마스터 적응적 학습자의 발달 촉진: 의학교육에서 스킬 습득의 개념적 모델(Acad Med, 2017)

Fostering the Development of Master Adaptive Learners: A Conceptual Model to Guide Skill Acquisition in Medical Education

William B. Cutrer, MD, MEd, Bonnie Miller, MD, Martin V. Pusic, MD, PhD, George Mejicano, MD, MS, Rajesh S. Mangrulkar, MD, Larry D. Gruppen, PhD, Richard E. Hawkins, MD, Susan E. Skochelak, MD, MPH, and Donald E. Moore Jr, PhD





빠르게 변화하는 의료 제공의 맥락은 사람들이 일상 생활과 직장에서 성공하기 위해 [한 순간에 알고 있는 것]과 [다음 순간에 알아야 할 것] 사이의 지속적인 "지식과 기술 격차gap"를 만들어 내고 있다. 이러한 상황은 임상의가 일상적인 업무에서 효율적으로 기능할 수 있는 전문지식을 개발해야 함과 동시에 새로운 업무workplace 문제에 대한 해결책을 만들어야 함을 요구한다.2

The rapidly changing context of health care delivery is creating an ongoing “knowledge and skills gap” between what people know at one moment and what they will need to know at the next moment in order to be successful in their everyday lives and the workplace.1 These circumstances require clinicians to develop the expertise to function efficiently on everyday tasks, but also to create solutions for novel workplace challenges.2


의료 전문가를 위한 적응형 전문 지식

Adaptive Expertise for the Health Professions


임상의의 일상에서 가장 두드러진 일은 문제 해결이다.3–5 대부분의 경우 임상의는 문제를 직접 해결하는 데 필요한 지식과 기술을 보유하게 된다. 그러나 임상적 의사결정이 문제를 다루기 위해 새로운 학습과 혁신적인 해결책을 필요로 할 때가 있을 것이다. 이러한 상황을 설명하기 위한 노력의 일환으로 학자들은 [일상적 전문성]과 [적응적 전문성] 사이의 차이점을 도출해냈다.6,7

The predominant work of clinicians in their daily practice is problem solving.3–5 In most cases, clinicians will possess the necessary knowledge and skills to address problems directly. There will be times, however, when clinical decision making will require new learning and innovative solutions to deal with problems. In an effort to explain these circumstances, scholars have drawn on the difference between routine and adaptive expertise.6,7


[일상적 전문성]은 고도로 효율적이고 정확해질 정도로 퍼포먼스를 숙달하고, 시간이 흐르면서 전문가가 배운 구체적인 지식과 기술을 끌어내는 것을 포함한다. 반복을 통해(이상적으로 피드백과 함께) 퍼포먼스는 점점 자동화되고, 드레퓌스 형제의 개념화에서 마스터mastery 단계에 있는 전문가의 특성을 반영한 속도와 정확성이 특징이다.9

Routine expertise involves mastering performance to the extent that it becomes highly efficient and accurate, drawing on the specific knowledge and skills that an expert has learned over time. With repetition (ideally with feedback8), performance becomes increasingly automatic and is characterized by speed and accuracy reflecting the traits of an expert at the mastery stage in the Dreyfus brothers’ conceptualization of expertise.9


[적응적 전문성]은 다르다. 그것은 [일상적인 전문지식의 효율성]과 [많은 노력이 드는 학습과 혁신적인 문제 해결]의 균형을 추구한다. 임상의사가 "일상적" 접근방식이 잘 작동하지 않는다는 것을 인식하고, 새로운 개념(학습)을 탐구하고 새로운 해결책(혁신)을 발명할 수 있는 방식으로 문제를 재구성할 때 [적응적 전문성]을 발휘하고 있다고 볼 수 있다.

Adaptive expertise is different. It seeks to balance the efficiency of routine expertise with more effortful learning and innovative problem solving.2,7 A clinician is using the skills of adaptive expertise when she recognizes that a “routine” approach is not working optimally and reframes the problem in a way that allows her to explore new concepts (learn) and invent new solutions (innovate).


