의학전문대학원 제도 시행 전후의 신입생 특성 및 인식 비교

부산대학교 의학전문대학원 의학교육실, 부산대학교 간호대학 간호학과1, 고려대학교 의과대학 재활의학교실2

윤태호․윤소정․윤 식․이선희․정인숙1․박병규2․이상엽․장철훈․김해규․임병용․정해진



연구대상


부산대학교 의예과에서 의대 1학년으로 진입하는 마지막 의대생과 첫 번째 의전원 신입생을 대상으로 동일한 자기기입식 설문지를 이용하여 신학기 초에 연구를 수행하였다.


결과


가. 인구사회학적 특성

성별 분포에서 의전원 신입생은 남자가 51.3%, 여자가 48.7%로 남녀 분포가 거의 같았으나, 의대 신입생은 남자가 62.6%로 여자의 37.4%보다 더 많았다 (p<.05). 

연령별로는 의전원 신입생의 평균연령이 27.8세로 의대 신입생보다 약 5세 정도 더 많았다(p<.001). 

입학 전 거주 지역별로는 의전원 신입생의 74.3%가 부산외 지역에 거주한 반면, 의대 신입생은 68.7%가 부산에 거주하였다 (p<.001).


나. 의학 및 의과대학에 대한 인식

의학 및 의과대학에 대한 전체적 만족도에서 의전원 신입생은 매우 만족 62.8%, 만족 33.6%임에 비해, 의대 신입생은 매우 만족 18.3%, 만족 61.8%로 큰 차이를 보였다 (p<.001). 

교수진에 대하여 의전원 신입생은 매우 만족이 58.9%인 반면에 의대 신입생은 19.2%로 유의미한 차이를 보였으며 (p<.001), 

학교 전통에 대해서도 의전원 신입생은 매우 만족이 52.7%인 반면, 의대 신입생은 17.7%로 유의미하게 낮았다 (p<.001). 

학교의 미래 발전 가능성에 대해서도 의전원 신입생은 매우 만족이 53.1%이었으나 의대 신입생은 6.2%에 불과하였다 (p<.001). 

학교 시설에 대한 만족도에 있어서는 불만족의 비율에서 의전원 신입생은 50.4%로 의대 신입생의 68.7%보다 낮았다 (p<.005).


다. 학교생활에 대한 인식

동아리 활동을 원하는 비율은 의전원 신입생의 경우 97%로서 의대 신입생의 84%보다 높았다 (p<.001). 

학생회 활동에 대해서도 의전원 신입생은 38.4%가 참여를 원하는 반면, 의대 신입생은 25.4%에 불과하였다 (p<.01).


고찰


연령 차이가 의학영역에서 학습태도와 학습능력에 어떠한 영향을 미칠지에 대해서는기존의 연구 결과들이 다소 상반되게 나와 (Choi et al., Lee et al., 2007, 1996; Shin, 2006), 일반화된 결론을 내리기는 어려운 실정이다. 뿐만 아니라 높은 연령의 성인 학습자는 보다 자기주도적인 학습 태도를 가지고 있어 의전원 학생이 더 우수한 학업 성취를 보일 수 있을 것이라는 기대도 있다 (Park et al., 1998). 따라서 향후 실증적 연구를 통해 결론을 유도해야 할 필요성이 있다. 한편, 성별 비율에 대한 결과에서는 의전원 신입생 중 높은 여학생 비율을 고려하여 학교생활, 교육 및 향후 진로 선택에 있어 여학생들을 배려해야 한다는 함의를 얻을 수 있다.








Korean J Med Educ. 2007 Sep;19(3):251-255. English.
Published online 2007 September 20.  http://dx.doi.org/10.3946/kjme.2007.19.3.251 
Copyright © 2007 The Korean Society of Medical Education
Comparison of Students' Characteristics and Perceptions Before and After Introduction Into Graduate Medical School System
Tae Ho Yoon, MD, PhD, So Jung Yune, PhD, Sik Yoon, MD, PhD, Sun Hee Lee, MS, Ihn Sook Jeong, PhD,1Byung Kyu Park, MD, PhD,2 Sang Yeoup Lee, MD, PhD, Chulhun L. Chang, MD, PhD, Hae Kyu Kim, MD, PhD,Byung Yong Rhim, MD, PhD and Hae Jin Jeong, MD, PhD
Medical Education Unit, Pusan National University School of Mediccine, Busan, Korea.
1Pusan National University College of Nursing, Busan, Korea.
2Department of Rehabilitation Medicine, Korea University College of Medicine, Busan, Korea.



Abstract

Purpose

This study was performed to compare the characteristics and perceptions of medical school students and professional graduate medical school students.

Methods

Study subjects were 131 medical students from a national university and 113 applicants of a professional graduate medical school. We developed a self-reported questionnaire asking about socio-demographic characteristics; the level of satisfaction of educational environment; perception of missions of medical education and career plan and student activities during school.

Results

Students from the professional graduate medical school were significantly different from medical students in socio-demographic characteristics. They also showed higher satisfaction with their education, were more supportive of student union activities and were more anxious about economic and health problems than medical students. However, there was no difference between the two groups regarding perception of missions of medical education and career plan after graduation.

Conclusion

Based on the above results, it is necessary to consider the characteristics and perceptions of professional graduate medical students when developing educational policies for these older students. The limitation of this study includes a restricted sample, and generalization of results should be done carefully. Thus, more extensive, wide-ranging studies would be useful.

Keywords: Professional graduate medical schoolMedical collegeGraduate entry medical school system.


+ Recent posts