When I say ... 관여 (Med Educ, 2022)
When I say … engagement
Joshua Jauregui1 | Caitlin Schrepel1 | Adelaide McClintock2

 

시애틀에는 맛있는 커피를 제공하는 카페가 많지만 뛰어난 에스프레소를 제공하는 시애틀 카페를 찾는 것은 취향의 문제입니다. 완벽한 커피 한 잔의 품질을 진정으로 감상하려면 [커피를 만드는 손]을 자세히 살펴봐야 합니다. 바리스타와 [커피를 만드는 기술에 대한 바리스타의 참여]가 모든 차이를 만듭니다. 
Seattle has an abundance of cafes with good coffee, but discovering the Seattle cafe that serves exceptional espresso is a matter of taste. Truly appreciating the quality of a perfect cup of coffee requires a deeper look at the hand that makes it. The barista, and their engagement in the craft of making coffee, makes all the difference.

마찬가지로 학생 참여도는 학업 성취도의 중요한 예측 변수입니다.1-4 종종 [학생들이 교실과 학습 커뮤니티 내에서 생각하고 느끼고 행동하는 방식]으로 정의되지만, 보건 전문직 교육에서의 [참여의 구인]은 아직 제대로 정의되지 않은 상태입니다. 따라서 학생 참여를 파악하기는 쉽지만 측정하고 효과적으로 연구하기는 어렵습니다. 또한, 최근 의학교육의 범위 검토에서는 참여라는 개념 자체에 대한 이해에 상당한 차이가 있음을 언급하며 이를 반영했습니다.1
Similarly, student engagement is an important predictor of academic performance.1-4 Often defined as how students think, feel and act within their classrooms and learning communities, the construct of engagement in health professions education remains ill defined. This makes recognising student engagement easy, but difficult to measure and effectively study. Furthermore, a recent scoping review in Medical Education echoed this, citing a significant gap in our understanding of engagement as a construct in its own right.1

참여의 의미를 개념화하기 위해 동네 카페로 여행을 떠나 보겠습니다. 커피를 내리는 향기, 에스프레소 머신의 쉭쉭거리는 소리, 손님들의 재잘거림 너머로 두 명의 바리스타가 보입니다. 한 명은 검은색 앞치마를, 다른 한 명은 초록색 앞치마를 입고 있습니다. 줄을 서서 기다리다 보면 완벽한 커피 한 잔을 만들기 위한 두 사람의 노력에 차이가 있다는 것을 알 수 있습니다.
To conceptualise what we mean by engagement, let us take a trip to our local cafe. Beyond the aroma of brewing coffee, the hissing of the espresso machine and the chatter of customers, you will see two baristas. One is wearing a black apron and the other a green apron. As you wait in line, you start to notice that there are differences in how they engage in making that perfect cup of coffee.

1 참여는 동기 부여가 아니다
1 ENGAGEMENT IS NOT MOTIVATION

두 바리스타와의 사전 대화를 통해 두 바리스타 모두 동기 부여가 되어 있다는 것을 알 수 있습니다. 녹색 앞치마를 입은 바리스타는 임대료를 내기 위해 돈을 벌고 싶다는 외적 동기가 있으며, 급여 인상을 통해 보상을 받고 싶어 합니다. 반면 검은색 앞치마를 입은 바리스타는 자신의 직업이 가져다주는 만족감으로 인해 내적 동기를 부여받습니다. 녹색 앞치마를 입은 바리스타는 항상 똑같은 나뭇잎 무늬를 만드는 반면, 검은색 앞치마를 입은 바리스타는 더 복잡한 라떼 아트를 배우기 위해 도전하는 것을 즐깁니다. 이는 성적이나 상사의 칭찬과 같은 외적 요인과 호기심, 열정 같은 내적 요인에 의해 동기를 부여받는 학습자의 경험을 반영합니다. 이런 식으로 동기 부여는 높은 수준의 행동이나 더 깊은 인지적 도전에 대한 욕구를 보장하지 않습니다. 오히려 동기 부여는 이를 위한 촉매제 또는 연료이며, 동기 부여가 궁극적으로 참여로 이어질 수는 있지만 그 자체가 참여는 아닙니다.1
Based on prior conversations with both baristas, you know that both feel motivated. The barista in the green apron is extrinsically motivated to make money to pay rent and is hoping to get rewarded with a raise. The barista in the black apron, on the other hand, is internally motivated by the satisfaction their job brings them. They enjoy the challenge of learning to make more complicated latte art, whereas the barista in the green apron always creates a leaf pattern which, while excellent, is always the same. This mirrors the experience of our learners who might be motivated by external factors such as grades or praise from superiors and internal factors such as curiosity and passion. In this way, motivation does not guarantee a high degree of action or desire for deeper cognitive challenge. Rather, motivation is the catalyst or fuel for these, and while it may ultimately lead to engagement, it is not in and of itself engagement.1

