의과대학생의 임상실습 준비: Transition Course 분석(Acad Med, 2008)

Preparing Medical Students for Clerkships: A Descriptive Analysis of Transition Courses

Ann Poncelet, MD, and Bridget O’Brien, PhD




전임상 교육에서 임상교육으로의 전환은 의대생에게 특히 스트레스가 깊고 불안한 자극으로 나타났습니다 .1-4 모든 의대에서는 학생들의 임상 진료 준비를 향상시키기 위해 전임상 교과 과정에 임상 중심의 코스와 경험을 포함시켜 Transition과 관련된 스트레스와 불안의 일부를 줄이고자 했다.5-8

The transition from preclerkship to clerkship education has been identified as a particularly stressful and anxiety provoking experience for medical students.1–4 All medical schools have incorporated clinically oriented courses and experiences into the preclerkship curriculum in the effort to improve students’ preparation for clinical settings and, correspondingly, to reduce some of the stress and anxiety associated with the transition.5–8


학생들은 오더 및 경과 기록 작성, 정맥 주사 (IV) 라인, 병원 장비 식별과 같은 임상 실습의 특정 측면에 대해 준비가되지 않았다고 느끼는 것을보고했습니다.

Students have also reported feeling unprepared for specific aspects of clinical practice such as writing orders and progress notes, starting an intravenous (IV) line, and identifying hospital equipment.9,10 


한편, 임상실습 관리자들은 3 학년 의대생이 다음과 같은 중요한 영역에서 충분히 유능하지 못하다고보고했습니다.

  • 의사 소통 능력,

  • 인터뷰 / 신체 검사 기술,

  • 임상 역학 및 확률 론적 사고,

  • 전문성 및

  • 라이프 사이클 단계.

Meanwhile, clerkship directors have reported that third-year medical students are not sufficiently competent in important domains such as 

  • communication skills, 

  • interviewing/physical exam skills, 

  • clinical epidemiology and probabilistic thinking, 

  • professionalism, and 

  • life cycle stages 


이러한 문제가 지속되는 한 가지 이유는 임상 교수들의 부적절한 appreciation일 수 있습니다. 학생들이 임상 실습에 효과적으로 참여하는데 필요한 지원과 지침이 부족하면, 자신의 역할과 책임에 대해 충분히 확신하고 편안함을 느끼기 어려울 것이다.12 

One reason why these challenges persist may be an inadequate appreciation by clinical faculty for the amount of support and guidance that students, need in order to feel sufficiently confident in and comfortable with their roles and responsibilities to effectively participate in clinical practice.12 


학생들이 임상실습과정으로 전환하는 것과 관련된 많은 도전 과제들은 다음이 잇다.

  • 임상 세팅에 직접적으로 관련된 특정 지식 및 정보,

  • 그들이 일할 수있는 환경에 익숙해 질 기회, 

  • 첫 임상실습날부터 수행 할 것으로 예상되는 일들과 활동의 종류를 실습 할 수있는 기회.

Many of the challenges that students associate with the transition to clerkships highlight their need for 

  • specific knowledge and information that is directly relevant to clinical settings, 

  • opportunities to familiarize themselves with the settings in which they will be working, and 

  • opportunities to practice the kinds of tasks and activities that they will most likely be expected to perform in their first clerkships.



지금까지는 학생들이 과목별 자기보고식 만족도를 넘어선 전이 과정의 효용성에 대해서는 거의 연구되지 않았으며. 특정 임상 과제를 수행하고 기술을 습득하기위한 사전 및 사후 과정 자기 평가 수준의 변화가 있었다. 세 가지의 문헌밖에 없었고, 각각은 접근법이 매우 달랐다.

Thus far, few studies have been conducted about the efficacy of transition courses beyond students’ self-reported satisfaction with courses13 and changes in preand postcourse self-assessed levels of preparation to performspecific clinical tasks and acquire skills.9 We found only three transition courses described in the literature, which were each notably different in approach.



이 질문에 비추어 우리의 목적은

  • 전환 과목에서 사용되는 내용과 교육 접근법을 설명하고,

  • 이 강좌의 목적과 내용이 임상실습으로의 전환과 관련된 과제와 일치하는 정도를 조사하고,

  • 전환 과정을 설계하거나 연출하는 교육자를 지원할 수있는 프레임 워크를 제공합니다.