두 가지 유형의 전문지식을 모두 입증할 수 있는 의료진은 문제 해결의 [효율성]과 [혁신성]의 균형을 맞추는 "최적 적응성 경로" 내에서 작업할 수 있는 능력을 개발했다(그림 1 참조).

Clinicians able to demonstrate both types of expertise have developed the capability to work within an “optimal adaptability corridor,” where they balance the efficiency and innovative dimensions of problem solving10 (see Figure 1).



[적응적 전문성]은 개인이 실천 과제에 대응하여 학습하고 혁신하는 이상적 모습에 기초한다. 보고서는 많은 임상의가 실제로 효과적으로 학습하지 않기 때문에 적응적 전문성을 갖추기 어려울 수 있다고 제안한다.11,12 (적응적 전문성이 결여된) 임상의사는 "미래 학습을 위한 준비가 되어 있지 않기 때문에 실제로 효과적으로 배우고 있지 않을 수 있다"11,12 미래 학습을 위한 준비(PFL)는 [실천에 필요한 학습과 문제해결을 위하여 새로운 정보를 학습하고, 효과적으로 자원을 활용하고, 새로운 프로시져를 발명할 수 있는 능력]을 의미한다.

Adaptive expertise is based on the ideal that individuals will learn and innovate in response to practice challenges. Reports have suggested that many clinicians may not be learning effectively in practice, making it difficult to employ adaptive expertise.11,12 These clinicians may not be learning effectively in practice because they have not been “prepared for future learning.”11,12 Preparation for future learning (PFL) is described as the capacity to learn new information, make effective use of resources, and invent new procedures to support learning and problem solving in practice.10


적응적 전문성은 다음을 요구한다.

(1) 실천에 대한 개방적 성찰 

(2) 장기기억에 저장된 일상적인 전문지식 스키마가 작동하지 않는다는 것을 인지하는 메타추론 기술, 

(3) 현재의 가정과 신념에 도전하는 비판적 사고 

(4) 문제 공간을 재구성하는 능력.6

Adaptive expertise requires 

  • (1) an openness to reflecting on practice, 

  • (2) meta-reasoning skills to recognize that routine expertise schema stored in long-term memory will not work, 

  • (3) critical thinking to challenge current assumptions and beliefs, and 

  • (4) the ability to reconstruct the problem space.6


PFL은 임상의가 새로운 문제에 대한 혁신적인 해결책을 개발하는 데 도움이 되도록 [기본적인 과학과 임상 원리가 담겨있는] 캡슐화된 지식에 접근할 수 있도록 한다. 이런 식으로, 그들은 임상적 문제 해결의 효율성(일상적 전문성)과 혁신적(적응적 전문성)의 균형을 맞추면서 "최적응성 통로" 내에서 효과적으로 기능할 수 있다.

PFL enables clinicians to access encapsulated knowledge that contains basic science and clinical principles that help them develop innovative solutions to challenging novel problems.13–15 In this way, they can function effectively within the “optimal adaptability corridor,” balancing the efficiency (routine expertise) and innovative (adaptive expertise) dimensions of clinical problem solving.


마스터 어댑티브 학습자—A 개념 모델

The Master Adaptive Learner—A Conceptual Model


우리는 설계, 학습, 평가 및 조정의 4가지 일반적인 단계를 가진 실제 학습에 마스터 어댑티브 학습자가 사용할 통합 프로세스를 제안한다.17 마스터 어댑티브 학습자 프로세스의 주요 구성 요소(계획, 학습, 평가, 조정)는 그림 2의 중심에 있는 4상 기어로 표현된다.

We propose an integrated process that a Master Adaptive Learner would use to learn in practice which has four general phases: Planning, Learning, Assessing, and Adjusting.17 The major components of the Master Adaptive Learner process (Planning, Learning, Assessing, Adjusting) are represented by four phase gears in the center of Figure 2.


도표는 과정이 정해진 단계, 순차적 진행을 따른다는 것을 나타내지만, 사실 이 과정은 (문제가 해결되고 새로운 질문이 등장함에 따라) 4단계 사이에서 왔다갔다하며, 훨씬 반복적이다.

