문제와 목표는 국제적이지만, 해결책은 국지적이다: 국제 보건전문직교육에서 Private 섹터의 역할과 퀄리티 척도(Acad Med, 2017)

The Problem and Goals Are Global, the Solutions Are Local: Revisiting Quality Measurements and the Role of the Private Sector in Global Health Professions Education

Hossam Hamdy, MBCHB, FRCSEd, PhD




유능한 의료인력의 부족은 전세계적인 문제이며, 이는 분배와 실천 기준의 불균형이다. 이 문제는 국제적 문제이지만, 그 징후와 해결책은 맥락과 매우 많은 관련이 있다(즉, 현지).

The shortage of a competent health workforce is a global challenge, which are imbalanced in terms of distribution and standards of practice. While this problem is global, its manifestations and proposed solutions are very much context related (i.e., local).


예를 들어 동 지중해의 세계보건기구 지역사무국에서는 전쟁과 관련된 부상이나 영양실조 등의 건강 문제가 정치적 불안정으로 인해 진화하고 있는 "위기 국가"(시리아, 이라크, 예멘)로 분류된 국가들을 다른 선진국과 함께 찾아볼 수 있다.그러나, 더 발전되고 정치적으로 안정된 나라들 역시 비만, 당뇨병, 심혈관 질환, 그리고 암의 증가와 같은 주요 건강 문제로 고통을 받고 있다. 게다가, 때때로 보건의료의 문제는 사람들과 함께 한 나라에서 다른 나라로 옮겨갈 수도 있다.

In the World Health Organization Regional Office of the Eastern Mediterranean, for example, one can find countries classified as “crisis countries” (e.g., Syria, Iraq, Yemen), in which health problems, such as war-related injury and malnutrition, are evolving because of political instability, alongside other more developed and politically stable countries. Yet, the more developed and politically stable countries too are afflicted by major health problems, such as an increase in obesity, diabetes, cardiovascular diseases, and cancer. Further, sometimes health problems can migrate with people


따라서 이러한 도전적 상황을 다룰 준비가 되어 있으려면, 의료 인력 부족은 숫자의 문제일 뿐만 아니라, [프로그램, 기관 및 졸업생들의 퀄리티 문제]이다. 

The health workforce shortage is therefore not only a problem of numbers but also of the quality of the programs, institutions, and graduates, and if they are prepared to handle these types of challenging situations.


일반적으로 프로그램 투입, 프로세스, 산출 지표를 측정할 때 정량적 측정에 더 의존한다. 질적 측정은 덜 사용된다. 또한 성과 지표 중에서는 특히 직장에서의 성과 지표가 제한되어 있다.

Generally, there is a greater dependence on quantitative measurements suitable for program inputs, processes, and output indicators. When measuring quality, qualitative measures are used less frequently. Outcome indicators of quality, particularly in the workplace, are limited.


학점 시스템: 국제 HPE에 시사점

Credit Hours Systems: Implications for Global HPE


HPE의 질. 세계의 많은 지역에서 HPE 기관, 대학 또는 프로그램은 일반적으로 CHS(Credit Hours System) 또는 ECTS같이 그와 유사한 것을 사용한다.

quality in HPE. In many parts of the world, HPE institutions, colleges, or programs are part of universities, which commonly quantify all aspects of education using the Credit Hours System (CHS) or its offspring, the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS).


미국의 카네기 연구소는 거의 100년 전에 CHS를 개발했다. 이것을 개발한 목적은 누가 정규 학교 교사로서 자격을 갖추고 그에 따라 연금을 받을 자격이 있는지를 결정하는 것이었으며, 제공받은 고등 교육이나 전문적 발달의 퀄리티를 평가하는 것이 아니었다. CHS는 과정과 과목을 기반으로 하고 있으며, 주로 전통적인 교수법의 모델과 연계되어 있다. CHS는 강의실 세팅(즉, 강의 시간 또는 주당 실습 시간) 내의 교육적 시간을 측정한다. 시간과 공간은 고려되지만, 실제로 교실에서 무슨 일이 일어나는지는 거의 측정되지 않는다. 이 시스템은 프로그램, 교수진 업무량, 학생 학습, 재정 등 고등교육의 모든 측면에 영향을 미쳤다. 

