의학교육에서 디자인 씽킹의 힘 (Acad Radiol, 2019)
The Power of Design Thinking in Medical Education (Acad Radiol, 2019)
Lori A. Deitte, MD, Reed A. Omary, MD, MS

 

소개
INTRODUCTION


여러분이 의대 3학년 학생들을 위해 2주간의 필수 방사선학과 과정을 개발하도록 요청 받은 초기 방사선학과 교수라고 상상해 보십시오. 귀하는 본 과정을 개발할 수 있는 기회를 갖게 되어 영광이지만 교육과정 개발 경험이 제한되어 있습니다. 커리큘럼에 대해 브레인스토밍하기 위해 보다 경험이 풍부한 방사선학과 교수진과 미팅을 예약합니다. 이 그룹은 코스에 영상 양식, 적정성 기준 및 방사선 영상 해석에 관한 일일 회의와 매일 아침과 오후에 세부전공 판독실의 2시간 블록이 포함되어야 한다고 결정한다.
Imagine you are an early career radiology faculty member asked to develop a 2-week required radiology course for third-year medical students. You are honored to have the opportunity to develop this course but have limited experience in curriculum development. You schedule a meeting with more experienced radiology faculty to brainstorm about the curriculum. The group decides that the course should include daily conferences on imaging modalities, appropriateness criteria, and/or radiograph image interpretation as well as 2-hour blocks in the subspecialty reading rooms each morning and afternoon.

과정이 완료된 후 첫 번째 평가 세트를 받게 되어 흥분됩니다. 여러분이 2시간짜리 판독실 블록이 종종 "지루하다"는 학생들의 평을 읽을 때, 학생들이 "임상의 흐름을 방해할 수 있기 때문에" 질문을 하는 것을 두려워한다는 반응을 본 실망감을 상상해 보세요.
After the course is completed you are excited to receive the
first set of evaluations. Imagine your disappointment when you read student comments that the 2-hour reading room blocks are often boringand that students are afraid to ask questions because they might disturb the clinical flow.

이미 이 과정을 개발하는 데 많은 시간과 에너지를 투자했지만, 이 접근방식을 재고하기로 결정합니다. 동료 중 한 명이 최근 디자인 씽킹 워크숍에 참석하여 디자인 씽킹 방식을 사용하여 의대생 방사선 판독실 경험을 재설계하는 데 도움을 주기로 동의했습니다.
Although you have already invested much time and energy into developing this course, you decide to reconsider the approach. One of your colleagues recently attended a Design Thinking workshop and agrees to help you use a Design Thinking approach to redesign the medical student radiology reading room experience.

강의 내용에 대해 교수진과 브레인스토밍을 하는 대신에, 여러분은 독서실에서의 그들의 경험을 더 잘 이해하기 위해 의대생들과 대화를 하는 것으로 시작합니다. 여러분은 학생들에게 첫 번째 도전은 환영을 느끼고 함께 앉을 누군가를 찾는 것이라는 것을 배웁니다. 학생들은 판독실에서 역할이나 책임을 규정받지 않았고, 종종 방사선과 의사가 지시하는 것을 수동적으로 듣고 앉아 있는 것으로 끝나는데, 이것은 지루할 수 있다. 학생은 자신들이 너무 많은 질문을 하면 방사선 전문의의 속도가 느려지고 작업흐름이 방해된다고 우려한다.
Instead of brainstorming with faculty about course content, you start by having conversations with medical students to better understand their experiences in the reading room. You learn that the
first challenge for students is feeling welcome and finding someone to sit with. Students share that they do not have defined reading room roles or responsibilities and often end up sitting passively listening to radiologists dictate, which can be boring. Students express concern that asking too many questions slows radiologists down and disturbs the workflow.

디자인 사고 과정
THE DESIGN THINKING PROCESS

"디자인 씽킹"이라는 용어는 적어도 1987년부터 존재해 왔으며, 엔지니어링, 비즈니스 및 경영, 의료 등에서 오랫동안 사용되어 왔다. 보다 최근에 디자인 씽킹은 교육에 사용되었다. 이 문학에는 다양한 책, 학술 기사, 주류 매체의 기사가 포함되어 있다. 디자인 씽킹은 공감에 대한 사고방식과 반복적인 인간 중심 디자인의 과정을 혼합합니다. 전반적으로, 목표는 제품 및/또는 서비스를 제공하는 분야에서 혁신을 촉진하는 데 도움이 되는 것입니다.