While the diagram suggests that the process follows a lockstep, sequential progression, the process is much more iterative, moving among the four phases as issues are resolved and new questions emerge.




계획 단계

Planning phase


계획 단계에는 세 가지 단계(격차gap 파악, 학습 기회 선택, 학습 자원 탐색)가 통합되어 있다.

The Planning phase incorporates three stages (identifying a gap; selecting an opportunity for learning; and searching for resources for learning).


초기 단계에서, 무엇이 되어야 하는지와 무엇이 되어야 할 것/가능해야 할 것 사이의 차이를 식별하면서, 학습자는 자신의 실천에서 "(무언가) 잘못 되어가고 있다"는 것을 인식하게 되고, 혁신적인 해결책이 요구된다. 이러한 인식은 숄이 "놀라움"이라고 불렀던 것의 결과일 수 있다.30 [외부 피드백]과 [공식적인 수행능력 리뷰]도 다양한 단계에서 학습자의 격차gap를 강조할 수 있다. Gap을 인식하고 생각하게 되면, 인지적 불협화음이 생기고, 학습자는 불편함을 줄이기 위한 해결책을 찾으려고 시도하게 된다.

In the initial stage, identifying a gap between what is and what should/could be, the learner becomes aware that something in her practice is “not right,” requiring an innovative solution. This awareness could be the result of what Schön called a “surprise,” a sudden intuitive realization.30 External feedback and formal performance review can also highlight gaps for learners at multiple levels. Recognition and thinking about the gap produces a feeling of cognitive dissonance that causes the learner to search for a solution to reduce the feeling of discomfort.31


개인이 불협화음이 자신의 지식부족과 관련이 있다고 판단하면, 그녀는 불편함을 줄일 학습 활동을 모색하기 쉽다. 이 단계에서 일어나는 일을 묘사하는 또 다른 방법은 "교육가능한 순간"을 인식했다고 지칭하는 것이다. "교육가능한 순간"은 학습자가 학습에 대해 심리적 준비가 가장 잘 되어있는 시간으로 정의된다.34

When an individual determines that the dissonance is related to her knowledge deficits, she is likely to search for learning activities that will reduce the discomfort.31–33 Another way to describe what happens during this stage is to say that a “teachable moment” is recognized. A teachable moment is defined as the time when a learner’s psychological readiness for learning is highest.34


"교육가능한 순간"이 얼마나 강력하고 오래 유지되는지가 개개인이 [배움을 통해서 gap을 해결하고 다음 단계로 나아갈지 여부]를 결정할 것이다. 35 나아가, 개인이 학습과 학습의 결과가 직접적이고, 성취하기 쉬우며, 환자의 최선의 이익에 부합한다고 느낀다면, 학습자는 배움을 추구할 가능성이 더 높다.36

The strength and persistence of the teachable moment will determine whether an individual will consider learning as a way to address it and move to the next stage: searching for resources for learning.35 Furthermore, if the individual perceives learning and the results of learning to be straightforward, easy to achieve, and in the best interest of her patients, she would be more likely to pursue learning.36


능숙한 질문기술은 특정 문제에 집중하는 것뿐만 아니라 관찰한 것을 비판적으로 질문할 수 있는 능력도 포함한다. 적응 학습자 마스터는 주어진 상황에 대하여 "무엇을" "어떻게" "왜"를 이해하고자 하는 여러 가지 관점에서 상황을 호기롭게 검토하는 습관을 들이고 있다.

Skillful questioning includes both the ability to critically question observations as well as focus on specific issues. A Master Adaptive Learner makes a habit of inquisitively examining a situation from multiple perspectives seeking to understand the “what,” “how,” and “why” of the given situation.


