ISBAR를 활용한 환자인계 가르치기(BMC Med Educ, 2020)

Teaching clinical handover with ISBAR
Annette Burgess1,2*, Christie van Diggele2,3, Chris Roberts1,2 and Craig Mellis4

 

 

배경 Background

[진료 권한 인계Clinical handover]"환자에 대한 통제권 이전 또는 그에 대한 책임 이전에 수반되는 환자에 대한 정보에 대한 보건 전문가 간의 교환"으로 정의된다[1]. 이는 환자의 여정[2]에서 가장 중요한 단계 중 하나이며, 보건 전문가와 하위 임상의에게 가르쳐야 하는 핵심 기술입니다. 잘 수행된다면, 진료 권한 인계는 병원이나 지역사회 환경에서 환자 치료, 오류 및 위해의 연속성의 결여가 감소하도록 보장해야 한다[2]. 진료 권한 인계의 핵심 기능은 수령자가 취하는 조치의 효과를 개선하는 것이다[1]. 

Clinical handover is defined as “The exchange between health professionals of information about a patient accompanying either a transfer of control over, or of responsibility for, the patient” [1]. It is one of the most critical steps in a patient’s journey [2] and is a core skill that needs to be taught to health professional students and junior clinicians. Performed well, clinical handover should ensure that lapses in continuity of patient care, errors and harm are reduced in the hospital or community setting [2]. The key function of clinical handover is to improve the effectiveness of the actions taken by the recipient/s [1].

중요성에도 불구하고 진료 권한 인계는 종종 제대로 수행되지 않으며, 환자에게 잠재적으로 심각한 결과를 초래할 수 있다[1]. 호주의 연구에 따르면 인도 중에는 중요한 세부 사항이 생략되는 경우가 많으며 포함된 정보가 때로는 관련이 없는 경우가 있습니다 [3, 4]. 환자 진료의 안전한 실천요강과 우수성 제공에 필수적이지만[2, 5, 6] 임상 권한 인계 교육은 종종 부적절하며 대학 의료 커리큘럼에 항상 포함되는 것은 아니다[3]. ISBAR을 프레임워크로 사용하여, 본 문서의 목적은 효과적인 진료 권한 인계의 핵심 요소를 강조하고, 프레임워크가 실무에 효과적으로 포함되도록 하는 것을 목표로 하는 교육 기법을 탐구하는 것이다.

Despite its importance, clinical handover is often poorly performed – with potentially serious consequences for the patient [1]. Australian research suggests that critical detail is often omitted during handover, and included information is sometimes irrelevant [3, 4]. Although essential to safe medical practice and provision of excellence in patient care [2, 5, 6], training in clinical handover is often inadequate and not always included in university healthcare curricula [3]. Using ISBAR as a framework, the purpose of this paper is to highlight key elements of effective clinical handover, and to explore teaching techniques that aim to ensure the framework is embedded in practice effectively.

 

ISBAR

근거에 따르면 핸드오버를 위해 구조화되고 표준화된 프레임워크를 사용하면 정보 전달과 환자 결과를 개선한다[7]. 인도를 개선하기 위해, 많은 구조화된 형식이 개발되었습니다. 한 가지 예는 소아과(질병 중증도, 환자 요약, 조치 목록, 상황 인식 및 우발 상황 계획, 수신자에 의한 합성)에 사용하기 위해 개발된 I-PASS 핸드오버 시스템이다[8]. 그러나, 가장 광범위하고 잘 연구된 프레임워크 중 하나는 'ISBAR'(그림 1)이다. [9,10,11,12] ISBAR은 미 해군이 핵잠수함 사이의 명확하고 정확한 통신을 보장하기 위해 개발한 시스템인 'SBAR'을 기반으로 한다. 세계보건기구가 승인한 ISBAR 프레임워크는 근무 교대, 테스트 또는 예약을 위한 환자 이송, 병원 간 이전 및 악화 환자의 에스컬레이션과 같은 광범위한 임상적 맥락에서 사용할 수 있는 표준화된 커뮤니케이션 방식을 제공한다[9, 10]. 병원 환경에서, ISBAR은 전문가 간 인계를 연습할 때 투명성과 정확성을 증가시키는 것으로 나타났습니다 [10, 12]. ISBAR은 또한 호주 시골 및 외딴 지역에서 성공적인 인계 수단임이 입증되었다[11].

