소셜미디어 가이드라인: 보건의료 전문직 대상(Clin Teach, 2019)

Social media guidelines: a review for health professionals and faculty members

Catherine M Hennessy1 , Claire F Smith1, Sue Greener2 and Gordon Ferns1

1Brighton and Sussex Medical School, Falmer, Brighton, UK

2Brighton Business School, University of Brighton, UK




도입

Introduction


소셜 미디어의 사용 증가는 eHealth의 현상과 유사하다. 세계보건기구(WHO)는 eHealth를 다음과 같이 정의했다. 

'건강을 위한 정보통신기술(SNS 포함) 활용'이며, '전자적 수단을 통해, 보건 서비스 전달과 보건 시스템 관리를 지원하기 위한 정보의 흐름을 개선하는 것'이다.

The increasing use of social media has been paralleled by the phenomenon of eHealth, defined by the World Health Organization as the ‘use of information and communication technologies (including social media) for health’ and ‘is about improving the flow of information, through electronic means, to support the delivery of health services and the management of health systems’.1 


건강 전문가들은 eHealth 도구를 사용하여 환자와 접촉할 것을 권장하고 있다. 특히 소셜 미디어는 사용자가 쉽게 접근할 수 있도록 한다.2 'ePatients'로 알려진 일부 환자들은 이미 소셜 미디어를 [더 나은 건강 관리가 가능하도록 조언과 지원을 구하기 위해 동료 환자와 교감하기 위한 목적]으로 사용하고 있다.

Health professionals are being encouraged to use eHealth tools to engage with patients, particularly social media because of the ease of communication that it offers and the broad online community that it allows users to reach.2 Some patients, known as ‘ePatients’, are already taking advantage of social media to communicate with fellow patients to seek advice and support to enable better health care.3


e환자(ePatients)는 '의료 제공업체와의 상호 협력의 결과가 우리가 협력하지 않을 때보다 훨씬 낫다'는 점을 인정하면서, 의료 전문가들이 소셜 미디어에 그들과 함께 참여할 것을 요구해 왔다.4 일부 의료 전문가들은 이미 소셜 미디어를 환자 관리에 통합하기 시작했다. 예를 들어, 페이스북 페이지는 당뇨병 환자들의 혈당 수치를 관리하는데 도움을 주기 위해 사용되었다. 건강한 레시피, 지역 걷기 또는 달리기 행사, 운동 프로그램, 혈압을 낮추는 방법에 대한 팁을 보급하기 위해 체중 관리가 필요한 환자들에게 페이스북 페이지도 제안되었다.

ePatients have called for health professionals to engage with them on social media, acknowledging that ‘the results of mutual partnership with our healthcare providers are far better than if we don’t collaborate’.4 Some health professionals have already started to incorporate social media into patient management: for example, a Facebook page has been used to help patients with diabetes manage their blood glucose levels.6 Facebook pages have also been suggested for patients who require weight management, in order to disseminate healthy recipes, local walking or running events, exercise programmes and tips on how to keep blood pressure low.2


일부 보건 전문가들은 대중과의 소통과 상호작용을 개선할 수 있는 소셜 미디어의 잠재력을 보고 있지만, 많은 사람들은 전문성에 대한 도전과 그 함의 때문에 소셜 미디어에서 환자와 관계를 맺는 것을 극도로 경계하고 있다. 소셜 미디어에 대한 비전문적 행동의 결과로 규제 기관에 의해 미국과 영국의 의사들이 의사면허를 정지당하고 심지어 취소당했다는 보고에 비추어 볼 때 이러한 경계는 정당화될 수 있다.

