A multi-university evaluation of the rural clinical school experience of Australian medical students

RG McLean1, J Pallant2, C Cunningham2, DE DeWitt2

1University of Melbourne, School of Rural Health, Wangaratta, Victoria, Australia

2University of Melbourne, School of Rural Health, Shepparton, Victoria, Australia







o 배경

¡ 호주는 농촌 지역의 의료인력이 부족함. 또한 농촌 지역 인구의 건강이 전반적으로 좋은 편임.

¡ 여러 국가에서 지난 30년간 의과대학생들에게 조기에 농촌 의료를 경험시키면서 이들이 궁극적으로 농촌 지역에서 근무하기를 기대하였으나, 전반적으로 성과를 보면 중간 정도의 효과가 있었던 것으로 보임(modestly favorable).

¡ 호주에서도 여러 프로그램이 시도되어왔으나, 2000 Commonwealth government RCS프로그램을 지원하면서 처음에는 9개로 시작하여 2010 현재 13 대학으로 확대되었음. 프로그램을 통해서 25% 학생이 최소 1년간 농촌 지역에서 임상교육을 받고 있음.

¡ RCS 프로그램은 단기 목표 달성에는 성공한 것으로 보이나, 궁극적으로 이들 학생이 농촌으로 돌아올지는 지켜볼 필요가 있음.

¡ 2005 RCS 수장들은(heads) 설문을 시행하여 개별 학교들에게 학생들의 경험에 대한 평가를 하고 국가적 수준의 데이터 분석을 하였음.

¡ 2006 Medical Deans Australia and New Zealand (MDANZ) 종단적(longitudinal) DB 구축하기로 하였고, 학생들의 선택 최종 outcome 관련된 요인을 연구하기로 하였음.

 

o 방법

¡ 6 의과대학의 166명의 학생에게 설문을 시행하였으며, 125명이 응답하였음.


o 결과

¡ 86% 학생들이 해가 종료된 다시 RCS 것이라 응답하였고 64% 학생은 가능하다면 많은 시간을 RCS 투자할 것이라 응답하였음. 학생들은 RCS 경험에 대해서 매우 긍정적으로 인지하고 있었으며, skill development 중에서 가장 긍정적으로 인식하는 것은 procedural skills이었음. 임상 지도(clinical supervision) 대해서도 대부분 80% 이상의 긍정적인 응답을 보였으며, approachable, enthusiastic, respectful 하다는 응답이 많았음.

 

o 결론

¡ RCS 대한 학생들의 경험은 명백하게 긍정적이었으며, 가장 중요한 점은 RCS환경이 clinical skill 학습과 개발에 도움이 된다는 것이었음. 학생들은 적절한 수의 환자를 있었고, 시험에 대비할 있었으며, 임상 지도는 적절했고 바람직한 롤모델이었음. 이러한 결과는 미래에 농촌 환경에서 근무할 의사 양성에 RCS 효과적임을 보여줌.

 












 2010 Jul-Sep;10(3):1492. Epub 2010 Aug 23.

multi-university evaluation of the rural clinical school experience of Australian medical students.

Abstract

INTRODUCTION:

Medical students have been attending rural clinical schools (RCSs) since 2001. Although there have been generally positive single institution reports, there has been no multi-institution study using a common survey instrument. The experiences of medical students who attended a number of RCSs during 2006 were evaluated using a rural-specific questionnaire.

METHODS:

Questionnaires were distributed to 166 medical students who had completed one year at the RCS of six participating universities across Australia, including the Universities of New South Wales, Melbourne, Tasmania, Adelaide, and Sydney, and the Australian National University, of whom 125 responded (75.3%). Students were asked to rate their level of agreement on 29 items concerning their overall RCS experience, skills development and clinical supervision experience.

RESULTS:

The majority of respondents (n = 107, 86%) stated they would go to the RCS again if they had their time over and almost two-thirds (n = 77, 64%) stated they would spend more time at the RCS if they could. All items evaluating the educational experience recorded greater than 80% agreement (indicating very positive perceptions of the RCS experience). For the items concerning skills development, the highest level of agreement related to developing procedural skills (n = 121, 97%). For items relating to clinical supervision the agreement rate exceeded 80%. The majority ofstudents found supervisors approachable (n = 121, 97%), enthusiastic (n = 120, 96%) and respectful (n = 119, 95%).

CONCLUSIONS:

Students' experiences in the RCSs are unequivocally positive. Most importantly, the RCS environment was conducive to learning and the development of clinical skills, the students were able to see an adequate number of patients and were well-prepared for examinations, and their supervisors were very good and acted as positive role models. This augers well for the success of the RCS program and for its role in attracting future doctors to work in rural environments.

PMID:
 
20818841
 
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