피드백에 대한 성찰: 루프를 닫기(Med Teach, 2015)
Reflections on feedback: Closing the loop
SUBHA RAMANI
최근, 나는 의학 교육의 피드백에 대해 많은 성찰을 한다. 사람들은 이것이 새로울 것이 없는 낡은 모자라고 생각할지도 모르지만, 그것은 사실과 거리가 멀다.
Lately, I have been reflecting a lot about feedback in medical education. One might think this is old hat with no new avenues for exploration, but that would be far from the truth.
의대생과 레지던트들은 교사들이 주는 피드백이 드물거나 효과적이지 않다고 보고한다(Bing-You & Trowbridge 2009; Delva et al. 2013). 피드백을 주기 위한 기법에 관한 많은 내용이 작성되었고 바로 이 주제에 대해 더 많은 교수진 개발 워크샵이 조직되고 있는데 왜 이러한 추세가 계속되는가(van de Ridder et al. 2008; Krackov 2011; Krackov & Pohl 2011).
Medical students and residents report that feedback given by their teachers is both infrequent and/or ineffective (Bing-You & Trowbridge 2009; Delva et al. 2013). Why does this trend continue when so much has been written about techniques for giving feedback and more faculty development workshops are being organized on this very topic (van de Ridder et al. 2008; Krackov 2011; Krackov & Pohl 2011).
내 초점은 피드백 루프를 탐색하는 것으로 바뀌었다. 이 루프는 피드백 대화가 계획되기 전에 이미 시작된다. 그것은 선생님과 학습자가 처음 만났을 때 시작된다.
My focus has turned to exploring the feedback loop; The loop starts well before the feedback conversation is planned. It begins when the teacher and learner meet for the first time,
학습 환경의 중요성
The importance of the learning environment
향후 피드백 교환을 위한 단계가 설정되는 도입부부터 긍정적인 학습 환경이 구축된다. 적절한 환경은 학습과 실수와 실수로부터의 학습을 conducive하고, 양 쪽의 한계를 솔직하게 인정하고, 모든 수준에서 배우려는 의지가 된다. 또한 교사들과 학습자들 사이에 신뢰를 구축한다. 신뢰는 피드백이 양방향 교환이 되도록 보장하며, 항상 전문적인 성장과 개선을 교환의 목표로 하여 장단점에 대한 논의를 포함한다(Krackov & Pohl 2011; Lombarts et al. 2014).
A positive learning environment is established at that introduction where the stage is set for future feedback exchange. A congenial environment is conducive to learning, making mistakes and learning from them, honest admission of limitations on both sides and a willingness to learn from all levels; it also establishes trust between teachers and learners. The trust ensures that feedback is a two-way exchange, includes discussion of strengths and weaknesses, always with professional growth and improvement as the goal of the exchange (Krackov & Pohl 2011; Lombarts et al. 2014).
학습 목표의 중요성
The importance of learning goals
모든 사람은 천재다. 그러나 나무에 오를 수 있는 능력으로 물고기를 판단한다면, 물고기는 자신이 바보라고 믿고 평생을 살 것이다. – 알버트 아인슈타인.
Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole life believing it is stupid – Albert Einstein.
이 인용문은 우리가 의학 교육에서 학습자에게 피드백이 어떻게 제공되는지를 고려할 때 매우 적절하다. 일단 긍정적인 학습 분위기가 확립되면, 분명한 다음 단계는 학습 목표의 소통일 것이다. (창 외, 2011) 교육 리더는 로테이션의 목적과 목표를 가르치는 사람들에게 전달해야 하며, 교사는 이러한 목표를 학습자와 학습자가 그들 자신의 학습 목표를 설정하고 이를 교사에게 전달해야 하는 구체적인 행동으로서 전달해야 한다. 교사들과 학습자들은 함께, 성취한 목표와 아직 달성되지 않은 목표를 calibrate하기 위해 다양한 단계에서 그들의 성과를 교정할 수 있다.
This quote is very apt when we consider how feedback is provided to learners in medical education. Once a climate is positive learning established, the obvious next step would be communication of learning goals (Chang et al. 2011). Educational leaders need to communicate goals and objectives of the rotation or course to those who teach, teachers should communicate these goals as specific behaviours to learners and learners should establish their own learning goals and communicate these to their teachers. Together, teachers and learners can calibrate their performance at various stages to determine goals achieved and those yet to be achieved.