Evidence suggests the use of structured, standardised frameworks for handover improves information transfer and patient outcomes [7]. In order to improve handover, a number of structured formats have been developed. One example is the I-PASS handover system, developed for use in paediatrics (Illness severity, Patient summary, Action list, Situation awareness and contingency planning, Synthesis by the receiver) [8]. However, one of the most widespread and well-studied frameworks is ‘ISBAR’ (Fig. 1) [9,10,11,12]. ISBAR is based on ‘SBAR’ – a system developed by the US Navy to ensure clear, precise communications between nuclear submarines. The ISBAR framework, endorsed by the World Health Organisation provides a standardised approach to communication which can be used in a wide range of clinical contexts, such as shift changeover, patient transfer for a test or an appointment, inter-hospital transfers and escalation of a deteriorating patient [9, 10]. In the hospital setting, ISBAR has been shown to increase transparency and accuracy when practicing interprofessional handovers [10, 12]. ISBAR has also proven to be a successful tool for handover in rural and remote Australian settings [11].

 

진료 권한 인계는 모든 당사자가 동일한 프레임워크[13]를 사용하고 ISBAR이 의료진 간에 관련되고 간결한 정보 전달을 위한 공유 모델을 제공할 때 가장 효과적이다[13]. 명확하고 표준화된 프레임워크를 제공함으로써, 정보 전달을 방해할 수 있는 전력 차이를 줄이는 데 도움을 줄 수 있습니다 [13]. 정보 전송에는 의사 대 의사, 간호사 대 간호사, 의사 대 간호사, AHP 대 의사, AHP 대 간호사 등이 포함될 수 있습니다. ISBAR은 교대, 병원 간 이전, 보고 및 브리핑, 의료 응급 상황, 지역사회 서비스로의 환자 퇴원 등과 같은 다양한 상호작용에 사용될 수 있다. 이러한 접근 방식은 구두 커뮤니케이션에만 적용되는 것이 아니라 보고서, 메모, 방사선 요청 양식 및 의뢰 문서와 같은 서면 양식으로도 사용할 수 있습니다

Clinical handover works best when all parties are using the same framework [13] and ISBAR provides a shared model for the transfer of relevant, succinct information between clinicians [13]. By providing a clear and standardised framework, it can assist in reducing the power differences that may hinder the transfer of information [13]. Information transfer may include: doctor to doctor; nurse to nurse; doctor to nurse; allied health to doctor; nurse to allied health. ISBAR can be used in a number of interactions, such as shift change, inter-hospital transfers, reports and briefings, medical emergencies, and patient discharge to community services. This approach doesn’t only apply to verbal communication, but can also be used in written forms, including reports, memos, radiology request forms, and referral documents. 

ISBAR를 준비하는 팁
Tips for preparing for ISBAR

진료 권한 인계 절차에서 고려해야 할 중요한 요소가 있습니다. 인계에는 [환자 관리에 대한 책임 전달transfer]이 포함되어야 하며 [환자 정보의 기밀성]을 유지해야 합니다. ISBAR를 준비하기 위한 핵심 팁은 그림 2 [12, 13]에 나와 있습니다.
There are important elements to consider in the clinical handover process. Handover must include transfer of accountability for patient care, and the confidentiality of patient information must be maintained. 

ISBAR 사용의 이점과 challenge는 그림 3 [13]에 제시되어 있다. 과제에는 [환자 사례의 복잡성]과 [인계를 받는 사람이 올바르게 이해했는지 확인하는 것]이 포함될 수 있습니다. 과제를 극복하도록 돕기 위해, 가능한 경우 언제든지 대면 인계를 권고하며, 이렇게 하면 정보의 상호작용과 명확한 설명이 가능합니다 [13].

The benefits and challenges of using ISBAR are listed in Fig. 3 [13]. 

환자 정보의 흐름은 환자 안전에 필수적이며, 효율성과 포괄성 사이의 균형이 필요하다[6]. 진료 권한 인계를 계획하고 조직할 때 다음을 고려해야 한다.
Flow of patient information is vital to patient safety, and a balance between efficiency and comprehensiveness is required [6]. In planning and organising clinical handovers, it is essential to consider:

1. 누가 참여해야 합니까?
2. 언제 진행해야 합니까?
3. 어디에서 진행해야 합니까?
4. 어떻게 해야 합니까?
5. 어떤 정보를 전달해야 합니까?

