시작하기에 앞서...(Getting your bearings)
- 맡은 부분이 전체 과정 중에서 어디에 속하는지를 알아야 한다.
강의를 하기 전에 확인해야 할 것들(What you need to know before planning a lecture)
- How your lecture fits into the students’ course or curriculum
- The students’ knowledge of your subject—try to get a copy of the lecture and tutorial list for the course
- How the course (and your lecture) will be assessed
- The teaching methods that the students are accustomed to
The successful teacher is no longer on a height, pumping knowledge at high pressure into passive receptacles . . . he is a senior student anxious to help his juniors. - William Osler (1849-1919)
Helping your students to learn
- Use concrete examples to illustrate abstract principles
- Give handouts of the lecture slides, with space to write notes
- Give handouts with partially completed diagrams and lists for the students to complete during or after the lecture
- Allow for pauses in the delivery to give students time to write notes
- Check for understanding by asking questions or by running a mini quiz
강의 계획하기
- 꼭 알아야 할 것(essential to know)과 알면 좋은 것(nice to know)를 구분하는 것이 중요하다.
- 강의의 목적이 분명하게 정의되어야 한다.(“what do I hope to achieve with this lecture?”)
강의 자료(방법) 선택하기
Choosing the medium for delivering the lecture
- Which teaching media are available at the teaching venue?
- Which teaching media are you familiar with? (It is not always appropriate to experiment with new media)
- Which medium will best illustrate the concepts and themes that you want to teach the students?
- Which medium would encourage students to learn through interaction during your lecture?
강의 들어가기
- 간략한 요약
- 새로 만나는 학생들과의 강의라면 기본이 되는 규칙을 정해두는 것도 좋다 (핸드폰은 꺼두세요, 질문은 언제든지 좋습니다)
유인물(Handouts)
- Handouts can encourage better learning if they allow students more time to listen and think
- Handouts should provide a scaffold on which students can build their understanding of a topic
- Handouts should provide a summary of the major themes while avoiding an exhaustive explanation of each
- Handouts can be used to direct further learning, by including exercises and questions with suggested reading lists
학생들과의 상호작용을 촉진하기
- 학생들은 직접 해봄으로써 잘 배운다.
- 학생들의 집중력은 강의가 시작되는 시점과 끝나는 시점에서 최고조를 찍는다.
- 학생들에게 질문하기
= 강의를 하는 사람은 많은 경우 질문을 던진 후의 침묵이 흐르는 시간이 두려워서 스스로 답을 말해버리는 실수를 하곤 하는데, 답이 나오기까지 기다려보라. 속으로 10까지 천천히 세는 것도 좋은 방법이다.
- 학생들로 하여금 질문하게 하기
= 둘이나 셋이 모여 질문을 준비하게 하라.
-브레인스토밍
= 학생들이 기존에 알고 있는 지식 또는 현재 이해한 내용을 활성화시키는 방법이다.
-Buzz group
= 두 명에서 다섯 명 정도로 이뤄진 그룹을 만들게 하여, 질문을 하거나 문제를 풀게 하거기.
-Mini assessments
수업 마무리하기
- 수업을 마무리 할 때에는 키포인트를 요약해주는 것이 중요하다.
강의 평가
- "내가 어떻게 수업을 했지?" "학생들은 무엇을 배웠을까?"
- 학생들에게 평가하도록 하기
Teaching large groups.
Source
National University of Ireland, Galway, Republic of Ireland.
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