SDT에 기반한 자율성-지지 교실을 통하여 내적동기부여를 촉진하는 12가지 팁(Med Teach, 2011)
Twelve tips to stimulate intrinsic motivation in students through autonomy-supportive classroom teaching derived from Self-Determination Theory
R. A. KUSURKAR1,2, G. CROISET2 & OLLE Th. J. TEN CATE1
1UMC Utrecht, The Netherlands, 2VU University Medical Center, The Netherlands
이 논의는 내적 동기와 외적 동기를 구분하는 동기부여에 관한 SDT에 대한 것이다.
This discussion aligns with Self-Determination Theory (SDT) of motivation which distin- guishes between intrinsic and extrinsic types of motivations (Deci & Ryan 2000; Ryan & Deci 2000a).
- 진실한 관심으로부터 나오는 것이며, 진짜로 자기결정적임.
Intrinsic motivation is observed when one engages in an activity out of genuine interest and is truly self-determined. - 외부의 압력이나 특정한 이득이 계기가 된 것
Extrinsic motivation is observed when one engages in an activity for a particular benefit or because of pressure from others (Ryan & Deci 2000a, b).
내적동기가 바람직한 형태이며, 심화학습, 더 나은 수행능력, 웰빙과 관련됨.
Intrinsic motivation is considered the desired type of motivation in students (Ryan & Deci 2000a, b) and it has been shown to be associated with deep learning, better perfor- mance and well-being (Deci & Ryan 2000; Ryan & Deci 2000a, b) in comparison to extrinsic motivation.
내적동기와 외적동기는 영구적이지 않으며 과제에 따라서 바뀔 수 있다.
Moreover, intrinsic or extrinsic motivation is not a permanent or personality charac- teristic of an individual. Extrinsic motivation for a task can change to intrinsic motivation and vice versa (Deci 1975).
SDT에 따르면 내적동기는 세 가지 기본적 심리적 요구 충족에 기반한다. 이 세가지는 자율성, 역량, 상호관계성이다(autonomy, competence and relatedness).
Intrinsic motivation is dependent on the fulfilment of three basic psychological needs described by SDT (Deci & Ryan 2000; Ryan & Deci 2000a, b). These are the needs for autonomy, competence and relatedness.
- 자율성 욕구는 과제를 스스로의 선택에 따라 수행해나가는 것으로, 어떤 식으로든 강제되고 싶지 않음이다.
The need for auton- omy is the need to feel that one is carrying out a task of his own choice. It is not forced or coerced in any way. - 역량 욕구는 학습에 있어서 유능함(capable)을 느끼고자 하는 것이다.
The need for competence in learning is the need to feel capable of learning the study or course material. - 상호관계성 욕구는 동료나 교사와의 연계감, 소속감을 뜻한다.
The need for relatedness is the need to feel a connectedness or a sense of belonging with fellowpupils and the teachers (Deci & Ryan 2000; Ryan & Deci 2000a, b).
자율성-지지 교육은 이러한 욕구를 충족시키기 위한 것으로 통제적 교육에 반대되는 개념이다. 아마도 이 개념을 정확히 묘사하는 것은 자기결정-지지 교육일 것이나, 자율성-지지 교육이 흔히 이용되는 단어이다.
Autonomy-supportive teaching proposes to satisfy these needs in order to stimulate intrinsic or self- determined motivation among students (Williams & Deci 1999; Reeve et al. 2004; Patrick & Williams 2009) as opposed to controlling teaching behaviour. Probably, the most correct term to describe this concept would be self-determination supportive teaching, but autonomy-supportive teaching has been used in SDT literature.
자율성-지지 교육은 학생들에게 자율성을 느끼게 하고 학습능력이 있다고 느끼게 하며, 교사에 의해 지지받고 있다고 느끼게 하고 상호관계성을 증진시킨다. 의학교육에서 학습의 자율성과 교사에 의한 자율성-지지는 학생에게 동기를 부여하고 더 자기결정적으로 만든다.