2 참여는 유사하지만 몰입 상태와는 다릅니다.
2 ENGAGEMENT IS SIMILAR, BUT DIFFERENT THAN FLOW STATE

줄의 앞쪽에 가까워질수록 두 바리스타의 행동을 지켜보기 시작합니다. 검은 앞치마를 입은 바리스타는 하트와 나비 모양의 우유로 예술 작품을 만드는 데 집중하고 있는 것을 볼 수 있습니다. 창의력 덕분에 주문이 약간 밀려도 눈치채지 못하는 것 같습니다. 반면 녹색 앞치마를 입은 바리스타는 아침 러시 시간대에 고객을 응대하며 방해 요소를 무시하고 효율적으로 고객을 줄로 이동시키는 등 '제 역할'을 하는 것처럼 보입니다. 두 바리스타는 모두 몰입 상태로 관찰된다. 몰입 상태는 참여과 유사하지만 [지속성 측면]에서 차이가 있습니다.

  • 참여와 마찬가지로, 몰입 상태는 한 사람이 활동에 완전히 몰입하여 집중하는 정신 상태입니다.
  • 몰입 상태는 엄밀히 말해 단기적인 상태이지만(장기적 상태 아님), 참여는 둘 다일 수 있습니다.
  • 몰입은, 지속으로 흡수력있는 참여 상태라기보다는, 시간 감각의 왜곡을 특징으로 하는 최고의 경험입니다.5, 6

As you get closer to the front of the line, you start to watch both baristas act. You notice that the barista in the black apron remains intensely focused on creating art with milk in the form of hearts and butterflies. While their creativity results in a slight backup in orders, they do not seem to notice. On the other hand, the one in the green apron rings up customers during the morning rush and appears to be ‘in the zone’, ignoring distractions and efficiently moving customers through the line. You are observing both baristas in a flow state. While a flow state shares similarities to engagement, it is different in terms of endurance.

  • Like engagement, flow is a mental state in which a person is fully immersed and focused on an activity.
  • Flow state is strictly short term and not long term, while engagement can be both.
  • Flow is a peak experience, characterised by a distortion of one's sense of time, rather than the persistent absorptive state of engagement.56

3 몰입은 자기 조절 학습이 아닙니다.
3 ENGAGEMENT IS NOT SELF-REGULATED LEARNING

카운터에 가서 트리플 아메리카노를 주문합니다. 고객이 두 바리스타에게 피드백을 제시하고, 두 바리스타가 그러한 정보를 다르게 적용하는 것을 지켜봅니다. 

  • 검은색 앞치마를 입은 바리스타는 빠르게 적응하고 때때로 고객에게 다시 확인하여 개선 사항을 확인합니다. 
  • 녹색 앞치마를 두른 바리스타도 조정하는 것처럼 보이지만, 피드백이 성과 검토에서 나온 경우에만 조정합니다. 

