교육

Identity Formation and Medical Education


정체성 형성과 실천공동체

Identity formation and communities of practice


그림 1은 의학 교육의 맥락에서 정체성 형성을 위치시킨다. 학생들은 사춘기 후반 또는 초기 성인기 (Kegan의 2 단계 또는 3 단계)에 의과 대학에 입학합니다 .8 그들의 정체성은 부분적으로 형성되며 유전적 유산이 부분적으로 "그들이 누구인가"를 결정합니다. 6,24 그들의 교육과 성적 지향이 그러하듯, 그들의 삶의 경험은 중요한 영향을 나타낸다. 

Figure 1 places identity formation within the context of medical education. Students enter medical school in late adolescence or early adulthood (Kegan’s Stage 2 or 3).8 Their identity is partially formed, Their genetic inheritance, in part determines “who they are.”6,24 Their life experiences, represent major influences, as do their education and sexual orientation.24


의과 대학 입학은 상징적으로 중요한데, 학생이 일반 대중의 일원에서 숙련 된 전문가로 변모하는 사회화의 긴 과정의 시작을 의미하기 때문이다.27이 과정에는 여러 단계가 있습니다. 의대생의 정체성은 레지던트의 정체성과 다르며, 단계를 건너 뛰는 것은 어렵습니다. 예를 들어 레지던트가 직면 한 문제는 1 년 또는 2 년차 의대생에게 이해가되지 않을 수 있기 때문이다. 의대생은 발달적으로 덜 발전했고, 아직 사회화의 전 과정에 참여하지 못했다.

Acceptance into medical school is symbolically significant as it begins the long process of socialization through which students transform from members of the lay public to skilled professionals.27 This process has several stages—the identity of a medical student is distinct from that of a resident, which differs from that of a practicing physician.9,19,23,28,29 It is difficult to “skip” stages as, for example, issues facing a resident may be incomprehensible to a first- or second-year medical student who is less developmentally advanced and has not yet participated in the full process of socialization.9


정체성은 고정된 것이 아니며 의사의 정체성은 자신의 의료경험을 통해 계속 진화 할 것입니다 .3,6,8,24

identity is not static and that the identity of a practicing physician will continue to evolve throughout his or her practice.3,6,8,24


사회화에 대한 각 개인의 반응은 다양하지만, 모두 새로운 정체성 획득 과정에서 일련의 개인 협상을 시작해야합니다. 기존 정체성을 변경하기위한 "준비 상태"는 개인마다 다릅니다 25. 일부는 어려움없이 프로세스를 탐색합니다. 에릭슨 (Erikson)은 종종 기존 정체성에 대해 어느 정도의 "억압repression"이 필요하다고 믿었다. 이 억압은 새로운 정체성의 측면이 기존의 정체성과 상충되기 때문에 "정체성의 불일치"로 이어질 수 있습니다.

The response of each individual to socialization will vary, but all must enter into a series of personal negotiations as they acquire their new identity. The “readiness” of individuals to alter their existing identity differs25; some navigate the process with little difficulty. Erikson6 believed that frequently some degree of “repression” of one’s existing identity is required. This repression can lead to “identity dissonance” as aspects of one’s new identity conflict with one’s old identity.14


그러한 협상을 통해 새로운 정체성의 전부 또는 일부를 받아들이거나, 새로운 정체성과 기존 정체성 사이의 타협에 도달하거나, 새로운 정체성을 거부 할 수도 있습니다. 예를 들어, 최근의 세대는 "nostalgic"한 것으로 묘사되는 과거의 프로페셔널리즘에서 거리를 두며, 생활 방식과 직업 사이에 다른 균형을 이루고자 한다.

Such negotiations can result in the individual accepting all or part of the new identity, arriving at a compromise between the new and old identities, or rejecting the new identity. For example, recent generations have distanced themselves from the lifestyle of those whose professionalism has been described as “nostalgic”30 and have committed to configuring a different balance between lifestyle and work.31


그림 1의 아래쪽은 social learning theory을 호출하여 의학 교육 내에서 직업적 정체성을 획득하는 것을 이해하는 데 도움이됩니다.

The bottom of Figure 1 invokes social learning theory to help understand the acquisition of a professional identity within medical education.