The term
Design Thinkinghas been present since at least 1987 (1) and has a long history of use in engineering (2), business and management (3_5), and health care (6). More recently, Design Thinking has been used in education (7_9). The literature includes a wide variety of books, scholarly articles, and articles in mainstream media. Design Thinking blends a mindset for empathy with a process of iterative human-centered design. Overall, the objective is to help foster innovation in fields that deliver a product and/or service.

디자인 사고는 다른 유형의 브레인스토밍과 어떻게 다른가? 

  • 전형적인 브레인스토밍 세션은 종종 문제에 대한 창의적인 해결책을 개발하기 위한 그룹 토론을 포함한다. 그룹 참가자들은 토론을 지배하는 경향이 있는 외향적인 사람들부터 창의적인 생각을 가지고 있지만 목소리를 높이는 것을 주저할 수 있는 내성적인 사람들까지 다양할 수 있습니다. 
  • 이와는 대조적으로, 디자인 씽킹에서, 모든 참가자는 동등한 목소리를 가지고 있습니다.
    • [즉흥적 아이디어]는 처음에 포스트잇에 있는 각 참가자에 의해 침묵으로 만들어진 후 그룹 보기를 위해 벽이나 화이트보드에 배치됩니다.
    • 그런 다음 이 그룹은 아이디어를 투표하고 더 발전시킬 "큰 아이디어"를 결정한다.
    • 이 접근법은 다양한 목소리를 과정에 도입함으로써 기존의 편견이나 사고방식을 극복한다. "왜", "만약에 " 및 "어떻게 하면 좋을까"와 같은 간단한 질문을 통해 보다 흥미로운 질문을 정의하고 우수한 솔루션을 개발할 수 있습니다(10).

How is Design Thinking different from other types of brainstorming?

  • A typical brainstorming session often involves a group discussion to develop creative solutions to a problem. Group participants can range from extroverts with a tendency to dominate the discussion to introverts who have creative ideas but may be hesitant to speak up.
  • In contrast, with Design Thinking, every participant has an equal voice. Rapid-fire ideas are initially created in silence by each participant on post-its, which are then placed on a wall or whiteboard for group viewing. The group then votes on the ideas and determines which “big ideas” to further develop. This approach gets around pre-existing biases or mindsets by bringing diverse voices into the process. Simple questions such as “why”, “what if ”, and “how might we” are asked to define a more interesting question and develop superior solutions (10).

설계 사고 프로세스의 변형이 다른 환경에 적용될 수 있지만, 사용자 경험을 강화하기 위한 인간 중심 솔루션 설계라는 공통 목표를 모두 공유한다. 본 논문에서 우리는 스탠포드 Hasso Plattner 디자인 연구소 (11)에서 사용되는 5단계 디자인 사고 모델에 초점을 맞출 것이다. 이 모델에서 개별 아이디어는 포스트잇으로 전달되며, 모든 참가자는 가능한 한 많은 아이디어를 생성하도록 권장됩니다. 다섯 가지 디자인 사고 단계는 다음과 같습니다.
Although variants of the Design Thinking process can be applied to different settings, all share a common goal of designing human-centered solutions to enhance the user experience. For this paper, we will focus on the five-phase Design Thinking model used at the Hasso Plattner Institute of Design at Stanford (11). In this model, individual ideas are communicated on post-its, and every participant is encouraged to generate as many ideas as possible. Thefive Design Thinking phases are:

  • 1 공감
    2 정의
    3 이데이트
    4 시제품
    5 시험

  • 1 Empathize
  • 2 Define
  • 3 Ideate
  • 4 Prototype
  • 5 Test

1 공감 Empathize

설계 프로세스에서 [사용자]는 애플리케이션, 제품 또는 서비스 설계의 목적이다. 의학 교육에서 사용자는 학습자입니다. 사용자 경험을 공감하고 이해하는 것이 디자인 씽킹의 핵심이다. 사실, 공감 단계는 디자인 사고 과정을 브레인스토밍이나 문제 해결의 다른 유형과 구별하는 것을 돕습니다. 사용자 경험은 제품 또는 서비스와 상호작용할 때 사용자의 감정, 태도 및 전반적인 만족도를 말합니다. 우리의 의대생 과정 예에서, 사용자는 의대생이었고, 그들의 판독실 경험에 대한 학생들과의 대화를 통해 공감대를 형성할 수 있었다. 다른 잠재적 방법으로는 사용자 경험 직접 관찰, 피드백 요청, 사용자 사례 청취, 포커스 그룹과의 만남 및 사용자 경험의 각 단계 분석 등이 있다.
In the design process, the user is the person that the application, product or service is designed for. In medical education, the user is the learner. Empathy and understanding the user experience are at the core of Design Thinking. In fact, the empathy phase helps differentiate the Design Thinking process from other types of brainstorming or problem solving. The user experience refers to the emotions, attitudes, and overall satisfaction of the user when interacting with a product or service. In our medical student course example, the user was the medical student and empathy building was facilitated through conversations with students about their reading room experiences. Other potential methods include: directly observing the user experience, asking for feedback, listening to user stories, meeting with focus groups, and analyzing each step of the user experience.

