(출처 : http://www.physiciansweekly.com/remediation-attrition-surgery-residents/)
임상에서 힘들어하는 전공의(resident, 레지던트)에게 어떻게 해줘야 할까?
- 그저 똑같은 것을 한번 더 가르치는 것은 이제 그만!! -
- Remediation for struggling learners: putting an end to ‘more of the same’
- Cleland et al :
- 많은 remedial intervention에 있어서 이론적 근거가 없다. 그냥 '같은 것'을 '더' 주는 것 뿐이다.
- Control-value theory에서 말하는 바와 같이 어려움을 겪는 학생을 빨리 찾아내서 remediation을 일찍 제공하는 것이 underperforming undergraduate가 저조한 결과=>나쁜 피드백=>낮은 자기효능감=>동기 저하의 반복되는 사이클을 겪으며 underperforming doctor가 되는 것을 막는 방법이다.
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In the control-value theory, achievement emotions are defined as emotions tied directly to achievement activities or achievement outcomes. Achievement can be defined simply as the quality of activities or their outcomes as evaluated by some standard of excellence (Heckhausen, 1991). |
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It is based on the premise that appraisals of control and values are central to the arousal of achievement emotions, including activity-related emotions such as enjoyment, frustration, and boredom experienced at learning, as well as outcome emotions such as joy, hope, pride, anxiety, hopelessness, shame, and anger relating to success or failure |
- Mitchell C, 2013
- 성과가 낮은 의사들이 자신들을 평가할 평가자를 고를 기회가 있을 때, 더 점수를 잘 줄 것 같은 사람을 고르는 maladaptive learning strategy를 익힌다.
- Audetat et al : clinical reasoning difficulty를 겪고 있는 레지던트에게 제공되는 remedial action은 residency에 대한 구조적인 측면(일의 양을 줄여주는 것 등)이었지, 그 difficulty의 근원에 대한 구체적인 진단에 따른 것이 아니었다.
- Hesketh et al : 훌륭한 임상 선생님에게는 적절한 접근법 역시 필요하다.
- The Department of Family and Emergency Medicine at the University of Montreal의 사례
- 레지던트 보충(remediating)교육을 하는 선생님들을 지원하기 위한 전략을 개발(Developed a multidimensional strategy to support clinical teachers in remediating residents.)
- This strategy consists of four prongs:
- 기관적 차원의 과정 도입 : implementing institutional procedures with regard to remediation plans and followup;5,6
- 선생님들에게 개념틀(conceptual framework)과 실제적인 이론(empirical finding)제공 : introducing clinical teachers to conceptual frameworks and empirical findings from the literature through accessible and targeted papers;
- 임상추론 과정에서 겪게 되는 다양한 여러움들에 대한 진단 및 개입방법에 대한 가이드 제공 : developing a guide to the diagnosis and remediation of different types of clinical reasoning difficulty,7
- 교수자 중심의 교수개발 프로그램 제공 : providing teacher-centred faculty development.
- Altogether these strands amount to no less than a cultural8 and organisational change,9 which should help clinical teachers to act effectively, based on wellgrounded educational scripts,10 with a strong sense of ‘being
clinical educators’,11 which ultimately should improve outcomes for learners.
- 비록 remediation 후에 더 나아지지 않았더라도, trainee가 프로그램에서 exclude되는 과정을 촉진시키기만 한 것으로도 그것은 성공했다고 볼 수 있다. Underperforming learner를 계속 놔두는 것은 clinical teacher를 지치게(wearing down)한다.
- Struggling learner는 struggling teacher를 유발한다.
- Faculty development가 learners in difficulty에 관한 문제에서 중요하다.
Remediation for struggling learners: putting an end to 'more of the same'.
Source
Department of Family and Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Université de Montréal, Canada. mcaudetat@sympatico.ca
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