반성의 중요성
The importance of reflection
학생들에게 피드백을 받기 전에 [자신의 작업에 대해 생각하라]고 요청하면, 뇌에 있는 토양이 긁혀 피드백 씨앗이 정착하고 성장할 수 있는 장소가 된다 – Jan Chappuis
Asking students to think about their work before receiving feedback scratches up the soil in their brain so the feedback seeds have a place to settle in and grow – Jan Chappuis
강점과 약점에 대한 자기 성찰을 장려하는 것은 성찰적인 의사들을 훈련시키는데 필수적인 요소다(Cantillon & Sargeant 2008; Van Hell et al. 2009; Krackov & Pohl 2011; Chappuis 2014). 나는 피드백 교환의 중심에 자기 평가를 두는 펜들턴 접근방식을 좋아한다(Pendleton 1984). 나는 의학적 훈련생들이 overachiever로서, 자기자신에 대해서는 과도하게 엄한 경향이 있다는 것을 발견했다; 나는 종종 그들의 우울한 자기 평가를 반박하고 긍정적인 면을 부각시킨다. 따라서 자기 성찰로 대화를 시작하는 것은 잠재적으로 분노, 부정적인 감정, 시정 피드백에 대한 수용성의 부족을 최소화할 수 있다(Sargeant et al. 2008; Van Hell et al. 2009; Delva et al. 2013).
Encouraging self-reflection on strengths and weaknesses is an essential factor in training reflective practitioners (Cantillon & Sargeant 2008; van Hell et al. 2009; Krackov & Pohl 2011; Chappuis 2014). I like the Pendleton approach which places self-assessment at the centre of a feedback exchange (Pendleton 1984). I have found that medical trainees are overachievers and tend to be their own worst critics; frequently I end up refuting their gloomy self- appraisals expanding on and highlighting the positives. Thus, starting a conversation with self-reflection can potentially minimise anger, negative emotions and lack of receptivity to corrective feedback (Sargeant et al. 2008; van Hell et al. 2009; Delva et al. 2013).
계획의 중요성
The importance of plans
피드백이 학습 성과 측면에서 개선이 필요한 특정 장점과 분야를 열거하지 않고, 전문적 개선 계획을 기술하지 않는 경우는 아무런 소용이 없다(Boud & Molloy 2013; Watching 2014a, b). 이를 달성하기 위해 피드백은 특정한 행동, 세심한 관찰, 그리고 전문적인 발전의 동기를 부여하는 것을 목표로 하는 것이 가장 좋다. 이렇게 하면 피드백 루프가 완료된다.
Feedback serves no purpose if recipients do not list their specific strengths and areas that need improvement in terms of learning outcomes and describe professional improvement plans (Boud & Molloy 2013; Watling 2014a, b). To achieve this, feedback is best based on specific behaviours, close observation and aimed at motivating professional development. This completes the feedback loop.
그리고 마지막으로...
And finally...
피드백을 받는 사람들은 피드백 대화의 마지막에 다음 세 가지 질문에 답할 수 있어야 한다.
(1) 여기가 어디인가? – 개선을 위한 성능, 강점 및 영역의 보정
(2) 나는 어디에 있어야 하는가? – 달성해야 할 결과 - 지식, 기술 및 태도
(3) 거기까지 어떻게 가는가? – 반성, 자체 평가 및 실행 계획
Those receiving feedback, should be able to answer the following three questions at the end of a feedback conversation:
(1) Where am I? – Calibration of performance, strengths and areas for improvement
(2) Where do I need to be? – Outcomes to be achieved- knowledge, skills and attitudes
(3) How do I get there? – Reflection, self-assessment and action plan
Med Teach. 2016;38(2):206-7. doi: 10.3109/0142159X.2015.1044950. Epub 2015 Jun 1.
Reflections on feedback: Closing the loop.
Author information
- 1
- a Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School , USA.
- PMID:
- 26030380
- DOI:
- 10.3109/0142159X.2015.1044950
'Articles (Medical Education) > 교수법 (소그룹, TBL, PBL 등)' 카테고리의 다른 글
공손함, 체면, 피드백: 기관의 피드백 문화가 피드백 실천에 미치는 영향 (Acad Med, 2018) (0) | 2019.10.08 |
---|---|
학습목표 개발에서 Informed self-assessment의 영향(Med Teach, 2017) (0) | 2019.10.08 |
성찰적 퍼포먼스 피드백의 촉진: 근거 및 이론기반 모델 R2C2 (Acad Med, 2015) (0) | 2019.10.08 |
성장형 마음가짐을 동반한 피드백 문화를 만들기 위한 열두가지 팁(Med Teach, 2019) (0) | 2019.10.04 |
알 수 없었던 것을 발견하기: 전공의 교육에서 피드백의 문화에 자기인식이 미치는 영향(Med Teach, 2017) (0) | 2019.10.04 |