우선순위 정하기는 개인이 학습기회를 선택하고 계획하는 것을 돕는 중요한 기술이다. 환자 치료와 관련된 모든 격차를 해소하는 것은 가치 있는 목표지만, 모든 목표를 달성하는 것은 실현 가능하지는 않다. 마스터 적응 학습자는 (다음 네 가지의 taxnomomy를 바탕으로) 계획 단계에서 식별된 gap의 우선순위를 정하고, 노력effort과 이득benefit이 부합하는 쪽으로 결정을 내릴 수 있다.

Prioritization is a crucial skill for helping individuals select and plan an opportunity for learning. Addressing all gaps related to patient care is a worthy goal, but not feasible. A Master Adaptive Learner could consider this taxonomy as a way of prioritizing identified gaps during the Planning phase to help make decisions about matching benefit with effort.


    • 적응accommodation은 주어진 항생제에 대한 투약 요법을 변경하는 것과 같은 작고 단순한 변화다.

    • Accommodations are small, simple changes such as changing the dosing regimen for a given antibiotic.

    • 조정adjustment은 선택된 환자 집단에 대해 새로운 인공호흡기 모드를 채택하는 등 더 많은 시간과 노력이 필요한 소규모에서 중간 크기의 변화다.

    • Adjustments are small- to moderate-size changes that require more time and effort to make, such as adopting a new ventilator mode for a select patient population.

    • 방향수정redirection은 의료진이 적절한 예방접종을 위해 당뇨병 환자를 검진하는 방식을 개편하는 등 의료행위에 대한 상당히 큰 수정이 필요하다.

    • Redirections require significantly larger alterations to a practice, such as restructuring the way clinic staff screen diabetic patients for appropriate vaccinations.

    • 변혁은 종종 개방적인 수술적 접근방식에서 골절 절제술을 위한 복강경 접근방식으로 변경하는 것과 같이 연습의 많은 요소들의 구조 조정과 재정의를 필요로 하는 크고 복잡한 변화들이다.

    • Transformations are large, complex changes that often require restructuring and redefinition of many elements of a practice, such as changing from an open operative approach to a laparoscopic approach for cholecystectomy.


목표 설정은 계획 및 자기 조절 학습의 중요한 부분이다.17 목표를 설정하는 것은 개인에게 학습에 대한 명시적이고 의도적인 초점을 제공한다. 특정한 목표를 갖는 것은 개인이 이용할 수 있는 모든 다양한 방향과 내용에 압도당하지 않고 배울 수 있게 해줄 것이다.

Goal setting is an important part of planning and self-regulating learning.17 Setting goals provides individuals with an explicit and intentional focus for learning. Having a specific goal will allow the individual to learn without becoming overwhelmed with all of the different directions and content that might be available.


일단 목표나 학습목표가 만들어지면, 다음 단계는 학습자원의 식별이다. 학습 자원은 이러한 목표를 달성하는 데 필요한 사실, 원칙 및 경험을 임상의사에게 제공하는 인적 및 물질적 자원을 포함한다.37 의사는 보통 친숙하고 접근성이 뛰어나며 임상적으로 목적적합하며 시간적으로 효율적인 학습 자원을 선호한다.38

Once a goal or set of learning goals has been created, the next stage is identification of learning resources. Learning resources include human and material resources that provide clinicians with the facts, principles, and experiences necessary to achieve these goals.37 Physicians prefer learning resources that are familiar, accessible, clinically relevant, and time-efficient.38


검색은 단순히 문헌을 검색하는 능력 이상이다. 공식적, 비공식적 및 부수적 학습 기회에 대한 광범위한 고려와 발견을 포함한다. 다시 말하지만, 인지적 불협화음의 힘과 지속성이 개인이 학습을 추구하고 지속할지 여부 뿐만 아니라 학습 자원을 얼마나 힘을 들여 검색할지를 결정할 것이다.35

Searching includes more than the ability to search the literature. It also includes the broader consideration and discovery of formal, informal, and incidental learning opportunities. Again, the strength and persistence of the feelings of cognitive dissonance will determine how strongly an individual will search for learning resources as well as pursue and persist in learning.35