In light of these questions, our purpose is 

  • to describe the content and educational approaches used in transition courses, 

  • to examine the extent to which the objectives and content of these courses are aligned with the challenges associated with the transition to clerkships, and 

  • to provide a framework that can assist educators who are involved in designing or directing transition courses.



Transition Courses에 대한 설명

Description of Transition Courses


The data we present on transition courses are based on the results of an open-ended survey, conducted in 2003, that was e-mailed to curriculum deans at the 125 U.S. medical schools that existed then. Of the 56 deans who responded to the survey (45%), only 30* described transition courses that met our criteria: 


(1) 코스는 최소 1 일 이상 12 주 미만이었고,

(2) 과정은 직무 직전에 이루어짐,

(3) 임상실습으로의 전환에 중점을 둔 코스 내용

(4) 응답을 코딩 할 수 있도록 충분한 정보가 제공되었습니다.

  • (1) the course was at least one day and no more than 12 weeks, 

  • (2) the course occurred immediately before clerkships, 

  • (3) course content focused specifically on transition to clerkships, and 

  • (4) sufficient information was provided to allow us to code the responses.


We identified three curricular themes fromour analysis of the courses: 

  • (1) 새로운 정보와 기술

  • (2) 임상 환경에서의 사전 지식, 기술 및 태도의 검토 및 적용,

  • (3) 학생 복지 및 스트레스 감소.

  • (1) presentation of new information and skills, 

  • (2) review and application of preclerkship knowledge, skills, and attitudes in a clinical setting, and 

  • (3) student well-being and stress reduction.





Course length and design


Most courses (83%) were one week or less in duration, and the longest course was seven weeks.


Content and themes


The array of content areas within each theme is described in Table 2.






새로운 정보와 기술

New information and skills.


코스 설명에 나타난 가장 일반적인 주제 중 하나는 새로운 임상 기술이었습니다. 이 기술은 

      • 차트에 오더, 처방전 및 메모 작성과 같은 다양한 항목을 다루었습니다. 

      • 봉합 및 인공 호흡과 같은 절차 적 기술; 

      • 다른 건강 관리 직원과의 커뮤니케이션 스킬. 

One of the most common topics that appeared in course descriptions was new clinical skills. These skills covered 

      • a range of items such as writing orders, prescriptions, and notes in the chart; 

      • procedural skills such as suturing and resuscitation; and 

      • communication skills with other health care staff. 

대부분의 코스는 학생들에게 와드, 수술실 (OR) 및 외래 환자 클리닉과 같은 다양한 임상 설정을 익히도록 정보와 실제 경험을 제공했습니다.

Most courses provided information and practical experiences to familiarize students with different clinical settings such as the wards, the operating room(OR), and outpatient clinics.




지식, 술기, 태도의 검토와 적용

Review and application of knowledge, skills, and attitudes.


대략 반 정도의 과정은 병력 청취, 신체 검진, 구두 발표와 같은 preclerkship 커리큘럼에서 다루어 진 임상 기술을 검토 할 시간을 보냈습니다.

Roughly half of the courses devoted time to reviewing clinical skills that were covered in preclerkship curricula such as history taking, physical exam, and oral presentations.


일반적으로 전환 과정 커리큘럼은 학생들이 실제 임상 환경의 요구 및 기대에 적합한 방식으로 이러한 기술을 사용하도록 연습 할 수있는 지침 및 / 또는 기회를 제공했습니다. 마찬가지로 여러 코스에서 전문성을 언급하면서 종종 임상 환경과 관련된 주요 측면을 강조했습니다. 기본 의학 주제, 기본 과학 주제, 전문 주제 및 환자 인구에 대한 지식과 같은 지식 주제의 검토는 매우 일반적이지 않았으며, 특히 길이가 더 짧은 코스에서 그러했다.

Typically, the transition course curriculum provided instruction and/or opportunities for students to practice using these skills in ways appropriate to the demands and expectations of real clinical settings. Similarly, several courses addressed professionalism, often highlighting key aspects relevant to clinical settings. Review of knowledge topics such as basic medical topics, basic science topics, specialty topics, and knowledge about patient populations was not very common, particularly in the courses that were shorter in length.


학생의 웰빙과 스트레스 조절

Student well-being and stress reduction.