완전한 참여full participation의 중요한 측면은 공동체와 관련된 정체성을 습득하는 것입니다 .32이 활동은 자발적입니다. 개인은 실천공동체에 가입하기를 원하며, 시간이 지남에 따라 정립된 규범을 수용합니다 .9 주변부 참여에서 중심부 참여로의 변화는 관찰에서부터 모방을 거쳐, 덜 복잡한 활동을 수행한 뒤, 복잡한 활동을 수행하는 일련의 과정을 거친다.32,33이 설명은 의대생이 일반인에서 전문가로 변화하는 것에도 적용된다. 직업 공동체의 중요한 구성 요소인 소속감sense of belonging은 전문직의 공동체적 성격collegiality of the profession으로 변환된다.34 마지막으로 직업은 전문적인 규범professional norms 준수가 궁극적으로 개인 내부에서 나타나기emerge 때문에 구성원에게 강력한 사회적 영향을 줍니다. .24,25 , 34

An important aspect of full participation, is the acquisition of the identity associated with the community.32 This activity is voluntary—the individual wishes to join the community and, over time, accepts the norms established by it.9 The movement from peripheral participation to the center occurs in stages, proceeding from observation to imitation, then to carrying out uncomplicated tasks, culminating in more complex activities.32,33 This description applies to the transformation of a medical student from a member of the lay public to a professional. The sense of belonging, an important component of a community of practice, translates into the collegiality of the profession.34 Finally, the profession exerts a compelling social influence on its members as compliance with professional norms eventually emerges from within the individual.24,25,34


의학과 사회 간의 사회적 계약이 진화함에 따라 의학공동체의 규범도 시간이 지남에 따라 변한다 .35 공동체에 가입하고자하는 개인은 모두 이러한 규범을 준수해야한다. 그렇게하지 않으면 full membership을 얻지 못하거나 제재를 받거나 공동체에서 배제 될 수 있습니다.

The norms of medicine’s community of practice change over time as the social contract between medicine and society evolves, .35 Each individual wishing to join the community must adhere to these norms. Failure to do so can inhibit progress to full membership or elicit sanctions or exclusion from the community.24


과거에는 직업이 지배적 종교의 백인 남성에 의해 지배 되었기 때문에, 의사의 정체성은 배제적이었다exclusionary. 3,11,13,17 진전이 있었음에도 불구하고 소수 집단과 계급 구분이 여전히 존재하기 때문에 많은 사람들이 어려움을 겪고있다 3,10,11,17

In the past, the identity of physicians has been exclusionary as the profession was dominated by white males of the dominant religion.3,11,13,17 Even though progress has been made, minority and class distinctions still exist, making entry challenging for many.3,10,11,17






정체성 형성과 사회화

Identity formation and socialization


그림 2는 의사의 전문직 정체성 형성에 있어 사회화 과정에 영향을 미치는 여러 요인을 개괄적으로 보여줍니다. 이러한 모든 요소가 동등한 영향력을 행사하는 것은 아닙니다. 가장 강력한 것은 역할 모델, 멘토 및 개인 경험의 축적입니다. 9,12,16,18,20,22

Figure 2 outlines the multiple factors that influence the process of socialization in shaping a physician’s professional identity. Not all of these factors exert equal influence. The most powerful are role models, mentors, and the accumulation of individual experiences.9,12,16,18,20,22


역할 모델링과 경험 학습이 중요하지만 개별 학습자에 대한 각 요소의 영향은 다양합니다. 예를 들어, 개인이 다른 사람에 의해 어떻게 대접받는가는 소수 민족 또는 사회 경제적 배경이 낮은 사람들에게 더 큰 영향을 미칠 수 있습니다 .11,13,17

Although role modeling and experiential learning are important, the impact of each factor on individual learners varies widely. For example, how an individual is treated by others may have a more significant impact on those individuals from visible minorities or those from lower socioeconomic backgrounds.11,13,17


또한 모든 요소가 동시에 또는 동일한 교육 단계에서 작동하는 것은 아닙니다. 예를 들어, 건강 관리 시스템의 특성은 의학 교육의 초기 단계 동안 거의 영향을 미치지 않을 수 있습니다.

In addition, not all factors operate simultaneously or at the same stage of education. For example, the nature of the health care system may have little effect during the early phases of medical education,





롤모델, 멘토, 경험, 성찰

Role models, mentors, experiences, and reflection.


