의사면허시험과 과제(Journal of Health Specialties, 2013)

National licensing examinations and their challenges

Cees PM van der Vleuten

School of Health Professions Education, Maastricht University, P.O. Box 616, 6200 MD Maastricht, The Netherlands





UG 및 PG 수준에서 NLE도입에 어려움을 겪는 나라가 많다.

There are many countries in the world struggling with introducing national licensing examinations at both undergraduate and postgraduate levels.


NLE에 대한 공통적 요구는 한 국가의 의학교육연속체 내에서도 훈련프로그램과 그 훈련프로그램에서 수련을 받는 의사들의 이질성이 존재하기 때문이다. 네덜란드는 매우 균질한 훈련프로그램을 운영하는 나라이다. 동일한 규제를 받는 졸업시험을 치르게 하는 강한 규제를 받는 국립 의과대학들이 있다. 그리고 법적으로 정해진 프로그램 성과를 따르는 국가 기반의 학부교육 프로그램이 있다. 모든 졸업후 수련 프로그램에 대해서 실시되는 매우 강력한 국가 단위의 인증 시스템과 결합되면 네덜란드 의과대학 졸업생의 균질함에 대해 이해하기가 더 쉬워진다.

A common need for national licensing exams depends on the heterogeneity of the training programs in the medical education continuum of a country and in the training programs preparing learners to enter that continuum. Countries may vary substantially in terms of the heterogeneity of training. The Netherlands is an example of a country with very homogeneous training programs. There are state schools with strongly regulated programs leading to equally regulated exit exams. Thereafter, comes state-based undergraduate medical training that follows legally defined program outcomes. Combine this with a very strict national accreditation system for all postgraduate training programs governed by the Dutch equivalent of royal colleges elsewhere, and it is easy to understand the homogeneous character of the products from Dutch medical schools.


네덜란드의 관점에서, 국가시험이 이 훈련역속체에 큰 의미를 지닐 것인가? 아마 그렇지 않을 것이다. 그러나 사우디 아라비아의 상황은 무척 다르다. 지는 10년간 국립과 사립을 막론하고 의과대학들에는 큰 문제trebling이 있었다. 사우디 아라비아는 의학교육에 국가 커리큘럼이 없어서 훈련 프로그램과 심지어 훈련 프로그램의 성과에도 diversity가 존재한다. 또한 중등교육에도 엄청난 격차가 존재하여 (국립 사립 모두), 많은 의과대학들이 1년의 pre-professional program을 운영하여 모든 입학생이 의학을 배우기 전 동일한 수준이 되게끔 준비시킨다. 심지어 오늘날 SCHC는 졸업후 트레이닝에 대해서 야심찬 점검을 시작했는데, 오랜 기간 무시되어 왔던 것이다. 따라서 국가시험등의 형태로 질관리를 하는 것은 사우디의 상황에서는 합리화될 수 있다.

From a Dutch perspective, will national examinations add much to this training continuum? Probably not. The situation in Saudi Arabia seems very different. Over the last 10 years there has been a trebling of medical schools in the Kingdom,[6] both federally sponsored and private. Saudi Arabia does not have a national curriculum for medical training hence there is diversity in the existing training programs and even outcomes. There is also wide diversity in secondary school education available in the Kingdom, both private and federal, and many medical schools include the equivalent of a 1 year pre-professional program to ensure that all students admitted are brought to the same level before starting their medical studies. Even today the Saudi Commission for Health Specialties is starting an ambitious overhaul of the accreditation of postgraduate training, which has long been neglected. So in Saudi Arabia the educational continuum is very heterogeneous. Therefore, quality control in the form of national examinations seems to be justified in the Saudi situation,


영국 의과대학에게 주어진 것과 같은 큰 자유는 의과대학이 전체 의료시스템 내에서 개별 요구를 address할 수 있게 도와주며, one-size-fits-all 방식으로 하지 않는다.

Greater freedoms, as espoused by the UK medical schools, can allow for schools to address individual needs within the whole healthcare system and not just one size, of product, fits all approach.


SCHS는 모든 사우디 의과대학 졸업생이 응시해야 하는 NLE를 개발을 지원하기로 결정하였다. 그러나 많은 난관이 남아있는데, 가장 중요한 것은 양질의 문항을 만드는 것이다. 그 외 다른 것들은 기술적인 문제지만, 역시나 쉽지만은 않다. 기본적으로 두 가지 방식이 있다. 첫 번째는 문항을 더 큰 시험기관에서 '구매'하는 것이다. 두 번째는 자체적으로 면허시험문항을 개발하는 것이고 사우디는 이 방식을 택했다. 첫 번째 방식은 상대적으로 쉽고 빠르게 이뤄질 수 있으며, (자체개발로는) 최소한 몇년간은 이렇게 testing service를 위해 기존에 있는 문항만큼의 퀄리티를 내기가 어려울 것이라고 볼 수도 있다. 그러나 바람직한 방법은 사우디가 택한 방법이다. 여러 이유가 있지만 기본적으로는 다음의 세 가지 때문이다. Ownership, Capacity building, Sustainability. 더 나아가, 평가와 교육은 동전의 양면과 같아서 어떤 형태의 시험이 되었든 NLE와 교육프로그램은 서로 연결이 되어 있어야 한다. 이는 외부에서 구입한 shelf exam으로는 달성하기 어렵다.

The Saudi Commission for Health Specialties has made the decision to support the development of a National Licensing Examination to be taken by every medical graduate in the Kingdom. However, there will be many challenges ahead, of which the pivotal one is the production process of high quality test material. All other challenges are technical, but not to be taken lightly. There are basically two routes. The first is to actually ‘buy’ a licensing exam from one of the larger testing institutions around the world. The second is to develop licensing exams in house, and the Saudi Commission has chosen this route. The first route would have been relatively easy and can be done fairly quickly and it is suggested that it may be difficult to match the quality of the established testing services, at least for several years. However, the desirable approach is the one chosen by the Saudi Commission. There are many arguments but fundamentally they come down to three: ownership, capacity building and sustainability. Moreover, because assessment and teaching are two sides of the same coin, there must be an obvious linkage between any form of licensing examination and the teaching programs. This becomes more difficult to achieve when an off the shelf exam is purchased.


시험에 대한 ownership은 시험문항을 그 지역의 상황에 맞게 tailoring하는 것이고, 교육 시스템을 바람직한 방향으로 이끌 것이다. 훈련 프로그램을 평가에 맞추어, 또는 그 반대 방향으로 지속적인 조율attuning이 필요하다.

Ownership of testing is about tailoring the assessment to local circumstances and it will then drive the teaching system in a desired direction (according to the adagium “assessment drives learning”).[7] There will be an ongoing process of attuning the training program to the assessment and vice versa.


6. Bajammal S, Zaini R, Abuznadah W, Al-Rukban M, Aly SM, Boker A, et al. The need for national medical licensing examination in Saudi Arabia. BMC Med Educ 2008;8:53.






National licensing examinations and their challenges



School of Health Professions Education, Maastricht University, P.O. Box 616, 6200 MD Maastricht, The Netherlands


+ Recent posts