Although some health professionals have reported seeing the potential of social media to improve communication and interaction with the public, many remain extremely wary of engaging with patients on social media because of the challenges and implications for professionalism.7 This wariness may be justified given reports of doctors in both the USA and the UK having their licence to practice suspended, and even revoked, by regulatory bodies as a result of unprofessional behaviour on social media.8,9


상자 1. 소셜 미디어 사용의 어려움

Box 1. Challenges of using social media


• 부적절한 내용 게시: 학생과 초보 소셜 미디어 사용자는 과도한 음주, 불법 약물 사용 및 성적인 내용을 제안하는 게시물과 같이 불쾌한 글이나 사진을 포함하는 게시물이 자신과 건강 전문가에게 미칠 수 있는 영향을 이해하지 못할 수 있다.10 교육자는 학생들에게 조부모 앞에서 말할 수 있는 것이 아니라면 소셜 미디어에 어떠한 것도 게시하지 말라고 권고할 수 있다.

• Posting inappropriate content: students and novice social media users may not understand the impact that posts containing offensive text or photos can have on themselves or the health profession, such as posts suggesting excessive alcohol use, illegal drug use and sexual content.10 Educators could advise students to not post anything on social media that they would not say in person to their grandparents!


• 모호한 경계: 학생과 초보 사용자는 소셜 미디어가 친구, 가족, 강사, 선배 동료 및 환자와 같은 여러 개인 그룹을 자신의 소셜 미디어에 액세스하도록 허용한다는 사실을 깨닫지 못할 수 있다. 개인의 사생활과 직업적 또는 교육적 생활 사이의 경계가 모호해질 수 있다.11–13 교육자들은 학생들에게 온라인 청중이 개인 친구에서 선배 동료와 환자까지 다양할 수 있다는 것을 고려할 필요가 있으며, 따라서 학생들이 자신을 어떻게 묘사하기를 원하는지 고려할 필요가 있다고 조언해야 한다.

• Blurred boundaries: students and novice users may also not realise that social media allows several groups of individuals such as friends, family, lecturers, senior colleagues and patients to access their social media. The boundaries between one’s private life and professional or educational life can become blurred.11–13 Educators should advise students that they need to consider that their online audience may range from their personal friends to senior colleagues and patients, and therefore they need to consider how they wish to portray themselves


• 환자 정보 공유: 소셜 미디어는 종종 일상생활에서 뉴스를 공유하기 위해 사용되며, 따라서 학생들이 흥분한 상태에서, placement 중에 우연히 환자에 대한 정보를 게시하는 것은 이해할 수 있다.14 교육자는 환자를 식별하는 정보를 게시하는 것은 환자의 기밀성과 프라이버시를 침해하며 게시해서는 안 된다는 점을 학생들에게 분명히 해야 한다. 교육자들은 학생들에게 그들이 직업을 대표하고 있고 환자 기밀의 위반은 보건업계에 매우 나쁜 영향을 미친다는 것을 상기시켜야 한다.

• Sharing patient information: social media is often used to share news from one’s daily life and so it is understandable that students may, in a state of excitement, accidently post information about a patient when on placement.14 Educators must make clear to students that posting any information that identifies the patient breaches the confidentiality and privacy of the patients, and must not be posted. Educators should remind students that they are representing the profession and any breaching of patient confidentiality reflects extremely badly on the health profession


• 통제력 부족: 소셜 미디어 포스트의 도달 범위는 예측할 수 없으며 사생활 설정에 따라 완전히 통제 불능이 될 수 있다.10,15 예를 들어, 트위터는 전세계 다른 트위터 사용자들에게 트윗이 다가갈 수 있는 잠재력을 가지고 있다는 것을 의미하는 공공 플랫폼이다. 교육자들은 학생들에게 게시물이 예상보다 훨씬 더 멀리까지 도달할 수 있다는 것을 분명히 해야 한다. 교육자는 학생들이 비전문적인 이유로 사용하고자 하는 계정을 비공개(private)로 설정하도록 권장해야 한다.