사용자 경험을 이해하기 위해 사용한 또 다른 방법은 [페르소나와 공감 지도]를 만드는 것이다.

  • 예를 들어, "캐서린 스미스"라는 가상의 인물은 앨라배마 출신의 4학년 의대생으로 메사추세츠에 있는 방사선학과 레지던트 자리를 위해 인터뷰를 하고 있다. 그녀는 수줍음이 많지만 다른 사람들에게 긍정적인 영향을 주고자 하는 욕망과 함께 호기심이 많은 자신을 묘사한다. 방사선과의 인터뷰는 이번이 처음이어서 무엇을 기대해야 할지 잘 모르겠어요."
  • 디자인 씽킹 그룹의 각 멤버들은 [캐서린이 면접을 준비하는 과정에서 "말하고, 생각하고, 하고, 느끼는 것"을 표현하는 방식]으로 포스트잇에 자신의 아이디어를 씁니다. 
  • 포스트잇은 공감 지도(그림 1)라 불리는 4 사분원 게시판에 배치되며, 이 게시판은 캐서린의 인터뷰 경험에 영향을 미칠 수 있는 문제를 식별하는 데 도움이 된다.

Another method that we have utilized to understand the user experience involves creating a persona and an empathy map.

  • For example, the persona “Catherine Smith is a fourth-year medical student from Alabama interviewing for a radiology residency slot in Massachusetts. She describes herself as shy but curious with a desire to make a positive impact on others. This is herfirst radiology interview experience and she’s not sure what to expect.”
  • Based on this persona, each member of the Design Thinking group writes their ideas on post-its, one idea per post-it, representing what they think Catherine “says, thinks, does and feels”as she prepares for the interview day.
  • The post-its are placed on a four-quadrant board called an empathy map (Fig 1), which is then used to help identify issues that might impact Catherine’s interview experience.



2 정의 Define

다양한 관점에서 사용자 경험을 이해하면 [사용자 중심 방식]으로 문제를 해결하는 데 도움이 됩니다. 예를 들어, 여러 의대생들과 대화를 나눈 후, 문제는 내용 중심에서 판독실 경험 중심 중심으로 재구성되었다. 이 단계의 목표는 올바른 솔루션을 개발할 수 있도록 올바른 문제를 정의하는 것입니다. 이것은 종종 "어떻게 하면 우리가 의대생 판독실을 더 매력적으로 만들 수 있을까?"라는 질문을 던지는 결과를 낳는다.
Understanding the user experience from different perspectives helps frame the problem in a user-centered manner. With our medical student radiology course example, after having conversations with multiple medical students, the problem was reframed from a content centered focus to a reading room experience centered focus. A goal of this phase is to de
fine the right problem so that the right solutions can be developed. This often results in asking a how might wequestion: How might we make the medical student reading room experience more engaging?

3 아이디어 생성 Ideate

이념화 단계의 목표는 광범위한 아이디어를 비판단적으로 생성하는 것이다. 아이디어는 포스트잇으로 전달되고 모든 관점은 환영입니다. 참가자들은 일반적인 해결책을 넘어서 창의적인 옵션을 탐구하도록 권장됩니다. 제약 조건을 제공하는 것은 새로운 아이디어를 촉발하는 데 도움이 될 수 있다. 의대생 과정 예에서 다음 제약 조건을 고려하십시오. 방사선 전문의는 2시간 독서실 블록 동안 의대생을 가르치는 데 10분밖에 할애할 수 없습니다. 해결책에는 의대생이 방사선 전문의와 검토할 예비 보고서를 지시할 수 있는 시뮬레이션 환경 제공, 방사선 전문의와 검토할 영상검사 획득에 참여하기 위해 초음파 검사자 또는 다른 테크니션과 의대생을 짝짓기, 의대생이 검토할 수 있는 케이스를 배정하고, 이후 전문의과 논의하게 하기 등이 포함될 수 있다. 