학습 단계

Learning phase


학습 단계는 학습자가 자신이 파악한 지식, 기술 또는 태도의 차이gap을 해소시켜줄 [새로운 이해를 내재화하기 위해 씨름하는 집중적인 기간]이다. 전체 과정 동안, 그녀는 프로세스를 시작한 불협화음을 줄이기 위해 가장 효과적이라고 생각하는 자원들의 조합을 관리한다.39

the Learning phase is a period of intense focus in which she wrestles with internalizing her new understandings that address her identified gap in knowledge, skill, or attitude. During the entire process, she manages the combination of resources that she finds most effective to reduce the dissonance that started the process.39


지식 격차를 해소하기 위해서는 근거에 기반하여 학습 자원을 선택하는 것이 중요하다. 다른 학습출처를 비판적으로 평가할 수 있는 것은 이 학습 단계에서 필수적인 기술이다.40

It is important that the selected learning resources addressing the knowledge gap are based on evidence. Being able to critically appraise different sources is an essential skill at this stage of learning.40


학습 단계 동안, 학습자는 비효율적인 학습 전략을 사용하지 않아야 할 것이다. 다시 읽기, 강조 표시 및 밑줄 긋기 또는 주입과 같은 학습 전략은 비효율적이다.

during the Learning phase, the individual will have to guard against using ineffective learning strategies. Learning strategies such as re-reading, highlighting and underlining, or cramming


적응 학습자 마스터는 지식 검색 연습, 간격 반복 학습, 교정, 정교화 및 개념 인터리빙과 같은 보다 효과적인 전략을 채택해야 한다.414444

Master Adaptive Learners should employ more effective strategies, such as knowledge retrieval practice, spaced repetitious learning, calibration, elaboration, and concept interleaving.41–44


평가단계

Assessing phase


평가 단계에서, 학습자는 자신이 배우고 있는 것을 시험해 볼 것이다. 그녀는 새로운 지식, 기술, 또는 태도를 이용하여 당면한 문제 해결을 시도하고, 그렇게 함으로써 그 효과가 어떤지에 대한 의견을 형성하기 시작한다. 이 판단에 기초하여 배운 것을 받아들이거나 거부하기로 결정한다. 학습자는 연습 환경에서 '실험'해나가면서, 외부적인 시각으로 배운 것의 이점을 확인한다.

During the Assessing phase, the individual will try out what she is learning. She begins to use the new knowledge, skills, or attitudes to address the initial challenge and, in doing so, begins to form an opinion about its effectiveness. She then decides to accept or reject it. She experiments in the practice setting while confirming the benefits of what she has learned with external perspectives.


이 단계는 개인이 [자신의 새로운 능력에 불편함을 느끼는 것]에서 시작되지만, 점차 여러 단계를 거쳐감에 따라 학습자는 더욱 자신감 있고 능숙해진다.46,47 새롭게 배운 기술과 지식에 충분히 편안해지고, 이것이 제2의 본성nature이 되기 시작하면 이 단계가 끝난다.

This phase begins with the individual being uncomfortable with her new capabilities, but as she progresses through the phase, she becomes more confident and skillful.46,47 The stage ends when she is sufficiently comfortable with the newly learned skills and knowledge and they start to become second nature.


자기평가는 평가 단계에서 중요한 기술이다. 여러 근거에 따르면 의료연수생과 임상의의 지도되지 않은 자기평가가 정확하지 않다는 것을 암시한다. 자기평가는 "자기자신의 성과에 관한 데이터를 해석하고 그것을 명시적이거나 암묵적인 표준과 비교하는 과정"으로 기술되어 왔다. 정보에 입각한 자기평가의 핵심 중 하나는 외부 피드백으로서, "임상의사의 자가 평가를 위해, 신뢰할 수 있는 안전한 환경에서, 신뢰할 수 있는 감독관이 제공하는 명확하고 시기적절하며 구체적이며 건설적인 피드백"이다."53 [정보에 입각한 자기 평가]와 [외부 피드백]은 임상의사가 자신이 새롭게 배운 것을 시도하고, 그것을 받아들이거나 거부할지 여부를 판단할 때 필요하다. 만약 학습자가 새로운 학습을 효과적으로 받아들인다면, 그 다음엔 실제로 조정adjust을 하는 마지막 단계로 나아간다.