이런 식으로 두 바리스타는 생각과 행동이 함께 어우러져 스스로 학습을 조절하고 있습니다. 그러나 이러한 조절은 학습에 진정으로 관심이 없는 경우에도 발생할 수 있으므로 참여와는 다릅니다.
You make it to the counter and order your triple Americano. You notice customers presenting feedback to both baristas and watch them incorporate such information differently. The barista in the black apron adjusts quickly and will sometimes check back in with the customer to ensure things are improved. The green aproned barista appears to also adjust, but only if the feedback comes from a performance review. In this way, both baristas are regulating their own learning, characterised by thought and action together. However, this is not the same as engagement as it can occur even if the person does not genuinely care about the learning.

두 바리스타의 작업을 모두 지켜보는 것만으로는 두 바리스타의 차이점을 완전히 파악하기 어렵다는 것을 알 수 있습니다. 더 많은 정보가 필요합니다. 다행히도 카페의 슈퍼바이저 중 한 명이 진열대를 정리하고 있고 기꺼이 여러분의 독특한 카페 토론을 즐겁게 해줄 것입니다.
You realise that watching both barista's work is unlikely to give you a full picture of what may be different between them. You need more information. Fortunately for you, one of their supervisors is stocking the shelves and willing to entertain your unique cafe discussion.

두 사람 모두 동기부여가 되어 있고, 일할 때 흐름 상태에 들어갈 수 있으며, 자기 조절이 가능하지만 검은색 앞치마를 입은 바리스타가 업무에 더 몰입한다는 것을 알게 됩니다. 이들은 언젠가 매장을 경영하고 싶을 정도로 자신의 역할에 깊이 투자하고 열정을 느낍니다. 피드백을 통합할 방법을 계획할 때 생각이 깊습니다. 모범적인 고객 서비스를 제공하고 개선 또는 성장을 지원하기 위한 행동을 취합니다. 이런 식으로 검은 앞치마를 두른 바리스타는 '활기, 헌신, 몰입을 특징으로 하는 긍정적이고 성취감 있는 업무 관련 마음의 상태'에 들어선 것입니다.6 이 바리스타는 참여engaged하고 있습니다.
You learn that, while both are motivated, capable of entering a flow state at work, and self-regulated, the barista in the black apron is more engaged with their work. They feel deeply invested and passionate about their role, wanting to manage a shop one day. They are thoughtful as they plan how to incorporate feedback. They take action to provide exemplary customer service and support improvement or growth. In this way, the barista in the black apron has entered a ‘positive, fulfilling, work-related state of mind that is characterized by vigor, dedication and absorption’ in their work.6 This barista is engaged.

Engagement은 외부의 노력에 대해 구체적인 방식으로 생각하고, 느끼고, 행동하는 개인의 주체적인 선택입니다. 이는 행동에 대한 사고, 에너지 및 노력입니다.7 이는 사고, 감정 및 행동 영역의 긍정적 또는 부정적 원자가에 반응하는 적정 가능한 상태이며, 전부 아니면 전무, 오프/온, 반응이 아닙니다.3 이러한 개별 영역이 개별적으로 평가되고 소비됨에 따라 개인의 참여라는 더 큰 구조가 바뀔 수 있습니다. 참여도가 높은 사람은 더 많이 참여하는 경우가 많습니다.8
Engagement is an individual's agentic choice to think, feel and act within, and in response to, an external endeavour in a concrete manner. It is their cogitation, energy and effort in action.7 It is a titratable state in response to the positive or negative valence in the domains of thought, emotion and action, rather than an all or nothing, off/on, reaction.3 As these individual domains are individually appraised and expended, so the larger construct of engagement of an individual may shift. Those who engage often engage even more.8