The Carnegie Institute in the United States developed the CHS almost 100 years ago; its aim was to decide who qualifies as a full-time schoolteacher and accordingly is entitled to receive a pension, but it was not focused on evaluating the quality of higher education provided or professional development acquired.1 The CHS is based on courses and subjects and is linked mainly to the traditional didactic model of teaching. It measures pedagogical facetime within a classroom setting (i.e., the number of lecture hours or lab sessions per week). Time and space are accounted for, whereas what happens within the classroom is rarely measured. This system has influenced all aspects of higher education—programs, faculty workload, student learning, finances, etc. 


ECTS2는 최근 유럽에서 학생들이 국가와 프로그램 간에 교육 크레딧 시간을 상호교환할 수 있도록 개발되었다. ECTS는 신용 시간의 양과 프로그램의 품질을 위한 대용물로 사용된다. 이는 전통적인 CHS에 비해서는 개선된 것으로, 구조화 학습과 비구조화 학습(즉, 자기 주도 학습)을 포함한 전체 학생 작업량workload을 고려하기 때문이다. 물론 비구조화 학습을 측정하는 것은 어렵다.

The ECTS2 was recently developed in Europe to enable students to transfer educational credit hours between countries and programs. The ECTS is used as a measure of quantity of credit hours and as a proxy for the quality of programs. It represents an improvement over the traditional CHS as it takes into account the total student workload, including both structured and unstructured learning (i.e., self-directed learning), though the latter is difficult to measure.


이 두 개의 신용 시스템과 그 밖의 다른 학점 시스템은 일반적으로 고등교육세계를 지배하고 있으며, HPE도 마찬가지이다. HPE에는 역량 기반 의학교육, 학생 중심의 학습, 융합학습, 통합 커리큘럼의 도입으로 새로운 문제가 대두되었다. 그러나 이러한 새로운 교육 과정을 CHS나 ECTS와 같은 기존의 측정 체계와 일치align시킬 수 있는 적절한 방법을 찾기란 어렵다.

These two credit systems and others like them govern the operations of the world of higher education in general and subsequently HPE. With the introduction of competency-based medical education, student-centered learning, problembased learning (PBL), blended learning, and integrated curricula, new problems emerged. It is difficult to find a suitable way to align these new pedagogies with the current academic metric systems employed by universities, such as the CHS and ECTS,



즉, 그 무엇도 의미 있는 방식으로 평가되지 않는다.

In other words, nothing is evaluated in a meaningful way.



품질측정의 문제점에 대한 접근방법 예

Examples of Approaches to Address the Problems of Quality Measurement


품질 지표의 현재 한계에 대한 문제에 대한 일반적인 논의에서 벗어나기 위해서는 다른 나라들의 사례를 제시하는 것이 중요하다. 

To move from a generic discussion of the problem of the current limitations of quality metrics, it is important to give examples from different countries. 


인증이 변화를 유도한다

Accreditation drives change


HPE 프로그램에 새로운 역량, 내용, 교육 및 학습 전략, 새로운 평가 도구를 도입하면 현 상태를 방해하고 교수진과 대학 경영진 사이에 과도한 스트레스를 야기할 수 있다. 그러나 인증 기관과 전문 협회가 이들을 표준에 포함시킨 경우 이들(새로운 것들)의 구현이 지원될 수 있다.

Introducing new competencies, content, teaching and learning strategies, and new assessment tools in HPE programs can disrupt the status quo and create undue stress among faculty and university management. Yet, their implementation could be supported if the accreditation bodies and professional associations included them in their standards.


HPE 프로그램을 평가하는 인증 기관은 커리큘럼 결과, 새로운 교육 전략, 학생 학습 및 평가에 부합하는 혼합된 정량적 및 정성적 지표를 수용하여 더 포괄적일 필요가 있다.

Accreditation bodies that evaluate HPE programs need to be more inclusive by accepting mixed authentic quantitative and qualitative indicators that are aligned with curricular outcomes, new pedagogical strategies, student learning, and assessment.


많은 나라들은 각 나라에 맞는 고등교육 인증 기관을 가지고 있는데, 그들 대다수는 고등교육의 모든 분야에 적용되는 기준과 규정을 사용하고 있다. 문제는 "one size doesn't fit all"이라는 점이다. 미국, 캐나다 및 영국에는 의료 교육을 전문으로 하는 인증 기관이 있다.

