고령화사회 대비를 위한 의학교육자들의 과제

Preparing to meet the needs of an ageing population – A challenge to medical educators globally

ELLEN TULLO1, TIEN K. KHOO2 & ANDREW TEODORCZUK1

1Newcastle University, UK, 2Griffith University, Australia








의료서비스가 노인의 요구를 잘 충족시키지 못하고 있다.

Growing evidence suggests that health services are not adequately meeting the needs of older people (RCPsych 2005; PHSO 2011; CQC 2012; RCP 2012).


의학교육자들의 근본적 관심은 인구 전반의 요구와 전체적인 문제여야 한다.

Arguably, a fundamental concern for medical educators must be to address the healthcare needs and challenges of the population at large.


최근, Francis report는 고령층을 대상으로 한 의료서비스가 매우 부족하다는 것을 지적했고, 미디어에서도 크게 이슈가 된 바 있다.

Most recently, the ‘‘Francis report’’ identified significant shortcomings in care particularly relevant to older people, and received widespread media coverage, bringing this issue to the attention of the public (Mid Staffordshire NHS Foundation Trust Public Inquiry 2013)



이러한 불균형은 어디서 발생하는 것일까?

So, why the mismatch between current medical education and demographic trends?


교육과정을 바꾸는 것은 복잡하다. 따라서 인구수준의 역학적 변화가 기존의 교육과정에 통합되기까지는 시간이 필요하다.

First, curriculum change is a complex process; hence there is an inevitable delay between the epidemiological changes at a population level and integration into an existing, and sometimes inflexible, structure.


정책적 수준에서 보면 졸업후 교육과정에서 단절이 발생한다.

At a policy level, these concerns about a potential disconnect have been articulated in the UK by Greenaway in The Shape of Training report (2013), which sets out a road map for the training of postgraduate medical staff.


The Shape of Training report에서 의사들은 단일 질병이 아니라 복합적 질병상태의 환자를 여러 전문가들로 구성된 팀에서 돌볼 수 있어야 한다고 지적한다.

The report recognises that the majority of doctors will need to be able to work in multi-professional teams caring for patients with complex conditions, rather than single diseases.


이러한 지적은 학부 교육에도 반영되는데, 치매나 섬망같이 고령층에서 흔한 질환이 핵심적으로 다뤄지지 않고 있고, 학생들은 교육기간동안 고령층 환자와 접촉 기회가 적다.

These concerns are mirrored at an undergraduate level. Common but challenging conditions affecting older people such as dementia and delirium do not prominently feature as core conditions within pre-qualifying curricula (Tullo & Gordon 2013), and students infrequently come into contact with frail older patients during their studies.


더 문제인 것은, 보건의료전문직에서 노인 환자에 대한 부정적 태도가 지속되고 있다는 것이다. 왜 이러한 태도를 갖게 되며, 언제 생기는 것인지, 어떻게 해결해야 하는지는 아직 밝혀진 바가 없다.

Moreover, there is evidence that healthcare professionals continue to hold negative attitudes towards older people and unfortunately see them as burdensome (Tadd 2011; CQC 2012; Teodorczuk et al. 2013). It remains unclear when and how ageism among healthcare professionals arises, and how it can be effectively tackled.



국제적으로 보면, Specialism과 Generalism의 긴장관계가 전인적 진료를 가로막는 장애요인이 되고 있으며, 의사들이 미래에 만날 환자에 대한 대비를 제대로 하지 못하게 된다.

Internationally, there is a recognised tension between specialism and generalism that compromises holistic care for older people (Barnett et al. 2012) and fails to prepare future doctors for the patient group they will encounter.


학생은 specialist로 키우고 있지만, 막상 졸업 후 그들 대부분은 generalist가 된다.

Put another way, we continue to prepare students at medical school to be specialists when most will later become generalists.


따라서 근대 의학의 특징에 맞게 학생들의 기대치를 변형시키고, 고령층 인구를 '주 사업 대상'으로 인식하도록 해야 한다.

Hence, there is a need to change the expectations of students as to the nature of modern medicine and to encourage them to recognise older people as ‘‘core business’’.



의학교육자들이 할 수 있는 것은 많은데, 교육과정 개발의 측면에서 노령과 만성질환을 cross-cutting 주제로 통합시켜야 한다.

There is much that medical educators can do to begin addressing these problems. In terms of curriculum development, we suggest that ageing and chronic illness should be integrated as cross-cutting themes, rather than remaining solely under the auspices of geriatric medicine or psychogeriatrics as parent specialties.



교육분야 연구도 중요한데, 우리는 학생들이 무엇을 학습하고 싶어하는가에 대해 정확히 알지 못한다.

Educational research has an ongoing part to play. While general gaps in knowledge and skills are evident, the exact nature of students’ learning needs remain under-explored. A review of delirium teaching interventions showed that few investigated or addressed students’ learning needs prior to implementation (Teodorczuk et al. 2010).


교육 이론에도 관심을 가져야 한다.

Attention to educational theory will support the introduction of effective teaching interventions.


역사적으로 교육에 환자와 대중을 참여시키는 것은 상당히 긍정적이었는데, 아직 나이들고 병약하고 인지적 장애가 있는 환자를 참여시키려는 노력은 부족하다.

Historically, patient and public involvement (PPI) in teaching shows considerable promise (Spencer 2011), yet efforts to involve older, frailer, and cognitively impaired patients remain rare.


또한 교육법에도 처점을 두어야 하며, 특히 이제 IPE를 '하면 좋은 것' 정도로 놔둘 수는 없다.

Moreover, a focus on relevant teaching methods is required. In particular, given the failure of team work as a contributor to safe care of older people, Interprofessional Education (IPE), although logistically challenging, cannot be seen a luxury.



In summary, medical educators have a key role in ensuring that healthcare students possess the appropriate knowledge, skills, and attitudes to care for older people, who comprise an increasing proportion of health service users.






 2015 Feb;37(2):105-7. doi: 10.3109/0142159X.2014.955845. Epub 2014 Sep 3.

Preparing to meet the needs of an ageing population - A challenge to medical educators globally.

Author information

  • 1Newcastle University , UK .
PMID:
 
25182333
 
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