참여는 내부적인 상태이지만 상황에 따라 달라집니다. 어떤 노력의 일부 측면에서는 더 많이 참여할 수 있고, 다른 측면에서는 덜 참여할 수 있습니다. 컨텍스트는 그 자체로 참여도에 영향을 미칠 수 있습니다. 예를 들어, 학습 환경 내에서 학생의 심리적 안정감과 소속감은 수치심이나 비난에 대한 두려움 없이 참여할 수 있는 인지적, 정서적, 행동적 자원의 가용성에도 영향을 미칩니다.9
While engagement is an internal state, it is context specific. One can be more engaged in some aspects of an endeavour, and less so in others. Context may, in and of itself, influence engagement. For instance, a student's psychological safety and sense of relatedness within a learning environment will also influence the availability of cognitive, emotional and behavioural resources with which to engage without fear of shame or blame.9

검은 앞치마를 두른 바리스타처럼, [참여도가 높은 학생]은 [인지적, 정서적, 행동적] 세 가지 차원의 연속체에서 다른 사람과 상호작용할 때 사용하는 에너지와 노력으로 정의됩니다.1, 3, 7

  • [인지적 영역]학생이 성찰, 학습, 발전하기 위해 사용할 수 있고 의도적으로 투자한 정신적 자원을 말합니다.
  • [정서적 영역]학습 과정에 대한 학생의 흥미와 개방성을 의미합니다.
  • [행동적 영역]학습에 도전하는 학생의 노력과 끈기입니다.2

예를 들어, 임상 실습 평가에 참여하는 학생은 자신의 수행에 대해 적극적으로 자기 성찰하고, 관찰된 수행에 대한 피드백을 진정으로 추구하며, 향후 수행을 개선하기 위해 지속적으로 몰두할 것입니다. Engagement를 정의하는 이러한 헌신과 활력은 지식 기반 평가와 임상 역량에서 긍정적인 결과를 가져오는 것으로 나타났습니다.1, 4
Just like the barista in the black apron, an engaged student is defined by the energy and effort that they employ through interacting with others across a continuum of three dimensions: cognitive, affective and behavioural.1, 3, 7 

  • The cognitive domain is the student's available and intentionally invested mental resources to reflect, learn and develop.
  • The emotional domain is a student's interest and openness to the process of learning.
  • The behavioural domain is a student's effort and persistence in the challenge of learning.2 

For example, a student engaged with their clinical clerkship assessments would be actively self-reflective of their own performance, genuinely pursuant of feedback on their observed performance and persistently absorbed in an effort to improve their future performance. This dedication and vigour that defines engagement has been shown to lead to positive outcomes in knowledge-based assessments and clinical competencies.1, 4

커피의 선구자 피에로 밤비10는 '기술은 배울 수 있지만, 열정은 헌신과 사랑, 자부심과 존중을 통해 길러진다'고 말하며 몰입하는 바리스타를 칭송했습니다. 마찬가지로 학생들이 교육에 어떻게 참여하고, 생각하고, 느끼고, 행동하는지가 모든 차이를 만듭니다. 학습자가 참여하지 않는다면 보건 전문직 교육자가 숙고하고, 명확하게 표현하고, 실행하는 것은 거의 의미가 없습니다. 우리의 노력의 교육적 효과는 학생의 참여도에 달려 있습니다. 따라서 참여라는 말을 할 때 우리가 무엇을 말하는지 아는 것이 필수적입니다.
The coffee visionary Piero Bambi10 celebrated the engaged barista when he said ‘You can learn the technique, but passion is cultivated through dedication, love, pride and respect in your work.’ In the same way, how students engage—think, feel and act—in response to their education makes all the difference. What health professions educators ponder, articulate or implement matters little if their learners do not engage. The educational impact of our efforts is dependent on the student's engagement with them. So knowing what we say, when we say engagement, is requisite.


Med Educ. 2023 Mar;57(3):219-220. doi: 10.1111/medu.15015. Epub 2023 Jan 13.

When I say … engagement

Affiliations collapse

Affiliations

1Emergency Medicine, University of Washington School of Medicine, Seattle, Washington, USA.

2Internal Medicine, University of Washington School of Medicine, Seattle, Washington, USA.

PMID: 36585371

DOI: 10.1111/medu.15015

+ Recent posts