의예과 교육의 관련성Relevance와 엄격성Rigor (NEJM, 2008)

Relevance and Rigor in Premedical Education

Jules L. Dienstag, M.D.




최근 수십 년 사이에 과학 지식은 극적으로 바뀌었습니다. 한때 정착되었던 과학 원리가 정교한 개념과 완전히 새로운 분야로 대체되면서 의료 행위와 의료 전달에도 변화가 일어났습니다. 이러한 새로운 현실에 직면하여 의과대학 교과 과정이 적응해야했습니다. 그러나 분자 생물학과 세포 생물학 및 유전학에 의한 대부분의 의학 분야의 침투를 포함한 이러한 과도한 변화에도 불구하고 의대 입학 요건은 수십 년 동안 사실상 변함없이 유지되고 있습니다.

In recent decades, scientific knowledge has changed dramatically, once-settled scientific principles have been replaced by more sophisticated concepts and entirely new disciplines, and parallel changes have occurred in medical practice and health care delivery. In the face of these new realities, medical school curricula have had to adapt. Yet despite these sweep- ing changes, including the perme- ation of most areas of medicine by molecular and cellular biology and genetics, requirements for ad- mission to medical school have remained virtually unchanged for many decades.


아이러니하게도 오늘날 많은 고등학생들이 (제 세대가 대학이나 의과 대학에서 공부한) 고급 과학 및 수학을 배우고 있지만, 미국 의과 대학에서는 초등 생화학, 세포 생물학, 유전체학에 소중한 시간을 헌신하고 있습니다. 

Ironically, though many of today’s high-school students are learning advanced science and mathematics that my generation studied in college or medical school, U.S. medical schools con- tinue to devote precious time in the preclinical years to elementary- level biochemistry, cell biology, and genetics.


전임상 과정을 가르치는 교수진에 대한 압박은 임상 교과 과정에 더 빨리 진입 할 수 있도록 많은 의과 대학에서 전임 상 프로그램을 생략함으로써 강화된다. 동시에 많은 의대에서는 4 년 과정의 커리큘럼에 적합한 심층적 인 학술 프로젝트를 요구하고 있습니다.

Pressure on faculty members teaching preclinical courses is intensified by the truncation of the preclinical program at many medical schools to allow for ear- lier entry into the clinical curricu- lum. At the same time, many med-ical schools are adding a requirement for an in-depth scholarly project that must also fit into a 4-year curriculum.


일부는 생물학 1 년, 화학 2 년 (특히 유기 화학), 물리 1 년, 일부 학교에서는 1 년의 수학과 같은 현재의 의예과 요구 사항을 applicant pool을 thin out 시키는 necessary gauntlet으로 간주합니다 지원자 풀. 예를 들어 학생들은 생화학 학습을 준비하기 위해 1 년 동안 유기 화학을 정말로 필요로합니까?

Some view the current pre- medical science requirements — 1 year of biology, 2 years of chem- istry (especially organic chemistry), 1 year of physics, and, in some schools, 1 year of mathematics — as a necessary gauntlet that thins out the applicant pool. Does a stu- dent, for example, really need a full year of organic chemistry to prepare for the study of biochem- istry?



유전체학와 인포메틱스가 생체 의학 및 건강 관리에 혁명을 일으킬 시대이며, 우리는 의학을 추구하고자하는 학생들에게 높은 기준을 기대해야합니다.

We should expect a high- er standard from students who wish to pursue medicine in an era in which genomics and in- formatics will revolutionize bio- medical science and health care.


대학 의예과 과학 과정에 더 많은 시간을 할애해야한다고 주장하는 사람은 아무도 없습니다. 오히려 의학에 중요한"matter" 과학을 더 효율적, 집중적으로 가르쳐야 합니다. 또한 인간은 복잡하고 유기적으로 복잡하고 정교하게 외부의 영향을 받아 복잡한 유기체이기 때문에 우리는 이러한 복잡성을 반영하기 위하여 학생들이 학문 분야에 걸쳐 정보를 종합할 수 있도록 가르칠 필요가 있습니다. 불행히도, 그러한 synthesis을 교수들에게 요구하는 것은 학문별로 고립silo되어 있는 오래된 신성한 구분을 거부하는 것과 같다.

No one is arguing for more time in college devoted to pre- medical science courses; rather, I support greater efficiency and a tighter focus on science that “matters” to medicine. In addition, because  human beings  are  complex  organisms whose di scret e syst ems are l i nked intricately and elaborately within the body and modified profound-ly by external influences, we need to teach in ways that reflect this complexity and that stimulate stu-dents  to  synthesize  information across disciplines. Unfortunately, asking faculty members to under-take  such  synthesis  defies  the long-sacred compartmentalization of disciplines into departmental silos.