• Lack of control: the reach of a social media post is unpredictable and, depending on privacy settings, can be completely out of one’s control.10,15 For example, Twitter is a public platform meaning that a tweet has the potential to reach any other Twitter user worldwide. Educators should make it clear to students that posts can have much further reach than anticipated. Educators should encourage students to set any accounts that they wish to use for non-professional reasons to private


• 학생들은 자신의 소셜 미디어 풋프린트가 전문성 표준을 유지하도록 자신에 대해서 스스로 구글이나 소셜 미디어 검색을 정기적으로 수행하도록 상기해야 한다.

• Students should be reminded to perform regular Google or social media searches on themselves to ensure that their social media footprint maintains professionalism standards


방법

METHODS


주요 국제 영어 사용 국가의 의료 관리 기구가 발행한 9건의 지침 문서를 검토했다(표 110–18).

Nine guidance documents published by medical governing bodies in major international Englishspeaking countries were reviewed (Table 110–18).



결과

RESULTS


그림 1은 각 지침 문서에서 확인된 5가지 공통 주제와 각 주제에 기여하는 하위 주제를 보여준다. 모든 문서에 각 하위 항목이 포함된 것은 아니다(그림 1 참조).

Figure 1 illustrates the five common themes that were identified in each of the guidance documents and the sub-themes that contribute to each theme. Not all documents contain each subtheme (as indicated in Figure 1),



다섯 가지 주제 중 네 가지는 보건 전문가로서 소셜 미디어를 사용하는 것의 잠재적인 위험에 대한 경고와 관련이 있고, 이것은 소셜 미디어 사용에 대한 확장적인 접근보다는 더 조심스러운 접근을 야기시킬 가능성이 있다. 마지막 주제는 소셜 미디어 이용의 잠재적인 이점에 대해 탐구한다. 이 메시지는 모든 안내문서에 수록되어 있지만, 진압subdue되어 있다.

Four of the five themes relate to warnings about the potential risks of using social media as a health professional, and this is likely to engender a more guarded, rather than an expansive, approach to social media use. The final theme explores the potential benefits of using social media. Although this message is contained within all of the guidance documents, it is subdued.


2번 상자. 소셜 미디어 사용에 대한 교육 세션의 제안 과제

Box 2. Suggested task for a training session on the use of social media


• 회사 이메일 주소를 사용하여 전문 Twitter 계정 열기

• Open a professional Twitter account using your work e-mail address


• SNS의 사용 방법을 결정하고, 전달하고자 하는 온라인 정체성을 고려

• Decide on how you want to use it and consider the online identity that you want to convey


• 프로필 설계:

• Design your profile:


o 프로필 사진 선택(작업 환경을 나타내는 사진)

o choose a profile picture (perhaps to represent your work environment)


o 당신의 전체 이름을 사용하라, 특히 당신이 건강관리에 대해 논의할 예정이라면.

o use your full name, especially if you are going to be discussing health care


o 자신을 건강 전문가라고 밝히고 당신의 직업을 명시하라 – 대중은 당신의 게시물을 읽을 때 이것을 고려할 것이다.

o identify yourself as a health professional and specify your occupation – the public will consider this when reading your posts


o 당신의 고용주의 이름을 지었지만 당신의 게시물이 당신의 고용주의 관점을 반드시 반영하지 않는다는 것을 간결하게 인정하기 위해 'views are my own'라고 진술하라.

o name your employer but state that ‘views are my own’ to concisely acknowledge that your posts do not necessarily reflect the views of your employer


o 이해의 상충을 진술하다.

o state any conflicts of interest


o '아빠', '베이커', '커피 애호가'와 같은 개인 정보나 관심사를 포함할 수 있다.

o can include personal information or interests, such as ‘Dad’, ‘baker’ or ‘coffee lover’


• 개인 정보 설정 결정 – Twitter의 경우 다른 사용자가 더 쉽게 follow 할수 있도록 하기 위해 시작할 수 있는 공용public 계정을 갖는 것이 가장 쉬울 수 있음

• Decide on your privacy settings – for Twitter it might be easiest to have a public account to start with in order to allow others to follow you more easily


• 검색창에서 관련 동료나 협회를 검색하여 네트워크를 탐색하고 구축하십시오. 유사한 연구나 관심사를 가진 관련 동료들을 따라가 보십시오. 언제든지 해당 동료들을 해제할 수 있습니다!