역할 모델은 "전문가로서 being하고 acting하는 방식을 존경받는 개인"입니다. 36 "경험 많고 신뢰받는 카운슬러"로 특징 지어지는 멘토는 학습자와 더 긴밀한 접촉을 유지하며 직업적 정체성에 더 큰 영향을 줄 수 있습니다. 38 역할 모델과 멘토는 학생과 레지던트가 참여하고자하는 실천 공동체의 구성원입니다 .9,25 행동, 외모, 신념에서 그들과 같아지면 커뮤니티의 주변부에서 중심으로의 이동이 용이합니다.

Role models are “individuals admired for their ways of being and acting as professionals.”36 Mentors, characterized as being “experienced and trusted counselors,”37 have closer and more prolonged contact with learners and can have a greater impact on their professional identity.38 Role models and mentors are members of the community of practice that students and residents wish to join.9,25 Becoming like them in action, appearance, and beliefs facilitates the move from the periphery towards the center of the community.


역할 모델과 멘토는 일반적으로 두 가지 방식으로 영향력을 발휘한다. 

  • 첫째, 학습자는 관찰, 모방 및 연습을 통해 지식을 의식적으로 습득하며, guided reflection으로 보다 효과적인 프로세스를 만든다. 

  • 둘째, 학습자가 무의식적 노출되어 행동 패턴을 형성하는 것도 동등하게 강력하며, 암묵적 지식을 습득하는 결과를 가져오며, "알고는 있지만 설명할 수 없는" 암묵적인 지식을 얻게됩니다 .43 학습자는 일반적으로 자신이이 과정을 통해 직업적 정체성을 개발하고 있음을 인식하지 못합니다. 역할 모델은 자신이 모델링하는 것에 대해 명시 적으로 표현하는 것이 바람직하지만, 무의식적 패턴은 언제나 존재하며 강력하다.

Role models and mentors generally exert their influence in two ways.39,40 

  • First, learners consciously acquire knowledge through observation, imitation, and practice, a process made more effective by guided reflection.39,41,42 

  • Second, the unconscious patterning of behaviors to which learners are exposed is equally powerful39 and results in the acquisition of tacit knowledge, “that which we know but cannot tell.”43 The learner is generally unaware that she or he is developing a professional identity through this process.20,21 Although it is clearly preferable for role models to be explicit about what they are modeling, unconscious patterning will always be present and powerful.39


역할 모델링에 대한 문헌은 롤모델이 unprofessional한 행동을 보여줄 경우, 학생들과 레지던트가 이러한 행동을 복제 할 수 있기 때문에 잠재적으로 부정적인 영향을 미친다는 것을 강조합니다. 39,44

The literature on role modeling highlights the potential negative impact of lapses in professional behavior exhibited by role models, as students and residents may replicate these behaviors in their own practice.39,44


환자와 그 가족과의 직접적인 만남에서 얻은 경험도 의사의 정체성 형성에 기여합니다 .9,12,15,16

Experience gained from direct encounters with patients and their families is foundational to the identity of a physician.9,12,15,16


역할 모델과 멘토뿐만 아니라 의학 교육 동안의 개인의 임상 및 비임상 경험은 사회화의 기본입니다. 9,12,14,15

Reflection on individual experiences with role models and mentors as well as on clinical and nonclinical experiences during medical education is fundamental to socialization.9,12,14,15


성찰이 명시적으로 장려될 때, 학습자는 자신의 정체성 형성에 적극적 참여자가 된다. "9) Mann과 동료들에 따르면, "한 사람의 직업적 정체성이 개발됨에 따라, 전문직 문화의 맥락에서 개인의 신념, 태도, 가치에 대한 이해를 필요로 하는 학습이 있습니다. 성찰은 이것들의 통합에 대한 명시적인 접근 방식을 제공합니다. " 성찰의 효과는 역할 모델 또는 멘토에 의해 촉진되거나 그룹 활동으로 수행 될 때 강화됩니다. 9,12,39

When explicitly encouraged to reflect, learners become active participants in the formation of their own identity.9,10,14 According to Mann and colleagues,39 “as one’s professional identity is developed, there are aspects of learning that require understanding of one’s personal beliefs, attitudes, and values, in the context of those of the professional culture; reflection offers an explicit approach to their integration.” The effectiveness of reflection is strengthened when facilitated by a role model or mentor or carried out as a group activity.9,12,39




다른 요인들

Other factors.