  1. 1.Who should be involved?
  2. 2.When should it take place?
  3. 3.Where should it take place?
  4. 4.How should it occur?
  5. 5.What information should be handed over?

 

진료 권한 인계 중 및 이후 환자 정보 및 관리의 연속성을 보장하는 데 도움이 되는 핵심 요소는 그림 4에 요약되어 있다.

  • 로지스틱: Shift의 중첩, 인계를 위한 확보된 시간, 명확한 리더십, 테크놀로지 서포트
  • 정보: 시니어 의료진은 불안정한 환자를 명확히 식별, 주니어 의료진은 우려사항이 무엇인지 강조하여 명확히 브리핑, 미완수된 업무를 식별하고, 다음 팀에게 설명
  • 인계 후: 업무의 우선순위 결정, Care 계획 수립, 불안정한 환자의 적시 리뷰

Key elements in helping to ensure continuity of patient information and care during and following clinical handover are summarised in Fig. 4.

전자 시스템을 사용하면 인도를 효율적으로 수행할 수 있습니다. 병원 환경 내에서 전자 핸드오버 도구의 일부 기능에는 각 컨설턴트에 대한 담당 의사의 이름 및 연락처 세부 정보 제공, 검토가 필요한 환자의 식별 및 미해결 과제[6]가 포함된다. 전자 시스템 사용의 이점에는 여러 명의 사용자를 보유할 수 있는 능력, 정보 연결, 즉각적인 정보 업데이트, 추가 계획 및 우선순위 지정 지원이 포함된다.

The use of electronic systems may assist with the efficiency of handover. Within the hospital setting, some functions of the electronic handover tools include provision of the name and contact details of covering doctors for each consultant; and identification of patients in need of review, and outstanding tasks [6]. Benefits of using electronic systems include the ability to have multiple users, linkage of information; immediate update of information; and assistance with further planning and prioritisation.

진료 권한 인계에 대한 교육, 교육 및 실습
Education, training and practice in clinical handover

비록 ISBAR가 귀중한 인도 도구라는 것이 입증되고 있지만, ISBAR이 성공적이기 위해서는, 효과적으로 교육을 받아야 하며, 의료전문가들은 ISBAR의 사용에 대해 적절한 교육을 받아야 합니다. 교육 개입의 최근 체계적 검토[16]에 따르면, 많은 핸드오버 연구가 전문직 간interprofessional 관행을 언급하지만, 교육적 개입은 전문직uni-profession 종사자의 맥락 내에서 주로 발생한다고 한다. 또한 이 체계적 검토는 교육적 개입과 결과의 부적절한 보고를 강조하여 복제 연구를 방해했다[16]. 교육 접근방식은 대부분 시뮬레이션과 역할극에 기초했으며, 종종 교훈적 교육, 인계 비디오 예, 토론 및 성찰로 순서를 정했다. 체계적 검토 결과, 핸드오버의 다원적 훈련multidisciplinary에 더욱 중점을 두면 교육적 개입에 가치를 더할 수 있을 것이다고 결론 내렸다[16].
Although ISBAR is proving to be a valuable handover tool, for it to be successful, it must be effectively taught, and health professionals must be adequately trained in its use [10]. A recent systematic review of education interventions [16] revealed that although many handover studies mention interprofessional practice, educational interventions occur predominantly within the uni-professional context. This systematic review also highlighted inadequate reporting of educational interventions and outcomes, thus impeding replication studies [16]. Teaching approaches were mostly based on simulation and role-play, often sequenced with didactic teaching, video examples of handover, discussion and reflection. The systematic review concluded that a greater emphasis on multidisciplinary training of handover would add value to educational interventions [16].

대학과 병원을 포함한 조직은 양질의 인계 관행을 보장하기 위해 [보건의료계 학생과 보건 전문가의 교육과 훈련에 투자]해야 한다. 그러나 대학 커리큘럼과 병원 교육에서 시간 제약으로 인해 진료 권한 인계에 있어 교수와 실습을 우선시하지 않을 수 있다. 대학 의료 커리큘럼 내에 핸드오버의 교육을 포함시킴으로써, 학생들은 미래의 역할을 더 잘 준비하기 위해 필요한 의사소통 기술을 개발하고 연습할 수 있다[17, 18]. 인력진에 대한 추가 교육과 함께, 전담 교육 시간, 잘 이끌어지는 인계 세션 자체는 임상 교육에 유용한 설정을 제공한다[6]. ISBAR의 교육을 지원하기 위해 사용할 수 있는 여러 온라인 도구와 비디오가 있습니다. 예:
Organisations, including universities and hospitals, need to invest in the education and training of health professional students and health professionals to ensure good quality handover practice. However, due to time constraints in university curricula, and in hospital training, teaching and practice in clinical handover may not be prioritised. By embedding the teaching of handover within the university healthcare curricula, students are able to develop and practice required communication skills to better prepare for their future roles [17, 18]. Along with further training in the workforce, with dedicated teaching time, a well-led handover session itself, provides a useful setting for clinical education [6]. There are a number of online tools and videos available to assist with the teaching of ISBAR. For example:

교육, 교육, 실습, 평가 및 피드백에 대한 지원은 필수적이다. 대규모 전문가 간 수업(건강, 간호, 의학, 약학, 치의학과)을 통해 진료 권한 인계 튜토리얼을 용이하게 하는 우리의 광범위한 경험을 바탕으로, 우리는 대규모 학급 활동과 소규모 그룹 활동을 결합한 다음의 교육 방법을 권고한다[17, 18]. 

  • 학생들은 수업 전에 온라인으로 적합한 ISBAR 비디오를 시청한 다음, 임상 교사가 진행하는 대면 수업에 참석하여 대화형 토론을 진행합니다. 
  • 그런 다음, 소규모의 전문가 간 그룹에서 학생들은 시뮬레이션/역할극 활동에 참여하기 위해 관련 시나리오를 사용한다(그룹당 학생 약 4명). 이는 진료 권한 인계를 실천하는 능동적인 방법을 제공한다. 


Support in education, training, practice, assessment and feedback are essential. Based on our own extensive experience of facilitating clinical handover tutorials, with large interprofessional classes (allied health, nursing, medicine, pharmacy, dentistry), we recommend the following teaching method, which combines large class and small group activities [17, 18].

  • Students watch suitable ISBAR videos online prior to class, and then attend a face-to-face class, facilitated by a clinical teacher, with interactive discussion.
  • Then in small, interprofessional groups, students use relevant scenarios to participate in simulation/roleplay activities (approximately four students per group), providing an active method of practicing clinical handover.

그림 5에 두 가지 시나리오의 예가 나와 있습니다. 학습자가 2인 1조로 진료 권한 인계를 실습할 수 있습니다. 동료와 숙련된 임상의가 기술 개발에 도움을 준 직접 관찰, 평가 및 피드백 [22, 23] ISBAR을 더 큰 그룹으로 연습할 경우, 강의실에서  참가자들이 인계를 '완벽'하게 수행할 때까지 반복할 수 있습니다.

Two examples of scenarios are provided in Fig. 5. Learners can work in pairs to practice giving and receiving a clinical handover. Direct observation, assessment, and feedback, from both peers and an experienced clinician assist in the development of skills [22, 23]. When ISBAR is practiced in larger groups, it is possible for class participants to duplicate the handover, until it is eventually performed to ‘perfection’.

 

피드백 및 평가
Feedback and assessment

역할극 상황에서 ISBAR을 사용하는 예는 그림 6에 나와 있다. [숙련된 임상의사의 피드백]을 통해 임상 관행을 직접 관찰하면 학습자가 현재와 원하는 성과 사이의 격차를 줄이는 데 도움이 된다는 점을 기억해야 한다[21, 22]. 또한, 그룹이 참여한 상태에서의 [정성적 구두 피드백]은 진료 권한 인계를 가르치는 데 유용한 방법을 제공한다[17, 18]. 예를 들어 "정보를 과도하게 제공했습니다.", "정보의 초점이 맞지 않았습니다." 등이 있습니다. 
Examples of using ISBAR in a roleplay situation are found in Fig. 6. It is important to remember that direct observation of clinical practice, with feedback by an experienced clinician helps to close the gap between current and desired performance by the learner [2122]. Additionally, verbal qualitative feedback, with group participation, provides a useful method in teaching clinical handover [1718]. For example; “You gave excess information”; “The information was unfocussed”. 

인계를 넘기는 사람은 '수신자'가 질문을 할 가능성이 높음을 깨닫는 것이 중요하며, ISBAR 중에 입수 가능한 모든 정보를 확보해야 합니다. 특정 평가 도구를 사용할 수도 있습니다. "임상 핸드오버 평가 도구" (CHAT)는 무어 외 연구진 (2017)에 의해 개발되었으며, ISBAR 핸드오버 프레임워크에 기초하고 있습니다 [11].