Autonomy-supportive teaching is important because it makes students feel autonomous and competent in their learning and also supported by their teachers, fostering relatedness. In medical education, autonomy in learning (White 2007) and autonomy-support by teachers in medical education has been found to make students’ motivation more self-determined (Black & Deci 2000) and also make the students more autonomy-supportive towards patients and in their health practice (Williams et al. 1994, 1997; Williams & Deci 1999). The
학생이 필요하고 원하는 것을 찾아서 길러주라
Ti p 1 Identify and nurture what students need and want
학생이 교육시간에서 얻고 싶어하는 것인지 이해하기 위한 노력을 기울이고, 교육의 형태를 그러한 요구에 맞게끔 구조화하라
Make an attempt to understand what students want out of the teaching sessions and structure the format of teaching around these needs.
학생의 내적 상태가 그들의 행동을 이끌게 하라
Ti p 2 Have students’ internal states guide their behaviour
수업시간을 학생의 요구에 맞춰서 구조화하는 것은 학생을 자기결정적 동기부여상태로 만드는데 도움이 된다.
Structuring the lesson around the needs of the students helps to create a state of self-determined motivation (internal state) among these students.
스스로 그러한 '내적 상태'를 가짐으로서, 학습행동을 이끌게 되며, 행동을 이끌기 위하여 인센티브를 사용하는 것보다 지속적인 관심과 노력을 유지하는데 더 효과적인 자극이 된다.
Having their own ‘internal state’ guide their study behaviour, rather than use incentives to guide their behaviour, is a highly effective stimulus for persistent interest and efforts in the study.
능동적 참여를 장려하라
Ti p 3 Encourage active participation
학생을 두 그룹으로 나누어서 각 그룹에게 토론하고 주제의 일부를 요약하게 책임을 부여하는 방법을 통해서 능동적 참여를 이끌 수 있다. 이러한 방식은 학생들간의 토론을 이끌고, 모든 학생이 학습과정에 능동적으로 참여하게 해준다. 자리 배치는 중요한 요소로서, 학생과 교사의 상호작용을 촉진하게 하는 배치를 해야 한다.
Dividing the students into two groups, giving each group the responsibility for discussing and summarizing part of the topic is one way of ensuring active participation. This approach stimulates discussion among the students and every student is actively involved in the learning process. A seating arrangement, an important element of this process, which facilitates the interaction of the students with each other and the teacher, is recommended.
학생이 학습에 대한 책임을 가지게끔 하라
Ti p 4 Encourage students to accept more responsibility for their learning
스스로의 학습에 대한 책임을 갖게 됨으로써 동기부여에 더 자극을 줄 수 있다. 학생이 책임을 더 느끼게 하는 방법으로는 수업 말미에 '추가적으로 논의되어야 할 질문'을 남김으로서 '더 알면 좋을 것'에 대한 자율학습할 주제를 주는 것이다.
Having responsibility for their own learning has been shown to stimulate students’ motivation (Willis et al. 2002). Ways of encouraging students to accept more responsibility for their learning are ending the session with further questions to be discussed in the next sessions and allotting some ‘nice to know’ topics for self-study.
Only giving students more responsibility for their learning is not enough though the teachers need to communicate these expectations to the students clearly and early in the course. Active participation of students in learning sessions transfers some of the responsi- bility for learning from the teacher to the students making the learning more autonomous.
구조화된 가이드를 제공하라
Ti p 5 Provide structured guidance
수업시간에 학생에게 구조화된 가이드를 제공해야 한다. 학습에 대한 책임을 학생에게 넘기는 것은 교사는 뒷짐만 지고 모든 것을 학생이 한다는 의미가 아니다. 이는 교사가 수업의 '구조'를 제공한다는 것을 의미하며, 학생들에게 부드럽게 '옳은 길'을 가도록 만드는 것이고, 만약 수업이 잘못된 방향으로 갈 경우에 보다 적극적으로 개입하여 방향을 잡아주는 역할을 하는 것이다.
Provide structured guidance to the students during the teaching sessions. Transferring responsibility for learning to the students does not mean that the teacher is only in the background leaving students to do everything themselves. It rather means that the teacher is providing structure to the session, gently urging the students along the right path and taking a more active and definitive role if the session starts going completely in the wrong direction.