Many countries have local higher education accreditation bodies, the majority of which use standards and stipulations applicable to all fields of higher education, but “one size doesn’t fit all.” The United States, Canada, and the United Kingdom have accreditation bodies that specialize in medical education;


지난 10년 동안, 세계 의학 교육 연맹 WFME은  HPE에 대한 일반적인 국제 표준을 개발하는 데 중요한 역할을 했다.

Over the last decade, the World Federation for Medical Education6 has played an important role in developing generalizable global standards for HPE,


현재 개발된 표준은 의학교육에만 적용되지만 잠재적으로 다른 HPE 분야를 포함하도록 확장할 수 있다.

Currently, the developed standards only apply to medical education but could potentially expand to include other HPE fields.


카타르의대 의대는 PBL을 주 교육 전략으로 하는 역량 커리큘럼을 채택하고 있다. 교과과정에 맞추어 새로운 교수진 성과 평가 시스템이 개발되었다. 이 평가 시스템에서는, 전통적인 teaching 영역이 education으로 rebrand되었으며, 모든 교육 활동과 교직원의 malleable 역할을 포함하게 바뀌었다. 새로운 평가 시스템은 PBL 튜터링, 커리큘럼 관리, 전문 기술 훈련, 멘토링, 커리큘럼 개발, 평가, 품질 보증 등이 포함된다. 이 평가 시스템에서는 교수진의 역할이 정보 제공자에서 학습의 촉진자  및 역할 모델로 변경되는 것을 고려하였다.

Qatar University Medical College employs a curriculum that is competency based with PBL as its main pedagogical strategy. A novel faculty performance evaluation system was developed in alignment with the curriculum. In this evaluation system, the traditional domain of teaching was rebranded as education, encapsulating all educational activities and the malleable roles of a faculty member. The new evaluation system includes PBL tutoring, curriculum management, professional skill training, mentoring, curriculum development, assessment, and quality assurance. The changing role of faculty from information disseminators to facilitators of learning and role models was considered in this evaluation system.


HPE의 규제대상 민간부문의 역할

Role of the regulated private sector in HPE


이 대화에서 다루어진 두 번째 문제는 HPE에서 민간 부문의 역할이다.

The second issue addressed in this conversation is the role of the private sector in HPE.


Lancet Commission12(2010년)에 따르면 HPE에 대한 정치적, 경제적 투자는 여전히 매우 미미하며, 의학교육 비용의 상승은 세계적으로 대두되는 과제라고 보고했다. HPE에 대한 민간 투자private investments는, 특히 그 퀄리티나 목적을 의심받는 경우가 많다. 그러나 HPE 프로그램의 지속가능성은 그들의 경제적 생존가능성을 고려하지 않고 보장될 수 없다. 

the Lancet Commission12 (2010) reported that political and economic investments in HPE remain exceedingly modest and that the rising cost of medical education is a growing challenge globally. Private investments in HPE are often treated with suspicion, especially with regard to their quality and purpose. However, the sustainability of HPE programs cannot be ensured without considering their economic viability. 


사립 HPE 기관들, 특히 의과대학들은 전세계에서 증가하고 있다.

Private HPE institutions, particularly medical schools, are on the rise all over the world,


미국 병원에 있는 학생들을 위해 임상실습 슬롯을 구입하는 카리브해 연안 의과대학들은 사립 의과대학에 대한 불안감을 증대시켰다.13 그러나 문제는 누가 (즉, 공공 기금이든 민간 기금이든) 교육 자금을 지원하느냐가 아니라 졸업생의 품질을 어떻게 가장 잘 평가할 것이며, HPE 기관의 선언된 사명, 프로그램, 성과 사이의 alignment를 어떻게 이룰 것이냐는 것이다.

Cases of Caribbean offshore medical schools buying clinical clerkship slots for their students in U.S. hospitals have increased apprehension toward private medical education.13 The problem, though, is not who funds the education (i.e., whether it is publicly or privately funded) but how to best evaluate the quality of the graduates and the alignment between an HPE institution’s declared mission, programs, and outcomes.



