개별 요구에 맞춘 성건강 개입법(sexual health intervention)과 관련한 동료촉진자 훈련 프로그램의 효과

Impact of a customized peer-facilitators training program related to sexual health intervention

Abdulmumin Saada,∗, Lekhraj Rampalb, Kabiru Sabituc, Hejar AbdulRahmanb, Ahmed Awaisud, Bahaman AbuSamahe, Auwal Ibrahimf



이 연구는 HIV-STI(성 매개 감염) 위험을 낮추기 위한 개입법(intervention)과 관련된  훈련 프로그램을 개발하고 수행하기 위한 목적으로 시행되었다. 또한 훈련 프로그램을 통해서 피훈련자의 지식, 태도, (자가보고)역량, 자신감의 변화가 어느 정도 되는가를 살펴보고자 하였다.


우리는 한 대학에 HIV와 STI 예방을 위한 훈련 프로그램과 자료를 개발하여 배포하였고, 훈련은 Integrated HIV-STI Risk Reduction Program이라는 더 넓은 범위의 프로젝트에 참여하기로 되어 있는 facilitator 후보들을 대상으로 시행하였다.


열 명의 facilitator들이 훈련 전-후의 설문을 작성하였고, 훈련 프로그램의 영향을 분석을 위해서는 SPSS를 이용하여 Wilcoxon signed rank test를 시행하였다. 전반적으로 HIV와 관련한 피훈련자의 수행능력, STI 지식, 태도, 스티그마 점수(stigma score)가 크게 향상되었다.


훈련을 마친 후 HIV와 STI지식의 중앙값은 각각 22.0에서 30.5, 8.0에서 9.5로 크게 상승하였으며, HIV와 STI 예방에 대한 긍정적인 태도는 39.0에서 57.0으로 상승하였다. 또한 프로그램을 마친 뒤, 80~100%의 피훈련자가 성건강 개입 활동(sexual health intervention activities)의 수행에 대해 스스로 능력을 갖췄고 자신감이 생겼다고 응답하였다. 


이번 예비 연구로부터 성건강개입(sexual health intervention)에서, 개별 요구에 맞춘 현지 교육은 HIV-STI 예방과 관련한 지식, 태도, 수행능력에 향상 효과가 있음을 알 수 있다.










Peer 교육방법은 HIV/AIDS를 해결하기 위한 전략 중에서 전세계적으로 가장 많이 사용되는 방법 중 하나이다. 통상적으로 타겟 그룹의 멤버를 훈련하고 지원하여 그 그룹에 지식, 태도, 믿음(belief), 행동 등을 개개인 수준에서 변화시키고자 하는 것이다. 사회의 규범을 변화시키거나 정책이나 프로그램에 영향을 줄 수 있는 총체적인 행동의 변화를 유도하여 사회적 수준의 변화도 일으킬 수 있다.


Peer education is one of the most widely used strategies throughout the world to address the HIV/AIDS pandemic.14,15 It typically involves training and supporting members of a given group to effect change among members of that group, and often used to effect changes in knowledge, attitudes, beliefs and behaviors at the individual level.16–18 It can also create change at the group or societal level by modifying norms and stimulating collective action that contributes to changes in policies and programs.19 In Nigeria, where young people now make up the main pool sustaining the epidemic, the role of effective youth specific educational and behavioral change interventions aimed at preventing HIV and other STIs cannot be overemphasized in curbing the escalating HIV epidemic.






Impact of a customized peer-facilitators training program related to sexual health intervention

  1. Auwal Ibrahimf

-Author Affiliations

  1. aJohns Hopkins Bloomberg School of Public Health, Center for Communication Programs, 111 Market Place, Suite 310, Baltimore, Maryland 21202, USA
  2. bFaculty of Medicine and Health Sciences, University Putra Malaysia, 43400 UPM, Serdang, Selangor, Malaysia
  3. cFaculty of Medicine, Department of Community Medicine, Ahmadu Bello University, Zaria, Nigeria
  4. dClinical Pharmacy and Practice Section, College of Pharmacy, Qatar University, Doha, Qatar
  5. eInstitute for Social Sciences, University Putra Malaysia, 43400 UPM, Serdang, Selangor, Malaysia
  6. fInfectious Diseases Hospital, Kano, Nigeria
  1.  Corresponding author. Tel.: +1202 704 9622/2348035224530. E-mail address:elsaad99@yahoo.com (A. Saad).
  • Received September 26, 2011.
  • Revision received July 2, 2012.
  • Accepted September 4, 2012.

Summary

This study aimed to develop and implement a customized training program related to the delivery of an integrated human immunodeficiency virus – sexually transmitted infections (HIV-STI) risk reduction intervention for peer-facilitators and to evaluate its immediate outcome including changes in trainee knowledge, attitudes, and self-reported competence and confidence. We developed and delivered a structured training program and materials about HIV and STI prevention in a university setting. The training was offered to candidate facilitators who were planned to be involved in a larger project, known as Integrated HIV-STI Risk Reduction Program. Ten candidate facilitators participated in the training program and completed both the pretest and posttest survey questionnaire. The data were analyzed using SPSS version 17.0 software package and Wilcoxon signed rank test was applied to assess the impact of the training program. Overall, the trainees’ performance in HIV-related and STI knowledge, attitude and stigma scores had significantly increased compared to the baseline. The median scores for HIV and STI knowledge after the training significantly increased from 22.0 to 30.5 (p=0.007) and 8.0 to 9.5 (p=0.005), respectively, whereas the median score on the positive attitude towards HIV and STI prevention rose from 39.0 to 57.0 (p=0.011). Upon completion of the program, 80–100% of the trainees believed that they were competent and confident in performing most of the designed sexual health intervention activities. This preliminary study suggests that a customized on-site training program on sexual health intervention could significantly improve their knowledge, attitude and practice related to HIV-STI prevention.

Key words














+ Recent posts