Self-assessment is a critical skill during the Assessing phase. The evidence suggests that unguided self-assessment by medical trainees and clinicians is not accurate.48–51 It has been described as the “process of interpreting data about our own performance and comparing it to an explicit or implicit standard.”52 Informed self-assessment has been described and suggested as an alternative.53,54 One of the keys to informed self-assessment is external feedback which is described as “clear, timely, specific, constructive feedback, preferably offered by trusted, credible supervisors in a safe environment, to inform a clinician’s self-assessment.”53 Informed self-assessment and external feedback go hand in hand as a clinician tries out what she learned and makes the determination to accept or reject the new learning. If she accepts the new learning as effective, she moves on to the final phase of making adjustments in practice.


조정단계

Adjusting phase


최종 조정 단계에서, 개인은 그녀가 배운 것을 그녀의 일상적 업무에 반영할 것이다; 그것은 그녀가 환자를 관리하기 위해 사용하는 일상의 일부가 될 것이다. 이 시점에서 그녀는 새로운 지식과 기술이 그녀의 연습의 일상적인 운영에 어떤 영향을 미칠지 고려해야 한다. 그녀는 새로운 학습이 관련된 문제의 유형을 고려해야 한다

    • 개인은 알려진 감염에 대한 새로운 항생제 처방과 같은 일상적인 문제들을 해결하기 위해 그녀의 새로운 학습을 이용할 것인가? 

    • 한편, 임상의사가 직면하고 있는 새로운 문제에 새로운 학습을 적용하려면, 그 새로운 문제에 대한 더 깊은 이해와 새로운 학습을 적용함에 따른 잠재적 영향을 고려할 필요가 있을 것이다. 

[일상적 문제 대 새로운 문제]라는 렌즈를 통해 새로운 학습을 재점검하는 것은 그녀의 실천을 조정하기 위한 기회와 장벽을 폭넓게 고려할 필요가 있다.

During the final Adjusting phase, an individual will incorporate what she has learned into her daily routines; it will become a part of the routine that she uses to manage her patients. At this point, she must consider how new knowledge and skills will impact the day-to-day operations of her practice. She must consider the types of problems where the new learning is relevant. 

    • Will the individual use her new learning to solve routine problems, such as the new antibiotic regimen for a known infection? 

    • On the other hand, if the new learning were to be applied to a novel problem facing the clinician, deeper understanding of that novel problem and potential impacts of applying the new learning would need to be considered. 

Reexamining new learning through the lens of the type of problem to be addressed, routine vs. novel, necessitates a broad consideration of opportunities and barriers to adjusting her practice.


그녀의 새로운 학습을 임상 작업 영역에 적용하는 것의 의미는 상당하다. 학습자는 필요한 변화가 [개인 수준인지 시스템 수준인지]를 고려해야 한다. [개인적 실천 대 시스템 구현]을 결정하는 것은 계획 단계에서 필요한 변화 범위(숙박, 조정, 리디렉션 또는 변형)에 대한 그녀의 이전 평가와 다시 연결된다. 시스템 수준의 변화가 필요한 경우, 더 큰 시스템 구현의 기회와 장벽을 고려하지 않으면 개인의 새로운 학습에 기초하여 성공할 가능성이 낮아진다.

The implications of applying her new learning in the clinical workspace are considerable. The learner must consider whether the change needed is at the individual or system level. Determining individual vs. system implementation reconnects with her earlier assessment of scope of change needed during the Planning phase: accommodations, adjustments, redirections, or transformations. When system-level changes are needed, failure to consider the opportunities and barriers of a larger system implementation will make adjustments based on the individual’s new learning less likely to succeed.