첫째, 정식 교육은 전문적인 정체성 형성에 영향을 줄 수 있습니다. 교육자들은 정체성 형성을 교육 목표로 삼고 전문직과 사회가 합의한, socially negotiated identity의 성격을 명시 적으로 요약 할 수있다 .46 교육 목표는 직업의 규범과 기준을 제시하고 이상에 대한 상식을 육성하는 것이 된다. 16,24,46 전문직 정체성 습득 과정에서 개인의 진행 상황을 알려주는 guided self-assessment는 학습자가 이 프로세스에 적극적으로 참여하도록 장려하며, 개인이 자신의 여정 과정을 모니터링 할 수 있게 해준다.9,14,18,39

First, formal teaching can impact professional identity formation; educators can make identity formation an educational goal and can explicitly outline the nature of the socially negotiated identity agreed on by the profession and society.46 The aim is to present the norms and standards of the profession and to foster a common sense of the ideal.16,24,46 A guided self- assessment of an individual’s progress in the acquisition of a professional identity encourages active participation in the process, with individuals monitoring the course of their own journey.9,14,18,39


다음으로, 학습 환경이 학생들의 태도와 학습에 미치는 영향은 잘 문서화되어있다 .47,48 실천공동체의 시각을 통해 볼 때, 건강하고 포용적인 환경이 적절한 행동을 모델링한다 .48 역으로, 배제적, 적대적 또는 부정적인 환경 또는 전문가가 아닌 행동을 모델링 한 사람들로 채워진 경우에는 학습자를 커뮤니티에 맞이하지welcome 않거나 unacceptable norms of behavior을 전달하지 못함으로써 정체성 형성에 영향을 줄 수 있습니다 .12,13,15,16,19,21,47

Next, the impact of the learning environment on students’ attitudes and learning is well documented.47,48 Viewed through the lens of communities of practice, a healthy and inclusionary environment is welcoming and models appropriate behaviors.48 Conversely, an exclusionary, hostile or negative environment, or one populated with individuals who model unprofessional behavior, can impact identity formation by failing to welcome learners into the community or by communicating unacceptable norms of behavior.12,13,15,16,19,21,47


개인은 그들이 수행해야하는 보건 의료 시스템의 영향을 받는다.

individuals are influenced by the health care system within which they must practice,49


헬스케어 시스템의 시장 세력은 "기업가적 프로페셔널리즘"을 초래할 수 있습니다 30 이러한 효과는 직접적 일 수 있습니다. 그러나 건강 관리 시스템은 또한 교육 환경에 영향을 미칠 수 있습니다.

Market forces in health care systems may result in “entrepreneurial professionalism”30 This effect can be direct, However, the health care system also can impact the learning environment, for example, by leaving too little time for teaching or reflection.


그 결과, 의학 교육에서의 학생과 레지던트의 상대적 고립은 늘 정체성 형성에 영향을 미쳤다.12,13,23,28,29 가족, 친구, 가정 환경 및 기타 외부 관심과 영향은 문화적 배경을 제공하고, 정체성 형성 과정에 영향을 미친다.

Subsequently, a constant in medical education has been the relative isolation of students and residents and its role in identity formation.12,13,23,28,29 Family, friends, home environments, and other outside interests and influences provide a background for acculturation and impact the identity formation process.


기호와 의식은 또한 정체성 형성에 중요한 역할을합니다. 9,12,14,18,21 이러한 활동에 참여함으로써 개인은 자신이 공동체에 가입되어 있음을 공개적으로 나타내며, 따라서 청진기를 착용하고 화이트코트 세러모니에 참여하고, 히포크라테스 선서를 낭송하는 것과 같은 상징과 의식은 특별한 의미가 있습니다 .12 학습자가 처음으로 시신와 만나는 경험이나 환자의 죽음을 처음으로 관찰하는 것, 처음으로 수술방을 경험하는 것 등은 변형적transformative 사건으로서의 상징적 중요성을 가지며, 학생들을 실천 공동체에 대한 full participation으로 이끈다 .12,15,50

Symbols and rituals also have a powerful role to play in shaping identity.9,12,14,18,21 By participating in these activities, individuals publicly indicate that they are joining a community of practice, and the act of doing so helps to form their identity.25 Thus, symbols and rituals, such as the wearing of a stethoscope, participating in a white coat ceremony, and reciting the Hippocratic Oath, have special significance.12 Experiences, such as a learner’s first contact with a cadaver, the death of a patient, and the first viewing of an operation, take on symbolic importance as transformative events cannot and bring students closer to full participation in the community of practice.12,15,50


