동기적 & 비동기적 이러닝(EDUCAUSE Quarterly, 2008)
Asynchronous and Synchronous E-Learning

Stefan Hrastinski

 

 

e-러닝 이니셔티브가 성공하기 위해서는 조직과 교육 기관이 서로 다른 e-러닝 기술과 방법의 이점과 한계를 이해해야 합니다. 연구는 다양한 요소가 이러닝의 효율성에 미치는 영향을 연구함으로써 실무자들을 지원할 수 있습니다. 일반적으로 비동기식 및 동기식의 두 가지 기본 e-러닝 유형을 비교합니다. 최근까지 e-러닝 이니셔티브는 주로 비동기적인 교육 및 학습 수단에 의존했다.3 그러나 최근의 기술 향상과 대역폭 기능 증가로 동기식 e-러닝의 인기가 높아지고 있습니다.4

For e-learning initiatives to succeed, organizations and educational institutions must understand the benefits and limitations of different e-learning techniques and methods. Research can support practitioners by studying the impact of different factors on e-learning's effectiveness. Two basic types of e-learning are commonly compared, asynchronous and synchronous. Until recently, e-learning initiatives mainly relied on asynchronous means for teaching and learning.3 However, recent improvements in technology and increasing bandwidth capabilities have led to the growing popularity of synchronous e-learning.4

 

비동기식 및 동기식 이러닝 정의
Defining Asynchronous and Synchronous E-Learning

비동기식 e-러닝과 동기식 e-러닝의 유용성에 대해 지속적인 토론이 이루어집니다. 
An ongoing debate addresses the usefulness of asynchronous versus synchronous e-learning. 

[비동기식 e-러닝]이메일과 토론 게시판 같은 미디어에 의해서 장려되며, 참가자들이 동시에 온라인에 접속할 수 없는 경우에도 학습자와 교사 간의 업무 관계를 지원합니다. 따라서 비동기식은 유연한 e-러닝의 핵심 구성요소입니다. 사실, 많은 사람들이 일과 가족, 그리고 다른 약속들과 교육을 결합하는 비동기적인 성격 때문에 온라인 강좌를 듣는다. 비동기식 e-러닝을 통해 학습자는 언제든지 e-러닝 환경에 로그온하여 문서를 다운로드하거나 교사 또는 동료에게 메시지를 보낼 수 있습니다. 학생들은 자신의 기여contribution을 다듬는데 더 많은 시간을 할애할 수 있고, 이는 (동기식 의사소통에 비해) 일반적으로 더 사려 깊다고 여겨진다.

Asynchronous e-learning, commonly facilitated by media such as e-mail and discussion boards, supports work relations among learners and with teachers, even when participants cannot be online at the same time. It is thus a key component of flexible e-learning. In fact, many people take online courses because of their asynchronous nature, combining education with work, family, and other commitments. Asynchronous e-learning makes it possible for learners to log on to an e-learning environment at any time and download documents or send messages to teachers or peers. Students may spend more time refining their contributions, which are generally considered more thoughtful compared to synchronous communication.7

[동기식 e-러닝]은 보통 화상 회의와 채팅과 같은 미디어를 통해 지원되며, 학습 커뮤니티의 발전에 있어 e-러너를 지원할 수 있는 잠재력을 가지고 있습니다. 학습자와 교사는 동기식 e-러닝을 보다 사회적으로 경험하고 실시간으로 질문하고 답함으로써 좌절을 피할 수 있습니다.8 동기식 세션은 학습자가 스스로를 고립자isolates보다 참여자participants로 느낄 수 있도록 도와줍니다.
Synchronous e-learning, commonly supported by media such as videoconferencing and chat, has the potential to support e-learners in the development of learning communities. Learners and teachers experience synchronous e-learning as more social and avoid frustration by asking and answering questions in real time.8 Synchronous sessions help e-learners feel like participants rather than isolates:

특히 동기적으로 더 지속적인 접촉을 통해 고립이 극복될 수 있고, 컴퓨터와 통신하는 고립된 개인이 아닌 공동체의 구성원으로서 자신을 인식함으로써 극복될 수 있습니다.9
Isolation can be overcome by more continued contact, particularly synchronously, and by becoming aware of themselves as members of a community rather than as isolated individuals communicating with the computer.9

 

(동기식과 비동기식의 구분은) 사용자의 사용 방법에 따라 결정된다는 것이 중요하다. 예를 들어, 사용자가 로그인한 상태로 전자 메일을 계속 모니터할 때 전자 메일이 거의 동기적으로 사용되는 경우가 있습니다.11 따라서 비동기식 전자 학습과 동기식 전자 학습의 차이는 종종 [정도의 차이]일 수 있다.
Note also that the users decide how to use a medium. For example, in some instances e-mail is used near-synchronously when users remain logged in and monitor their e-mail continuously.11 Thus, the difference between asynchronous and synchronous e-learning is often a matter of degree.

세 가지 유형의 통신
Three Types of Communication

Haythornhwaite12는 특히 e-러닝 커뮤니티를 구축하고 유지하기 위해 콘텐츠 관련 커뮤니케이션, 과제 계획, 사회적 지원 등 세 가지 유형의 커뮤니케이션이 중요하다고 주장합니다(표 1 참조).

  • 첫째, [수업 내용]과 관련된 의사소통은 학습에 필수적입니다. 기존 교육에서처럼 전자 학습자도 질문을 하고 정보와 아이디어를 공유할 수 있어야 합니다.
  • 두 번째로, 특히 학습자들이 동료들과 협력하여 과제와 같은 종류의 제품을 생산할 때, [과제 계획]에 대한 지원은 필수적입니다.
  • 마지막으로, [사회적 지지] 관계는 협력적 학습을 촉진하는 분위기 조성에 바람직합니다.

Haythornthwaite12 argues that three types of communication in particular are important for building and sustaining e-learning communities: content-related communication, planning of tasks, and social support (see Table 1).

  • Firstly, communication related to the course content is essential for learning. Just as in traditional education, e-learners need to be able to ask questions and share information and ideas.
  • Secondly, support for planning tasks is essential, especially when learners produce some kind of product, such as an assignment, in collaboration with peers.
  • Finally, social support relations are desirable for creating an atmosphere that fosters collaborative learning.

 

연구 배경
Research Background

제 박사 학위 논문에서 13 저는 비동기식 및 동기식 e-러닝을 비교했습니다. 
In my PhD thesis,13 I compared asynchronous and synchronous e-learning. 

나는 모든 문장들을 표 1에 기술된 세 가지 교환 유형에 따라 분류했다. 
I classified every written sentence according to the three types of exchanges described in Table 1. 

비동기식 e-러닝의 이점 및 제한 사항
Benefits and Limitations of Asynchronous E-Learning

세미나 논의의 문장 분류는 표 2에 제시되어 있다. [소규모 집단]에서 이뤄진 비동기식 논의의 거의 모든 문장과 [대규모 집단]의 방대한 다수의 문장이 [내용 관련 문장]으로 분류되었다. 이는 놀라운 결과입니다. 캠퍼스에서 학습자가 수업 내용과 관련된 문제를 토론하는 데 시간의 90% 이상을 할애했다고 가정해 보십시오. 하지만 이런 결과는 골칫거리로 해석될 수도 있다. e-러너들이 얼굴을 거의 마주치지 않고 교사들이 주로 비동기 e-러닝에 의존한다면, 학생들은 고립감을 느낄 수 있으며, 이는 협업과 학습에 필수적인 학습 커뮤니티의 일부가 아니다.15 소규모 학급과 소수의 참가자들과 비동기식 토론을 진행하는 것은 어려워 보인다. 이전 연구에 의해 지지되었다.16
The classification of sentences from the seminar discussions is presented in Table 2. Almost every sentence in the asynchronous discussions of the smaller group, and a vast majority of sentences in the larger group, were classified as content-related. This is a remarkable result—imagine if learners on campus spent more than 90 percent of their time discussing issues related to course content. These results can also be interpreted as troublesome, however. If e-learners seldom meet face-to-face and teachers mainly rely on asynchronous e-learning, students might feel isolated and not part of learning communities, which is essential for collaboration and learning.15 When comparing the smaller to the larger class, it seems difficult to get asynchronous discussions going with few participants, a finding supported by previous research.16