• Explore and build your network by searching for relevant colleagues or associations in the search bar – try following relevant colleagues with similar research or work interests, you can always unfollow them!


• 최근에 읽은 출판물을 기반으로 건강 관련 주제에 대한 게시

• Post about a health-related topic based on a recent publication that you’ve read


• 선택한 임상 교육 컨퍼런스 해시태그 준수

• Follow a clinical education conference hashtag of choice


• 소셜 미디어 프로필이 설정되고 사용되면, 서로의 소셜 미디어 계정에 대한 동료 관찰peer observation 연습을 수행하십시오. 이는 대중이 볼 수 있는 개인 정보 설정과 콘텐츠를 테스트하기 위한 것이다.

• Once social media profiles have been set up and used, conduct a peer observation exercise of each other’s social media accounts – this is to test the privacy settings and content that is visible to the public


가이드라인이 실제로 의미하는 바는 무엇인가?

What do the guidelines mean in practice?


환자 기밀을 유지한다고 해서 환자 사례로부터 학습을 공유하는데 소셜 미디어가 사용될 수 없다는 뜻은 아니다. 소셜미디어의 장점 중 하나는 보건전문가가 동료나 환자와 지식을 공유할 수 있게 해 교육적인 환자 사례를 포함해야 한다는 점이다. 주의를 기울인다면, 환자 신원은 성별과 나이와 같은 세부사항을 의도적으로 변경하거나, 상담 날짜와 아마도 질병의 해부학적 부위에 대해 비특정적이 됨으로써 기밀로 유지될 수 있다.19 문서 9개 중 6개는 익명화에도 불구하고 환자로부터 서명된 동의를 얻을 것을 권고하며, 우리는 이것을 제안한다. 환자의 질병 이미지를 포함한 경우에 특히 중요하며, 이는 환자가 확인될 가능성을 증가시킬 수 있다.

Maintaining patient confidentiality does not mean that social media cannot be used to share learning from patient cases. One of the advantages of social media is that it allows health professionals to share knowledge with colleagues and patients, which should include educational patient cases. With care, patient identity can be kept confidential by deliberately changing details such as gender and age, or by being nonspecific about the date of consultation and perhaps the anatomical site of the ailment.19 Six of the nine documents recommend that signed consent is obtained from the patient despite anonymisation, and we suggest that this is particularly important if the case includes images of the patient’s ailment, which may increase the likelihood of the patient being identified.


명예훼손은 환자든 동료든 상품이든 용납할 수 없다. 건강 전문가가 소셜 미디어를 어떻게, 왜 사용하려고 하는지, 그리고 그들이 전달하고 있는 온라인 존재감이나 정체성에 대해 되돌아보는 시간을 가져야 한다. 소셜 미디어에서 누구를 팔로우하고 싶은지 또는 누구를 팔로우하도록 허용받고 싶은지에 대한 선호도를 고려하십시오. 연구 관련 글을 자주 올리면 연구 활동적인 동료들을 더 많이 끌어들이기 쉽다. 건강 전문가의 온라인 정체성은 종종 환자, 동료, 조직에 대한 첫인상이며, 프로필 사진을 포함한 소셜 미디어 프로필을 개발할 때 고려해야 한다. 온라인 청중이 게시물에 영향을 줄 수 있는 요소를 인지할 수 있도록 프로필에 이해관계가 있거나 이해관계가 상충되는 부분을 명확히 표시해야 한다.