마지막으로, 학생과 레지던트가 관계를 맺고있는 사람들에 의해 대우받는 방식은 자신의 감각에 큰 영향을 미친다 .14-16,18-20,24

Finally, the way in which students and residents are treated by those with whom they have relationships has a significant impact on their sense of self.14–16,18–20,24






사회화에 대한 학습자의 역할과 반응

Learners’ role and responses to socialization


역량이 증가함에 따라 동료 및 강사는 학생의 역할에 대해보다 안심할 수 있다고 생각하게 되며, 학생도 스스로 그렇게 느끼게 됩니다. 따라서 의학의 공동체에 대한 주변의 참여에서 벗어난다. 32,33이 인식 된 역량은 사회화 과정으로 되돌아 가고feed back, 변화된 자기 감각을 강화시키고 학습자가 그들의 정체성을 정의하고 안정화하도록 돕는다 .25,50 반대로, 개인 요구되는 역할에 만족하지 못하거나 중요한 역량이 결여 된 것으로 인식되면 전문적인 정체성 형성이 훼손 될 수 있습니다.

With increasing competence, learners both feel and are regarded by their peers and instructors as being more secure in their role; thus, they move away from peripheral participation in medicine’s community of practice.32,33 This perceived competence feeds back into the socialization process, reinforcingan altered sense of self and helping learners to define and stabilize their identity.25,50 Alternatively, if an individual does not feel comfortable in the required role or is perceived as lacking important capabilities, professional identity formation may be compromised.24 


의대에 입학 한 사람들, 임상실습생 또는 레지던트, 진료를 시작하는 사람들은 자신의 기존 정체성을 수정해야합니다. 9,10,14,28이 과정은 이전 정체성의 요소를 해체하고, 이전에 충분히 경험하지 못한 새로운 역할을 수행합니다. 그럼에도 불구하고, 그들에게는 새로운 역할을 수행할 것이 요구되며, 그들이 의사의 태도와 가치를 획득하고 있음을 보여줄 것이라는 기대를 받는다. 따라서 그들은 우선 '이해하고 그에 따라 행동하는 척'합니다 .5,9,10,12,14,24 질병과 그 관리에 관해 지식을 얻는 것 외에도, 학생들은 직업에 대해, 그리고 전문직이 어떻게 기능 하는지에 대해서도 배울 것이 많다. 

  • 예를 들어, 의학에서 사용되는 언어를 습득해야하며, 9,10,28,29위계 구조를 학습해야 하는데, 일반적으로 권력은 그 위계에 따라 분배된다. 9-13 

  • 대부분의 학생들이 의학이 'certainty'로 특징지어진다고 믿고 들어왔지만, 그들은 모호함과 불확실성을 인식하고 대응해야 한다 .51 

  • 마지막으로 의상, 행동, 동료, 다른 건강 관리 전문가와의 관계에 대한 규범을 습득해야 하는 것도 기본이다. 52 

  • 각 개인은 보통 의사가 될 것을 "pretending"하는 것으로 시작하지만 시간이 지나면 act하기를 멈추고 의사가 "becomes"한다. , 9,10,18,24,25

Individuals entering medical school, beginning clerkships or residency, and entering practice must modify their existing identity.9,10,14,28 This process entails deconstructing elements of their previous identities and filling a new role for which their previous life experiences may not have fully prepared them.28,51 Nevertheless, they are expected to fill the new role and demonstrate that they are acquiring the attitudes and values of a physician. They therefore pretend that they understand and act accordingly.5,9,10,12,14,24 In addition to becoming knowledgeable about disease and its management, students have many things to learn about the profession and how it functions. For example, medicine has its own language to be mastered9,10,28,29 and a hierarchy to be learned. Power generally is distributed in line with that hierarchy.9–13 Although most students come to medicine believing that it is characterized by certainty, they must come to recognize and account for the ambiguity and uncertainty that are the norm.51 Finally, adopting the norms of dress, behavior, and relationships with patients, peers, and other health care professionals is fundamental.52 Although each individual usually begins by “pretending” to be a physician, with time he or she ceases to act and “becomes” one.5,9,10,18,24,25