로버트와 데니스17가 제안한 [미디어 선택의 인지 모델]은 비동기적 의사소통이 사람의 정보 처리 능력을 증가시킨다는 이론을 세운다. 바로 답변을 해야되는 것이 아니므로 수신자는 메시지를 이해하는 데 더 많은 시간을 쓸 수 있다. 제 인터뷰는 다음과 같은 인용구를 통해 이러한 주장을 뒷받침합니다.
The cognitive model of media choice proposed by Robert and Dennis17 theorizes that asynchronous communication increases a person's ability to process information. The receiver has more time to comprehend a message because an immediate answer is not expected. My interviews support this argument, as illustrated by the following quote:

[비동기식 토론]에서는 몇 가지 사실을 더 쉽게 찾고, 책을 보고, 더 철저한 게시물을 작성하는 것이 좋습니다.
In the [asynchronous discussions] it is easier to find some more facts, maybe have a look in a book and do more thorough postings.

실제로 Kock의 추산에 따르면, 600개의 단어를 주고받는 데, 대면 상황에서 복잡한 그룹 작업을 할 때는 약 6분이 소요되며, 같은 수의 단어를 이메일로 주고받으려면 약 1시간이 소요된다고 한다.

In fact, according to Kock's estimate,18 an exchange of 600 words requires about 6 minutes for complex group tasks in face-to-face settings, while exchanging the same number of words over e-mail would take approximately one hour.

동기식 e-Learning의 이점 및 제한 사항
Benefits and Limitations of Synchronous e-Learning

표 2를 보면, 동기식 e-러닝이 비동기식 e-러닝보다 [(내용 외의) 다른 유형의 소통]을 더 많이 지원한다는 것이 명백해집니다. 내용 관련 문장의 약 60%가 내용과 관련되어 있으며, 1/3정도는 업무 계획과 관련되어 있다. 이는 이러한 토론이 시간에 의해 제한되었다는 사실로 설명할 수 있습니다. 즉, 참가자들은 예정된 3시간 동안 예상대로 진행되었는지 확인해야 했습니다. 동시 토론에서 참가자들은 과정 작업 이외의 사항도 논의했습니다. 이것은 특히 각 논의의 시작과 끝에서 명확했다. 동기식 논의에서 작은 그룹과 큰 그룹 사이의 뚜렷한 차이는 없었다.
When studying Table 2, it becomes apparent that synchronous e-learning supports other types of communication more often than does asynchronous e-learning. Almost 60 percent of the sentences related to content, while a third of the sentences related to planning of tasks. This can be explained by the fact that these discussions were limited by time—the participants had to make sure they did what was expected during the scheduled three hours. In synchronous discussions, participants also discussed things other than course work. This was especially evident at the beginning and end of each discussion. No apparent difference could be discerned in the synchronous discussions when comparing the smaller and larger classes.

Kock의 [미디어 자연성 가설]은 [동기적인 의사소통이 심리적 자극을 증가시킨다]고 예측한다. 마찬가지로, 로버트와 데니스의 [미디어 선택 인지 모델]은 동기적인 의사소통이 동기motivation를 증가시킨다고 예측합니다. 코크는 "자연스러운" 미디어를 특징짓는 각각의 요소들(예를 들어, 얼굴 표정과 몸짓을 전달하고 관찰할 수 있는 것)이 심리적 각성arousal에 기여한다고 주장한다. 그러나 이러한 요소들이 억제된다면 심리적 자극의 감소는 예상할 수 있다.
Kock's media naturalness hypothesis19 predicts that synchronous communication increases psychological arousal. Similarly, Robert and Dennis's20 cognitive model of media choice predicts that synchronous communication increases motivation. Kock argues that each element that characterizes "natural" media (for example, the ability to convey and observe facial expressions and body language) contributes to psychological arousal. If these elements are suppressed, however, a decrease in psychological arousal can be expected.