It is important that the person giving the handover realises that the ‘receiver’ is likely to ask questions, and it is essential to have all available information at hand during ISBAR. Specific assessment tools can also be used. The “Clinical Handover Assessment Tool” (CHAT) was developed by Moore et al. (2017), and is based on the ISBAR handover framework [11].

소규모 그룹 세션에서 ISBAR 성과를 평가하는 데 이 모델을 사용했습니다. 이 평가 도구의 항목은 ISBAR과 연계되어 있습니다. 여기에는 

  • "자신과 위치를 식별", 
  • "주요 문제를 식별", 
  • "적절한 이력 제공", 
  • "적절한 검사/관찰 제공", 
  • "논리적인 평가 수행", 
  • "명확한 권고 사항 제시" 

...등이 포함됩니다[11]. 

 We have used this model in the assessment of ISBAR performance during small group sessions. The items in this assessment tool are aligned with ISBAR, including, 

  • “Identifies self and position”,
  • “Identifies main problem”,
  • “Gives appropriate history”,
  • “Give appropriate examination/observation”,
  • “Makes logical assessment”,
  • “Makes a clear recommendation” [11].

"능률적으로 수행되지 않음"부터 "최소한의 지시로 수행 가능"까지 4점 척도를 사용하여 학습자의 성과를 평가합니다. 또한 "환자의 정확한 그림picture을 받았다고 얼마나 확신합니까?"라는 글로벌 등급이 제공됩니다. 중요한 것은, 서면 질적 피드백도 학습자에게 제공된다는 것이다[11].

A four point scale, ranging from “Not performed competently” to “Able to perform under minimal direction” is used to rate the learners’ performance. A global rating is also provided, “How confident am I that I received an accurate picture of the patient?”. Importantly, written qualitative feedback is also provided to the learner [11].

 

전문가 간 실습 및 핸드오버에 대한 피드백
Interprofessional practice and feedback with handover

전문가 간 맥락interprofessional context  내의 동료 피드백은 전문가 간 진료 권한 인계 활동 동안 특히 가치가 있다[17, 18]. 소규모 그룹 내에서 참가자들이 자신의 의료 분야 내에서 경험을 공유하는 전문가 간 활동은 귀중한 학습 및 교육 기회를 제공하여 지식과 기술을 사회적으로 구축하도록 한다[17, 18]. 다른 전문직군으로부터의 피드백은 같은 분야 내의 피드백보다 훨씬 더 유익하고 의미 있을 수 있습니다. 인계에 대한 다원적 피드백을 통해 다른 보건 전문가의 지식, 역할 및 기술을 보다 잘 이해할 수 있으며, 이것이 자신의 보건 분야와 어떤 관련이 있는지에 대한 이해를 높일 수 있다[17, 18]. 또한 참가자들이 자신의 기술, 용어 및 커뮤니케이션 방법을 성찰할 수 있도록 도와줍니다.

Peer feedback within the interprofessional context is particularly valuable during interprofessional clinical handover practice activities [17, 18]. Interprofessional activities, within small groups, where participants share experiences within their own field of healthcare offers valuable learning and teaching opportunities, leading to knowledge and skills being socially constructed [17, 18]. Feedback from outside of one’s own health profession can be even more beneficial and meaningful than feedback from within the same discipline. Multidisciplinary feedback on the handover can help to provide an increased understanding of the knowledge, roles and skills of other health professionals; and provide an increased understanding of how this relates to their own health discipline [17, 18]. It also helps participants to reflect on their own technique, terminology and communication methods.

