능력(When I say ... ) (Med Educ, 2019)

When I say . . . merit

Chante De Freitas,1,2 Lawrence Grierson1,2,3 & Meredith Vanstone1,2,3




메리토크라시는 의학 교육에 깊이 뿌리박고 있는 이상이다: 능력에 대한 대화는 의과대학의 거의 모든 입학, 평가, 교정 과정에 스며들어 있다. 의대 입시와 관련된 질문을 고려하기 위해 '사회적 책임 렌즈'를 사용하는 연구자들로서, 우리는 그것이 종종 입학업무의 지침원리guiding principle로서 떠오르기 때문에 흥미로운 개념을 얻을 가치가 있다고 생각한다.

Meritocracy is an ideal rooted deeply in medical education: conversations about merit permeate almost every admissions, assessment and remediation process in medical school. As researchers using a social accountability lens through which to consider questions relevant to medical school admissions, we find merit an intriguing concept because it is often evoked as a guiding principle in admissions work.


Merit에는 변증적 의미와 함축적 의미 둘 다 있지만 분야 내에서 권위 있는 개념화가 부족하다. 의학 교육에서 장점이 무엇을 의미하는지 이해하기 위해, 우리는 옥스포드 영어 사전조차도 장점을 개인적 속성('표창할 수 있는 품질, 우수성, 좋은 점')과 보상에 대한 요구('뭔가를 받을 자격이 있는 품질 또는 보상이나 감사받을 자격이 있는 것') 등 다양한 정의를 제공하고 있다는 점에 주목한다.').1 이러한 정의를 바탕으로 볼 때, 능력은 [사회적 정의social justice]와 [부가적 가치added value] 모두의 문제로 볼 수 있다.

Merit has multiple meanings, both denotative and connotative, but lacks an authoritative conceptualisation within the field. Towards an understanding of what merit means in medical education, we note that even the Oxford English Dictionary offers multiple definitions, describing merit as both a personal attribute (‘a commendable quality, an excellence, a good point’) and as a claim for reward (‘the quality of deserving well, or of being entitled to a reward or gratitude’).1 Based on these definitions, merit can be seen as a matter of both social justice and added value.


의대 입시에 사용되는 능력 지표는 [의사의 훌륭한 자질]을 입증하는 자가 [의사가 될 자격이 있는 자]임을 보장해야 한다는 아이디어라고 볼 수 있다.

The idea is that the indicators of merit used for medical school admissions should ensure that those who demonstrate the commendable qualities of physicians are those who are entitled to be physicians.


의학교육은 능력주의, 즉 자신의 강점과 노력에 의해 위계 내 자신의 위치가 결정되는 사회제도라고 자부한다.2,3 그 결과 의대입학 과정이 조직되어 개별 지원자에게 입학허가를 보상한다. 이런 유형의 능력주의는 학점 평균과 의과대학 입학시험(MCAT) 점수와 같은 성적 척도가 각 입학 주기에 수천 명의 지원자를 더 쉽게 분류할 수 있도록 한다는 점에서 유용하다. (이런 능력주의는) 모든 신청자가 자신의 칭찬할 만한 자질을 입증하거나 향상시킬 수 있는 기회를 똑같이 이용할 수 있는 것은 아니라는 현실을 흐리게 한다는 점에서 부족하다. 즉, 신청자가 협소한 관련 업적목록을 통해 자신의 장점을 발휘할 수 있는 기회는 사회적, 경제적, 정치적 맥락에 의해 크게 영향을 받는다.

As a field, medical education prides itself on being a meritocracy, or a social system in which one’s place in the hierarchy is determined by one’s own strengths and efforts.2,3 As a result, medical school admissions processes are organised to reward individual applicants with an admission offer. This type of meritocracy is useful in that measures of merit, such as grade point average and Medical College Admission Test (MCAT) scores, make it easier for admissions committees to sort through thousands of applicants each admissions cycle. It falls short in that it obscures the reality that not every applicant has the same access to opportunities to demonstrate or enhance his or her commendable qualities. That is, the chance for applicants to exhibit their merit through a narrow list of relevant achievements is affected strongly by their social, economic and political contexts.


대부분의 사람들은 우리가 의학 교육에서 자의적인 차별을 최소화해야 한다는 것에 동의한다. 그러나 이러한 입학 시스템은 지원자의 [medical career에 대한 접근을 제한하는 힘]을 고려하지 않는 '능력'의 이상적 모습을 뒷받침한다. 궁극적으로 이 체계는 의학에서 [적절한 대표성의 문제]로 해석된다.

Most agree that we should minimise arbitrary discrimination in medical education. However, these admissions systems uphold an ideal of merit that does not consider the forces that limit an applicant’s access to a medical career. Ultimately, this system translates into a problem of appropriate representation in medicine.