의학에서 요구되는 엄격함과 기존의 정체성의 일부분을 해체해야 할 필요성은 잠재적으로 스트레스가되며 "정체성 불협화음"을 초래할 수 있습니다 .14 이러한 스트레스 중 일부는 피할 수없는 것입니다. 그러나 의사가되는 것은 만족의 원천, 때로는 즐거움, 때로는 과소화 된 사실이 있습니다 .25,53 스트레스와 만족 모두 학생의 정체성에 영향을 줄 수 있습니다. 분노는 과로 또는 굴욕으로 인한 스트레스로 인해 정체성  형성을 저해 할 수있다 .38,48 반대로, 만약 스트레스가 건설적인 피드백으로 인해 생기면 그 영향은 긍정적 일 수있다.

The rigor required by medicine and the necessity of deconstructing a portion of a pre-existing identity is potentially stressful and can lead to “identity dissonance.”14 Some of this stress is unavoidable.12,20,21 However, becoming a physician is a source of satisfaction and often joy, a fact that is sometimes underemphasized.25,53 Both the stress and the satisfaction can impact a student’s emerging identity. Resentment may result from overwork or humiliation-induced stress, inhibiting identity formation.38,48 Alternatively, if stress results from constructive feedback, its impact may be positive.38


의대생, 레지던트, 의사들은 스트레스에 대처하기 위해 유머에 의존해왔다. 그러나 일부 사람들은 어려운 상황에서 벗어나는 수단으로 침묵을 사용했다. detached concern은 의사가되는 정서적 과정의 일부이다. 일부 학습자는 교육 연속체를 통해 진행함에 따라 냉소를 보이고 innocence를 잃어갔다. 9,14,48

medical students, residents, and practitioners have relied on humor, to deal with stress.54 However, some also have used silence as a means of disengagement from difficult situations.55 detached concern is part of the emotional process of becoming a physician.50 Finally, some learners have exhibited cynicism and loss of innocence as they progress through the educational continuum.9,14,48







이론에서 실천으로

From Theory to Practice


프로페셔널리즘 교육에 기여한 성공적인 프로그램의 특징에는 

  • 교육 연속체 전반에 걸친 자료의 종단적 통합, 

  • 프로페셔널리즘 과 전문직의 의무의 본질을 개괄적으로 보여주는 인지 기반, 

  • 프로페셔널리즘 과 관련된 경험에 대한 성찰을위한 프로그램 된 기회가 포함됩니다.

The features of successful programs devoted to the teaching of professionalism include 

  • longitudinal integration of material throughout the educational continuum, 

  • a cognitive base outlining the nature of professionalism and professional obligations, and 

  • programmed opportunities for reflection on experiences relating to professionalism.56



행동 제안

Suggested actions


교육 기관의 전폭적 지원하에 교육 목표로서의 전문직 정체성 형성을 수립하는 것이 첫 번째 단계입니.1-3 교육자는 현재의 의학 실습에 적합한 정체성을 묘사하고, 의사 소통하며, 모델링해야합니다 .1,10,13,21 역사적으로 의사가 인정한 직업적 정체성은 개인의 성취, 책임 및 책임 성을 강조했지만, 이는 전문 직업인 간 협력을 필요로하는 현대 직업의 현실에 부합하지 않는다.

Establishing professional identity formation as an educational objective with the full support of the educational establishment is a necessary first step.1–3 Educators should delineate, communicate, and model an identity appropriate for the current practice of medicine.1,10,13,21 Historically, the accepted professional identity of a physician has stressed individual accomplishment, responsibility, and accountability, an approach that has been difficult to merge with the reality of modern practice, which necessitates interprofessional collaboration.57


"개인과 조직 정체성의 통합"이 요구된다. 이 정체성은 "개인이 고립되어 행동하고 생각하는 것이 아니라, 지도자와 추종자가 함께 모이고 공동의 노력으로 함께 참여하는 그룹 프로세스로서의 행동" 장려해야 한다. 59

“merged individual and organizational identity” is required that encourages behaviors that do not revolve “around individuals acting and thinking in isolation, but as a group process in which leaders and followers are joined together and perceive themselves to be joined together in a collaborative endeavor.”59


학생과 레지던트는 미래의 동료들입니다. 따라서 커뮤니티가 모든 사람들을 환영하기 위한 의식적 노력은 신중해야합니다 .1,3,9,25

Students and residents are the colleagues of the future; thus, conscious efforts to ensure that the community is welcoming to all are prudent.1,3,9,25


프로페셔널리즘을 가르치기위한 프로그램을 개발하면서 얻은 교훈은 교수개발이 교육과정을 변경하는 데있어 필수적인 초기 단계라는 것입니다.

