시작하기에 앞서...(Getting your bearings)

- 맡은 부분이 전체 과정 중에서 어디에 속하는지를 알아야 한다.


강의를 하기 전에 확인해야 할 것들(What you need to know before planning a lecture)

- How your lecture fits into the students’ course or curriculum

- The students’ knowledge of your subject—try to get a copy of the lecture and tutorial list for the course

- How the course (and your lecture) will be assessed

- The teaching methods that the students are accustomed to


The successful teacher is no longer on a height, pumping knowledge at high pressure into passive receptacles . . . he is a senior student anxious to help his juniors. - William Osler (1849-1919)


Helping your students to learn

- Use concrete examples to illustrate abstract principles

- Give handouts of the lecture slides, with space to write notes

- Give handouts with partially completed diagrams and lists for the students to complete during or after the lecture

- Allow for pauses in the delivery to give students time to write notes

- Check for understanding by asking questions or by running a mini quiz


강의 계획하기

- 꼭 알아야 할 것(essential to know)과 알면 좋은 것(nice to know)를 구분하는 것이 중요하다.

- 강의의 목적이 분명하게 정의되어야 한다.(“what do I hope to achieve with this lecture?”)


강의 자료(방법) 선택하기

Choosing the medium for delivering the lecture

- Which teaching media are available at the teaching venue?

- Which teaching media are you familiar with? (It is not always appropriate to experiment with new media)

- Which medium will best illustrate the concepts and themes that you want to teach the students?

- Which medium would encourage students to learn through interaction during your lecture?


강의 들어가기

- 간략한 요약

- 새로 만나는 학생들과의 강의라면 기본이 되는 규칙을 정해두는 것도 좋다 (핸드폰은 꺼두세요, 질문은 언제든지 좋습니다)


유인물(Handouts)

- Handouts can encourage better learning if they allow students more time to listen and think

- Handouts should provide a scaffold on which students can build their understanding of a topic

- Handouts should provide a summary of the major themes while avoiding an exhaustive explanation of each

- Handouts can be used to direct further learning, by including exercises and questions with suggested reading lists


학생들과의 상호작용을 촉진하기

- 학생들은 직접 해봄으로써 잘 배운다.

- 학생들의 집중력은 강의가 시작되는 시점과 끝나는 시점에서 최고조를 찍는다.


- 학생들에게 질문하기

= 강의를 하는 사람은 많은 경우 질문을 던진 후의 침묵이 흐르는 시간이 두려워서 스스로 답을 말해버리는 실수를 하곤 하는데, 답이 나오기까지 기다려보라. 속으로 10까지 천천히 세는 것도 좋은 방법이다.

- 학생들로 하여금 질문하게 하기

= 둘이나 셋이 모여 질문을 준비하게 하라. 

-브레인스토밍

= 학생들이 기존에 알고 있는 지식 또는 현재 이해한 내용을 활성화시키는 방법이다.

-Buzz group

= 두 명에서 다섯 명 정도로 이뤄진 그룹을 만들게 하여, 질문을 하거나 문제를 풀게 하거기.

-Mini assessments





수업 마무리하기

- 수업을 마무리 할 때에는 키포인트를 요약해주는 것이 중요하다.


강의 평가

- "내가 어떻게 수업을 했지?" "학생들은 무엇을 배웠을까?"

- 학생들에게 평가하도록 하기









 2003 Feb 22;326(7386):437.

Teaching large groups.

Source

National University of Ireland, Galway, Republic of Ireland.



+ Recent posts