Defamation is clearly unacceptable, whether it be of patients, colleagues or products. Time should be taken to reflect on how and why a health professional intends to use social media, and the online presence or identity that they are conveying. Consider your preference for who you would like to follow you on social media or who you would like to be allowed to follow. If you post frequently about research, you are likely to attract more researchactive colleagues. The online identity of a health professional is often the first impression made to patients, colleagues and organisations, and this should be a consideration when developing a social media profile, including the profile picture. Any affiliations or conflicts of interest should be clearly stated in the profile so that the online audience is aware of factors that may influence postings.


소셜 미디어에서는 프라이버시를 보장할 수 없으며, 따라서 프라이버시를 보장하기 위해 가이드라인은 건강 전문가들이 보수적인 프라이버시 설정을 사용하여 개인 및 전문 소셜 미디어 계정을 별도로 설정할 것을 권고한다. 그러나 개인 전문 계정private professional account을 갖는 것은 게시물의 범위와 건강 관련 정보를 공유할 수 있는 능력이나 공개적으로 동료들과 소통할 능력을 제한할 것이다. 전문적인 트위터와 인스타그램 계정의 경우, 그들을 공개하고 공공 행사에서 건강 관련 정보를 유포하는 것과 같은 방식으로 이러한 공간을 사용하기로 결정하는 것은 가치 있는 일일 수 있다. 그러나 건강 전문가들은 일부 소셜 미디어 계정을 비공개로 유지하기를 원할 수 있으며 개인 정보 보호 설정은 다음과 같이 정기적인 점검을 수행하여 테스트해야 한다: '친구'나 '팔로워'가 아닌 신뢰할 수 있는 동료에게 (대중 임의의 멤버를 복제하기 위해) 사용자의 구글 검색을 수행하도록 요청하십시오(아마 당신의 이름을 사용하여). 소셜 미디어 프로필과 정보에 접근할 수 있다. 이것은 프라이버시 설정이 적절한지 확인하는 매우 유용한 실습일 수 있다.

Privacy cannot be guaranteed on social media, and so to ensure privacy the guidelines recommend that health professionals set up separate personal and professional social media accounts using conservative privacy settings; however, having a private professional account will limit the reach of posts and the ability to share healthrelated information and openly communicate with colleagues. For professional Twitter and Instagram accounts, it may be worthwhile keeping them public and deciding to use these spaces in the same way as if disseminating healthrelated information at a public event. Health professionals might want to keep some social media accounts private, however, and the privacy settings should be tested by conducting regular checks as follows: ask a trusted colleague who is not a ‘friend’ or ‘follower’ (to replicate a random member of the public) to perform a Google search of you (probably using your name) to ascertain what access they have to your social media profiles and information. This can be an extremely informative practical exercise to ensure that the privacy settings are appropriate.


보건 전문가들은 대중의 신뢰를 유지할 책임이 있다. 비록 좋은 평판을 유지하는 것이 통치 기구governing body의 주요 관심사일지라도, 이것은 의료 전문가들이 일과 관련된 문제에 대한 그들의 이해를 향상시키기 위해 대화에 참여하는 것을 방해해서는 안 된다. 보건 전문가가 지식의 부족이 환자 관리의 부실로 이어졌을 수도 있다고 밝히는 것은 아마도 부적절할 것이다. 하지만 만약 의사가 수술 후 유방암 환자의 지원시스템에 대한 정보를 요청한다면, 예를 들어, 그들은 유용한 정보를 얻을 수 있을 것이다. 여기에는 지역 자발적인 암 지원 단체들이 제공할 수 있는 환자 지원이 포함될 수 있다. 

Health professionals have a responsibility to maintain public trust. Although maintaining a good reputation is a primary concern for governing bodies, this should not inhibit health professionals from engaging in dialogue to improve their understanding of workrelated issues. It is probably inappropriate for a health professional to reveal that a lack of knowledge may have led to poor patient management, but if a doctor tweets asking for information about breast cancer support following surgery, for example, they are likely to receive useful information, including perhaps what patient support can be provided by local voluntary cancer support groups. 