The goal of the ideate phase is to generate a broad range of ideas nonjudgmentally. Ideas are communicated on post-its and all perspectives are welcome. Participants are encouraged to go beyond the usual solutions and explore creative options. Providing constraints can help spark novel ideas. In our medical student course example, consider the following constraint: an attending radiologist can only dedicate 10 minutes to teach medical students during their 2-hour reading room block. Solutions might include providing a simulated environment for medical students to dictate preliminary reports to review with the radiologist, pairing medical students with an ultrasonographer or another technologist to participate in the acquisition of imaging exams to review with the radiologist, and assigning cases for medical students to review on their devices and then discuss with the radiologist.

이 처음의 발산적divergent 단계는 사람들이 아무리 미친 짓이라도 가능한 한 많은 아이디어를 내기 위해 서로 다르게 생각하도록 장려한다. 이는 참가자들이 유사한 주제를 가진 아이디어를 그룹화하고 그룹화된 아이디어에 대해 투표할 때 통합적인 아이디어화 단계가 뒤따른다. 궁극적으로 프로토타입 단계에서 추가 개발을 위해 추진되는 두세 가지 아이디어를 식별한다. 발산 단계에서는 다양한 선택지("나쁜 아이디어는 없다")를 만들지만, 수렴 단계에서는 선택("최고의 아이디어만 선택하자")을 합니다.

This initial divergent phase encourages people to think divergently to generate as many ideas as possible, no matter how crazy. This is followed by a convergent phase of ideation when participants group ideas with a similar theme together and vote on the grouped ideas, ultimately identifying two or three ideas that are then carried forward for further development in the prototype phase (8). In the divergent phase, we create choices (no ideas are bad); however, in the convergent phase, we make choices (lets select only the best ideas).

4 프로토타입
Prototype

프로토타입 단계의 목표는 확인된 문제에 대해 가능한 최선의 해결책을 개발하여 실험하는 것이다. 이것은 행동action 단계이다. 빠르고 저렴한 프로토타입은 사용자 피드백에 따라 개발, 테스트 및 정제 또는 폐기됩니다. 프로토타입은 사용자가 상호작용할 수 있는 물리적 개체이거나 사용자가 참여하는 역할극 시나리오일 수 있습니다. 디자인 사고의 핵심은 단일 솔루션에 너무 투자하기 전에 "빠르게 실패"하는 것입니다.
The goal of the prototype phase is to experiment with developing the best possible solutions for the identi
fied problems. This is the action phase. Quick inexpensive prototypes are developed, tested, and refined or discarded based on user feedback. A prototype can be a physical object that the user can interact with or a role-playing scenario that involves the user. A mantra of Design Thinking is to fail fastbefore becoming too invested in a single solution.

5 시험 Test

시험 단계는 사용자로부터 피드백을 요청할 수 있는 기회를 제공한다. 목표는 프로토타입을 다듬기 위해 사용자 경험을 더 잘 이해하고 공감하여 더 나은 솔루션을 만드는 것입니다. 이것은 반복적인 과정이다.

  • 우리의 의대생 예에서, 우리는 의대생이 보고서를 지시하고 피드백을 기반으로 수정하기 위해 시뮬레이션된 환경을 프로토타입으로 만들 수 있다.
  • 혹은 이것이 최선의 해결책이 아니라고 판단되며, 학생들을 판독실에 참여시키기 위한 다른 프로토타입으로 넘어갈 수도 있습니다.

The test phase provides an opportunity to solicit feedback from the user. The goal is to better understand and empathize with the user experience to refine the prototype, resulting in better solutions. This is an iterative process.

  • In our medical student example, we might prototype a simulated environment for medical students to dictate reports and make modifications based on feedback.
  • Or we might decide that this is not the best solution and move on to another prototype to engage students in the reading rooms.

 

의학교육의 디자인적 사고
DESIGN THINKING IN MEDICAL EDUCATION

우리는 3년 동안 우리 부서의 디자인 씽킹과 교육 프로그램을 사용해 왔다. 

We have used Design Thinking in our department and education programs for three years. 

다음과 같은 "큰 아이디어"를 식별했다.