많은 학습자들이 비동기식 커뮤니케이션에 비해 [동기식 커뮤니케이션이 "대화에 더 가깝다"고 느낀다]는 사실이 인터뷰에서 밝혀졌다. 동기식 커뮤니케이션은 [사회적 지지]를 나누거나, 덜 복잡한 문제를 논의하는 것에 더 적합한 것으로 보였다. 따라서 동기적으로 의사소통할 때 문장 수가 더 많아지는 것(표 2 참조)은 이러한 유형의 커뮤니케이션이 대면 커뮤니케이션과 더 유사하기 때문에 전자 학습자들이 심리적으로 더 자극받고 동기부여를 받았다는 사실로 설명할 수 있다. 이러한 발견은 특히 소그룹에서 두드러졌다.
The interviews revealed that many e-learners felt that synchronous communication was "more like talking" compared with asynchronous communication. It seemed more acceptable to exchange social support and discuss less "complex" issues. Consequently, the higher sentence counts when communicating synchronously (see Table 2) can be explained by the fact that the e-learners felt more psychologically aroused and motivated, since this type of communication more closely resembles face-to-face communication. This finding was especially evident in the smaller class.

동기식 커뮤니케이션은 [메시지에 대한 수신자의 반응을 모니터]할 수 있게 해주며, 이는 수신자가 메시지를 읽고 대답하는 데 더 헌신적이고 동기부여가 되도록 합니다.21 제 경험적 연구의 일환으로 실시된 인터뷰가 이러한 주장을 뒷받침했습니다:

Synchronous communication enables monitoring the receiver's reaction to a message, which makes the receiver more committed and motivated to read and answer the message.21 The interviews conducted as part of my empirical studies supported this argument:

비록 내가 그 사람을 볼 수 없더라도, 나는 그 사람과 직접 대화하고 즉각적인 답변을 얻기 위해 그렇게 글을 씁니다.
Even if I cannot see the person, I write so to speak to the person directly and get an immediate answer.

또한 발신자 입장에서도 반응이 돌아올 가능성이 높다는 것을 알기 때문에, 심리적으로 더 각성aroused되고 동기부여가 될motivated 것으로 예상할 수 있다. 동기식 e-러닝에서 학습자는 대화를 방해하지 않기 때문에 빠르게 응답합니다. 인터뷰에서 드러나는 [단점은 종종 질보다는 양에 초점을 맞춘다]는 것입니다. 즉, "다른 누군가가 내가 하려던 말을 할 것이기 때문에 무언가를 빨리 쓰려고 합니다."

It can also be expected that the sender becomes more psychologically aroused and motivated because he or she knows a response is likely. In synchronous e-learning, learners respond quickly because they do not want to disrupt the conversation. A downside revealed in the interviews is that the focus is often on quantity rather than quality—that is, trying to write something quickly because "someone else will say what I was going to say."

온라인 학습의 인지 및 개인 차원
Cognitive and Personal Dimensions of E-Learning

앞의 섹션에서 저는 동기적인 커뮤니케이션을 통해 메시지에 대한 수신자의 반응을 모니터할 수 있게 되어, 수신자가 메시지를 읽고자 하는 의욕과 의욕을 더 느낄 수 있도록 한다고 제안했습니다. 그러나 비동기식 소통에서 발신자는 [즉각적인 응답을 기대하지 않기 때문에], 수신자는 메시지를 이해하는 데 더 긴 시간을 가지게 된다. 따라서 동기식 e-러닝은 [자극과 동기]를 증가시키는 반면, 비동기식 e-러닝은 [정보 처리 능력]을 증가시킵니다.
In the previous section, I suggested that synchronous communication makes it possible to monitor the receiver's reaction to a message, making the receiver feel more committed and motivated to read it. When communicating asynchronously, however, the receiver has more time to comprehend the message, since the sender does not expect an immediate answer. Thus, synchronous e-learning increases arousal and motivation, while asynchronous e-learning increases the ability to process information.