아픈 환자는 생화학적 문제, 해부학적 문제, 유전학 문제 또는 면역학 문제로 나타나지 않습니다. 오히려 한 사람의 건강 상태와 질병 상태의 결정은 복잡한 방식으로 상호 작용하는 무수한 영향의 산물입니다. 대학과 의과 대학에서 우리의 가르침은 이 개념적 프레임워크를 되풀이하고 여러 분야를 가로 질러야합니다.

A sick pa-tient  does  not  represent  a  bio-chemistry  problem,  an  anatomy problem, a genetics problem, or an immunology problem; rather, each  person  is  the  product  ofmyriad in- fluences that interact in complex ways to determine health and dis- ease. Our teaching, in both college and medical school, ought to echo this conceptual framework and cut across disciplines.


2006 년 하버드 메디컬 스쿨 (Harvard Medical School)은 임상기간 동안 기초 및 인구 과학의 강화를 목표로 한 새로운 학제 간 통합 통합 커리큘럼을 출시했습니다. 커리큘럼 개혁을위한 준비 과정에서 워킹그룹은 의예과 과학과목 준비의 엄격성을 강화하고, 생물학적으로 관련성이 높은 학제 간 과학 과정에 집중하였는데, 이 때 생물학, 화학, 물리학 및 수학에 대한 상호 보완적인 개념에 기반을 두고자 하였다.

In 2006, we at Harvard Medi- cal School launched a new, more cross-disciplinary, integrated cur- riculum, one of whose goals was to amplify reinforcement of ba- sic and population sciences dur- ing  the  clinical  years.  In  prepa-ration  for  curriculum  reform,  a working group advocated for increased rigor of undergraduate science preparation and a refocusing on more biologically relevant and interdisciplinary science courses that demonstrate and build on complementary concepts in biol- ogy, chemistry, physics, and math- ematics.


많은 대학에서 성공적으로 세포 및 분자 생물학과 유전학을 입문 생물학 과정에 도입했습니다. 그러나 이전의 화학 및 수학 요구 사항의 관련성 및 엄격성을 높이기에는 그다지 성공적이지 못했습니다.

Many colleges have successful- ly incorporated cellular and mo- lecular biology and genetics into introductory biology courses. They have been less successful, how- ever, at increasing the relevance and rigor of premedical chemistry and math requirements.


이상적으로, 유기 합성의 두 번째 학기로 시간을 보내는 대신에, 대학생들은 준비적인 유기 화학과 생화학의 기본 원칙 (특히 프로틴 구조와 기능)을 연속적으로 학습함으로써, 의과 대학 입학 전에 기본적인 생화학 학습을 마치고, 의과 대학 과목을 학습하기 위한 기초를 수립해야 한다.

Ideally, instead of de- voting time to a second semes- ter of organic synthesis, college students could take a seamless sequence of preparatory organic chemistry and basic principles of biochemistry (especially pro-tein structure and function), com- pleting the study of introductory biochemistry before medical school and building a foundation for medical school courses


대학 수학 과정은 

    • 생물학적으로 관련된 대수학 및 삼각법 양적 기술에 중점을 두어야합니다. 

    • 미적분과 수학적 묘사와 역동적인 생물학적 시스템의 불확실성에 익숙해져야 하지만, 생물과는 관련성이 거의없는 정리theorem을 유도하는데 주의를 돌리지 말아야 한다. 

    • 과학 및 의학 문헌의 이해에 필요한 확률 및 통계에 대한 적절한 근거를 제공해야합니다.

college math courses should 

    • focus on biologi- cally relevant algebraic and trig- onometric quantitative skills; 

    • re- quire familiarity with calculus and the mathematical description and uncertainties of dynamic biolog- ic systems but not divert atten- tion to the derivation of theorems that have little relevance to biol- ogy; and 

    • provide adequate ground- ing in probability and statistics, which are required for an under- standing of the scientific and medical literature.


대학 시절은 주로 professional school을 준비하는 학생들을 위하여 설계되어서는 안된다. 대학은 

  • 학문적으로나 지적으로 탐구하고 확장해가는 

  • 문학, 언어, 예술, 인문학 및 사회 과학을 포함하는 광대 한 교양 교육에 창의적으로 참여하는

  • 사회에서 시민권을 준비하는 

시간이 되어야 한다.

The college years should not be designed primarily to prepare students for professional schools. College should be a time 

  • to ex- plore and stretch academically and intellectually; 

  • to engage cre- atively in an expansive liberal arts education encompassing literature, languages, the arts, humanities, and social sciences; and 

  • to prepare for citizenship in society. 


이 기초에는 

  • 분석, 글쓰기 및 의사 소통 기술

  • 유창하고 미묘한 영어 의사소통

  • 외국어 숙달; 

  • 인간 행동을 이해하고, 사회 구조 및 기능을 평가하고, 문화적 인식을 달성하고, 평생 자기 교육의 습관을 촉진하기위한 기초. 

