System 4 Organization
n Renis Likert, 관료제 모델 식의 조직에 반대하였음. 조직을 지지하는 세 개의 핵심 요소를 주장
n System1과 System4의 차이
u System1 : 착취적, 권위적, 관료적, 전통적
u System4 : 참여적, 팀 중심.
Organizational Characteristics |
System 1 organization
|
System 4 organization
|
Leadership |
Little confidence and trust between administrators and subordinates |
Subordinate ideas are solicited and used by administrators |
Motivation |
Taps fear, status, and economic motives exclusively |
Taps all major motives except fear |
Communication |
One-way, downward communication |
Communication flows freely in all directions |
Interaction-influence |
Little upward influence; downward influence overestimated |
Substantial influence upward, downward, and horizontally |
Decision making |
Centralized; decisions made at the top |
Decentralized; decisions made throughout the organization |
Goal setting |
Established by top-level administrators and communicated downward |
Established by group participation |
Control |
Close over-the-shoulder supervision |
Emphasis on self-control |
Performance goals |
Low and passively sought by administrators; little commitment to developing human resources |
High and actively sought by administrators; full commitment to developing human resources |
n System2는 System1보다 덜 classical하고, System3는 System4보다 덜 Supportive하다.
n Key Elements of System4
u (1) Manager’s use of the principle of supportive relationship,
u (2) the use of group decision making in an overlapping group structure,
u (3) manager’s high-performance goals for the organization
u “조직은 구성원들이 개개인으로서가 아니라 높은 수행목표를 가지고 고도로 효과적인 업무그룹(work groups)으로서 작동해야 최상의 기능을 발휘할 수 있다”
u “linking pin” : 리더는 linking-pin으로서, 한 그룹의 대표이면서 다른 더 높은 그룹의 일원이어야 한다.
n System4 variables
u Causal Variables : 독립변수, intervening variable과 end-result variable에 영향을 줌
u Intervening Variable :
u End-result Variable : 의존변수, 조직의 성취를 나타냄
n 조직을 System4까지 끌어올리기 위해서 Likert는 survey-feedback method와 leadership training을 추천함.
u Survey : 조직시스템의 8가지 특징을 측정하는 것. 문항별로 주어진 continuum에 대해서 조직이 어떤 상태에 있는가를 응답함
l System1 : exploitative authoritative
l System2 : benevolent authoritative
l System3 : consultative
l System4 : participative
n Likert에게 있어서 효과성은 System4와 같이 가는 것이었으므로, 조직을 개선한다는 것은 system4로 경영스타일을 바꾸고 그것을 유지하는 것이었다. 이를 위해서 모든 관리자들을 훈련하는 것이 필요하다.
Lunenburg, F., & Ornstein, A. (2011). Educational administration: Concepts and practices. Cengage Learning.
'Books (Medical Education)' 카테고리의 다른 글
농촌 관련 의학 교육(Rural medical education) (0) | 2014.05.26 |
---|---|
Educational Administration : Chapter 7. Communication (의사소통) (0) | 2014.05.02 |
Curriculum Development for Medical Education : Step5. 실행 (0) | 2014.03.05 |
Curriculum Development for Medical Education : Step4. 교육전략 수립 (0) | 2014.03.04 |
Curriculum Development for Medical Education : Step3. 목적 및 목표 설정 (0) | 2013.10.08 |