The group voted on these ideas and identified the following top big ideas:

(1) 초음파 신병 훈련소,
(1) Ultrasound boot camp,

(2) 표준화된 환자와의 모의 스캐닝 세션 및 초음파 유도 시술 세션,
(2) Simulated scanning sessions with standardized patients and ultrasound-guided procedure sessions,

(3) 간호사와 함께 초음파 유도 시술(예: 흉부절개술, 근치절개술 등)을 익히는 시술 시간
(3) Procedure time with nurse practitioners to learn basic ultrasound-guided procedures such as thoracentesis and paracentesis, and

(4) 정오 회의 내용 및 형식 업데이트.
(4) Updated noon conference content and format.

디자인 사고 접근법은 교육 경험 설계를 위한 [전통적인 위계쩍 하향식 접근법]에 비해 몇 가지 이점을 가지고 있다.

  • 디자인 사고는 사용자(학습자)에 대한 공감에서 시작됩니다.
  • 모든 참가자의 목소리는 동일합니다.
  • 내향적인 사람들의 목소리가 증폭되고, 권력 격차는 무력화된다.
  • 이러한 접근 방식은 공감, 포함 및 권한 부여의 사고방식을 초래하여 궁극적으로 우수한 솔루션의 개발을 촉진합니다.

In our experience, this Design Thinking approach has several advantages over a more traditional hierarchal top-down approach for designing education experiences.

  • Design Thinking starts with empathy for the user (learner).
  • Every participant has an equal voice.
  • The voices of introverts are amplified, and power differentials are neutralized.
  • This approach results in a mindset of empathy, inclusion and empowerment, ultimately fostering the development of superior solutions.

콜 투 액션
CALL TO ACTION

디자인 씽킹은 사용자 경험을 전면과 중앙에 배치하는 강력한 프로세스입니다. 이 반복적인 접근 방식은 사용자가 솔루션을 개발하고 다듬도록 유도합니다.
Design Thinking is a powerful process that places the user experience front and center. This iterative approach engages the user with developing and refining solutions.

사용자 경험에 대한 공감이 디자인 사고의 핵심입니다. 이를 통해 올바른 문제를 정의하여 올바른 솔루션을 개발할 수 있습니다. 모든 목소리는 포스트잇으로 이데올로기를 통해 들을 수 있다. 제안된 모든 아이디어는 처음에 고려되었다가 합의에 의해 프로토타입 단계로 넘어가는 소수의 아이디어로 좁혀진다. 디자인 사고 프로세스는 "행동을 하는 방향으으로의 편향"을 포용한다. 프로토타입과 테스트 단계를 통해 설계자는 프로토타입을 "빠르게 실패"한 뒤, 프로토타입을 다듬거나 다음 아이디어로 넘어갈 수 있다.
Empathy with the user experience is at the core of Design Thinking. This helps define the right problem so that the right solutions can be developed. All voices are heard through ideation with post-its. All proposed ideas are initially considered and then narrowed down by consensus to a smaller number of ideas that are carried over to the prototype phase. The Design Thinking process embraces a bias towards action. The prototype and test phases allow designers to fail fast and refine the prototype or move on to the next idea.

 


Acad Radiol. 2019 Oct;26(10):1417-1420.

 doi: 10.1016/j.acra.2019.02.012. Epub 2019 Mar 11.

The Power of Design Thinking in Medical Education

Lori A Deitte 1Reed A Omary 2

Affiliations collapse

Affiliations

1Department of Radiology and Radiological Sciences, Vanderbilt University Medical Center, 1161 21st Ave. S, CCC-1118 MCN, Nashville, TN 37232. Electronic address: lori.deitte@vumc.org.

2Department of Radiology and Radiological Sciences, Vanderbilt University Medical Center, 1161 21st Ave. S, CCC-1118 MCN, Nashville, TN 37232.

PMID: 30867087

DOI: 10.1016/j.acra.2019.02.012AbstractKeywords: Curriculum Design; Design Thinking; Graduate Medical Education; Medical Education; Radiology Education; Radiology Residency; Ultrasound Curriculum.

A goal of medical education should be to optimize educational experiences of our learners. How can we better understand their experiences and design educational activities that inspire them to learn? Design Thinking is a powerful process that consists of five iterative phases: empathize, define, ideate, prototype, and test. Empathy with the user experience is at the core of Design Thinking. This helps define the right problem so that the right solutions can be developed. In this article, we share our experiences with using Design Thinking in radiology education. As educators, we are constantly learning and innovating. Design Thinking provides a powerful process and a growth mindset to help develop creative solutions as we move forward. We invite you to join us in this discovery quest for innovative solutions in medical education through the Design Thinking process.

Copyright © 2019 The Association of University Radiologists. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.

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