Admission to Medical Curricula in the Netherlands
rules and regulations
Albert Scherpbier, Dear Faculty, Health, Medicine and Life, SciencesFHML, Maastricht University
Halle, May 2013
네덜란드의 의학교육 교육과정 : 아래의 두 가지에서 다루는 요건을 만족해야 함
Medical curricula in the Netherlands
Programmes have to fulfil the Requirements as described in the 2009 Framework for Undergraduate Medical Education in the Netherlands and the European Directive 2005/36/EC of the European Parliament
네덜란드에는 8개의 의과대학이 있음
The Netherlands → 8 medical schools
매년 7천~8천명이 2850개의 자리를 놓고 경쟁함. 즉 의과대학은 '정원이 정해진' 프로그램
Every year: 7000-8000 applicants for 2850 places
Therefore, Medicine is a so-called fixed quota degree programme
의과대학 총 정원 결정
Decision on quota for medical schools
정부가 결정함
Decision about quota → national government
의료수요의 기대수요를 예측하는 기관의 조언에 따라서
Based on advices from a national institute, that predicts the expected need for medical healthcare,
다음의 파라미터들을 고려함
taking into account parameters like:
-number and age of medical doctors and percentage of medical doctors that work full-time/parttime
-demographic information concerning the Dutch population
-percentage of students that finish medical school succesfully
-percentage of these students that enter a postgraduate specialist trainee programme in the Netherlands
학교별 정원의 결정
Decision on quota per medical school
8개 의과대학에 총 정원을 나눔
The total quota is divided over the eight medical schools →
- roughly 1/8 per school (315-410 per school) (대략 1/8씩)
- variations based on regional availability of clerkship-places (임상실습이 가능한 수준을 고려하여)
- all in joint agreement (more or less) (joint agreement에 따라서)
의과대학에 입학하기 위해서 지원자는...
Demands for admission to Medical School
Applicants should have:
네덜란드 학생은 수학, 물리학, 화학, 생물학에 대해서 충분한 수준의 교육을 받아야 함.
-successfully finished a recognised form of (Dutch) education,including mathematics, physics, chemistry and biology at sufficient level
외국 학생은 네덜란드 교육에서 요구하는 수준에 상당하는 교육을 이수해야 함
-in case of a foreign diploma: finished a form of education that has to be equivalent to the required Dutch education
non-Dutch의 경우 네덜란드어 능력에 대한 증명 필요
-in case of a non-Dutch diploma: proof of sufficient mastery of the Dutch language (NT2 diploma)
어떻게 선발하는가?
4. How are the study places assigned?
세 가지 방법
Three ways:
GPA가 8을 넘으면 일순위 합격
중앙 선발 -> 가중 추첨(GPA)
분권 선발 -> 각 의과대학이 선발
-applicants with GPA>8 are admitted to the school of first choice (8+)
-central procedure → weighted lottery (GPA)
-decentralised procedures → selection by individual medical schools
Up to 2011:
2011년까지는 50%까지 중앙 선발을 하고, 50%까지 분권 선발을 했음.
-at least 50% of admissions per medical school by central procedure
-maximum of 50% of admissions per medical school by decentralised selection (incl. 8+ admissions)
From 2012 onward:
2012년 이후에는, 각 학교가 100%를 다 뽑을 수 있고(0~80%까지 다양함), 나머지는 중앙 선발.
-schools can choose to select up to 100% → variation of 0-80%
-the rest is admitted through the central procedure
-8+ applicants are still admitted to the school of first choice
추첨?
A lottery?
중앙에서(국가가) 선발하는 방식이며, 가중치를 준 추첨 방식이다.
학점에 따라서 다섯 카테고리로 분류한다.
The central (=national) selection procedure = a weighted lottery
5 selection categories based on GPA’s →
A. GPA > 8 automatic admission to the school of first choice
B. GPA 7.5-8.0
C. GPA 7.0-7.5
D. GPA 6.5-7.0
E. GPA 6.0-6.5
Changes → B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3
추첨?
A lottery?
합 또는 불합
Yes and no
사회적으로 추첨방식은 별로 지지를 받지 못하고 있고, 분권(학교별) 선발방식이 더 지지를 받고 있다.
In society lottery has not much support, decentralised selection procedures have more support!
중요한 질문은, 의과대학학생들이 내신에서 8점 이상을 받은 학생들이기를 원하는지, 아니면 다른 역량을 가진 사람을 찾을 것인지의 문제인 것이다.
The question is also do you want many medical students that have a mark higher then 8 or are you looking also for other competencies?
2011년부터 분권 선발방식과 관련한 여러가지 실험을 하고 2014년에는 100% 분권 선발을 도입할 것이다.
We started in 2011 with experiments around decentral selection And will go for 100% in 2014
Maastricht 의과대학의 선발방식
Decentralised Selection Procedure in Maastricht
1단계 : 포트폴리오(온라인) : 개인정보, 고등학교 내신, 독창적 자질, 지원 동기, PBL에 대한 의견 => 250명 선발
Part 1. Portfolio (online)
- personal information
- secondary school and grades
- distinctive qualities
- why Medicine in Maastricht?
- opinion on problem based learning (PBL)
Top 250 applicants →
2단계 : Maastricht에서의 토요일. CASPer를 활용한 몇 가지의 과제 수행
Part 2. Saturday in Maastricht
- several assignments, among which a computerized test with video vignets (CASPer)
CASPer = Computer-based Assessment for Sampling PERsonal Characteristics (Eva et al, McMaster University)
CASPer의 목적
Aim of CASPer
다음에 대한 정보를 얻기 위함임
The assignments aim to gain information about the following core competencies, such as:
- biomedical knowledge
- empathy
- reflection on own functioning and behaviour
- societal and medical awareness
- handling of ethical dilemmas
- logical reasoning
- cooperation
- organisation
2011학년도, 2012학년도의 분권선발
Decentralised selection 2011-2012 → numbers in Maastricht
미래
Future
이제 막 시작했으며, 이것은 첫 결과일 뿐
We just started, only first results from UM
다른 학교들은 더 오랜 경험을 가지고 있다.
Other schools have longer experience
7개 학교에서 서로 다른 방법을 쓴다.
We use different procedures in 7 schools
2011년 8개의 의과대학은 두 명의 PhD학생이 서로 다른 방법들의 효과에 대해서 연구하도록 지원하였음.
In 2011 the eight medical schools decided to fund two Phd students together to study the different procedures and the effects
(출처 : http://www.mft-online.de/files/9.40_fr_omft2013_scherpbier.pdf)
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