의예과에서의 생존 : 의예과 교육에서 도태과정(culling process)이해하기

Premed Survival: Understanding the Culling Process in Premedical Undergraduate Education

Karen Lovecchio and Lauren Dundes, MHS, ScD



목적

왜 학부학생들이 premedical curriculum을 지속하거나, 또는 중간에서 포기하는지에 대해서는 사람들의 관심이 많지 않다. 이 연구에서는 왜 학생들이 의예과 공부를 계속하는지, 또는 포기하고 다른 진로를 찾는지 그 이유를 밝히고자 하였다.


방법

Convenience sampling 방법을 통해서, 2000년 11월부터 2001년 3월까지 작은 인문대학에서 97명의 학생을 설문조사하였다. 그 중 44명은 이전에 의예과 학생이었지만 지금은 의사가 되기를 접은 학생이었고, 53명은 의예과 학생이었다.


결과

의예과 학생들은 지적 자극, 그리고 다른 사람을 도울 수 있는 것에 대해 매력을 느끼고 있었다. 그러나 많은 학생들이 빚이나, 사망할 수 있는 환자를 다루는 것, 가족과의 조화에 대해 걱정하였다. 여학생들이 남학생들보다 환자를 사회수준(social level)에서 보지 못한다는 것에 대한 우려를 더 하고 있었다. 


학생들이 의사로서의 진로를 포기하기로 하게 된 데에는 레지던트기간의 업무량, 당직, 받아들일 수 없는 낮은 학점, 다른 관심있는 영역 발견 등이 있었다. 그 중 낮은 학점이 요인이라고 한 학생 중에서, 대부분은 유기화학을 가장 영향을 준 과목으로 꼽았다. 유기화학에서 잘 하지 못했다는 것을 인정한 학생들은 계획이 변경된 것에 대해 가장 불만족해 하였다.


결론

비록 표본모집 기법이나 표본 크기가 제한되어있긴 하나, 본 연구는 의과대학에 관심이 있었던 학생이 중간에 포기하는 이유에 관심이 있는 사람들에게는 좋은 시작점이 될 것이라 생각한다. 대부분의 의예과 학생이 유기화학이 가장 진로 변경에 영향을 줬다고 응답한 것은 주의깊게 볼 만한데, 이렇게 한 과목이 의사가 될지 말지 결정하는데 크게 영향을 주는 현상에 대한 고민이 필요하다.










진료를 하고 있는 의사에 대한 관심은 많지만, 어떤 premedical(의예과) 학생들이 궁극적으로 의과대학에 지원하게 되는지 그 과정에 대해서는 알려진 바가 적다. 지난 5년간 의과대학의 지원자는 지속적으로 감소해왔고, 이제 우리는 왜 일부 학부생들이 의사가 되기를 포기하는지를 알아볼 필요가 있다. 의학은 발전하고 있지만, 그것이 이 분야의 직업을 희망하는 학생들에게 어떤 영향을 미치는지에 대한 연구는 부족하다.

학생들이 이 분야에서 멀어져가는 것이 의사가 해야 하는 기본적 임무와 관련한 이유 때문이 아니라 의료전달체계의 일부분이 되는 것과 관련이 있는것일까? 의과대학 지원자의 풀(pool)을 더 협소하게 만드는 의예과 교과과정에 대한 조사도 필요하다.





 2002 Jul;77(7):719-24.

Premed survivalunderstanding the culling process in premedical undergraduate education.

Source

University of Maryland, Baltimore School of Nursing, USA.

Abstract

PURPOSE:

Why undergraduate students pursue or drop a premedical curriculum has received only scant attention. In this study the authors attempted to uncover reasons why students either persevere in their premedical studies or seek alternative careers.

METHOD:

Using convenience sampling, the authors surveyed 97 undergraduates at a small liberal arts college from November 2000 to March 2001. Of those surveyed, 44 were former premed students who completed a three-page questionnaire about why they had decided not to become physicians; 53 premed students completed a two-page questionnaire about their career aspirations.

RESULTS:

The response rate was 100%. Premed students were attracted to the field by the intellectual stimulation and the power to help others, yet most were also very concerned about being in debt, dealing with patients who might die, and the compatibility of medicine with having a family. Women students were more concerned than the men about having only limited time to become acquainted with patients on a social level (71% of women versus 45% of men: p =.05). The decision of students to forgo a career as a physician was shaped by apprehensions regarding the years of work required in residency, the need to be on call, unacceptably low grades, and the realization that other attractive career options are available. Of those who said low grades were a deciding factor, most (78%) named organic chemistry as the single course that had affected their plans. Students who acknowledged the role of their poor performance in organic chemistry were more likely to be dissatisfied with their change in plans than were those who did not identify this course as influential (44% versus 29%).

CONCLUSIONS:

Although the sampling technique and sample size severely limit the authors' ability to generalize their findings, the data offer a starting point for those interested in the reasons for the drop in medical school applicants. The authors state the fact that most former premedstudents admitted organic chemistry had played a significant role in the change in their career plans deserves attention, and it may be time to consider whether a single course should contribute to eliminating persons who might otherwise excel as physicians.







+ Recent posts