과정의 3 분의 2에는 학생 복지 및 스트레스 감소와 관련된 내용이 포함되었습니다. 주제와 활동에는 현직 신입생의 조언이나 조언, "와드에서 살아남기" 핸드북과 같은 서면 가이드, 정서적 문제와 의대생의 독특한 위치에 대한 토론, 학생 옹호가 포함되었습니다.

Two thirds of the courses included content specifically related to student well-being and stress reduction. Topics and activities included tips or advice from current clerkship students, written guides such as a “surviving the wards” handbook, discussions of emotional issues and of the unique position of medical students, and student advocacy.



교수법

Instructional approaches


우리가 공부 한 전환 과목은 표 3에 나와있는 것처럼 여러 가지 다른 교수법을 통합했습니다.

The transition courses we studied incorporated several different instructional approaches, as shown in Table 3.


예상했던대로 코스에서 사용 된 다양한 접근 방식의 수는 3 가지 주제 모두를 다루는 코스뿐만 아니라 더 긴 코스에서 더 높았습니다.

As might be expected, the number of different approaches used in a course tended to be higher in longer courses as well as in courses addressing all three themes.



목적, 목표

Purpose or objectives


단 7 개의 전환 과정 만 명시적인 목적이나 학습 목표를 표명했습니다. 포함 된 목표 및 목표

  • 임상 환경에서의 학생들의 comfort 개선,

  • 특정 임상 및 / 또는 절차 적 기술 수행에있어 학생의 comfort 및 숙련도 향상,

  • 학생들이 임상 기술을 연습하고 피드백을받을 수있는 기회를 제공,

  • 학생들이 사무직에서 사용할 새로운 지식과 기술을 소개

  • 학생에서 전문가로의 전환을 촉진


Only seven transition courses stated an explicit purpose or learning objectives. Goals and objectives included 

  • improving students’ comfort in clinical settings, 

  • improving students’ comfort and proficiency in performing specific clinical and/or procedural skills, 

  • providing opportunities for students to practice clinical skills and receive feedback, 

  • introducing new knowledge and skills that students will use in the clerkships, and 

  • facilitating the transition from student to professional.



학생평가, 과정평가

Student assessment and course evaluation


대부분의 코스는 주로 학생들의 서면 과목 평가 (1 ~ 4 일 동안 지속되는 코스의 53 %, 1 주간 지속되는 코스의 90 %, 2 ~ 7 주간 지속되는 코스의 100 %)를 통해 코스 평가를 포함했습니다

Most courses included an evaluation of the course, primarily through students’ written course evaluations (53%of courses lasting one to four days, 90% of courses lasting one week, and 100%of courses lasting two to seven weeks).



예시

Course examples


In Appendix 1, we present three examples to illustrate the differences among transition courses with respect to curricular content, instructional approaches, and emphasis placed on each of the three major course themes.




고찰

Discussion


이러한 결과는 

  • 학생들의 clinical practice 진입을 촉진하고 

  • 임상 활동에 참여할 수있는 능력을 향상 시키며 

  • 임상실습으로의 전환과 관련된 과도한 불안과 스트레스를 감소시킬 수 있는

...임상 지향적이고 경험에 기초한 입문 기간의 필요성을 시사합니다.

These findings signal a need for a clinically oriented and experientially based introductory period that can 

  • facilitate students’ entry into clinical practice, 

  • improve their ability to participate in clinical activities, and 

  • reduce the excessive anxiety and stress associated with the transition to clerkships. 


전환 과정은 이러한 필요를 충족시키는 방법을 제공 할 수 있지만, 지금까지는 이러한 과정의 설계 및 평가를 안내하는 기본 틀이나 원칙이없는 것처럼 보입니다.

Transition courses can provide a way of satisfying this need, but so far there seems to be no framework or principles to guide the design and evaluation of these courses.


임상실습으로의 전환은 문제 해결 학습, 임상 기술 과정, preceptorships 의 추가에도 불구하고 여전히 과제로 남아있다.5-8 한 가지 설명은 이러한 노력이 보다 즉각적인 문제를 다루지 않는다는 것입니다. 임상실습으로의 전환 과정에서 학생들의 불안의 근원이되는 염려와 우려가 있습니다. 또한, 최근의 학생들의 임상실습교육 모델은 학생들이 주로 임상 활동에 참여함으로써 실용적인 능력, 전문적 정체성, 자신감을 개발한다는 것을 보여줍니다.