A lesson we learned from developing programs to teach professionalism is that faculty development is an essential early step in altering the curriculum.61


제시된 회로도에 묘사 된 많은 영향은 커리큘럼의 영향을 직접받습니다.

  • 공식 교육 및 평가, 역할 모델 및 멘토 및 학습 환경은 정체성 형성의 맥락에서 개별적으로 조사 될 수 있으며, 교육 목표에 align시키기위한 조치가 취해질 수 있습니다.

  • 정체성 형성에 대한 임상적 및 비임상적 경험의 영향에 대하여 guided reflection을 위한 계획된 시간은 기본이다.

  • [학생들은 역할의 세부 사항이 내면화 될 때까지, 오랜 시간에 걸쳐 역할을 수행함으로써 정체성을 획득한다는 것]을 이해한다면, 교육 개입의 본질을 안내 할 수 있습니다.

  • 각 학생의 발달 단계를 인식하여 기대를 설정해야합니다.

  • 자신의 성찰에 대한 guided and individualized 된 피드백을 통해, 학생들의 임상 및 기타 경험을 상황에 맞게 개인화 된 커리큘럼 방식으로 접근함으로써, 전문적인 정체성 형성 과정을 촉진 할 수 있습니다.

  • 건강 관리 시스템의 특성이나 가족과 친구들의 태도와 같이 [학생과 레지던트에게 영향을 줄 수있는 정규 교과 과정을 넘어서는 요인의 영향에 대한 성찰을 identify and encourage]하는 것은 학생들의 존재와 그들이 누구인가에 대한 학생들의 이해를 심화시킴으로써 직업적 정체성 형성에 기여할 수있다.

Many of the influences depicted in the presented schematics are directly affected by the curriculum. 


  • Formal teaching and assessment, role models and mentors, and the learning environment can be examined individually in the context of identity formation, and actions can be taken to align them with educational objectives. 

  • Scheduled time for guided reflection on clinical and nonclinical experiences and their impact on identity formation is fundamental.39 

  • Understanding that students acquire their identity by playing a role over time until the details of that role become internalized can guide the nature of educational interventions.3,24 

  • Expectations should be established based on recognizing the developmental stage of each student.1,3,9,25 

  • Personalized curricular approaches contextualizing students’ clinical and other experiences through guided, individualized feedback on their reflections can facilitate the professional identity formation process.39 

  • Identifying and encouraging reflection on the impact of the factors beyond the formal curriculum that can influence students and residents, such as the nature of the health care system48 or the attitudes of family and friends,12,24 may contribute to professional identity formation by deepening students’ understanding of who they are and who they wish to be.38


마지막으로, 정체성 형성의 관점에서 입학 기준을 검토 할 수 있습니다. 입학생의 정체성과 기관의 원하는 직업적 정체성이 크게 달라지면 불협화음과 스트레스가 증가 할 수 있습니다. 그러므로, 기관들은 이미 많은 전문가적 성향disposition을 가지고있는 학생들을 선택해야한다. 예를 들어, MMI는 "훌륭한 의사"의 자질을 보여주는 지원자를 선택함으로써이 목표를 달성 할 수있는 기회를 제공합니다. 64

Finally, admissions criteria can be examined from the perspective of identity formation. A significant disconnect between the identity of an incoming student and the desired professional identity of the institution can lead to increased dissonance and stress. Therefore, institutions should attempt to select students who already possess many of the dispositions of a professional. Multiple mini-interviews, for example, offer an opportunity to accomplish this goal by selecting applicants who demonstrate the qualities of the “good physician.”64




Final thoughts


1957 년 학부 의학 교육에 관한 고전적 연구에서 사회 학자 인 Robert Merton은 "의대의 임무는 초보자를 의학의 효과적인 종사자로 만들어주고, 가능한 최고의 지식과 기술을 제공하고, 전문적인 정체성을 제공하여 그가 생각하고 행동하고 의사처럼 느껴지도록 하는 것"이라 했다. 그는 의문의 여지없이 의학 교육의 이중 역할로서 이해 되어온 것을 표현했다 - practice of medicine에 들어가는 모든 개인이 임상 적으로 유능하고, 전문가가 기대하는 행동 기준을 준수해야합니다.

