1과 0: 인공지능의 시대에 의학교육과 이론(Med Educ, 2020)

Ones and zeros: Medical education and theory in the age of intelligent machines
Brian D. Hodges

 

 

 

처음에는 의학교육의 이론 활용이 다소 희박하다는 사실에 놀랐다. 나는 'T' 단어가 어떤 사람들에게는 알레르기 반응을 유발할 수 있다는 것을 관찰했다. 내가 들은 [응용 분야]에서는, 단지 일을 완수하는 데 더 큰 가치가 부여된다.
At first, I was surprised to find medical education's use of theory rather sparse. I observed that the ‘T’ word could induce an allergic reaction for some. In an applied field I was told, greater value is given to just getting things done.

요소들이 무엇이든 간에, 의학 교육은 '(어떤 이론적, 개념적인 틀이 아니라) 전통, 의식, 문화, 그리고 역사의 결과'였던 분야가 더 이상 아니다. 
Whatever the factors, medical education is moving away from being a field that has been more often ‘the result of tradition, ritual, culture, and history than of any easily expressed theoretical or conceptual framework.’4

나는 누군가의 이론적 관점을 밝히는 가장 빠른 방법은 '왜 당신은 _____가 진실이라고 믿는가?'라고 묻는것임을 발견했다. 장소가 회의 패널일 때 대화는 더욱 풍성해진다. 이 세상을 이해하려고 노력하는 사람들 사이의 논의에서 이론이 살아난다.
I discovered the quickest way to illuminate someone's theoretical perspective is to ask ‘Why do you believe that _______ is true’? The dialogue becomes even richer when the venue is a conference panel. Theory comes to life in the discussions between people who are trying to make sense of the world.

내가 [의학교육에 고정된 진실은 없다고 믿고 있으며, 모든 '진실'은 그것이 말해지는 장소와 역사적 시대의 산물]이라고 말한다면, 이를 받아들일 준비가 되어 있는 청중들이 30년 전보다 더 많이 있을 것이라고 생각한다. 헌신적인 구성주의자로서, 제 견해는, 예를 들어, '전문직업성'이라고 불리는 것이, 모든 장소와 시대에 사실이라고 말할 수 있는 것은 없다는 것입니다. 전문가의 이미지는 시간, 장소, 문화에 맞게 구성되고 재구성됩니다.5
I suspect there is a larger audience than three decades ago prepared to accept me saying that I believe there are no fixed truths in medical education; that every ‘truth’ is a product of the place and historical era in which it is uttered. As a committed constructivist, my view is that there is no one thing called ‘professionalism’, for example, that can be said to be true in all places and times. The image of a professional is constructed and reconstructed to fit time, place and culture.5

마찬가지로, 양적 영역에서는 [숫자가 사물을 아름답게 나타낼 수 있지만 숫자가 진실이라고 말할 수 없다]는 것이 더 널리 받아들여지고 있다. 자연적, 물질적, 특히 행동적 현상을 숫자로 변환하는 것은 부정확한 행위이다. 정보가 손실되는 것이다. 객관성을 전달함에도 불구하고 숫자는 진실의 하나의 가능한 표현일 뿐이다.
Similarly, in the quantitative domain, there is greater acceptance that, although numbers can beautifully represent things, numbers cannot be said to be truth. The conversion of natural, material and especially behavioural phenomena to numbers is an imprecise act. Information is lost. Numbers, despite conveying a sense of objectivity, are only one possible representation of truth.

오늘날 나는 우리의 분야에 걸쳐 이론적인 프레임워크가 견고하게 배치되는 것을 보게 되어 자랑스럽다. 치료 방식을 선택하는 임상의처럼, 의학 교육자들은 다른 문제들이 다른 관점을 필요로 한다는 생각에 익숙해지고 있다. 여러 종류의 못에다 대고 하나의 망치를 계속 휘두르려는 시도가 줄어든 것 같다
Today I am proud to see theoretical frameworks deployed robustly across our field. Like clinicians choosing treatment modalities, medical educators are becoming comfortable with the idea that different problems require different perspectives. I see fewer attempts to keep swinging at different kinds of nails with just one hammer ‒

 

