System 4 Organization


n  Renis Likert, 관료제 모델 식의 조직에 반대하였음. 조직을 지지하는 세 개의 핵심 요소를 주장

n  System1 System4의 차이

u  System1 : 착취적, 권위적, 관료적, 전통적

u  System4 : 참여적, 팀 중심.

Organizational Characteristics

System 1 organization

System 4 organization

Leadership

Little confidence and trust between administrators and subordinates

Subordinate ideas are solicited and used by administrators

Motivation

Taps fear, status, and economic motives exclusively

Taps all major motives except fear

Communication

One-way, downward communication

Communication flows freely in all directions

Interaction-influence

Little upward influence; downward influence overestimated

Substantial influence upward, downward, and horizontally

Decision making

Centralized; decisions made at the top

Decentralized; decisions made throughout the organization

Goal setting

Established by top-level administrators and communicated downward

Established by group participation

Control

Close over-the-shoulder supervision

Emphasis on self-control

Performance goals

Low and passively sought by administrators; little commitment to developing human resources

High and actively sought by administrators; full commitment to developing human resources

 

n  System2 System1보다 덜 classical하고, System3 System4보다 덜 Supportive하다.


n  Key Elements of System4

u  (1) Manager’s use of the principle of supportive relationship,

u  (2) the use of group decision making in an overlapping group structure,

u  (3) manager’s high-performance goals for the organization

 

u  조직은 구성원들이 개개인으로서가 아니라 높은 수행목표를 가지고 고도로 효과적인 업무그룹(work groups)으로서 작동해야 최상의 기능을 발휘할 수 있다

u  “linking pin” : 리더는 linking-pin으로서, 한 그룹의 대표이면서 다른 더 높은 그룹의 일원이어야 한다.


n  System4 variables 

u  Causal Variables : 독립변수, intervening variable end-result variable에 영향을 줌

u  Intervening Variable :

u  End-result Variable : 의존변수, 조직의 성취를 나타냄


n  조직을 System4까지 끌어올리기 위해서 Likert survey-feedback method leadership training을 추천함.

u  Survey : 조직시스템의 8가지 특징을 측정하는 것. 문항별로 주어진 continuum에 대해서 조직이 어떤 상태에 있는가를 응답함

l  System1 : exploitative authoritative

l  System2 : benevolent authoritative

l  System3 : consultative

l  System4 : participative


n  Likert에게 있어서 효과성은 System4와 같이 가는 것이었으므로, 조직을 개선한다는 것은 system4로 경영스타일을 바꾸고 그것을 유지하는 것이었다. 이를 위해서 모든 관리자들을 훈련하는 것이 필요하다.









Lunenburg, F., & Ornstein, A. (2011). Educational administration: Concepts and practices. Cengage Learning.




+ Recent posts