예를 들어, 캐나다의 경우, 50%의 가구가 매년 Can$70 336 이하의 소득을 가지고 있다.4 그러나 캐나다 의대생의 28% 미만만이 이 소득계층에 속하는 가구에서 온다.5 캐나다 인구의 인종적 구성과 의료 연수생의 인종적 구성 간에 유사한 불일치가 보인다.5

For example, in Canada, 50% of households have an income below Can$70 336 per year.4 However, less than 28% of Canadian medical students come from households in this income bracket.5 Similar discrepancies are seen between the ethnic makeup of the Canadian population and that of medical trainees.5


이러한 불평등을 해결하기 위해, 소수 의대 출신 학생들을 위한 긍정 조치affirmative action, 원주민과 아프리카계 미국인 학생들을 위한 전용 입학처, 그리고 고등학교 학생들을 위한 파이프라인과 멘토링 프로그램 같은 정책들이 일부 의대에 의해 채택되었다.

To address this inequity, policies such as affirmative action, dedicated admissions streams for Indigenous and African-American students, and pipeline and mentorship programmes for high school students from under-represented groups have been adopted by some medical schools


능력에 대한 보다 개념화는 넓히는 것은 사회 정의의 문제일 뿐만 아니라 가능한 한 최고의 의료 품질을 제공하는 것과도 관련된다. 모든 환자에 대한 개선된 관리를 추구하면서, 많은 의과대학들은 개별 환자와 지역사회 모두의 건강 관리 요구를 충족할 수 있는 의사 훈련의 중요성을 강조하는 사회적 책임 규정을 채택했다.6 이런 점에서, 우리 사회가 필요로 하는 의사들을 훈련시키기 위해서는, underrepresented 배경을 가진 학생들을 격려하는 것이 필수적이다. 

  • (의료서비스의 관점에서) 의대생의 다양성을 증가시킨다는 것은 [부족한 영역에 대한 관리를 제공할 가능성이 높은 의사 수를 증가시키는 것]을 의미하며7 [지역사회에서 환자들을 진료할 때 더 큰 만족을 이끌어낼 가능성]이 있다.8 

  • (교육의 관점에서) 다양한 코호트에서 학습의 몇 가지 교육적 이점을 보고한다.9 다양한 배경의 사람들과 함께 일할 수 있는 능력 향상, 대안적인 관점 고려, 인종 갈등에 직면한 상황에서 자기성찰, 그리고 의료 문제에 대한 사회적 부당성 인식 등 

A broader conceptualisation of merit is not only a matter of social justice, but also one of providing the highest possible quality of care. In pursuing improved care for all patients, many medical schools have adopted social accountability mandates that emphasise the importance of training physicians who can meet the health care needs of both individual patients and communities.6 In this regard, encouraging qualified students from underrepresented backgrounds is essential in order to train the physicians our societies need. 

  • Increasing the diversity of medical students means increasing the number of physicians likely to provide care to underserved areas7 and likely to elicit greater satisfaction when serving patients from their community.8 

  • In the classroom, students report several educational benefits of learning in a diverse cohort, including improved abilities to work with people of different backgrounds, consider alternative points of view, self-reflect in the face of racial conflict, and recognise social injustice in health care matters.9


상황 판단과 개인적 특성은 의과대학에 의해 고려되었다.11,12 그러나 이러한 새로운 접근법을 확립할 때, 우리는 가치 담론이 포기되는 것이 아니라, 단지 모든 동일한 관심사에 대한 잠재력을 가진 새로운 기준에 따라 재편성된다는 것을 인식해야 한다. 따라서, 우리는 새로운 개념의 '능력'은 선별된 소수의 특권을 계속 재확립하는 것이 아니라, 기회의 불평등에 맞서서 잠재력을 인정할 수 있는 재량을 가진 프로그램에게 힘을 실어주어야empower 한다.

situational judgement and personal characteristics have been considered by medical schools.11,12 However, in establishing these new approaches, we must recognise that merit discourses are not abandoned, but only reorganised around new criteria with the potential for all of the same concerns. Thus, we must be diligent in ensuring that new conceptualisations of merit do not continue to reify privilege for a select few, but, rather, empower programmes with the leeway to acknowledge potential in the face of inequity of opportunity.








. 2019 Sep;53(9):858-860.
 doi: 10.1111/medu.13894. Epub 2019 May 10.

When I say … merit

Affiliations 

Affiliations

  • 1Health Sciences Education Graduate Programme, Faculty of Health Sciences, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.
  • 2McMaster FHS Programme for Education Research, Innovation and Theory (MERIT), Faculty of Health Sciences, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.
  • 3Department of Family Medicine, Faculty of Health Sciences, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada.


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