In a classic 1957 study of undergraduate medical education, sociologist Robert Merton23 stated that the task of a medical school is to “shape the novice into the effective practitioner of medicine, to give him the best available knowledge and skills, and to provide him with a professional identity so that he comes to think, act, and feel like a physician.” He articulated what unquestionably has been understood as the dual roles of medical education through the ages—to ensure that all individuals entering the practice of medicine are clinically competent and adhere to the standards of conduct expected of a professional.


치과와 군대에서 이러한 틀이 존재하지만 전문적인 정체성 획득에 대한 개인의 발전을 추적하기 위해 의학 교육에서 현재 이용할 수있는 도구는 없다.

No tools are currently available in medical education to follow an individual’s progress towards the acquisition of a professional identity, although such frameworks do exist for dentistry and the military.3,25







14 Monrouxe LV. Identity, identification and medical education: Why should we care? Med Educ. 2010;44:40–49.


15 MacLeod A. Caring, competence and professional identities in medical education. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2011;16:375–394.


16 Monrouxe LV, Rees CE, Hu W. Differences in medical students’ explicit discourses of professionalism: Acting, representing, becoming. Med Educ. 2011;45:585–602.


17 Weaver R, Peters K, Koch J, Wilson I. “Part of the team”: Professional identity and social exclusivity in medical students. Med Educ. 2011;45:1220–1229.


18 Burford B. Group processes in medical education: Learning from social identity theory. Med Educ. 2012;46:143–152.


19 Goldie J. The formation of professional identity in medical students: Considerations for educators. Med Teach. 2012;34:e641–e648.


20 Helmich E, Bolhuis S, Dornan T, Laan R, Koopmans R. Entering medical practice for the very first time: Emotional talk, meaning and identity development. Med Educ. 2012;46:1074–1086.


31 Ross S, Lai K, Walton JM, Kirwan P, White JS. “I have the right to a private life”: Medical students’ views about professionalism in a digital world. Med Teach. 2013;35:826–831.


48 Benbassat J. Undesirable features of the medical learning environment: A narrative review of the literature. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2013;18:527–536.





 2015 Jun;90(6):718-25. doi: 10.1097/ACM.0000000000000700.

schematic representation of the professional identity formation and socialization of medicalstudents and residents: a guide for medical educators.

Author information

1
R.L. Cruess is professor of surgery and core faculty member, Centre for Medical Education, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Quebec, Canada. S.R. Cruess is professor of medicine and core faculty member, Centre for Medical Education, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Quebec, Canada. J.D. Boudreau is associate professor of medicine and core faculty member, Centre for MedicalEducation, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Quebec, Canada. L. Snell is professor of medicine and core faculty member, Centre for Medical Education, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Quebec, Canada. Y. Steinert is professor of family medicine and director, Centre for Medical Education, McGill University Faculty of Medicine, Montreal, Quebec, Canada.

Abstract

Recent calls to focus on identity formation in medicine propose that educators establish as a goal of medical education the support and guidance of students and residents as they develop their professional identity. Those entering medical school arrive with a personal identityformed since birth. As they proceed through the educational continuum, they successively develop the identity of a medical student, a resident, and a physician. Each individual's journey from layperson to skilled professional is unique and is affected by "who they are" at the beginning and "who they wish to become."Identity formation is a dynamic process achieved through socialization; it results in individuals joining the medical community of practice. Multiple factors within and outside of the educational system affect the formation of an individual's professional identity. Each learner reacts to different factors in her or his own fashion, with the anticipated outcome being the emergence of a professional identity. However, the inherent logic in the related processes of professional identity formation and socialization may be obscured by their complexity and the large number of factors involved.Drawing on the identity formation and socialization literature, as well as experience gained in teaching professionalism, the authors developed schematic representations of these processes. They adapted them to the medical context to guide educators as they initiate educational interventions, which aim to explicitly support professional identity formationand the ultimate goal of medical education-to ensure that medical students and residents come to "think, act, and feel like a physician."

PMID:
 
25785682
 
DOI:
 
10.1097/ACM.0000000000000700


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