이렇게 하기 위해서는 학생들이 주도권을 가져야 하며 학생들은 필요하다면 과목 내용에 대한 전문지식을 동원해야 한다. 고도로 자율성-지지적이고 고도로 구조화된 수업이 최고의 학습결과를 가져옴을 보여준 바 있다.
This calls for a delicate balance between letting the students take the lead and bringing in own expertise in the subject matter whenever required. It has been seen in research that combining highly autonomy-supportive and highly structured teaching sessions bring about the best learning outcomes (Reeve et al. 2004).
Ti p 6 Provide optimal challenges
수업시간에 적절한 수준의 도전과제를 주어야 한다. 학생들에게 준비할 수 있는 수준의 작은 토픽을 주고 그룹별로 발표하게 한다. 이는 학생들이 자율성을 느끼고 스스로 학습에 유능함을 느끼게 할 뿐 아니라 다른 연성 기술(softer skills) 발달에도 도움을 준다. 청중 앞에서 발표하는 기술 등은 장기적으로 중요한 가치를 가질 것이다. 학생들이 이러한 활동에 강제로 참여하게 되어서는 안되며, 스스로의 의지에 따라 참여해야 한다.
Provide optimal challenges during the teaching session, e.g. give the students small topics for preparation and presentation in groups. This not only helps the students feel autonomous and competent in their learning but also helps themto practice other softer skills (e.g. presenting to an informed audience) which are of value to themin the long run. Students should not be forced to take part in these activities, but participate out of their own volition.
It would also mean giving students, who are not well-prepared for such challenges, more time to gather their courage and mentally prepare for them. Thus the challenges need to be optimal (Atkinson 1966; Vermunt & Verloop 1999), neither too difficult nor too easy, the idea being to make the students feel competent in their learning. Feelings of competence greatly enhance intrinsic motivation (Ryan & Deci 2000b).
긍정적이고 건설적 피드백을 제공하라
Ti p 7 Give positive and constructive feedback
피드백을 주는 방식은 위협적이어서는 안되며, 학습이슈에 대한 것이어야지 학습자 개인에 대한 것이어서는 안된다. 긍정적인 방식으로 표현해야 하며, 미래에 어떻게 향상을 이룰 것인가에 대한 팁을 주어야 한다. Pendleton’s rules 은 유용한 가이드라인이다.
The manner of giving feedback should be non-threatening, directed towards learning issues and not towards the person, phrased in a positive way and giving tips for improvement in the future. Pendleton’s rules (Pendleton et al. 1984) (first, the students says what went well, followed by what the teacher thinks went well; then the student talks about what could be improved and how, followed by what the teacher thinks could be improved and how) for giving feedback provide useful guidelines for training oneself to give feedback to others in an effective manner.
- first, the students says what went well,
- followed by what the teacher thinks went well; then
- the student talks about what could be improved and how,
- followed by what the teacher thinks could be improved and how
긍정적인 피드백을 주라는 것이 실수에 대하여 교정하지 말라는 뜻이 아니다. 피드백을 줄 때는 '향상에 초점을 두어' 표현해야 한다는 것이며, 가급적 부정적인 함의는 갖지 않도록 해야 한다. 피드백을 주는 어조가 중요하다. 향상 초점은 '제안'의 방식으로 표현되어야지 '지시'가 되어서는 안된다.
Giving positive feedback does not mean that correc- tive feedback for errors made should not be given. It rather means that this feedback should be phrased as ‘points for improvement’, thus isolating it fromany negative connotations. The tone of the feedback is equally important. Points for improvements should be presented as ‘suggestions’ and not as ‘directives’ (Reeve et al. 2004).
정서적 지지를 제공하라
Ti p 8 Give emotional support
정서적 지지는 따뜻하고, 긍정적인며, 공감적 기운을 느끼게 함으로써 자신의 감정이나 의심이나 질문을 표한하는데 안전하다고 느끼게 하는 것이다.
Emotional support entails creating a warm, positive and feel sharing atmosphere in the classroom where students safe to express their feelings, doubts and questions.