진료 권한 인계에 있어 지속적인 교육의 중요성
Importance of ongoing training in clinical handover

의료 인력은 최근 몇 년 동안 [근무 시간 단축]과 [유연성에 대한 요구 증가] 등 많은 변화를 겪어 왔다[24,25,26]. 이는 의사 피로가 환자 안전에 미치는 영향, 업무/생활 균형, 노령화된 의료 인력 및 환자 관리의 복잡성 증가에 대한 인식 개선의 결과이다. 결과적으로, 이것은 [각 환자의 치료에 참여하는 사람들의 수를 증가]시킨다. 따라서 간결하고 정확한 진료 권한 인계에 대한 필요성이 필수적입니다 [6]. 환자 정보를 팀 간에 높은 품질의 이전은 임상의, 팀워크 및 효과적인 관리와 더불어 우수한 환자 관리의 필수 구성요소이다[27]. 그러나 진료 권한 인계 시 모범 사례는 우연히 발생하지 않는다. 기관 및 조직(예: 병원, 대학, 교육 및 인증 기관)과 그 리더는 양호한 진료 권한 인계에 대한 실천요강이 달성될 수 있도록 보장할 책임이 있다[6, 27].
The healthcare workforce has seen many changes in recent years, including reduced working hours, and increasing demands for flexibility [24,25,26]. This is a consequence of better recognition of the impact of doctor fatigue on patient safety, the importance of work/life balance, an ageing healthcare workforce, and the increasing complexity of patient care. In turn, this increases the number of individuals involved in the care of each patient. Therefore the need for concise, accurate clinical handover is imperative [6]. High quality transfer of patient information from team to team is an essential component of good patient care, alongside the expertise of clinicians, teamwork and effective management [27]. However, good practices in clinical handover do not happen by chance. Institutions and organisations (for example, hospitals, universities, training and accreditation bodies) and their leaders, have responsibilities to ensure practice in good clinical handover is achievable [6, 27].

결과 Conclusion

효과적인 진료 권한 인계는 오류, 환자 위해의 감소 및 관리 연속성을 보장하기 위해 안전한 환자 관리의 필수 구성 요소입니다. 의료 인력 내에서 작업 패턴이 빠르게 변화함에 따라 진료 권한 인계의 우수성이 점점 더 중요해지고 있습니다. 의료 분야 전반의 의료 리더와 전문가가 협력하여 우수한 진료 권한 인계 관행을 개발하고 유지해야 한다. 보호되는 교육 시간과 자원은 이러한 노력에서 직원과 학생을 지원하는 데 필수적이다. 핸드오버를 개선하기 위해 많은 도구가 개발되었지만, 우리는 잘 연구된 ISBAR가 효과적인 임상 핸드오버를 위해 사용하기에 이상적인 도구임을 알게 되었습니다. 그러나 ISBAR 사용에 대한 효과적인 훈련과 연습은 필수적입니다. 이 교육은 대학 의료 커리큘럼 내에서 시작하는 것이 이상적이다.
Effective clinical handover is an essential component of safe patient care to ensure reduction in errors, patient harm, and improve continuity of care. With rapidly changing work patterns within the healthcare workforce, excellence in clinical handover is increasingly important. It is essential that healthcare leaders and professionals from across the health disciplines work together to ensure good clinical handover practices are developed and maintained. Protected teaching time and resources are essential to support staff and students in these endeavours. While a number of tools have been developed to improve handover, we have found the well-researched ISBAR to be an ideal tool to employ for effective clinical handover. However, effective training and practice in the use of ISBAR is essential. Ideally, this training will commence within university healthcare curricula.

 

 


BMC Med Educ. 2020 Dec 3;20(Suppl 2):459.

 doi: 10.1186/s12909-020-02285-0.

Teaching clinical handover with ISBAR

Annette Burgess 1 2Christie van Diggele 3 4Chris Roberts 5 3Craig Mellis 6

Affiliations expand

Free PMC article

Abstract

Clinical handover is one of the most critical steps in a patient's journey and is a core skill that needs to be taught to health professional students and junior clinicians. Performed well, clinical handover should ensure that lapses in continuity of patient care, errors and harm are reduced in the hospital or community setting. Handover, however, is often poorly performed, with critical detail being omitted and irrelevant detail included. Evidence suggests that the use of a structured, standardised framework for handover, such as ISBAR, improves patient outcomes. The ISBAR (Introduction, Situation, Background, Assessment, Recommendation) framework, endorsed by the World Health Organisation, provides a standardised approach to communication which can be used in any situation. In the complex clinical environment of healthcare today, ISBAR is suited to a wide range of clinical contexts, and works best when all parties are trained in using the same framework. It is essential that healthcare leaders and professionals from across the health disciplines work together to ensure good clinical handover practices are developed and maintained. Organisations, including universities and hospitals, need to invest in the education and training of health professional students and health professionals to ensure good quality handover practice. Using ISBAR as a framework, the purpose of this paper is to highlight key elements of effective clinical handover, and to explore teaching techniques that aim to ensure the framework is embedded in practice effectively.

Keywords: Assessment; Background; Clinical handover; ISBAR (Introduction; Interprofessional; Patient safety; Recommendation); Situation.

+ Recent posts