Students’ transition to the clinical clerkship year continue to be a challenge despite the addition of problem-based learning, clinical skills courses, and preceptorships in the preclerkship curriculum.5–8 One explanation may be that these efforts do not address the more immediate issues and concerns that are the sources of students’ anxieties during the transition to clerkship. Furthermore, a recent model of students’ learning in the clerkships shows that students develop practical competence, professional identity, and confidence primarily by participating in clinical activities.12


전환 과정을 설계하기위한 지침으로 제안하는 프레임 워크는 세 가지 원칙에 기반합니다. 

  • 첫째, Transition course에서는 학생들이 특히 어렵거나 도전적인 것으로 확인 된 측면임상 교수 또는 실습 감독이 학생들이 임상 환경에서 기능하고 환자 돌봄에 기여하는 데 필요한 것을 주로 다뤄야 한다. 과정의 기간이 상대적으로 짧다는 것을 감안할 때, 어떤 내용들은 전환 과정에서 다루기에 적절하지 않으며, 따라서 단기간에 합리적으로 해결할 수있는 문제에 집중하는 것이 적절하다는 것을 인식하는 것이 중요합니다. 

  • 두 번째로, 코스는 학생과 임상 교수에 의해 확인되고 학생의 수행 및 임상실습 참여와 관련이 있는 구체적이고 측정 가능한 목표를 가져야합니다. 

  • 셋째, 교육 과정은 교육적 접근법을 사용해야하며 필요와 목표에 부합하는 학습 활동을 포함해야합니다.

The framework we propose as a guide for designing transition courses is based on three principles. 

  • First, the course must address aspects of the transition to clerkships that students have identified as particularly difficult or challenging and that clinical faculty or clerkship directors recognize as necessary for students to function in clinical settings and contribute to patient-care activities. Given that the courses are relatively short in duration, it is important to recognize that some needs are not appropriate to address in a transition course and, thus, to focus on those that can reasonably be addressed in a short period of time. 

  • Second, courses must have specific, measurable objectives that are consistent with the needs identified by students and clinical faculty and that are relevant to students’ performance and participation in the clerkships. 

  • Third, courses must use instructional approaches and include learning activities that match the needs and objectives.




원칙1: 학생과 실습 감독이 문제라고 생각하는 것을 우선적으로 해결하라

Principle One: Address aspects that students and faculty or clerkship directors recognize as problematic


연구한 모든 전환과정은 입문 과정에서 학생의 성과에 중요하다고 여겨지는 새로운 정보와 기술을 소개하기 위해 코스 시간을 사용했습니다. 대부분의 경우, 학생들에게 기본적인 절차를 가르치고, 안전 예방책을 가르치며, 그리고 / 또는 임상 현장에 오리엔테이션을 제공했습니다. 이러한 노력은 학생들이 사무직에 들어갈 때 기술 및 절차 적 기술이 부적절하다는 인식과 일치합니다. 또한 임상 현장에서 복잡성과 작업 속도를 감안할 때 학생들이 임상 환경에 순응하기가 어려워한다는 연구와도 일치한다

All of the transition courses we studied used course time to introduce new information and skills that were perceived as important to students’ performance in the clerkships. Most often, this involved teaching students basic procedures, teaching safety precautions, and/or providing an orientation to clinical sites. These efforts are consistent with perceptions that students have inadequate technical and procedural skills when they enter the clerkships and have difficulty acclimating to clinical learning environments, given the complexity and pace of work in the clinical sites they rotate through.9–11,15



원칙2: 구체적이고 측정가능한 목표를 세우라

Principle Two: Articulate specific, measurable objectives


7 개의 코스 만 특정 목표 또는 목표를 가지고 있었고, 여전히 개선될 여지가 많다. 이러한 목표의 대부분은 임상 환경과 임상 및 절차 적 기술을 통해 학생의 안락 수준을 목표로했습니다.

Only seven courses identified specific goals or objectives, revealing considerable room for improvement. Most of these objectives targeted students’ levels of comfort in clinical settings and with clinical and procedural skills.