교사와 긍정적 상호관계를 가지는 것은 학생들이 과목 내용에 더 관심을 가지게 한다. 이러한 '상호관계성'에 대한 느낌은 내적동기를 더 강화한다. 공동체적 느낌을 가지게 하여, 의학 공부에 더 헌신하게 하는데, 왜냐하면 교사 뿐만 아니라 학생까지 포함하는 '의학 공동체'에 소속되어있음을 느기기 때문이다.
Having positive interaction with the teacher is likely to make students more interested in the subject matter. This feeling of ‘related- ness’ with the teacher supports the enhancement of intrinsic motivation of the students (Ryan & Deci 2000b). It creates a community feeling and students may feel more committed to the study of medicine because they now have the feeling of belonging to a ‘medical community’ which includes not only their teachers, but their fellow students as well.
학생이 부정적인 의사를 표시할 때 인정하라
Ti p 9 Acknowledge students’ expressions of negative effect
특정 내용이나 교육법에 대해서 학생이 무관심, 불만족 등을 표현할 때 인내심있게 듣고, 공감해주어야 한다. 교사가 그러한 부정적 정서를 거절하면 학생은 이후 수업에 모든 관심을 잃게 될 것이다. 학생은 '경청받고 있다'라는 느낌이 필요하며, 자신의 감정이 교사에게 중요하게 여겨지고 건설적 피드백을 통해서 교육의 어떤 부분에 영향을 줄 수 있다는 느낌이 필요하다. 예컨대 학생이 일반적으로 그 주제에 관심이 있지만 , 특정 수업에는 시험을 앞두고 관심이 없어질 수도 있다.
Listen patiently to the students and empathize with them if students express their disinterest or dissatisfaction with a particular topic or a particular method of teaching. If the teacher refuses to accept negative feelings from the students, the students are likely to lose all interest in the further teaching sessions. Students need to feel heard, think that their feelings are important to the teacher and that they can influence some things in the teaching sessions with their constructive feed- back. For example, the students might be generally interested in the topic being taught, but may be disinterested on a particular day because of an impending exam.
만약 교사와 의사소통을 하게 된다면, 교사는 공감을 해주고, 학생의 관점에서 상황을 바라보고, 학생으로서 스스로 했던 경험을 말해줄 수도 있다. '상호관계성' 덕분에 교사에게 '다가갈 수 있겠다'라는 느낌을 갖는 것 만으로도 학생은 힘든 날에조차 수업에 집중하고자 노력할 수 있다. 감정을 교류할 때 너무 '판단을 내리려고' 하지 말아야 한다.
If they communicate this to the teacher, the teacher should empathize with them, try to look at the situation from the point of view of the students and maybe even recount his own experiences as a student. Even the feeling of the teacher being approachable because of ‘relatedness’ might be enough for the students to try to make an attempt to concentrate on the teaching on a particularly tough day. It is important to not be judgemental when students communicate their feelings.
흥미가 떨어지는 활동에 대해서는 의사소통을 하라
Ti p 10 Communicate value in uninteresting activities
모든 수업이 모든 학생에게 다 재미있을 수는 없다. 동기부여가 잘 안된 학생들은 그 그룹의 다른 학생들에게 부정적인 영향을 미치기도 하며, 심지어 교사의 동기마저 깎아버리곤 한다. 따라서 이들 학생을 어떻게 다룰 것이며, 어떻게 동기부여할 것인지에 대해 고민하는 것이 중요하다. 이들이 자기결정적인 바람직한 행동을 하게 하려면 교사는 이 재미없는 활동을 하는 가치가 무엇인가에 대해서 소통해야 한다. 이것은 요구되는 학습활동에 참여할 논리를 만들어주는 것이다.
It is unlikely that all activities or teaching sessions are interesting for every student. Students who are not motivated can have a negative effect on the motivation of other students in the group (De Grave et al. 2002) and even on the motivation of the teacher. Hence, it becomes important to think about how to handle these students or how to motivate these students to engage in the expected behaviours. To make the expected behaviour of these students self-determined, a teacher could communicate the value of doing these uninter- esting activities to the students (Ten Cate et al. in press). This means providing rationales for engaging in the requested behaviours.