학술 의료 시스템

Academic health care systems


비록 의학 교육 문헌은 일차 의료 센터와 외래 환경에서 임상 훈련이 중요하다는 것을 강조하고 있으며, 병원 기반 훈련에서 벗어나야 할 필요성을 강조하고 있다. 그러나 여전히 대부분의 훈련은 병원에서 이루어진다. 이와 같이 의대생들은 대부분의 시간과 임상경험을 교육병원의 주요 department에서 로테이션하며 보낸다.

Although the medical education literature emphasizes the importance of clinical training in primary health care centers and ambulatory care settings, and the need for a shift away from hospital-based training, still the main bulk of training occurs in hospitals. As such, medical students spend most of their time and clinical experience in rotations involving the major departments of teaching hospitals.


따라서 HPE training 장소를 지역사회의 모든 의료 제공 시설로 확장하는 것이 중요하다. 공립 및 사립 병원, 폴리클리닉 및 개인병원은 모두 학생들의 임상 훈련과 경험에 기여하고 넓힐 수 있다. 이 장소들이 모두 규제를 받는 academic health center로 인정된다면, 공공 및 대학 병원과 클리닉과 함께 training이 가능한 authentic한 학습 장소의 범위가 넓어질 것이다. 

It is, therefore, important to expand HPE training to all health care delivery facilities in the community— public and private hospitals, polyclinics, and private practices can all contribute to and broaden the clinical training and experience of students. So long as they are recognized as regulated academic health centers, their inclusion alongside public and university hospitals and clinics would extend the range of authentic learning venues available for training.14


아랍에미리트에서는 개인 HPE 기관인 걸프 메디컬 대학이 정부 및 민간 의료 시설, 병원, 1차 진료 클리닉을 혼합하여 학생들을 훈련시키고 있다.

In the United Arab Emirates, Gulf Medical University, a private HPE institution, trains its students in a mix of government and private health care facilities, hospitals, and primary care clinics.


그러한 모델은 국가에서 인정받은 교육 및 병원 인증 기관의 신중한 감독과 지원이 필요하다. 예를 들어 국제공동위원회(Joint Commission International)는 academic health center라고 불리는 병원의 위상을 새로이 개발했다.15 많은 병원과 임상 훈련 시설들이 AHC로 인정받기를 열망할 것으로 예상된다.

Such a model requires careful supervision and support from nationally recognized education and hospital accreditation bodies. The Joint Commission International, for example, has developed a new status of hospitals termed academic health centers.15 It is expected that many hospitals and clinical training facilities will aspire to be recognized as academic health centers.


결론

Conclusion


CHS는 HPE의 현재 및 미래의 방향에 맞지 않는다. 인증 기관은 HPE 기관, 프로그램 및 졸업생들의 서로 다른 측면의 품질을 측정하기 위한 새로운 지표의 채택을 가속화하는데 중요한 역할을 할 수 있다.

The CHS does not fit with the current and future direction of HPE. Accreditation bodies can play an important role in accelerating the adoption of new metrics for measuring the quality of different aspects of HPE institutions, programs, and graduates.


학점과 같은 전통적 측정치는 이를 달성하기 위해 다른 품질 측정치와 대체하거나 결합해야 한다. 이것은 공공 부문과 민간 부문 HPE 프로그램 모두에 적용된다.

Traditional measurements like credit hours need to be replaced or combined with other measurements of quality to achieve this. This applies to both public- and private- sector HPE programs.





 2017 Aug;92(8):1082-1085. doi: 10.1097/ACM.0000000000001787.

The Problem and Goals Are Global, the Solutions Are LocalRevisiting Quality Measurementsand the Role of the Private Sector in Global Health Professions Education.

Author information

1
H. Hamdy is professor of surgery and chancellor, Gulf Medical University, Ajman, United Arab Emirates.

Abstract

The shortage of a competent health workforce is a global challenge. However, its manifestations and proposed solutions are very much context related (i.e., local). In addition to the shortage of health professionals, the quality of health professions education programs, institutions, and graduates, and how to measure quality, are also problematic. Commonly used metrics like the Credit Hours System and the European Credit Transfer and Accumulation System have limitations (e.g., being more focused on quantity than quality).In this Invited Commentary, the author discusses the need to revisit quality measurements in health professions education and the issue of whether the private sector has a role to play in narrowing the ever-increasing gap between the demand for health care professionals and the health care workforce shortage.

PMID:
 
28562456
 
DOI:
 
10.1097/ACM.0000000000001787


+ Recent posts