원칙3: 요구와 목적을 달성할 수 있는 학습활동을 사용하라

Principle Three: Use instructional approaches and learning activities that meet needs and objectives


학생들이 직면하는 대부분의 과제는 임상 환경에서의 성과와 관련이 있습니다. 예를 들어, 학생들이 필요로하는 새로운 정보와 기술은 실용적이며 그들이 임상 환경에서 기능하도록 돕고, 자신이하고있는 업무와 활동에 대해보다 자신감을 갖거나 편안함을 느낄 수 있게 해주며, 더 일찍 임상실습에서 더 많은 환자 관리 활동에 참여할 수 있게 만들 것이다. 또한 학생들은 사전 지식과 기술을 임상 상황에 연결하는 데 어려움을보고합니다. 이러한 요구는 특히 첫 임상실습에서 발생할 상황을 미리 경험하고 숙지 할 수있는 기회를 전환 과목에 포함시키는 것이 특히 중요함을 시사한다.

Most of the challenges that students face are related to performance in clinical settings. For example, the new information and skills that students need are practical and will help them to function in clinical settings, to feel more confident or comfortable with the tasks and activities they are doing, and to participate in more patient-care activities earlier in the clerkships. In addition, students report difficulties connecting prior knowledge and skills to clinical situations. These needs suggest that opportunities to experience and familiarize themselves with clinical settings, particularly those in which their first clerkship will occur, are particularly important activities to include in transition courses.21


대부분의 코스는 적극적이고 실습적인 경험을 제공 할 기회를 제공했지만, 관찰과 피드백을 얼마나 많이 포함했는지는 명확하지 않습니다. 구체적인 피드백이 없다면, 연습의 기회는 학생들의 성과를 향상시키지 못할 것이다.

Most courses did provide opportunities for active, hands-on experiences, but it is not clear how many of these experiences included observation and feedback. Without specific feedback, such opportunities to practice are less likely to improve students’ performance.22



분석

Analysis


따라서 우리는 코스가 세 가지 주제 모두를 다루고 각각의 목표를 명시하는 것이 적절하다고 결론을 내립니다.

Correspondingly, we conclude that it is appropriate for courses to address all three themes and to specify objectives within each.


  • 코스 기간은 코스가 합리적으로 달성 할 수있는 목표, 코스가 커버 할 수있는 컨텐츠의 양, 그리고 사용할 수있는 수업 방법에 영향을 미치기 때문에 전환 코스 설계의 핵심 요소입니다. 진정한 연습과 임상 실험에 대한 기회의 중요성을 감안할 때, 코스는 최소 1 주일을 권장합니다.

  • 이상적으로, 코스는 학생들이 임상 환경에서 일상적인 활동을 경험할 수있는 기회에 상당한 시간을 할애해야합니다. 이 시간은 구조화되어야 하며, 학생이 이러한 설정 작업을 효과적으로 이해할 수 있도록 동료 또는 임상의에 의해 안내되어야 합니다. 가능한 한 최대로, 이러한 경험은 학생들의 첫 번째 직무 현장에서 발생해야합니다.

  • 또한, 코스는 학생들이 실제 또는 시뮬레이션 된 임상 상황에서 기존 기술을 사용하여 연습 할 시간을 제공해야합니다. 이 관행은 반드시 준수되어야하며 드백을 포함해야합니다. 소그룹 토론 세션 및 대형 그룹 강의 또는 교훈 세션과 같은 다른 접근법과 활동은 코스의 내용 및 목표와 일치 할 때에 제한적으로 사용할 수 있습니다.

  • Course duration is a key factor in the design of transition courses because it influences the objectives that a course can reasonably achieve, the amount of content a course can cover, and the instructional approaches that can be used. Given the importance of opportunities for authentic practice and clinical immersion experiences, we recommend that courses be a minimum of one week. 

  • Ideally, courses should dedicate a significant portion of time to opportunities for students to experience day-to-day activity in clinical settings. This time needs to be structured and guided by peers and/or clinicians so that students can efficiently gain a significant understanding of the workings of these settings. To the greatest extent possible, these experiences should occur at the site of students’ first clerkship.

  • In addition, courses need to provide time for students to practice using existing skills in real or simulated clinical situations. This practice must be observed and include feedback. Other approaches and activities such as smallgroup discussion sessions and largegroup lectures or didactic sessions can be used sparingly, when they are consistent with the content and objectives of the course.