  • 심층적이고, 지속적이고, 독립적인 학습을 통하여 지식을 습득하는데 깊은 성찰과 능동적인 역할을 하고, 탐구 영역에서 학자적 ownership을 갖춰야 한다.

Includ- ed in this foundation should be 

  • analytic, writing, and communi- cations skills; 

  • fluency and a nu- anced facility in English; 

  • mastery of a foreign language; 

  • the basis for understanding human behav- ior, appreciating societal structure and function, achieving cultural awareness, and facilitating a habit of lifelong self-education; and 

  • in-depth, sustained, independent study, which fosters deep reflec- tion, an active role in acquiring knowledge, and scholarly owner- ship in an area of inquiry.


효율성과 경제를 위한 합당한 처방은 재조정, 관련성 증가, 더 높은 기준 설정,보다 학제 적 사전 의학 과정의 설계를 장려하는 것을 포함한다.

A rea- sonable prescription for efficien- cy and economy would involve 

  • refocusing, 

  • increasing relevance, 

  • setting a higher standard, and 

  • encouraging the design of more interdisciplinary premedical sci- ence courses.


의예과 교육에 대한 동일한 우려에 대응하여 미국 의과 대학 협회와 Howard Hughes Medical Stitute는 사전 및 의학 과학 교육의 연속체에 대한 공동 평가를 수행했습니다. 여기에서의 권고 사항은 specific discrete 과정이 아니라, 과학적 역량을 중요시할 것이며, 엄격한 1 년에서 2 년의 분야 별 과학 과정에 대한 의예과 요건에서 벗어나서, 보다 창조적이고 혁신적인 과정을 도입하고, 생물학자와 의사가 실제 생활 문제를 실제적으로 탐색하는 방식을 엿볼 수 있게 해야 한다는 것이다.

Responding to the same con- cerns about premedical science education, the Association of American Medical Colleges and the Howard Hughes Medical In- stitute have undertaken a joint, comprehensive assessment of the continuum of premedical and medical science education. The recommendations are likely to favor scientific com- petencies over specific discrete courses, implying that premedical requirements for rigid, 1-to-2-year, discipline-specific science cours- es should give way to more cre- ative and innovative courses that span and unite disciplines, offer- ing a glimpse of the way biolo- gists and physicians actually nav- igate real-life problems.


이러한 새로운, 학문을 넘나드는 과학 과정을 만드는 것은 대학에 따라 어려울 수도 있다. 커리큘럼 요구를 해결하기 위해 자원의 가용성, 교수의 depth, 전통적인 부서의 정치적 의지가 학교마다 다양하기 때문이다.

Creating such new, cross-dis- ciplinary science courses may well be diff icult for colleges, which vary in the availability of resources, depth of faculty, and political will of traditional departments to ad- dress these curricular demands.


최근 몇 년간 여러 의과대학으로부터, 학부과정에서 과학 과목에 대한 요건은 약화시키고, 대신 윤리, 애타주의, 동정심, 청취 기술 및 건강 정책 및 경제 관련 기술을 가르치기를 요구하는 다양한 방안이 나왔습니다. 그러나 의학의 이러한 측면은 의과대학에서 가장 잘 가르칠 수 있는 것이다. 왜냐하면 경우 환자들과의 상호 작용이라는 의미있는 맥락과 관계되기 때문이다. 


In recent years, calls have come from various quarters for medi- cal schools to require and for col- leges to teach ethics, altruism, compassion, listening skills, and skills relevant to health policy and economics — at the expense of science requirements. In my view, these aspects of medicine are best reserved for medical schools, where t hey can be t aught in the meaningful context of in- teractions with patients. 



의학교육자는 학생들에게 과학적 토대를 둔 의학을 행할 수 있도록 가르치는 책임감을 진지하게 생각합니다. 의대가 그 책임을 완수 할 수있는 자유를 갖기 위해서는 학생들이 더 높은 수준의 과학적 능력을 갖추어야하며, 대학은 현대적이고, 정교하고, 생물학적으로 관련이있는 과학을 학생들이 효율적으로 준비할 수 있게 함으로써 기여할 수 있습니다 .

Medical educators take seriously their re- sponsibility to equip students for the practice of scientifically an- chored medicine. If medical schools are to have the freedom to fulfill that responsibility, stu- dents should arrive with a higher level of scientific competence, and colleges can contribute by prepar- ing students more efficiently for the study of contemporary, so- phisticated, biologically relevant science.









 2008 Jul 17;359(3):221-4. doi: 10.1056/NEJMp0803098.

Relevance and rigor in premedical education.

Author information

  • 1Harvard Medical School, Boston, USA.


+ Recent posts