(출처 : http://www.nps.org.au/publications/consumer/medicines-talk/pre-2006/mt15/how-gps-keep-up-to-date-with-medicines)





가르치는 것이 배우는 것으로부터 분리되면서부터, 우리에게는 듣지 않는 선생님과 말하지 않는 학생만 남았다.

“By separating teaching from learning, we have teachers who do not listen and students who do not talk”

Based on Palmer P (The Courage to Teach. Jossey Bass, 1998)


- 소그룹으로 가르치게 되면 학생들이 더 활발하게 참여하고, 자신의 의견을 더 많이 내놓을 것을 기대하지만 실제로는 쉽사리 그렇게 되지 않는다. 많은 교수자들은 너무도 쉽게 권위자, 전문가, 주 발언자(prime talker)와 같은 원래의 방식으로 돌아가버리고 만다. 

- 그룹에서 커뮤니케이션이 잘 안되는 이유 중 하나는, 물리적 조건이 커뮤니케이션을 하기에 어렵게 되어 있기 때문이다. 


Problems associated with leading effective small groups

- The teacher gives a lecture rather than conducting a dialogue

- The teacher talks too much

- Students cannot be encouraged to talk except with difficulty; they will not talk to each other, but will only respond to questions from the tutor

- Students do not prepare for the sessions

One student dominates or blocks the discussion

- The students want to be given the solutions to problems rather than discuss them



Techniques for effective facilitation in group discussion

- Ensure that group members have an agreed set of ground rules—for example, not talking at the same time as another group member

- Ensure that the students are clear about the tasks to be carried out 

- When you present a question don’t answer it yourself or try to reformulate it—count to 10 silently before speaking again

- When you have something you could say (which could be most of the time), count to 10 again

- Look round the group both when you are speaking and when a student is speaking. That way the students will quickly recognise that they are addressing the group rather than just you. It will allow you to pick up cues from those who want to speak but are either a bit slow or inhibited


더 구조화시키고, 덜 끼어들라 (More Structure, Less Intervention)


그룹의 구조와 절차(Group Structure and Process)

- 가르치는 사람의 간섭을 최소화 하기 위해서는 좀 더 구조화시키고 조직화시켜야 한다. 예를 들면 다음과 같다.

= Students work individually for five minutes drawing up a list

= They share their ideas in pairs for 10 minutes

= In groups of four to six, students write up categories on a large sheet of paper

= This is followed by 25 minutes of open discussion among the groups.

- 이러한 상황에서 가르치는 사람이 해야 할 일은 돌아다니면서 모든 사람이 주어진 과제를 제대로 이해하고 있는지, 적절한 방법으로 하고 있는지를 확인하고 마무리할 시간이 되면 마무리짓기를 장려해주는 것 정도면 된다.


To encourage group interaction consider breaking a larger group into smaller groups of five or six students; organise membership on a heterogeneous or random basis to prevent cliques forming



- Group Round : 돌아가면서 한 사람씩 말하기. 더 흥미진진하게 만들려면 첫 사람이 두 번째 사람을 지목하고, 두 번째 사람은 세 번째 사람을 지목하는 식으로 하면 된다.


Group rounds are particularly useful at the beginning of any meeting so that everyone is involved from the start and, depending on what the group is asked to speak about, as a way of checking on learning issues


- Buzz group : 그룹이 크면 조금 작게 나눌 필요가 있다. 가르치는 사람은 학생이 아는 정도를 확인할 수 있고, 학생은 자신의 이해를 서로 체크해볼 수 있다. 또한 학생들은 혼자서는 말하기 어려운 주제에 대해서도 자신감을 가질 수 있다.






- Snowball group : buzz group의 확장판. 둘씩 모여 넷을 이루고, 넷씩 모여 여덟을 이룬다. 학생들을 반복되는 동일한 토론으로 지루하지 않게 하려면 그룹이 커질수록 더 어려운 주제를 줄 수 있다.






- Fishbowls : 안쪽의 그룹이 이야기를 하는 동안 바깥쪽의 그룹은 그 이야기를 듣는다.





- Crossover group : 작은 그룹으로 나눠져서 새로운 그룹을 만든다. 서로 정보를 나누는 방법.





- Circular questioning : 돌아가면서 질문을 한다. 모든 학생이 질문과 대답에 기여를 해야 하며, 그러고 나서 질문과 대답을 리뷰한다.





- Horseshoe group : 강의와 토론의 혼합된 형태







 2003 Mar 1;326(7387):492-4.

Teaching small groups.

Jaques D.









'Articles (Medical Education) > 교수법 (소그룹, TBL, PBL 등)' 카테고리의 다른 글

학습 자료 만들기  (1) 2013.06.17
일대일 교육  (0) 2013.06.17
Teaching large groups  (0) 2013.06.17
PBL의 효과 : systematic review  (0) 2013.06.14
Problem Based Learning (PBL)  (0) 2013.06.14

+ Recent posts