마스터 어댑티브 학습자 프로세스 전체에 필요한 인지 능력

Cognitive Skills Needed Throughout the Master Adaptive Learner Process


그림 2에서 개별 학습자의 마음의 기어를 둘러싸는 것은 실제 학습에 필수적인 두 가지 인지 능력이며 학습 과정의 모든 단계에서 해당된다: [비판적 사고]와 [성찰]

Surrounding the gears of the individual learner’s mind in Figure 2 are two cognitive skills that are essential to learning in practice and span every phase of the learning process: critical thinking and reflection.



[비판적 사고]는 

관찰, 경험, 반성, 추론 또는 의사소통으로부터 수집되거나 생성되는 정보를 능동적이고 능숙하게 개념화, 적용, 분석, 합성 및/또는 평가하는 지적으로 훈련된 과정으로 정의된다.

Critical thinking is defined as 

the intellectually disciplined process of actively and skillfully conceptualizing, applying, analyzing, synthesizing, and/ or evaluating information gathered from, or generated by, observation, experience, reflection, reasoning, or communication, as a guide to belief and action.55,56


마스터 적응 학습 과정 전반에 걸쳐 필요한 두 번째 인지 기술은 성찰이다. 성찰 스킬은 다음과 같이 정의할 수 있다.

The second cognitive skill needed throughout the Master Adaptive Learning process is reflection. Reflective skill can be defined as


자기와 상황에 대한 더 큰 이해를 발전시켜 미래의 상황과의 만남이 이전의 만남으로부터 알려지도록 하기 위한 목적으로 상황 전, 중, 후에 발생하는 인지 과정.

a metacognitive process that occurs before, during and after situations with the purpose of developing greater understanding of both the self and the situation so that future encounters with the situation are informed from previous encounters.57


이 기술은 다른 어떤 기술보다 임상의가 다양한 경험과 직장과의 만남에서 얻는 학습 이익을 극대화할 수 있도록 해준다. 비판적 사고와 성찰을 결합하면 학습자는 자신의 학습에 대해 의도적인 태도를 취하고 학습이 효과적인지 여부를 이해할 수 있다.

This skill, more than any other, allows clinicians to maximize the learning benefit from various experiences and workplace encounters. Combining critical thinking and reflection allows a learner to be intentional about their own learning and to understand whether the learning is effective.



Conclusion


16 Schumacher DJ, Englander R, Carraccio C. Developing the master learner: Applying learning theory to the learner, the teacher, and the learning environment. Acad Med. 2013;88:1635–1645.











, 92 (1), 70-75
 

Fostering the Development of Master Adaptive Learners: A Conceptual Model to Guide Skill Acquisition in Medical Education

Affiliations 

Affiliation

  • 1W.B. Cutrer is assistant professor, Department of Pediatrics, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, Tennessee. B. Miller is senior associate dean for health sciences education and executive vice president for educational affairs, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, Tennessee. M.V. Pusic is assistant professor of emergency medicine and director, Division of Learning Analytics, NYU School of Medicine, New York, New York. G. Mejicano is senior associate dean for education, Oregon Health & Science University, School of Medicine, Portland, Oregon. R.S. Mangrulkar is associate dean for medical student education, University of Michigan Medical School, Ann Arbor, Michigan. L.D. Gruppen is professor, Department of Learning Health Sciences, University of Michigan Medical School, Ann Arbor, Michigan. R.E. Hawkins is vice president, medical education outcomes, American Medical Association, Chicago, Illinois. S.E. Skochelak is group vice president, medical education, American Medical Association, Chicago, Illinois. D.E. Moore Jr is professor of medical education and administration and director, Office for Continuous Professional Development, Vanderbilt University School of Medicine, Nashville, Tennessee.

Abstract

Change is ubiquitous in health care, making continuous adaptation necessary for clinicians to provide the best possible care to their patients. The authors propose that developing the capabilities of a Master Adaptive Learner will provide future physicians with strategies for learning in the health care environment and for managing change more effectively. The concept of a Master Adaptive Learner describes a metacognitive approach to learning based on self-regulation that can foster the development and use of adaptive expertise in practice. The authors describe a conceptual literature-based model for a Master Adaptive Learner that provides a shared language to facilitate exploration and conversation about both successes and struggles during the learning process.


+ Recent posts