그러나 최근까지 나는 이론에 대한 이해력이 있는 것이 우리 분야에서 '좋다'고 생각했다. 그러나 의학교육은 변곡점에 이르고 있다: 변곡점이란 [진실의 위기]이다.7 이 위기는 두 가지 기원을 가지고 있다: 하나는 정치적이고 하나는 기술적이다. 첫 번째 예로, 진실을 구성하는 데 큰 능력을 가진 정치 지도자들의 등장은 진리 이후의 시대를 이끌었다.
Until recently, however, I thought that having a grasp of theory was ‘nice to have’ in our field. But medical education is reaching an inflexion point: that inflexion point is a crisis of truth.7 This crisis has two origins: one is political and one is technological. In the first instance, the rise of political leaders with great facility for constructing truths has ushered in a post-truth era.


네덜란드 위트레흐트대 전 총장인 프랭크 미데마 교수는 발표된 전체 과학연구의 75%가 거짓일 수 있다고 지적하며 가짜뉴스의 출현을 규탄했다.8 그는 이것을 발견의 조기발표를 하는 중매화된 출판업계와 소시지 제조에 보상을 주는 학술진흥 문화 탓으로 돌린다. 진실의 위기의 이런 차원이 의학교육에서 우리에게 도달한 것일까? 의과대학과 교수진들은 미디어에서 그들의 이미지를 큐레이션 해야 한다는 압력을 확실히 알고 있다. 
Professor Frank Miedema, former President of Utrecht University in the Netherlands has decried the rise of fake news in science, noting that up to 75% of all published scientific research may be false.8 He blames this on a mediatised publication industry that prizes premature announcements of discoveries and a culture of academic promotion that rewards sausage making. Has this dimension of the crisis of truth reached us in medical education? Medical schools and faculty members are certainly aware of the pressure to curate their images in the media. 


하지만, 진실의 위기의 또 다른 근원인 인공지능과 빅데이터의 출현은 이미 우리에게 영향을 미치고 있다. 우리의 시대는 진실을 판가름할 알고리즘의 기준점을 만들기 위해 거대한 데이터베이스가 모여들고 있는 시대이다. 예를 들어 피부 병변이 있는 경우 오늘날 AI 기반 알고리즘은 병변이 악성일 가능성을 높은 정확도로 알려줄 수 있다. 즉, 만약 당신이 백인이라면, 그리고 하얀 피부를 가진 사람들로부터 데이타베이스를 축적했다면, 그것은 높은 정확도를 가질 것입니다. 하지만, 피부가 검다면 진단의 정확성은 다를 것이다. 
However, the other origin of the crisis of truth ‒ the rise of artificial intelligence and big data ‒ is already affecting us. Ours is an era in which huge databases are being amassed to create the reference points for algorithms that will adjudicate truth. For example, if one has a skin lesion, an AI-driven algorithm today can tell you with a high degree of accuracy the probability that the lesion is malignant. That is, it will have a high degree of accuracy if you are white and the database was amassed from people with white skin. If you have dark skin, the accuracy (dare I say truth) of the diagnosis will be something else. 

우리가 시험을 분석하고, 의사소통 기술을 이해하거나, 학습과 개발을 연구하기 위해 사용한 많은 이론들 중, 기계 시대의 진실은 말할 것도 없고, 진실의 의미를 심문하는 일에 부응하는 것은 거의 없다. 백신 반대 운동, 과학에 대한 불신, 입시 산업에 대한 믿음의 붕괴 또는 소셜 미디어에서의 가짜 뉴스의 전파에 직면하여, 보다 강력한 이론적 도구가 필요하다.

Of the many theories that we have used to help us analyse examinations, to understand communication skills or to study learning and development, very few are up to the task of interrogating the meaning of truth, let alone truth in a machine age. Faced with the anti-vaccination movement, the discrediting of science, the collapse of faith in the entrance examination industry or the propagation of fake news in social media, more powerful theoretical tools are needed.



 


Med Educ. 2020 Aug;54(8):691-693.

 doi: 10.1111/medu.14149. Epub 2020 Apr 22.

Ones and zeros: Medical education and theory in the age of intelligent machines

Brian D Hodges 1

Affiliations collapse

Affiliation

  • 1Wilson Centre for Research in Education, Toronto General Hospital, University of Toronto, Toronto, ON, Canada.
    • PMID: 32160340

 

+ Recent posts