일부 사람들은 의사가 이러한 지원을 알고 있어야 한다고 주장할 수 있지만, (다른 보건 전문가와 마찬가지로) 이러한 모습은 의사도 환자에게 제공될 수 있는 다른 지원 방법을 모색하고 지속적인 학습과 정보 수집을 보여줄 수 있는지를 보여준다. 나아가 보건전문가들은 소셜미디어에서 건강관리 문제에 대한 논의를 시작할 수 있다고 느껴야 하며, 가이드라인에 따르면 [소셜미디어가 변화를 구현하는 통로]로 활용될 수 있음을 시사한다.

Although some may argue that the doctor should have been aware of this support, it illustrates how a doctor, like any other health professional, may explore other avenues of support to offer patients, and demonstrates continued learning and information gathering. Furthermore, health professionals should feel that they can start a discussion about health care issues on social media, and the guidelines indicate that social media can be used as a conduit to implement change.


소셜미디어를 사용하는 이유는 다양하며, 가이드라인은 보건전문가들이 동료들과의 네트워킹과 같은 혜택과 최신 모범사례 공유 및 토론에 대해 소셜미디어를 사용하도록 인정하고 장려하지만, 보건전문가들이 소셜미디어를 어떻게 사용할 수 있는지에 대한 실질적인 사례와 아이디어가 부족하다. '#colorectalthcorration'이라는 제목의 한 연구 기사는 이 트위터 해시태그가 어떻게 국제 대장내과 의사들이 연습 공동체를 형성하고 다른 수술 기법을 사용한 경험을 공유할 수 있게 했는지에 대한 설명을 제공한다.20 소셜 미디어에 게재하는 것은 학자들과 보건 전문가들 모두 자주 사용된다. 공유: 연구의 범위와 가독성을 높이기 위한 방법으로 전체 기사에 접근할 수 있는 웹 링크를 포함한 소셜 미디어에 대한 연구 데이터가 인용 부수를 증가시킬 수 있다.

There are many reasons to use social media, and the guidelines acknowledge and encourage health professionals to use social media for benefits such as networking with colleagues, and for sharing and discussing latest best practice; however, there is a lack of practical examples and ideas for how health professionals can use social media. One research article entitled: ‘#colorectalsurgery’ gives an account of how this Twitter hashtag allowed international colorectal surgeons to form a community of practice and share their experiences of using different surgical techniques.20 Posting publications on social media is frequently used by academics and health professionals alike: sharing research data on social media including a weblink to access the full article (where publication rules allow) as a way of increasing the reach and readability of the research may lead to increased citations.







Review

 

. 2019 Oct;16(5):442-447.
 doi: 10.1111/tct.13033. Epub 2019 May 29.

Social media guidelines: a review for health professionals and faculty members

Affiliations 

Affiliations

  • 1Brighton and Sussex Medical School, Falmer, Brighton, UK.
  • 2Brighton Business School, University of Brighton, UK.

Abstract

Background: The rising societal use of social media has encouraged health professionals to use social media in their professional activities; however, this can be a daunting task, particularly for those who are uncertain about the boundaries for the professional use of social media. This article summarises the guidelines provided by medical governing bodies on social media use and provides practical advice on how social media can be used, which is transferrable across the health professions.

Methods: Nine guidance documents published by medical governing bodies in major international English-speaking countries were reviewed and analysed to identify their key common messages.

Findings: Five key themes were identified across all of the guidance documents, as follows: maintain patient confidentiality; defamation is unacceptable; privacy cannot be guaranteed; responsibility to maintain public trust; and reasons to use social media.

Conclusions: The guidelines predominantly focus on the risks of using social media. Although this is necessary, it is likely to inhibit the exploration of the potential uses of social media in health care education and practice. All of the guidance documents from governing bodies encourage the use of social media to engage with patients and to network with colleagues; however, there is relatively little practical guidance on how to use social media as a health professional. This article offers some practical advice for faculty members who wish to run development sessions on how to use social media for professional purposes. … there is relatively little practical guidance on how to use social media as a health professional.

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