[개인 참여]와 [인지 참여]의 개념은 비동기식 및 동기식 e-러닝에 의해 지원되는 학습의 차원을 설명한다(그림 1 참조).

  • [개인 참여]는 [업무 계획 및 사회적 지원을 포함한, 덜 복잡한 정보 교환에 적합한, 보다 각성적 유형의 참여]이다
  • [인지 참여]는 [복잡한 문제에 대한 논의에 적합한 더 성찰적 참여 유형]이다

The concepts of personal participation and cognitive participation describe the dimensions of learning supported by asynchronous and synchronous e-learning (see Figure 1).

  • Personal participation describes a more arousing type of participation appropriate for less complex information exchanges, including the planning of tasks and social support.
  • Cognitive participation describes a more reflective type of participation appropriate for discussions of complex issues.

나는 동기식 e-러닝이 개인 참여를 더 잘 지원하고 비동기식 e-러닝이 인지 참여를 더 잘 지원한다고 제안한다.
I suggest that, other things being equal, synchronous e-learning better supports personal participation and asynchronous e-learning better supports cognitive participation.

여기에서 논의된 연구는 비동기식 및 동기식 e-러닝이 서로를 보완한다는 것을 보여준다. 이것이 교수자에게 시사하는 바는 [여러 유형의 비동기 및 동기식 커뮤니케이션을 제공하여 서로 다른 학습 활동에 적절한 수단을 사용할 수 있어야 한다는 것]입니다. 이러한 두 가지 유형의 온라인 학습의 조합은 학습자와 교사가 정보를 교환하고, 업무에 대한 협업을 하며, 서로에 대해 알아갈 수 있는 여러 가지 방법을 지원합니다.
The research discussed here demonstrates that asynchronous and synchronous e-learning complement each other. An implication for instructors is to provide several types of asynchronous and synchronous communication so that appropriate means are available for different learning activities. The combination of these two types of e-learning supports several ways for learners and teachers to exchange information, collaborate on work, and get to know each other.22 

앞서 언급했듯이, 많은 학습자들이 비동기적인 특성 때문에 온라인 과정에 등록하는데, 이러한 점을 고려해야 합니다.

  • 복잡한 문제를 논의하는 경우에, [화상 회의, 인스턴트 메시징 및 채팅과 같은 미디어에 의한 동기식 e-러닝과 상호 보완으로 대면 회의를 마련하는 것]은 학생들이 [서로 친해지고, 과제를 계획]할 수 있도록 지원하는 데 필수적일 수 있습니다.
  • 다만 성찰할 시간을 필요로 하는 복잡한 사안을 논의할 때는, 비동기식 e러닝으로 전환해 이메일, 토론 게시판, 블로그 등 미디어를 이용하는 것이 바람직하다.


As stated earlier, many learners enroll in online courses because of their asynchronous nature, which needs to be taken into account.

  • For the discussion of complex issues, synchronous e-learning, by media such as videoconferencing, instant messaging and chat, and arranging face-to-face meetings as a complement, may be essential as support for students to get to know each other and for planning the tasks at hand.
  • However, when discussing complex issues, in which time for reflection is needed, it seems preferable to switch to asynchronous e-learning and use media such as e-mail, discussion boards, and blogs.

 

표 3은 동기식 e-러닝 대비 비동기식 e-러닝을 사용하는 시기, 이유 및 방법을 요약합니다.
Table 3 summarizes when, why, and how to use asynchronous versus synchronous e-learning.

 

 

 

 

 


© 2008 Stefan Hrastinski

EDUCAUSE Quarterly, vol. 31, no. 4 (October–December 2008)

+ Recent posts