예컨대 생화학 전체 혹은 포도당 대사에 관심이 없는 학생에게 교사는 이것이 의료와 어떤 관련이 있으며 얼마나 많은 당뇨 환자들을 만나게 될 것인지, 그리고 진단을 놓치면 무슨 일이 생기는지를 알려줄 수 있다.
For example, for students who are not interested in Biochemistry as a subject or particularly in glucose metabolism, the teacher could explain how it is relevant and important in medical practice, how many patients with diabetes they could expect to encounter in their lives and what would happen if this diagnosis is missed.
선택권을 준다
Ti p 11 Give choices
자율성을 부여하기 위한 목적으로 가능하다면 학생들에게 선택권을 제공하라. 선택권에는 특정 수업의 '순서'가 될 수도 있고, 수업 이후에 '짧은 평가'가 있어야 하느냐에 대한 것일수도 있고, 교육의 방법에 대한 것일수도 있고, 발표를 하고 싶은가에 대한 것일 수도 있고, 누가 발표할 것인가에 대한 것일 수도 있다. 이러한 계획단계에 참여한다는 것은 학생들이 그 과목에 깊이 관련되어 있다고 느끼게 하는 것이며, 내적동기를 향상시켜서 이후 과목 진행동안 교수-학습 활동의 stakeholder라고 느끼게 해준다.
Give choices to the students whenever possible in order to bring in autonomy. These choices could include what could be the sequence of topics in a particular course, could there be a short evaluation after the course, what could be the way to do it, would the students like to do presentations on the topic, who would volunteer to present, etc. Being involved in some of the planning helps the students feel closely related to the course and enhances their intrinsic motivation to do the things required for the course due to their feelings of being stakeholders in the teaching–learning activities.
지도할 때는 '~를 해야한다'보다 '~도 가능하다'로 하라.
Ti p 12 Direct with ‘can, may, could’ instead of ‘must, need, should’
학생들을 지도할 때는 옳은 단어를 선택해야 한다. 교사들은 흔히 '이걸 배워야해' '이것을 해야해' '이것은 의무야' 등의 용어를 쓴다. 자율성-지지 교육은 '이것을 배울 수 있다' '이런 식으로 할 수도 있어' '너의 선택이야' '이 주제에 대해서 더 알고 싶다면, 이것도 공부해보는 것이 도움이 될 거야' '이것을 공부하면 다른 관련된 것을 이해하는데 도움이 될 것야' '이것을 하지 않으면, 다음 몇 주제에 대해서 이해하기 어려울 수도 있어' 등으로 표현하는 것이다. 코멘트 문구를 옳은 방버으로 주는 것은, 즉 학생을 구속하는 것이 아니라 스스로 결정할 기회를 주는 것은, 내적 동기를 향상시키는 매우 효과적인 방법이다.
Use the right words while guiding students in their work. While addressing the students, the words typically used by controlling teachers are ‘you must learn this’, ‘you should do this’, ‘this is obligatory’, ‘if you want to succeed, you need to learn this’, ‘if you study this, I will reward you’, ‘if you don’t do this, I will give you a bad grade’, etc. Autonomy-supportive teaching behaviour would entail the use of words like: ‘you can learn this’, ‘maybe you could do it in this way’, ‘it is your choice’, ‘if you want to know this topic well, it would help to include this in your study’, ‘if you study this, it will increase your understanding of related conditions’, ‘if you don’t study this, you may lose out on understanding some topics in the future sessions’, etc. Phrasing comments and suggestions in the right way, i.e. which is not binding on the students, but gives them the chance to decide for themselves (hence autono- mous), is very effective in enhancing their intrinsic motivation.
Twelve tips to stimulate intrinsic motivation in students through autonomy-supportive classroom teachingderived from self-determination theory.
Author information
- 1Center for Research and Development of Education, UMC Utrecht, The Netherlands. R.Kusurkar@umcutrecht.nl
Abstract
BACKGROUND:
AIM:
METHODS:
RESULTS:
CONCLUSION:
Comment in
- Teaching biochemistry using flash cards. [Med Teach. 2013]
- PMID:
- 22225435
- [PubMed - indexed for MEDLINE]
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