1 년차와 2 년차에 걸치는 통합 된 종단 코스가 학생들이 임상실습으로 성공적으로 전환 할 수 있도록 준비 할 수 있다는 증거가 있습니다. 예를 들어, Whipple 등 24)은 일부 임상 기술에 대한 학생들의 안락함이 그렇지 않은 학생들 중에서 커리큘럼을 밟은 학생들 사이의 직무 초기에 상당히 높았 음을 나타냅니다.

There is some evidence suggesting that integrated, longitudinal courses spanning the first and second years can prepare students to transition more successfully to their clerkship year. For example, Whipple et al24 indicate that students’ comfort with some clinical skills was significantly higher at the beginning of clerkships among students who went through the curriculumthan among students who did not.



어떤 문제는 전임상 교과 과정의 조기 임상 경험 통해 종단적 방식으로 가장 잘 대처할 수 있는 반면, 어떤 문제는 첫 번째 임상실습 직전에 집중적인 전환 과정을 통해 더 잘 수행 될 수 있습니다.

It may be that some of the challenges associated with early clerkship experiences are best addressed in a longitudinal fashion through the preclerkship curriculum, whereas others are better attended to through a focused transition experience immediately preceding the first clerkship.



결론

Conclusions


설문 조사에 응답 한 미국 의과 대학의 절반 이상이 임상실습 전환 과정을 보유하고 있었다.

More that half of U.S. medical schools responding to our survey had specific transition courses before the clerkships.


우리는 의과 대학의 진료과에서 환자 간호 활동에 효과적으로 참여할 수있는 능력을 향상시키기 위한 공식적인 전환 과정에 적어도 일주일을 할애하는 것이 좋습니다. 

We recommend that medical schools devote at least one week to a formal transition curriculum that is designed to improve students’ ability to participate effectively in patient-care activities in the clerkships. 

  • 학습 목표 및 교과 내용에 중점을 두는 가장 적합한 세 가지 주제: 새로운 임상 지식 및 기술 습득, 임상 환경에서 기존 지식, 기술 및 태도의 적용, 학생 복지.

  • 수업 방법에는 임상 설정에서의 구체적인 활동이 포함되어야 하며, 특히 이상적으로는 첫 번째 임상실습의 상황을 다루어야 한다.

  • 각 과정은 특정 전환 과제를 다루는 명확하게 정의 된 목표를 가지고 있어야하며 목적 달성에 가장 적합한 학습 활동을 포함해야하며 학생 성과 및 과정 효능을 평가하는 방법이 있어야합니다.

  • Three themes that are most appropriate for courses to focus on with respect to learning objectives and curricular content include acquisition of new clinical knowledge and skills; application of existing knowledge, skills, and attitudes in the clinical setting; and student well-being. 

  • Instructional methods should include specific activities in clinical settings, ideally the settings of the first clerkship. 

  • Each course must have clearly defined objectives that address specific transition challenges, include learning activities best tailored to accomplish the objectives, and have methods for evaluating student outcomes and course efficacy.








 2008 May;83(5):444-51. doi: 10.1097/ACM.0b013e31816be675.

Preparing medical students for clerkships: a descriptive analysis of transition courses.

Author information

1
Department of Neurology, University of California-San Francisco, San Francisco, California 94143, USA. ann.poncelet@ucsf.edu

Abstract

Students have reported several challenging aspects of the transition to clerkships, such as applying clinical knowledge, learning experientially, using clinical skills, adjusting to clinical settings, and understanding roles. In an effort to address some of these challenges, a number of medical schools have added transition courses to their curricula, but little information about these courses has been published. The authors draw on findings from a study of the design and content of 30 transition courses offered in U.S. medical schools, to examine various approaches and provide a framework to guide the design of transition courses. Most courses (83%) were between one day and one week long. The authors identified three primary course themes: presentation of new information and skills, review and application of content covered in the preclerkship curriculum, and student well-being. All courses presented new information and skills, and more than half of the courses (53%) addressed all three themes. The most common curricular topics were technical/procedural skills, safety precautions, orientation to clinical settings, review of clinical skills, and stress management. Hands-on experience was the most frequently used instructional approach. Few courses had explicit goals and objectives, and evaluation of students was rare. Transition courses can address some of the needs and challenges associated with early clerkship experiences. These courses should explicitly target areas of need that are described in the literature as well as those identified within one's own institution. They should include clear objectives, learning activities tailored to the areas of need and objectives, and student and course evaluations.

PMID:
 
18448897
 
DOI:
 
10.1097/ACM.0b013e31816be675


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